Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror det är många länder som kan säga att med tanke på det vi visste så blev det inte så illa. Att allt skulle bli rätt skulle bara vara tur.
Man har ju dock lite mer att stå till svars för när man går mot den samlade världsexpertisen inkl WHO.
Tror dock att många andra länder är väldigt tacksamma att Sverige körde en experimentel väg, många lärdomar kunde dras av det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Även Tegnell börjar nu inse att han inte hade rätt
Detta är en kraftig förenkling och dessutom kan man inte basera beslut på sådant man kommer att känna till i framtiden.

 

sb12

Aktiv medlem
Jag tror det är många länder som kan säga att med tanke på det vi visste så blev det inte så illa. Att allt skulle bli rätt skulle bara vara tur.
Man har ju dock lite mer att stå till svars för när man går mot den samlade världsexpertisen inkl WHO.
Tror dock att många andra länder är väldigt tacksamma att Sverige körde en experimentel väg, många lärdomar kunde dras av det.
Men vi gick ju inte emot. Vi har gjort ungefär som Norge. Haft samma typer av restriktioner i olika grad osv.
Tegnell sa ju redan tidigt att vi inte vet, i mina öron ganska ödmjukt.
Det är helt ok att du tycker han är ett dumpucko, blir bara fånigt när du försöker måla upp en bild som inte riktigt stämmer.
Obs!! Detta inlägg betyder inte att jag hävdar att Sverige gjort rätt, eller fel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Norge stängde ner mer och tidigare än vad Sverige gjorde.

Sverige har gått en väg som få andra länder har gjort, om det var rätt eller fel och om Tegnell är ett dumpucko, ett geni eller bara mer riskbenägen än andra epidemologer det är för tidigt att säga än. Inte ens han själv verkar kunna bestämma sig.
Det verkar ju dock inte som om Sverige har gått någon väg som skonat ekonomin mycket bättre än på andra ställen i alla fall.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Någon eller några måste rimligen har fört in smittan in i Sverige. Jag blev väldigt provocerad av Tengnells överslätande attityd i början och undrade som många andra hur han så tvärsäkert kunde säga hur det låg till. Ett exempel är alla återvändande från Kina, Iran och alperna? Sverige fick sannolikt en fin boost inledningsvis med smitta och på det katastrofen med alla döda. Hur kommer det se ut till midsommar 5000 avlidna i Sverige och 1000 i övriga Norden tillsammans?
 

alfin

Aktiv medlem
Det verkar ju dock inte som om Sverige har gått någon väg som skonat ekonomin mycket bättre än på andra ställen i alla fall.
Det svenska eutanasiprogrammet kommer att leda till mycket lägre sjukvårdkostnader nationellt och högre pensioner till framtida pensionärer så fort majoriteten av dagens 70+ individer utrotats. För att inte tala om vinsten vi gör pga flockimmunitet genom att inte behöva köpa dyra vacciner från privata, kapitalistiska läkemedelsbolag. Svensk DDR-sjukvård kommer att frodas i åtminstone ett årtionde framöver.
 

sb12

Aktiv medlem
Norge stängde ner mer och tidigare än vad Sverige gjorde.

Sverige har gått en väg som få andra länder har gjort, om det var rätt eller fel och om Tegnell är ett dumpucko, ett geni eller bara mer riskbenägen än andra epidemologer det är för tidigt att säga än. Inte ens han själv verkar kunna bestämma sig.
Det verkar ju dock inte som om Sverige har gått någon väg som skonat ekonomin mycket bättre än på andra ställen i alla fall.
Vad för restriktioner är det du syftar på?
Sverige var ju också rätt tidiga med att införa restriktioner och gå ut med starka rekommendationer.
T.ex så var det väl en 90% nedgång på besökare i fjällen under sportlovet. (Eller det kanske var senare??)

1591199655092.png
 

sb12

Aktiv medlem
Det svenska eutanasiprogrammet kommer att leda till mycket lägre sjukvårdkostnader nationellt och högre pensioner till framtida pensionärer så fort majoriteten av dagens 70+ individer utrotats. För att inte tala om vinsten vi gör pga flockimmunitet genom att inte behöva köpa dyra vacciner från privata, kapitalistiska läkemedelsbolag. Svensk DDR-sjukvård kommer att frodas i åtminstone ett årtionde framöver.
Det tar ungefär 615 år att utrota alla 70+ individer med 50 dödsfall i veckan. Men absolut, det är säkert planen
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...] och högre pensioner till framtida pensionärer så fort majoriteten av dagens 70+ individer utrotats. [...]
Nej, den statliga allmänna pensionen fördelas inom respektive åldersgrupp.
Men att en massa 70-åringar dör bör leda till att de överlevande 70-åringarna får mer i kuvertet nästa år. Men ingen extra utdelning till oss ”ungdomar”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Nu är det 50 per dag som dör i snitt, så då tar det bara 88 år. Och sådana där program måste ju börja någonstans!
För en månad sedan var det ungefär 100 om dagen som dog. Nu 50. Så rent statistiskt är det ingen som dör om en månad. Och ytterligare en månad senare har vi negativa dödstal - 50 om dagen som återuppstår.

Så länge kurvan fortsätter i samma riktning.
 

PMD

Aktiv medlem

PMD

Aktiv medlem
Här finns svar på ursprungsfrågan om hur Covid-19 kommer att påverka kameraförsäljningen. CIPA's aprilrapport. Total DSLR och MLC försäljning globalt.

Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men det ser ju inte så bra ut. Jag gissar att kameraindustrin kommer att lida av det här ganska länge, och att vi kamerakonsumenter kommer att få nöja oss med den nuvarande nivån på tekniken ett tag. Sjunkande försäljning ger rimligen sämre budgetar för FoU.
 

PMD

Aktiv medlem
Norge stängde ner mer och tidigare än vad Sverige gjorde.

Sverige har gått en väg som få andra länder har gjort, om det var rätt eller fel och om Tegnell är ett dumpucko, ett geni eller bara mer riskbenägen än andra epidemologer det är för tidigt att säga än. Inte ens han själv verkar kunna bestämma sig.
Det verkar ju dock inte som om Sverige har gått någon väg som skonat ekonomin mycket bättre än på andra ställen i alla fall.
1. Tegnell bestämmer inte ensam över Sveriges Covid-19-strategi.

2. Som jag redan påpekat så uttryckte sig Tegnell på ett liknande sätt redan den första maj, så det senaste uttalande från honom är inte direkt något nytt.
 
ANNONS