Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] Vår väg annorlunda väg framåt har kostat liv. HUr hemmablint svensk man än är är det nu svårt att inte se realiteten.
Mycket är på gång. Både vaccin och medicin. Kanske kan det få nästa fas i smittspridningen hanteras bättre.
Med vår annorlunda väg framåt är Skåne mindre drabbat än grannen Själland!
Man får vara försiktig när man lägger hela förklaringen i samma korg.

Om en nedstängning har ett förutsägbart resultat undrar jag varför det ändå skiljer så mycket mellan alla länderna i Europa (och världen) som valde den åtgärden.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Italien var helt klart drabbade före oss. Man tror nu att de första fallen inträffade i december.
[...]
Läste någonstans för ett tag sedan att vi i Sverige också hade smittan redan under hösten. Ett gäng som varit på ”militär OS” i Kina.
Men det kanske var hitte-på, för det har inte tagits upp något mer. Eller så var det inte viktigt.

Globalt sett ligger ändå Europas länder relativt nära varandra avseende tidpunkt för smittstart.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Läste någonstans för ett tag sedan att vi i Sverige också hade smittan redan under hösten. Ett gäng som varit på ”militär OS” i Kina.
Men det kanske var hitte-på, för det har inte tagits upp något mer. Eller så var det inte viktigt.

Globalt sett ligger ändå Europas länder relativt nära varandra avseende tidpunkt för smittstart.
Jo det fanns troligen något enstaka fall också i Sverige, men det gav ingen spridning och var inte intressant att gräva i enligt FHM.

Det är lite intressant att de länder som stängde ner väldigt snabbt ser ut att klara sig ganska bra, medan de länder som slirade i några veckor som usa, uk, etc och som sedan stängde ner klarade sig mycket sämre. Iaf nu ser det ut som de första veckorna var väldigt viktiga. Man skulle ju kunna tro att det skulle blossa upp nu istället när de öppnar upp, Danmark tex har ju mer öppet än vad vi har men inte alls så många smittade per dygn fastän de testar hela befolkningen. Danskarna ser ju också ut att röra sig en hel del i Sverige också för det var 6km kö in till Danmark på Öresundsbron igår när danskarna skulle hem
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Med vår annorlunda väg framåt är Skåne mindre drabbat än grannen Själland!
Man får vara försiktig när man lägger hela förklaringen i samma korg.

Om en nedstängning har ett förutsägbart resultat undrar jag varför det ändå skiljer så mycket mellan alla länderna i Europa (och världen) som valde den åtgärden.
Den absoluta majoriteten (9/10) av de som dör är äldre. Man måste se på hur varje land bedriver sin vård och omsorg. Som jag sa tidigare, här i Sverige auktioneras mycket av omsorgen ut till fattigstugan,,, (förlåt) menade den privata vårdgivaren som bjuder lägst och kan driva verksamheten till så låga kostnader det bara går.

Ett sätt är spara på kostnader är att anställa dem med lägst löneanspråk och som en konsekvens blir det också de med lägst utbildning. Ytterligare ett sätt att spara är på skyddsutrustning och annat. Huvudmannen - kommunen som har ansvaret får de svar de ropar efter, vårdgivaren är ju inte dum i huvudet.

Man måste också vara rättvis. All omsorg ser inte ut så i Sverige. Det finns bra verksamheter, men det kostar. Men mycket är undermåligt, därför ser det ut som det gör. FMH misstag var att man inte insåg hur illa det är med svensk äldreomsorg. Pandemin kanske blir en väckarklocka?
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
Flockimmunitet är det enda sättet att skydda en befolkning mot ett virus, om man inte ska utrota det som man gjorde med smittkoppor. Det tog cirka 30 år och baserades på massvaccinering.

