Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag beställde en Zeiss 50mm F1.4 + B@W UV filter i påsk hos Scandinavianphoto och priset på hemsidan angav 5700 för båda produkterna, då de var pris nedsatta. Fick även ett kvitto på beställningen med rätt pris 5700kr.

I dag skickade Scandinavian Photo ett nytt kvitto där de höjde totala priset till 7397 kr dvs 1697 kr extra. Givetvis makulerade jag orden och köper nu från Cyberphoto i stället.

B@W filtret finns dock inte hos Cyberphoto men det fins ju andra fotoaffärer att handla ifrån.

Vad har det blivit av Scandinavian Photo? De verkar totalt opålitliga och kundföraktande. Det är inget bolag som jag vill ha kontakt med.

Jag håller på att uppdatera min kamera utrustning och nu tappar Scandinavian Photo mina planerade inköp för ca 100 tkr under de närmaste 2 åren.

Vad är era erfarenheter ?
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Vad har SP angivit som orsak för prisändringen? Har inte haft några problem med mina orders, men har inte köpt något i år
 

esbtse

Aktiv medlem
Deras svar var "Rabattkoden vi hade i helgen var endast 25% rabatt på filtret och inte objektivet"
Jag gjorde allt rätt kontrollerade att priset var inklusive moms. Och fick sedan även en orderbekräftelse med det på hemsidan nämnda priset.

När jag påpekade det så svarar de att:

Vi friskriver oss från detta under våra köpvillkor på hemsidan: https://www.scandinavianphoto.se/kundservice/villkor

Beställer jag en vara så vill jag veta exakt vad jag skall betala och inte drappas av kostnads ökingar efter jag lagt beställningen. Det borde en professionell handelsplats förstå tycker jag och jag kan inte använda mig av leverantörer som inte har förstått denna grundläggande regel. Skall man köpa av Scandinavianphoto så måste man gå till en av deras affärer och kontrollera dem mycket noggrant..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo, det kan man tycka. Och jag förstår att du blir besviken. I en vanlig fysisk butik är det prislappen på produkten (eller hyllkanten) som gäller. Men SP har ju garderat sig mot slarv med sin skrivning.
Egentligen borde de vita i sura äpplet, ge dig priset du fick, och sedan justera i katalogen.
 

Visom

Aktiv medlem
Är det denna friskrivning?
"Vi reserverar oss också för felpublicerade priser och förändringar utom vår kontroll."

En felaktig rabattkod borde väl inte vara utom deras kontroll?

Är det så är jag besviken. Är det bara enstaka kunder som fått en felaktig rabatt borde de ta smällen och bara gå vidare... (Kanske inte om det framgick väldigt tydligt att rabatten enbart gällde filter.)

Edit: Känns som att jag hade bollat det med ARN om det drabbat mig...
 

Ventures

Aktiv medlem
Vibbarna säger att jag borde lösa in det där presentkortet, men har ingen lust att åka in till stan i dagsläget...
Någon som ha senare bokslutssiffror än 18-12 för SP? (556679-6511)
 

esbtse

Aktiv medlem
Stod det att rabattkoden gav 25% rabatt på allt man beställde?
Det kan ju ha varit en bugg eller felkonfigurering i systemet som gav rabatt på hela kundkorgen.
Nej det stog separat på optik nersatt pris. Stog sedan separat på filtret ett nedsatt pris. Stog inget om 25% på hela korgen.1586888219875.png
 

esbtse

Aktiv medlem
Är det denna friskrivning?
"Vi reserverar oss också för felpublicerade priser och förändringar utom vår kontroll."

En felaktig rabattkod borde väl inte vara utom deras kontroll?

Är det så är jag besviken. Är det bara enstaka kunder som fått en felaktig rabatt borde de ta smällen och bara gå vidare... (Kanske inte om det framgick väldigt tydligt att rabatten enbart gällde filter.)

