Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SP i Mölndal lägger ner :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Otroligt tråkigt! Visst, det finns bra och trygga postorderföretag som just Scandinavian Photo och Cyberphoto. Men det har varit otroligt mycket värt för mig och så många andra att ha en fysisk butik i Göteborg där man kunnat prata med säljarna och kunnat få råd, kunnat hålla i kameror och testa, de har varit mycket hjälpsamma.
När jag jobbade som fotolärare på 00-talet och körde mörkrum kunde jag åka dit men kort varsel och köpa vätskor och papper.
Som någon skrev, Götaplatsens Foto finns fortfarande och jag vet att de är väldigt trevliga och hjälpsamma. Men det är ju en jämförelsevis liten butik utan SP:s större organisation bakom sig. Hur länge klarar de sig?
Som sagt, mycket tråkigt.
 

PerK

Aktiv medlem
Jag har faktiskt sällan besökt SP i Mölndal. Det finns ett antal nätbutiker som är bättre: Cyberphoto och Fotokungen t.ex. För papper använder jag c-infinity som är överlägset i sortiment, pris och service.
Dessutom finns SP kvar på nätet. Götaplatsen Foto är inom gångägs avstånd för mig och har utmärkt sortiment i kameror och objektiv. Dessutom begagnat.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Kamerorna är ju såpass bra i dag så det är inte ofta man behöver köpa nytt kamerahus. Objektiv köper man ju lite fler av. Min Fuji X-T1 köpte jag på SP i Mölndal efter att ha varit där och klämt på den. En fantastisk kamera och det tog bara 5 minuter för beslut o köp. Först nu känner jag behov av att uppgradera till X-T4 men nu kan jag inte längre gå till SP-Mölndal för att klämma innan köp. :-(
 

acke

Avslutat medlemskap
Kamerorna är ju såpass bra i dag så det är inte ofta man behöver köpa nytt kamerahus. Objektiv köper man ju lite fler av. Min Fuji X-T1 köpte jag på SP i Mölndal efter att ha varit där och klämt på den. En fantastisk kamera och det tog bara 5 minuter för beslut o köp. Först nu känner jag behov av att uppgradera till X-T4 men nu kan jag inte längre gå till SP-Mölndal för att klämma innan köp. :-(
Min gissning: Kruxet för en fysisk butik som SP i Mölndal är att många utnyttjar möjligheten att klämma på prylarna, för att sedan beställa prylen hos någon e-konkurrent där priset råkar vara lite lägre. Butiken utnyttjas för demo men går miste om försäljningen. ☹
 

jkm

Aktiv medlem
Tror att satsningen på både fysiska affärer och näthandel blir för tuff. Götaplatsen Foto verkar ha en trogen kundkrets men det osannolikt centrala läget har nog sitt pris i höga hyror? På sikt finns kanske bara globala nätfotohandlare kvar? Det går ditåt nu känns det som... Ha det gött!
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Visst är det så, och då kan man inte klaga på att butikerna försvinner. SP har ju bra priser så det är ingen anledning till att köpa på nätet bara för att tjäna några kronor och så får man med sig köpet direkt när man går från butiken.

Min gissning: Kruxet för en fysisk butik som SP i Mölndal är att många utnyttjar möjligheten att klämma på prylarna, för att sedan beställa prylen hos någon e-konkurrent där priset råkar vara lite lägre.
 

PerK

Aktiv medlem
Kamerorna är ju såpass bra i dag så det är inte ofta man behöver köpa nytt kamerahus. Objektiv köper man ju lite fler av. Min Fuji X-T1 köpte jag på SP i Mölndal efter att ha varit där och klämt på den. En fantastisk kamera och det tog bara 5 minuter för beslut o köp. Först nu känner jag behov av att uppgradera till X-T4 men nu kan jag inte längre gå till SP-Mölndal för att klämma innan köp. :-(
Prova Götaplatsen Foto t.ex.!
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Jag tar inte bilen in till Göteborg längre pga allt trafikstrul o parkeringsproblem, och buss o spårvagn är för tidsödande. Skall jag in i Göteborg så väntar jag tills jag har flera anledningar till att åka dit och då blir det inte så ofta eller spontant och då tar jag buss/spårvagn. Mölndal var mer tillgängligt med bil.

Prova Götaplatsen Foto t.ex.!
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Götaplatsen foto, vad har de för saker hemma på lager rent generellt.

Är det en proffsbtuik eller pratar vi elgiganten?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är väl bara att du tittar på deras hemsida. Någon elektroniklada är det i vart fall knappast.
Minst lika kunniga som SP. De är också mer flexibla. Man kan diskutera pris. De har också webförsäljning där du kan kika på lagersaldo och sortiment.

Vi får hjälpas åt nu att hålla denna butik igång. Japan photo är borta och snart också SP. Inte många fackkunniga butiker kvar i Göteborg
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Någon som har koll på hur SP mår?
Kanske bäst att handla upp mitt presentkort... Tråkig utveckling. Kan tyvärr inte påstå att jag bidragit så mycket till deras välmående sedan digitaliseringen och det var ju några år sedan. Nu blir det mest småsaker och inte alltför ofta.
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Götaplatsen Foto är en proffsbutik helt klart. Dock föredrog jag SP i Mölndal med sina luftiga och ljusa butik och med bra utbud och kunnig personal. Nu gäller det att stötta Götaplatsen Foto, den sista fotobutiken som är kvar i Göteborg.


Götaplatsen foto, vad har de för saker hemma på lager rent generellt.

Är det en proffsbtuik eller pratar vi elgiganten?
 
ANNONS