Annons

Aktiviteten på Fotosidan - ingen ökning i Corona-tider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tror inte för ett ögonblick på att vi som har valt bort FS sitter och deppar eller väntar på coronadöden. Jag tror helt enkelt att vi har hittat andra ställen att vara på, andra ställen där bilddiskussioner och andra mjuka fotoämnen ger mycket bättre utdelning.

Till syvende och sist brukar det vara så att varje forum får den uppmärksamhet det förtjänar. Man hänger där man trivs.
…. men du häckar ju fortfarande på FS!! … fast du hittat intressantare ställen? Uppenbarligen har ju FS ditt intresse!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller med dig i mycket av det du skriver, Sten-Åke.

Och personligen har jag klarat mig ganska bra utan att vara med på FaceBook, och hoppas kunna stå kvar utanför i fortsättningen också. Det finns ju många andra fora att vara med i, svenska och internationella ”Communities” där likasinnade finns och verkar.
/B
Ja Facebook kommer jag aldrig bli en medlem av och den uppfattningen har jag haft sedan jag fick klart för mig att Facebook bygger sociogramdata "bakom gardinen" som ju är det perfekta verktyget att tråla in exv. oppositionella i världens alla länder för de som har de avsikterna.

Blev heller inte särskilt förvånad över att Facebook spritt dessa data heller till den som betalat. Sånt vill inte jag uppmuntra och bidra till och det borde inte andra som värnar om demokratin heller göra.


Det finns ingen brist på communities i världen vare sig det gäller bilder eller teknik. Fotosidan har sin publik och fördelen med Fotosidan är ju trots allt att den lever i en svensk kontext. Personligen är jag numera rätt nöjd med vad Fotosidan har att erbjuda av både bloggfunktioner och hur dessa numera enkelt kan integreras med portfolios och bildkaraloger.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, det finns inget ansvar och inga förpliktelser förknippade med medlemskap på en community som Fotosidan. All aktivitet bygger på frivillighet. Den som väljer att vara passiv har all rätt att vara det, utan att anses som ansvarslös. Jag kan lova dig att en överväldigande majoritet FS-medlemmar är passiva och tysta. De har absolut inget ansvar att vara aktiva. De väljer att spendera sin tid på andra saker, och vem kan klandra dem?
Nä det finns många UPA som aldrig bidrar och det står en fritt att inte göra det men om man inte gör det så har man väl inte så mycket att gnälla över heller. Då är det väl bara att hoppa till nästa blomma.

Fotosidan och alla andra nätplatser säljer ytterst det innehåll som redaktion och användare skapar (man behöver ju inte vara medlem ens på Fotosidan för att delta). I princip gäller samma principer på Facebook - även om jag antar att de ser till att man är medlem med hyfsat korrekta persondata. Om det inte fanns några som skrev eller lade upp bilder på FS eller Facebook för den delen så skulle båda siterna i princip upphöra att leva och utvecklas i morgon dag och det gäller även alla andra siter som du besöker.

Så att du har något att titta på och diskutera om på beror alltså på att några andra ser till att driva diskussioner och innehåll framåt även om inte du vill delta. Vi gör det nog i allmänhet av intresse för att lära oss i dialog med andra inte nödvändigt för att vi känner något krav att ta ansvar även resultatet blir snarlikt.
 
Senast ändrad:

jerrysoderberg

Aktiv medlem
Att tonen är en annan på Ansiktsboken, beror det på att det bara är inbjudna (eller vad det kan heta) som deltar och de raljerande och med hård blir inte inbjudna? Jag har inget konto där själv så jag vet inte.

Kan det vara så att FS har en komplicerad eller alltför precis struktur där det kan synas vara lite vanskligt att publicera sina alster rätt. Dessutom tycker jag att det är lite för komplicerat att ladda upp bilder trots att det egentligen skulle vara väldigt enkelt eftersom vi inte behöver gå omvägen över en extern bildlagringssajt. Ibland ser man diskussioner om bilder där det viktiga inte är själva bilden utan huruvida den är manipulerad eller ej för att ta ett exempel.

