Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Dom säger det, men har det gjorts så mycket?

Jag kan ju stå och säga att jag älskar dig och samtidigt om och om slå dig på käften. Det är ju inte helt säkert att du skulle tolka situationen som ett kärleksbudskap.
 

PMD

Aktiv medlem
Frågan var vad strategin är, inte i detalj vad som har gjorts. Skilj på avsikt och handling.
 

Falumas

Aktiv medlem
Även om många dör av Covid-19 så har alltså Sverige ingen överdödlighet för närvarande.

På torsdag vet vi om det håller i sig.
Schweiz har en underdödlighet trots Corona för tillfället om man tittar till hela befolkningen. Detta trots att det dött en mer här än i Sverige. Med statistik kan du visa vad som. Olyckor har gått ner rätt mycket iom att folk sitter hemma. Däremot är det en överdödlighet i 65+ här, vilket är dom åldrarna där folk trillar av pin pga Corona.

Eller som Tegnell säger, "Det handlar inte om åtgärder, Sverige har större dödlighet än grannländerna för att smittan kommit in på ålderdomshemmen".

Första åtgärdspaketet i Schweiz var "Inga folksamlingar på över 500 personer och besöksförbud på ålderdomshemmen".
 

ztenlund

Aktiv medlem
Schweiz har en underdödlighet trots Corona för tillfället om man tittar till hela befolkningen. Detta trots att det dött en mer här än i Sverige. Med statistik kan du visa vad som. Olyckor har gått ner rätt mycket iom att folk sitter hemma. Däremot är det en överdödlighet i 65+ här, vilket är dom åldrarna där folk trillar av pin pga Corona.

Eller som Tegnell säger, "Det handlar inte om åtgärder, Sverige har större dödlighet än grannländerna för att smittan kommit in på ålderdomshemmen".

Första åtgärdspaketet i Schweiz var "Inga folksamlingar på över 500 personer och besöksförbud på ålderdomshemmen".
Det första är samma som i Sverige, vilket infördes främst i syfte att få bort evenemang som bidrog till att många reste tvärs över landet, och det andra är infört. Först kom det mer lokala förbud med lite svajig laglig grund, men lite senare på riksnivå. Jag har en närstående på ett särskilt boende och det är dock där garanterat så att sett till mängden personer som passerar ett normalt dygn så är personalen tveklöst i majoritet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Magdalena Andersson kan ju aldrig gå ut officiellt med strategin att Corona fixar hålen i pensionskassan. Att inte göra något är också en handling.
Sverige har inga "hål i pensionskassan" eftersom systemet inte fungerar så. Hela poängen med det "nya" svenska pensionssystemet, även om det må ha vissa tillkortakommanden av annan art, är att det är robust och självreglerande.

Om du vill köra konspirationsteorier borde du kanske snarare fundera på varför det inte spenderas miljarders miljarder och hela världen stängs ned för att stoppa rökningen, som skördar norr om 8 miljoner liv per år.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag menar inte att det är så, bara att det ser ut som det.

Enligt Italienarna så löser Corona problemet i alla fall lite gällande rökarna, rökare har statistiskt sett otroligt mycket lägre överlevnadschanser än ickerökare. Men eftersom Sverige har en av dom lägsta andelen rökare i världen så tror jag inte det är därför Sverige gör så lite mot Coronaspridningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Första åtgärdspaketet i Schweiz var "Inga folksamlingar på över 500 personer och besöksförbud på ålderdomshemmen".
Samma som i Sverige, alltså. I Sverige är dock det första en förordning och det är straffbart att bryta mot den. Det andra fanns det från början inga legala metoder att genomdriva efterlevnaden av, förutom kanske att tillkalla polis, så det har uppenbarligen inte fungerat så bra. Ibland är svenskar rejält korkade.

Hur genomfördes åtgärderna i Schweiz?
 

PMD

Aktiv medlem
Magdalena Andersson kan ju aldrig gå ut officiellt med strategin att Corona fixar hålen i pensionskassan. Att inte göra något är också en handling.
Nu börjar det likna en konspirationsteori.

Vad finns det för skäl att inte utgå från att FHM menar vad de säger?

(Varifrån har du fått idén att den svenska staten försöker ta kål på så många pensionärer som möjligt för att stärka statsfinanserna?)
 

PMD

Aktiv medlem
Om du vill köra konspirationsteorier borde du kanske snarare fundera på varför det inte spenderas miljarders miljarder och hela världen stängs ned för att stoppa rökningen, som skördar norr om 8 miljoner liv per år.
Eller koleldning som tar kål(!) på åtskilliga miljoner människor varje år.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Samma som i Sverige, alltså. I Sverige är dock det första en förordning och det är straffbart att bryta mot den. Det andra fanns det inga legala metoder att genomdriva efterlevnaden av, förutom att tillkalla polis, så det har uppenbarligen inte fungerat så bra. Ibland är svenskar rejält korkade.

Hur genomfördes åtgärderna i Schweiz?
Eftersom jag har en närstående på ett särskilt boende kan jag ju upplysa om att läget är att personen då formellt:

a) hyr en lägenhet i andra hand
b) betalar för biståndsprövad omsorg, samt för mat

Alltså går det hela ut på att förbjuda besök i den egna lägenheten/hemmet. I just det aktuella fallet är det snarare ett rum, men hyran är satt enligt principen att den boende får vara med och betala lite för de gemensamma ytorna (dagrum, kök osv).

Jag är lite nyfiken på om de har spärrat passerkortet till entrén och/eller ändrat kod till dörrarna inne.

