Annons

Your photo. Our look.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nu börjar ju verkligen höstmörkret lägga sitt svarta täcke över mycket av dygnet. Tiden för att ta bilder mer begränsad och ofta är vädret inte riktigt med på noterna. Så ibland kan man behöva lite förströelse.

Så jag undrar om vi skall starta en tråd som kan bli intressant.
Tanken är inte ny och inte min egen. Snodde den från ON1 plus community.

Tanken är att vi skall ladda upp originalfiler och helst raw-filer. Givetvis en bild vi tycker är bra.

Sedan får fotosidanmedlemmar redigera bilden efter eget huvud.
Tanken med det hela är att få se alternativ till hur vår bild kan redigeras.
Intressant för att kanske ta oss ur vårt vanliga tänkande. Få se alternativ.

Nu kan vi inte riktigt göra som ON1 plus med video och experter som redigerar. Vi får helt enkelt skapa vårt eget koncept.

Min tanke är att vi lägger upp originalet på dropbox eller liknande där andra kan tanka ner filen. Vi skapar ett inlägg där vi beskriver bilden samt länkar till bilden. Tanken är att inte visa hur vi själva redigerat den.
Sedan får andra ladda ner filen och se vad de vill göra av den.
I slutändan kan vi givetvis visa vårt eget alternativ.

Låter detta intressant?
Om tillräckligt många nappar kan jag börja med att lägga upp en bild.


Här en video från On1 som kan tjäna som inspiration. Att det blir lite On1 reklam får ni stå ut med.
https://www.on1.com/blog/your-photo-our-look-photo-raw-2018/
 

PMD

Aktiv medlem
Det är en intressant idé. Din inspirationsbild kan man dock inte titta på utan att vara medlem i "ON1 Plus".
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är en intressant idé. Din inspirationsbild kan man dock inte titta på utan att vara medlem i "ON1 Plus".
Sorry såg ut som den var offentlig och inte begränsad till ON1 plus.

Fast det spelar kanske ingen roll. Tänkte inte kopiera deras modell.
Där skickar man in sin raw-fil och sedan kommer Henry Hudson (känd amerikansk naturfotograf) och Matt Kloswskski (fan kan inte den mannen ha ett enklare namn) att redigera bilden enligt sitt tycke och smak.

Vad jag mer är ute efter är att utnyttja fotosdans kunnande för att ge oss själva möjligheter att se våra bilder med andra ögon. En redigering och ett utseende vi själva inte upptäckt.
Att ta oss ur slentrianen helt enkelt.

Jag gör ofta bilder som är ganska ljusa och har hög färgmättnad. Det är min stil.
Fast skall jag komma längre i att göra bilder som påverkar andra människor måste jag kanske komma ett steg längre.

På senare tid har jag börjat i ON1 raw blanda färg med svartvitt. Många har reagerat på de bilderna för de är kanske lite ovanliga.

Så detta är främst till för att vi under den mörka årstiden skall ha lite skoj och försöka öka vår kreativitet.
 
Senast ändrad:
ANNONS