I vissa bildfora måste man bli inbjuden för att få delta men när jag för en tid sedan försökte komma in på ett sådant forum, grupp hette det kanske, lyckades jag inte ens hitta hur eller till vem jag skulle vända mig. Viss förenklingspotential finns alltså.
Det har varit "troll" vid ett par tillfällen i facebookgrupper. Men de har försvunnit rätt snabbt. Jag vet inte varför. De kanske blivit avstängda.
 

Bjeli

Ny medlem
Självklart finns inget formellt ansvar att vara aktiv på en frivillig site som FS. Men lika självklart blir den vad vi som medlemmar göra den till. Jag trivs bra på FS. Jag tycker att det är ett personligt och oftast trevligt forum i en nationell kontext. Jag kan också tycka att det är tråkigt när man upptäcker att "gamla" duktiga fotografer försvinner men då får ju vi se till att vara aktiva och göra det till ett attraktivt ställe att vara på.
Om inte vi som medlemmar gör sidan "livlig" vem ska då göra det?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det har du nog rätt i - men lite trist är det ju. Jag vill ju helst slippa att gå med i Facebook eller Instagram.

Vad jag däremot har märkt de senaste fyra månaderna, är att bloggandet här på Fs har ökat ganska mycket...! Det är bra, bara inte det blir på bekostnad av annat som t ex medlemmars intresse att lägga in och kommentera bilder.
/B
Jag sysslar också mest med bildberättelser och bloggar numera för det är som du säger det som verkligen lever och är särskilt kul och intressant på Fotosidan. Man kan självfallet fortsätta sura över ton i forum och tråkiga diskussioner eller så kan man delta med egna berättelser och bilder som bl.a. du verkar göra. Även om denna tid på året inte alls är min "fotoperiod", så har även jag lagt upp flera bloggar/portfolios de senaste månaderna och Corona-krisen inspirerar uppenbarligen många fler än jag, vilket jag är tacksam för, då det är ofta minst lika kul att läsa andras inlägg, som att göra egna.

Det brukar ju heta att "man inte ska slarva bort en kris" och ett sätt för mig att inte göra det är att fortsätta skapa bildberättelser. Det blir för trist att bara gnälla över tråkiga diskussioner på Fotosidan.

Jag vet inte hur du eller andra gör men det behöver ju faktiskt inte heller längre vara någon motsättning mellan bloggar och bilder vare sig dessa ligger i vanliga album eller portfolios.

Det går ju enkelt att integrera både portfolios och enstaka bilder i bloggarna genom portfolio- och bildlänkar i bloggtexterna och det går även hyfsat enkelt att gå åt andra hållet genom att integrera bildberättelsernas "bloggbakgrunder" med album/portfolios genom att gå in på "Mina bilder" - "Redigera albumino" och bara lägga in några HTML-rader som de nedanstående i "Beskrivning"-fältet:

</br>
<a href="https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/kristenhetens-viktigaste-helg-i-kristenhetens-viktigaste.htm"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> En fyllig bakgrundstext till denna portfolio finns i min min fotoblogg</h1></a>
</br>
<a href="https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/index.htm"><h1 style="color:rgb(0,0,255)">--> Länk till alla mina fotobloggar i kronologisk ordning</h1></a>
</br>

Jag och säkert många andra har nog funnit att texterna som skrivs exv. i en Portfolio är rätt svår eller omöjlig att formatera och då särskilt om man jämför med den klart förbättrade bloggfunktionen vi fått sedan någon månad tillbaka. Tack för den Fotosidan! Numera är det ju mycket enklare att skriva en välformaterad bakgrund/kontext till en bildberättelse i bloggdelen och länka därifrån till album/portfolis än att skriva texten direkt i portfolion.

Lägger man ovanstående korta rader i album/portfolio så får man två länkar överst i varje portfolio som gör det möjligt att enkelt hoppa mellan portfolion till antingen den aktuella portfolions berättelsebakgrund eller till den personliga bloggens början där man antingen kan bläddra genom alla berättelser kronologiskt eller där man via rubriketiketter för respektive blogg kan hoppa till den blogg/portfolio man önskar. Det här är också viktigt om folk på Internet hamnar direkt in i era album/portfolios.

Man kan självfallet även lägga förklarande texter på varje enskild bild i portfolion om man vill.

Om du går till roten av min blogg-lista så kan du se hur det funkar och ser ut:


Om ni inte använder "BlogEtiketter" så gör det! Gör man det så har man nära till alla dina bloggar och inte bara de senaste. En del klagar ju på att inläggen försvinner i flödet och etiketterna råder ju delvis bot på detta.