Flockimmunitet uppnår man också bäst med vaccinering, men vi vet ännu inte om det kommer att lyckas att göra ett vaccin mot SARS-CoV-2, inte heller hur lång tid det kommer att ta om det lyckas.
Nu börjar tom Giesecke muttra att det kanske inte fungerar med deras strategi. Hur ska du uppnå flock imunitet med 7% smttade i stockholm?
Du inser inte hur lång tid det kommer ta samt hur många som kommer dö i onödan. Se asiatiska länderna stopp sedan länge. Även danmark har få fall trots dom öppnade upp för 3 veckor sedan.
Har du få smittade o testar bra o isolerar så får du inga massa fall om du har koll på gränsen 0 flyg.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag undrar lite var du fått all din kunskap ifrån och hur du kan vara så bra på att analysera den här typen av data. Du verkar exceptionellt bra på att hitta enkla lösningar på väldigt komplexa problem.
Imponerande!!
Jobbar du inom smittskydd eller nåt liknande?
nej jag har en hjärna o kan se hur det går i andra länder som kört andra strategier. Nu börjar tom Giesecke vackla du såg inte han i godmorgon soffan ?:cool:

Eftersom viruset sprider sig mindre än vad folkhälsomyndigheten gissat så går det uppnebarligen att få stop på det.
Ett råd ta inte bara in information från folkhälsomyndigheten finns betydligt vassare på virus o pandemier än deras statsanställda tjänstemän.
Du behöver nog läsa en bok som förklarar grunden hur pandemier fungerar. Du kan börja med Björn olsens bok.
Du tror fortfarande att alla länder kommer ha samma utfall i capita per döda i slutändan? Trots att det aldrig hänt förut vid någon pandemi.

Det är ett virus vakna nu. Det går att stoppa som sars o mers som oxå är kusinvirus till detta virus.
Har du hört talas om någon som får sars o mers återkommande varje år;)
 

sb12

Aktiv medlem
nej jag har en hjärna o kan se hur det går i andra länder som kört andra strategier. Nu börjar tom Giesecke vackla du såg inte han i godmorgon soffan ?:cool:

Eftersom viruset sprider sig mindre än vad folkhälsomyndigheten gissat så går det uppnebarligen att få stop på det.
Ett råd ta inte bara in information från folkhälsomyndigheten finns betydligt vassare på virus o pandemier än deras statsanställda tjänstemän.
Du behöver nog läsa en bok som förklarar grunden hur pandemier fungerar. Du kan börja med Björn olsens bok.
Du tror fortfarande att alla länder kommer ha samma utfall i capita per döda i slutändan? Trots att det aldrig hänt förut vid någon pandemi.

Det är ett virus vakna nu. Det går att stoppa som sars o mers som oxå är kusinvirus till detta virus.
Har du hört talas om någon som får sars o mers återkommande varje år;)
Ok, nu har jag ju inte uttryckt någon direkt åsikt om strategin i sig, så jag tror jag hoppar boktipset.
Men hur som helst, du har en hjärna och har jämfört resultat från olika länder. Och har läst en bok. Och kanske lite artiklar av andra epidemiologer.
På något sätt känns det inte som att det klår den samlade kunskapen, erfarenheten och resurserna FHM har. Jag har svårt att bedöma om de gör rätt eller fel men det känns ju lite mer trovärdigt, inte sant?
Beträffande andra, som är betydligt vassare, så gäller nog också där att osäkerheten är väldigt stor när det kommer till kunskapen om just detta virus.
Annars kan jag ju passa på att fråga, varför har Schweiz så höga dödstal fast de stängde ner landet hyfsat tidigt?
 

PMD

Aktiv medlem
Man måste också vara rättvis. All omsorg ser inte ut så i Sverige. Det finns bra verksamheter, men det kostar. Men mycket är undermåligt, därför ser det ut som det gör. FMH misstag var att man inte insåg hur illa det är med svensk äldreomsorg. Pandemin kanske blir en väckarklocka?
Ansvarsfördelningen är sådan att det är kommunerna som svarar för ålderdomshemmen. Tillsyn över den verksamheten ingår inte i FHMs verksamhet. Det är IVO som har den uppgiften.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur ska du uppnå flock imunitet med 7% smttade i stockholm?
Med vaccinering, skrev jag ju.