Nu ska man ju komma ihåg att det här handlar i många fall om att förbjuda anhöriga att besöka personer som ofta inte har särskilt långt kvar i livet ändå. Jag kan ju gå till en annan närstående och jag minns inte exakt, men det tog kanske ett år, om ens det, från beslut om särskilt boende tills det var "färdigt". Att då ha besöksförbud på obestämd tid är rätt knepigt, så det är inte så konstigt att en del inte direkt varit nöjda med beslutet.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu ska man ju komma ihåg att det här handlar i många fall om att förbjuda anhöriga att besöka personer som ofta inte har särskilt långt kvar i livet ändå. Jag kan ju gå till en annan närstående och jag minns inte exakt, men det tog kanske ett år, om ens det, från beslut om särskilt boende tills det var "färdigt".
Jag hade en närstående i sådant boende för några år sen, och det tog ungefär en månad, så det kan gå fort.
Att då ha besöksförbud på obestämd tid är rätt knepigt, så det är inte så konstigt att en del inte direkt varit nöjda med beslutet.
Det kanske går an om en anhörig vill hälsa på sin gamla dementa släkting medan det fortfarande går. Den gamla släktingen lär ju ändå inte förstå att det var en yngre släkting som kom med den dödliga smittan.

Det är däremot oerhört hänsynslöst mot anhöriga till andra som bor på samma ställe att inte respektera besöksförbudet. Egoismen måste ha gränser.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Inget nytt kanske, döda i Sverige per dag i Mars i år vs dom senaste 5 årens Mars.
Visa bilaga 149886
Vad skulle hända om man släppte viruset fritt och får ett scenario som i Lombardiet. De flesta skulle klara sig men många äldre och sjuka skulle dö. Du har tidigare i tråden ställt virussjuka mot företagare (vilket man inte gör so far). Det enskilda människolivet är större än pengar och försämrad ekonomi.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag hade en närstående i sådant boende för några år sen, och det tog ungefär en månad, så det kan gå fort.

Det kanske går an om en anhörig vill hälsa på sin gamla dementa släkting medan det fortfarande går. Den gamla släktingen lär ju ändå inte förstå att det var en yngre släkting som kom med den dödliga smittan.

Det är däremot oerhört hänsynslöst mot anhöriga till andra som bor på samma ställe att inte respektera besöksförbudet. Egoismen måste ha gränser.
Jag besökte min mamma i stort sett varje vecka i kanske 2 år som hon bodde på ålderdomshemmet. Jag har sett och naturligtvis hört om att det fungerar bra eller inte fungerar på olika äldreboenden. Varje gång jag var där (om det var lunchtid) var en dotter till en gumma där, hon matade gumman som var tjock. Min mamma fick också en tallrik med mat framför sig, men för en som är 90+ är det inte så lätt att klara avståndet från tallrik till mun. När jag var där kunde jag hjälpa min mamma att få i sig en del, men annars blev det just inget. En ~18 åring kommer och hämtar tallrikarna och frågar ~smakade det gott - mm blir svaret. Min mamma kanske vägde 50-60 kg när hon kom dit och 25-30 när hon dog 2 år senare. Många i personalen gick ut och rökte (ofta) med Facebook framför ögonen. En deltidare i personalen sa på slutet när mamma var permanent sängliggande och hon matade mamma att "det är lättare att ge lite yoghurt" när hon matade med riktig mat. Alltså i klartext - ge några skedar yoghurt så det blir tid till röka och Facebook. Jag protesterade inte, det hade antagligen resulterat i hämnd från vissa i personalen och syrran som skötte kontakten med ålderdomshemmet sa att chefen var otrevlig.
Lukten av urin och "annat" på rummet var ganska skarp sista kvartalet (nu 5år sen).

Jag tycker det är för j-t att inte anhöriga får besöka åldringarna den sista tiden och misskötsel kan försiggå ostört på vissa håll som det nu är.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag menar inte att det är så, bara att det ser ut som det.

Enligt Italienarna så löser Corona problemet i alla fall lite gällande rökarna, rökare har statistiskt sett otroligt mycket lägre överlevnadschanser än ickerökare. Men eftersom Sverige har en av dom lägsta andelen rökare i världen så tror jag inte det är därför Sverige gör så lite mot Coronaspridningen.
Vi i Sverige gör jättemycket för att hålla spridningen i balans! Arbete och gymnasieskolor sker på distans om så möjligt. Vi håller avstånd till varandra i affärer när vi köper ingredienser till dagens middag. På vissa restauranger är vartannat bord avspärrat. Vi åker inte till släkt och vänner över påsk. Vi pratar med våra äldre över telefon istället för att besöka. Vi har totalt förändrat vår vardag.

Sedan är det lite knepigt som en del gör att använda dödstalen som enda mätvärde för hanteringens effekt. De restriktioner och rekommendationer som utfärdas får ofta bieffekter. Exempelvis så ökar våld mot kvinnor i hemmet i världen nu. Som det verkar en rak konsekvens av social distansering.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Samma som i Sverige, alltså. I Sverige är dock det första en förordning och det är straffbart att bryta mot den. Det andra fanns det från början inga legala metoder att genomdriva efterlevnaden av, förutom kanske att tillkalla polis, så det har uppenbarligen inte fungerat så bra. Ibland är svenskar rejält korkade.

Hur genomfördes åtgärderna i Schweiz?
Det kom lagar får både besöksförbud på ålderdomshem och folksamlingar över 500.
 
ANNONS