Det var nog min dags mest "kreativa ryck" :)

P.S. Även jag tycker att det vore kul om vi blev lite bättre än vi uppenbarligen är på att diskutera både bilder och berättelser och jag inser att även jag borde bli mycket bättre på det än jag varit. Man kan inte förvänta sig intresse och kommentarer/bilddiskussioner om man inte själv deltar i några. D.S.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
…. men du häckar ju fortfarande på FS!! … fast du hittat intressantare ställen? Uppenbarligen har ju FS ditt intresse!
Nej, Sten-Åke, du har fel, det är sällan jag hänger här. FS upptar garanterat mindre än 1% av min sociala tid på nätet numera.

Annat var det i FS’ barndom, innan FB och andra sociala media fanns. Då hängde jag här jämt. 🙂
 

acke

Avslutat medlemskap
Nä det finns många UPA som aldrig bidrar och det står en fritt att inte göra det men om man inte gör det så har man väl inte så mycket att gnälla över heller. Då är det väl bara att hoppa till nästa blomma.
Finns det någon som har gnällt i denna tråd? Jag har inte sett någon. Jag tycker att det har varit ett trevligt och sansat resonemang. Att analysera sakernas tillstånd är inte att gnälla.

Själv är jag helt nöjd med min fototillvaro. Hoppas att du är det också.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Rent allmänt har jag förstått att aktiviteten i samhället på internet har ökat betydligt dom senaste virus-präglade månaderna, bl annat pga karantän, hemmajobb mm. Men jag har själv inte erfarenheten att medlemmarnas aktiviteter på Fs har ökat något...kanske snarast minskat , det gäller nog mig själv också.

Hur upplever ni andra det och vad säger Fotosidans statistik? Har intresset för Fs dalat sedan en tid tillbaka?
/B

Fotosidan är en del av sociala medier! Och det finns mängder av socialt på nätet! Och mer och fler saker kommer varje dag, både på nätet och i våra apparater! Så jag tror att mängden saker gör att man naturligtsvis begränsar tiden på varje plats!
Se'n kanske man kan plocka ned närvaron på olika platser, tex på FS för att se var det har förändrats! Jag har bloggat några år, och numera så upplever jag litet mera gnäll och besservisser i bloggforumet! Å då kanske några väljer andra forum! Men den stora anledningen är nog att det finns så mycket annat att välja på numera! Valfrihet liksom! Måste hinna med allt så man inte missar något! ;)
 

Terje H

Aktiv medlem
Du är fortfarande här.
Jag kan inte svara för Ulf, men för min del har jag varit frånvarande från Fotosidan under flera längre perioder. Men jag lever fortfarande i tron att Fotosidan kan bli en fin och mångfacetterad mötesplats för fotointresserade. För närvarande upplever jag den mer endimensionell och med låg aktivitet, men hoppas på förändring.

Har tidigare lämnat ett flertal förslag på vilka ändringar jag tror behöver göras för att åtminstone locka tillbaka många. För att göra en lite drastisk jämförelse; det känns som Fotosidan ligger kvar på en grundskolenivå med vikande elevantal, när många är klara med både universitet och högskola och är ute i yrkeskarriären. Inget fel med grundskolenivå, men det behövs inblick och förståelse för behovet av fortbildning och inspiration även för de som hållit på längre. För att samla flera.

Hoppas ni förstår vad jag försöker säga, och det är inte för att vara stöddig, men jag tror fortfarande det går att få en mötesplats för alla.

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Finns det någon som har gnällt i denna tråd? Jag har inte sett någon. Jag tycker att det har varit ett trevligt och sansat resonemang. Att analysera sakernas tillstånd är inte att gnälla.

Själv är jag helt nöjd med min fototillvaro. Hoppas att du är det också.
Visst du är i din fulla rätt att hänga upp dig på mitt ordval men jag tror de flesta förstår vad jag menar.

Det har hela tiden jag använt Fotosidan funnits en klar motsättning mellan de som försöker lyfta mjuka värden vill prata om "bilden" (det uttrycks nästan alltid i singular) och de som mest är här för att diskutera teknikfrågor. Det finns precis som i de flesta kulturella sammanhang en uppfattning hos en hel del att de mjuka frågorna är lite finare än tekniken.
- en viss form av kultursnobberi finns tyvärr här också, om än i hyfsat mild form normalt.