Det är sålunda mycket oklart när det kan bli verklighet.
Du inser inte hur lång tid det kommer ta samt hur många som kommer dö i onödan.
Om det dröjer tillräckligt länge innan ett vaccin finns tillgängligt i tillräcklig mängd så kommer vi att få flockimmunitet ändå, det är helt riktigt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Med tanke på hur många tusen gamlingar som dör i säsongsinfluensan i vanliga fall borde vi kanske införa regelbunden lockdown från oktober till april varje år.
 

snap01

Aktiv medlem
Med vaccinering, skrev jag ju.

Det är sålunda mycket oklart när det kan bli verklighet.

Om det dröjer tillräckligt länge innan ett vaccin finns tillgängligt i tillräcklig mängd så kommer vi att få flockimmunitet ändå, det är helt riktigt.
Du gissar bara o drömmer om ett vaccin.
Du inser inte hur många som kommer sätta livet till innan flock immunitet är uppnåt.
Varför väntade vi inte på flock immunitet mot sars o mers? Det går inte att få stop på annars eller?
Ang vaccin, Det är svårt att få fram till corona virus dom har försökt länge så det kan lika gärna ta 10 år ingen vet.
Dessutom vaccin fungerar alltid sämre på äldre just dom som behöver det mest.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tänk ett krig där man varje dag håller tv-sänd presskonferens och rapporterar dödstalen. Hur skulle världens befolkningar reagera på det?
 

snap01

Aktiv medlem
Ok, nu har jag ju inte uttryckt någon direkt åsikt om strategin i sig, så jag tror jag hoppar boktipset.
Men hur som helst, du har en hjärna och har jämfört resultat från olika länder. Och har läst en bok. Och kanske lite artiklar av andra epidemiologer.
På något sätt känns det inte som att det klår den samlade kunskapen, erfarenheten och resurserna FHM har. Jag har svårt att bedöma om de gör rätt eller fel men det känns ju lite mer trovärdigt, inte sant?
Beträffande andra, som är betydligt vassare, så gäller nog också där att osäkerheten är väldigt stor när det kommer till kunskapen om just detta virus.
Annars kan jag ju passa på att fråga, varför har Schweiz så höga dödstal fast de stängde ner landet hyfsat tidigt?
Schweiz har hälften mot sverige så dom har klarat sig betydligt bättre. Oavsett dom har testat fram drygt 30000 smittade så dom var försent ute precis som italien,frankrike, england. Alla dessa stängde i panik lockdown när dom insåg att tåget gått.
Stänger man i tid o jobbar med testning, smart smittspårning o isolering av smittade då går det såhär
taiwan 7 döda
hongkong 4 döda
singapore 23 döda

Eftersom det smittar mindre än vad dom trodde så betyder det flera saker.
1 Sverige valde fel strategi som kommer kosta många livet i onödan.
2 att man får stop på det precis som med sars o mers.
3 att dödligheten är minst dubbelt mot vad folkhälsomyndigheten trott.

Danmark verkar ta det på allvar o testar massor. Har dom koll på gränsen/flyg så kommer det fungera. Norge hade inga nya döda nu, danmark EN.
Nu börjar tom Giesecka svaja på att det kommer vara samma capita om ett år. Varför skulle denna pandemi fungera annorlunda än andra tidigare? Vissa länder, vissa delar av länder har alltid drabbats olika hårt det som alltid varit skillnaden är hur många smittade o vilken spridning dom fick från början.
Tror ni fortfarande att capita kommer vara samma i slutändan :cool:

Eftersom folkhälsomyndigheten inte trodde det skulle bli en pandemi o förnekade det så länge så var sverige totalt oförberedda. Dessutom har ni inte märkt tegnells anti vilja att testa?
Han är inte intresserad av något som kan stoppa spridningen, det enda målet är att sjukvården ska hinna med.

Nu börjar han dessutom svamla att man kan vara immun utan antikroppar. Visa mig en studie på det tack;)

Så tester o munskydd det gillar tegnell inte alls. Lärjungen till Giesecke. Konstigt att det går så bra :cool:
 
ANNONS