Edit: Känns som att jag hade bollat det med ARN om det drabbat mig...
Funderar just på ARN.
 

afe

Aktiv medlem
Rent generellt torde du få rätt om du kontaktar ARN. En rabatt på 25% är inte orimlig i det här fallet (även om det troligen innebär att SP skulle sälja objektivet med förlust p.g.a mycket låga marginaler). Däremot kan det ju bli svårt i och med att du redan valt att häva ditt köp.

Jag jobbar själv med näthandel, men i en helt annan branch, och vi har den policyn att om det blir helt fel pris på nätet så tar vi det ändå. Det finns många skäl till att det kan bli fel, och det är oftast den mänskliga faktorn :)
 

esbtse

Aktiv medlem
Rent generellt torde du få rätt om du kontaktar ARN. En rabatt på 25% är inte orimlig i det här fallet (även om det troligen innebär att SP skulle sälja objektivet med förlust p.g.a mycket låga marginaler). Däremot kan det ju bli svårt i och med att du redan valt att häva ditt köp.

Jag jobbar själv med näthandel, men i en helt annan branch, och vi har den policyn att om det blir helt fel pris på nätet så tar vi det ändå. Det finns många skäl till att det kan bli fel, och det är oftast den mänskliga faktorn :)
Optiken Zeiss 50mm F1.4 Planar är en manuell fokusering optik och är en utgående modell. Därmed relativt billig, Den är svag vid full öppning vilken är den effekt jag är ute efter för s/v fotografering. Den nya kallas Millus och är mycket skarpare på full öppning men har sämre mikrokonstrast, så det är inget konstigt med en rabatt på optiken.

Det jag reagerar på är det sätt som de behandlar mig som kund. Jag har inge bråttom i Corona tider att köpa på mig optiken, speciellt om jag inte vet vad som sker med jobbet om Corona drar ut på tiden, och kan i lung och ro hitta en annan affär eller köpa från Tyskland.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har handlat på SP nätsaijt några gånger utan problem. Men för ca 25 år sen var jag på "Mullsjö" och vi åkte dit och jag ville pruta, då skrattade dom åt mig (fysiskt). Jag uppfattade det som väldigt arrogant.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Rent generellt torde du få rätt om du kontaktar ARN. En rabatt på 25% är inte orimlig i det här fallet (även om det troligen innebär att SP skulle sälja objektivet med förlust p.g.a mycket låga marginaler). Däremot kan det ju bli svårt i och med att du redan valt att häva ditt köp.

Jag jobbar själv med näthandel, men i en helt annan branch, och vi har den policyn att om det blir helt fel pris på nätet så tar vi det ändå. Det finns många skäl till att det kan bli fel, och det är oftast den mänskliga faktorn :)
I detta fall låter det ju som om de klantat sig med rabatten eller att de har ett systemfel. Jag tycker också rabatten känns rimlig om den är backad av tillverkaren - annars inte. Är den inte det så tror jag inte de har de marginalerna att ge bort. Rabatten var förmodligen rimlig för en av produkterna men inte för den andra kanske.

Visst kan man ha en policy att man står för alla felaktiga pris men det händer att priser blir orimliga av skäl återförsäljarna inte har inflytande över - ska man bara ta de med? Var drar man gränsen? Står man för ett felaktigt pris även om det är 0?

Jag byggde de produktadministrationssystem vi hade när jag jobbade för Sveriges då största IT produktdistributör och vi hade hundratals leverantörer. Det var ingen som satt och duttade med att lägga in priser manuellt utan våra system tog leverantörsprislistorna rakt av och matchade dessa mot vår aktuella databas - tillverkare för tillverkare. De produkter som saknades i vår databas lades upp som nya. De som saknades i tillverkarens fil märktes som "End of Life" i vårt system och resten uppdaterades priserna på.

I nästa steg skapade systemet fem grundprislistor och med liggande rabatter för respektive storkund så skapades kundunika prislistor on the fly" i webbsystemen beroende på vem som loggat in. Det kunde handla om 10 000-tals priser från en enda tillverkare. Småkunder fick handla på en generell lista.