Hur ofta har jag inte stött på när en del försökt platta till andra genom att i triumf lyfta fram att någon annan inte lagt upp en enda bild, efter att noggrant ha kollat upp profilsidorna.

Kanske har några andra också noterat att detta blåser konstant från en riktning - från kulturväktarna mot teknikvurmarna som alltid verka befinna sig i en konstant "passadvind". Jag tror faktiskt aldrig att jag bevittnat motsatsen här på Fotosidan. Det jag undrar över är varför det är så när det faktiskt är väldigt enkelt att slippa det man inte vill se eller delta i på Fotosidan - just här finns ju jättebra förutsättningar för att faktiskt "leva och låta leva".
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag har varit delaktig i ett par trådar men, är "inte en i gänget". I de trådarna upplevde jag en ganska raljerande och hård ton. Lite "kom inte och tro att du är nått" eller bruksanda. Jag är mottaglig för argument och gillar att debattera. Jag gillar inte personangrepp.
Därför har jag lagt ned forummedverkan. Jag har läst trådar. Jag använder bara bloggen här. Mitt medlemskap gäller till november och har redan övervägt att lämna. Jag är med i olika grupper på Facebook och där är tonen en annan.
Mycket tråkigt med dessa grupperingar. Jag är mer anhängare till ett öppet klimat där det finns en plats för alla!

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Visst du är i din fulla rätt att hänga upp dig på mitt ordval men jag tror de flesta förstår vad jag menar.

Det har hela tiden jag använt Fotosidan funnits en klar motsättning mellan de som försöker lyfta mjuka värden vill prata om "bilden" (det uttrycks nästan alltid i singular) och de som mest är här för att diskutera teknikfrågor. Det finns precis som i de flesta kulturella sammanhang en uppfattning hos en hel del att de mjuka frågorna är lite finare än tekniken.
- en viss form av kultursnobberi finns tyvärr här också, om än i hyfsat mild form normalt.

Hur ofta har jag inte stött på när en del försökt platta till andra genom att i triumf lyfta fram att någon annan inte lagt upp en enda bild, efter att noggrant ha kollat upp profilsidorna.

Kanske har några andra också noterat att detta blåser konstant från en riktning - från kulturväktarna mot teknikvurmarna som alltid verka befinna sig i en konstant "passadvind". Jag tror faktiskt aldrig att jag bevittnat motsatsen här på Fotosidan. Det jag undrar över är varför det är så när det faktiskt är väldigt enkelt att slippa det man inte vill se eller delta i på Fotosidan - just här finns ju jättebra förutsättningar för att faktiskt "leva och låta leva".
Det finns både kultursnobbar och tekniksnobbar på Fotosidan. Jag kanske då tillhör grupperingen kultursnobbar, då mina tankar och förslag ofta möts med tystnad eller oförståelse. Eller att tekniksnobbarna väldigt lätt går i försvar, fast de inte attackerats. Vilket i slutändan blir till moment 22, istället för att mötas genom gemensam förståelse för varandra.

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kan inte svara för Ulf, men för min del har jag varit frånvarande från Fotosidan under flera längre perioder. Men jag lever fortfarande i tron att Fotosidan kan bli en fin och mångfacetterad mötesplats för fotointresserade. För närvarande upplever jag den mer endimensionell och med låg aktivitet, men hoppas på förändring.

Har tidigare lämnat ett flertal förslag på vilka ändringar jag tror behöver göras för att åtminstone locka tillbaka många. För att göra en lite drastisk jämförelse; det känns som Fotosidan ligger kvar på en grundskolenivå, när många är klara med både universitet och högskola och är ute i yrkeskarriären. Inget fel med grundskolenivå, men det behövs inblick och förståelse för behovet av fortbildning och inspiration även för de som hållit på längre. För att samla flera.

Hoppas ni förstår vad jag försöker säga, och det är inte för att vara stöddig, men jag tror fortfarande det går att få en mötesplats för alls.

Mvh Terje
Jag deltar också allt mer sällan i teknikdiskussionerna. Kanske är det helt naturligt för jag har alltid deltagit i dessa för att lära mig saker. När man lärt sig mycket under många år så finns nog en naturlig avtagande nytta med det.