Återförsäljarna köpte sedan produkter från tre fyra olika distributörer. Notera att vi erbjöd kameror från åtminstone Minolta, HP, Sony, Canon, Panasonic och Ricoh till 1000-tals återförsäljare. En del stora ÅF med egna IT-resurser matchade vår prislista (ofta som huvudkälla då vi till skillnad från andra lade upp allt) och våra konkurrenters på tillverkarens artikelnummer och detta kopplades med distributörernas lagersaldon. En del kopplade denna info med sina egna automatiserade system.

Vad jag försöker säga är alltså att den enskilde återförsäljaren inte alltid själv har koll på hela prissättningsprocessen. Skit in skit ut blir det ibland och det kan ställa till det en hel del. Det blir fel ibland. Så vad en återförsäljare är beredd att ta när det gäller felförluster kan vara beroende av många ting. Även jag har sett nollpriser i de prislistor som kom från leverantörerna.

Det finns en spridd floskel i businessvärlden att "kunden har alltid rätt" och det menar jag just är en floskel på den verkliga floskeltoppen. Jag tycker verkligen inte att alla kunder alltid har rätt men däremot har kunden "alltid sista ordet". En kund kan alltid vända sig till någon annan återförsäljare. Det är ingen mänsklig rättighet att få igenom en affär till ett pris som uppstått av ett misstag. En handlare är inte alls tvingad att göra en affär han av något skäl inte vill göra.

Det fanns heller inga "rättvisa priser" i distributörsleden utan i princip återförsäljare hade sina egna unika priser för det är ju också så att stora leverantörer sluter egna avtal med många kunder direkt t.o.m. över huvudena på distributörerna som då bara används som tranportkanal (det systemet kallas "Bid & Claim". Den största och värsta på min tid var HP och sedan följde många efter i HP:s fotsteg. Prissättning kan i de sammanhangen vara mycket komplicerad och att reda ut en oreda som oavsiktligt felaktiga priser skapat kan vara mycket besvärligt, kostsamt och näst intill ogörligt rent praktiskt.
 
Senast ändrad:

vifra

Aktiv medlem
Som vanligt problem när vi bara hör ena parten.

Jag är nyfiken på om TS fått ett kvitto, en faktura eller en orderbekräftelse?

Har TS fått ett kvitto som han skriver, så är ju varan betald, affären klar och han ska ha sina varor.

Har TS, ett företag och fått en faktura, så har ju ett avtal ingåtts mellan SP och TS. Då borde SP ansvara för sin faktura, stå sitt kast och leverera varorna.

Har TS ett företag är väl ARN ingen instans att vända sig till, utan SP kan väl alltid försöka få mer betald med hänvisning till "friskrivning för felaktigheter".

Har TS, fått en orderbekräftelse, automatiskt från "systemet" hamnar saken i ett annat läge. Då hjälper inte heller ARN, för säljarna har alltid möjlighet att friskriva sig för felaktigheter i datasystemen.
Däremot är ju kunden fri att välja annan inköpskälla om man inte är nöjd med erbjudet pris.

Jag är inte ett fan av SP, efter ett besök i deras butik, men har köpt småsaker via nätet och fått dom snabbt levererade utan problem.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nej. Inte om den är felaktig.
Se där!
ARN har säkert mer rätt i frågan än jag, och det jag en gång lärde mig gäller alltså inte längre.

Rent krasst är ju inte affären i hamn förrän du har fått varan och butiken fått pengarna. Fram till dess pågår ”förhandling”.
 

Third eye

Aktiv medlem
Har de satt de i system att göra så (falska lockpriser) och gjorde de en efterdebitering utan din vetskap?
Eller är det inte bara så enkelt att de hade fel pris på en produkt, upptäkte det och korrigerade? Visst kan man bli putt över att man missade priset men det kan ju också vara ett ärligt misstag?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har haft en tvärs om upplevelse med Cyberphoto ett par gånger. Har köpt något och veckan därefter har de sänkt priset på varan och att de då har gått in och justerat ner mitt pris. På ett objektiv jag köpte så fick jag tillbaka 1000:-.

Har dock inte haft några problem med SP, dock gillar jag inte deras hemsida efter uppdateringen för något år sedan, kanske har inte heller SP någon koll på deras sida längre?
 
ANNONS