Personligen saknar jag fotolitteraturtrådar och recensioner och diskussioner kring all sköns fotolitteratur. Minsta teknisk landvinning presenteras, recenseras och kommenteral ingående men litteraruren verkar nästan helt bara flyta förbi. Detta är dock inte sämre här än på alla andra ställen jag besökt, men för mig som läser mycket är det en gåta. Men det faller tillbaka på både mig och andra för jag kunde ju faktiskt vara en som åtminstone försökte få igång sådana diskussioner som jag själv är intresserad av.

Det sista du skrev här kunde ju i alla fall vara en färdriktning. Jag gillar Fotosidan för dess mångsidighet. Jag har väldigt få synpunkter på plattformen som sådan idag. Den är faktiskt jättefin men en sak tror jag åtminstone "Makten" och jag är överens om och det är att våra bilder inte riktigt kommer till sin rätt i exv. Portfoliovisningen. Att förbättra det skulle säkert kunna förbättra den visuella kvaliteten på Fotosidan en hel del med rätt små insatser. Vi har ju exv. fått ett klart lyft av bildpresentationen i trådarna.
 
Senast ändrad:

Benganbus

Aktiv medlem
Rent allmänt har jag förstått att aktiviteten i samhället på internet har ökat betydligt dom senaste virus-präglade månaderna, bl annat pga karantän, hemmajobb mm. Men jag har själv inte erfarenheten att medlemmarnas aktiviteter på Fs har ökat något...kanske snarast minskat , det gäller nog mig själv också.

Hur upplever ni andra det och vad säger Fotosidans statistik? Har intresset för Fs dalat sedan en tid tillbaka?
/B

Och svaret på frågan finns nog bara hos Fotosidans ledning! Som kan se flöden! Och om de flödena är bra eller dåliga! Och vissa inklick/flöden det kan vara bra för vissa grupper på FS, som vissa medlemmar/aktiviteter, samt annonser od, och "dåligt" för andra som har smala intressen, typ förkrigs-Sonnarer! Där kan det bli som en ropande röst i öknen! ;) Så internetkonstruktioner e komplexa, och svåra, men går att styra så det passar ekonomin! För det e ekonomin som e viktigast!
 

Anderzon

Aktiv medlem
Annat var det i FS’ barndom, innan FB och andra sociala media fanns. Då hängde jag här jämt. 🙂
Den tiden minns jag som väldigt givande, många duktiga fotografer som var villiga att dela tips. Har för mig att jag är medlem 488, men hittar inte det nu. Det var en helt annan värld innan FB, IG, YT etc. :)

Är nu inne och tittar lite här någon gång i veckan, främst på beg. marknaden. Men förövrigt räcker helt enkelt inte tiden till längre för att hänga här...

Upplever också att stämningen i forumen har förändrats en hel del vilket gör det mindre intressant, tjafs om saker som många gånger är givna.
 

acke

Avslutat medlemskap
Den tiden minns jag som väldigt givande, många duktiga fotografer som var villiga att dela tips. Har för mig att jag är medlem 488, men hittar inte det nu. Det var en helt annan värld innan FB, IG, YT etc. :)

Är nu inne och tittar lite här någon gång i veckan, främst på beg. marknaden. Men förövrigt räcker helt enkelt inte tiden till längre för att hänga här...

Upplever också att stämningen i forumen har förändrats en hel del vilket gör det mindre intressant, tjafs om saker som många gånger är givna.
Jag som också är FS-veteran har en liknande upplevelse. Jag kikar in på FS sporadiskt numera, mest för att kolla nyhetsflödet, ibland begagnatmarknaden, och ibland för att titta på några bilder.
Men intresset för att delta aktivt i forumet och publicera eller kommentera bilder har tyvärr svalnat. Det ger för lite tillbaka.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag deltar också allt mer sällan i teknikdiskussionerna. Kanske är det helt naturligt för jag har alltid deltagit i dessa för att lära mig saker. När man lärt sig mycket under många år så finns nog en naturlig avtagande nytta med det.

Personligen saknar jag fotolitteraturtrådar och recensioner och diskussioner kring all sköns fotolitteratur. Minsta teknisk landvinning presenteras, recenseras och kommenteral ingående men litteraruren verkar nästan helt bara flyta förbi. Detta är dock inte sämre här än på alla andra ställen jag besökt, men för mig som läser mycket är det en gåta. Men det faller tillbaka på både mig och andra för jag kunde ju faktiskt vara en som åtminstone försökte få igång sådana diskussioner som jag själv är intresserad av.

Det sista du skrev här kunde ju i alla fall vara en färdriktning. Jag gillar Fotosidan för dess mångsidighet. Jag har väldigt få synpunkter på plattformen som sådan idag. Den är faktiskt jättefin men en sak tror jag åtminstone "Makten" och jag är överens om och det är att våra bilder inte riktigt kommer till sin rätt i exv. Portfoliovisningen. Att förbättra det skulle säkert kunna förbättra den visuella kvaliteten på Fotosidan en hel del med rätt små insatser. Vi har ju exv. fått ett klart lyft av bildpresentationen i trådarna.
Ska man tro nyhetsartiklarna på framsidan så verkar det komma nya prylar hela tiden då man känner att ”allt” informeras om. Och att det nästan aldrig kommer ut någon fotolitteratur (alltså inte enbart läroböcker). Slagsidan mot prylarna är enorm, väldigt lite annat nytt från fotovärlden.

Bara en liten tankelek: Tänk om det hade varit precis motsatt?

Mvh Terje
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Den tiden minns jag som väldigt givande, många duktiga fotografer som var villiga att dela tips. Har för mig att jag är medlem 488, men hittar inte det nu. Det var en helt annan värld innan FB, IG, YT etc. :)

Är nu inne och tittar lite här någon gång i veckan, främst på beg. marknaden. Men förövrigt räcker helt enkelt inte tiden till längre för att hänga här...

Upplever också att stämningen i forumen har förändrats en hel del vilket gör det mindre intressant, tjafs om saker som många gånger är givna.
Jag har nog sagt det förut och gjorde det mer när jag själv märkte av en stor förändring av hur det var ”förr”. Det var också en helt annan tid( pratar runt 15 år sedan) då forumen och kommentarerna flödade. Men det fanns heller inte så mycket annat att välja på, och det var fler medlemmar antar jag. Fotograferandet var något mindre prylfixerat och det fanns fler upplevde jag som var mer kreativt inriktade och inte lika inne på saker som vi i kamerorna är besatta av nu med pixel kriget och andra tekniska funktioner( generellt menar jag då). Men jag tror också inställningen från oss alla hur vi tar del av forum och sociala medier har förändrat mycket. Om jag ska vara självkritisk så tar jag inte samma ansvar för att ta del av och starta diskussioner som jag gjorde då och det finns för mycket annat som är intressant och drar i min/vår uppmärksamhet. Jag tror det är mer upp till oss människor och som community att skapa det klimatet än Fotosidan som sådan. Tycker inte att det är något fel på plattformen som sådan utan det beror på mycket annat i min mening.
jag kan verkligen sakna det som var här förr, men jag vet ingen annanstans heller där det finns något som liknar hur det var då. Det är något mer ”levande” i vissa grupper på fejjan. Men finns inget som har samma helhet som fotosidan som plattform där du kan läsa om så många olika saker och diskutera i forumen och samtidigt ha portfolion etc samtidigt. Därför hänger jag fortfarande här ibland och att jag samtidigt hoppas att det ska ta fart. Jag försöker kolla andras bilder och lägga in egna och vara mer i vissa trådar på forumen. Jag har egentligen inga vänner här som jag känner utanför också men har en del jag känner igen som jag tycker det är trevligt att utbyta tips och idéer med. Kan hålla med Terje om att fler erfarna fotografer hängde här förr men det var mer av allt i stort sett och gällde inte bara den delen av medlemmarna tycker jag. Däremot tycker jag nog lite olika om vems”ansvar” det är varför så är fallet. Tycker vi har stor del av det ansvaret själva vad vi vill skapa för slags community här . Håller tummarna för att vi blir kvar och att vi fortsätter i någon form att inspirera och tipsa varandra. Jag personligen känner en nytändning i mitt eget fotograferande och tycker och önskar att andra ska känna samma. Fotografi är fantastisk och det är skitkul att kunna dela det med andra😊👍
 
ANNONS