Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Det finns många analyser om vad som gick fel, så om du är intresserad på riktigt så går det att hitta mycket.

Kortfattat så drivs ålderdomshemmen för det mesta av privata entreprenörer som fick kontraktet för att de är billiga. De anställda är ofta folk med bristande kunskaper i svenska vilket gör att de inte alltid förstod instruktioner som gavs om smittskydd. Personalen är ofta timanställda vilket gör att det är en rejäl rotation bland personalen. Det senare är inte heller optimalt om man vill minska smittspridning.
Läs och begrunda:

Det finns för övrigt 35 kommunala, 15 kommunala på entreprenad och 87 privata i Stockholms stads lista.

Känner du dig sugen på att starta ett boende kan du börja läsa här:
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det, men nog ger väl de där reglerna incitament till "utföraren" att hålla nere sina kostnader så mycket det bara går?
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt vad du vill ha sagt med det, men nog ger väl de där reglerna incitament till "utföraren" att hålla nere sina kostnader så mycket det bara går?
Varje företag försöker hålla nere sina kostnader så mycket som möjligt, vilket även staten, landstingen och kommunerna förhoppningsvis också gör.

Så hur vi än vrider och vänder på det hela kommer det alltid vara fallet.

Det hela handlar om att specificera vad man köper tillräckligt väl och ha medel att göra det förbaskat dyrt att inte uppfylla dom.
 

PMD

Aktiv medlem
Det hela handlar om att specificera vad man köper tillräckligt väl och ha medel att göra det förbaskat dyrt att inte uppfylla dom.
Precis så! Om man har anammat New Public Management så får man faktiskt se till att vara en duktig beställare också. Något annat vore att svika sina väljare och skattebetalare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du är rätt kryptisk. Hur ska jag ha vad?

Jag undrar alltså vad du argumenterar för (eller mot).
Tycker du att nedanstående påstående - ditt påstående - stämmer bra in utifrån länkade dokument? Det har ju varit värst i Stockhomsregionen så då är det ju rimligt att titta på Stockholms stad.

"Kortfattat så drivs ålderdomshemmen för det mesta av privata entreprenörer som fick kontraktet för att de är billiga. "

I övrigt så kan du läsa avsnitt 5 i förfrågningsunderlaget. Stämmer en del av dina andra påståenden uppfylls inte de åtaganden som anges där. En annan uppenbar fråga är om du har något underlag som visar att de privata rent generellt är väsentligt sämre än de kommunala, eller är det bara ideologiskt motiverade tyckanden som ligger bakom detta påstående?

Det här har ofta en tendens att bli mycket selektivt, som att det som argumenterar enligt din linje minnsann kommer ihåg skandal x på ett privat boende, men råkar förtränga skandal y på ett kommunalt dito.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Tycker du att nedanstående påstående - ditt påstående - stämmer bra in utifrån länkade dokument? Det har ju varit värst i Stockhomsregionen så då är det ju rimligt att titta på Stockholms stad.

"Kortfattat så drivs ålderdomshemmen för det mesta av privata entreprenörer som fick kontraktet för att de är billiga. "

I övrigt så kan du läsa avsnitt 5 i förfrågningsunderlaget. Stämmer en del av dina andra påståenden uppfylls inte de åtaganden som anges där. En annan uppenbar fråga är om du har något underlag som visar att de privata rent generellt är väsentligt sämre än de kommunala, eller är det bara ideologiskt motiverade tyckanden som ligger bakom detta påstående?

Det här har ofta en tendens att bli mycket selektivt, som att det som argumenterar enligt din linje minnsann kommer ihåg skandal x på ett privat boende, men råkar förtränga skandal y på ett kommunalt dito.
Tala ur skägget! Du tycker uppenbarligen inte att mitt påstående stämmer. Det kan hända att du har rätt, men förklara då varför du tycker så.

Jag har inte påstått att kommunalt drivna boenden generellt är bättre än privat drivna.

Jag tror att ädelreformen inte var en bra reform och att äldrevården generellt inte blev vad reformivrarna hoppades på. De hade kanske goda intentioner men verkligheten blev en annan.

En dålig egenskap i äldrevården, som inte har med vem som driver boenden, är proceduren för att få ett boende för en gammal människa. Boendet är en hyreslägenhet och det är den som ska bo där som ska träffa ett avtal med den som hyr ut lägenheten. Innan det avtalet kan skrivas så ska behovet utredas av en, eller flera, biståndshandläggare. En dement människa har ganska svårt att förstå vad det handlar om, men den ska ändå vara med i hela processen. Det är plågsamt för en anhörig att se.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Det finns många analyser om vad som gick fel, så om du är intresserad på riktigt så går det att hitta mycket.

Kortfattat så drivs ålderdomshemmen för det mesta av privata entreprenörer som fick kontraktet för att de är billiga. De anställda är ofta folk med bristande kunskaper i svenska vilket gör att de inte alltid förstod instruktioner som gavs om smittskydd. Personalen är ofta timanställda vilket gör att det är en rejäl rotation bland personalen. Det senare är inte heller optimalt om man vill minska smittspridning.

FHM har inte ansvar för att bedriva äldrevård i Sverige och har inte heller något uppdrag att se till att den vården bedrivs på ett bra sätt. IVO är den myndighet som (bl.a.) har till uppgift att bedriva tillsyn över äldrevården.
Att FHM skulle bedriva äldrevården är det väl ingen som påstått?

Däremot så får man väl anta att restauranger (som inte heller bedrivs av FHM) och ålderdomshem agerar först efter att dom fått riktlinjer från FHM eller annan myndighet.
 

PMD

Aktiv medlem
När det gäller hur man bör bete sig på allmänna platser är det nog rimligt, men vården borde vara mer proaktiv.

Jag undrar hur många som har dött i onödan på ålderdomshem pga säsongsinfluensan.
 

Falumas

Aktiv medlem
När det gäller hur man bör bete sig på allmänna platser är det nog rimligt, men vården borde vara mer proaktiv.

Jag undrar hur många som har dött i onödan på ålderdomshem pga säsongsinfluensan.
Det är väl något possitivt med att många hem är privatiserade, där borde det ligga i deras intresse att deras kunder inte dör. I dom komunala är det trots allt bara kostnader för alla som bor där.
 

PMD

Aktiv medlem
Det kostar att bo både på sorters privat och kommunalt drivna hem ...

Det borde väl ligga i kommunens intresse att folk dör även på privat drivna hem? Den boende betalar ju inte hela kostnaden för att bo där.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det kostar att bo både på sorters privat och kommunalt drivna hem ...

Det borde väl ligga i kommunens intresse att folk dör även på privat drivna hem? Den boende betalar ju inte hela kostnaden för att bo där.
Jo, men dom privata företagen borde bara kunna förlora på att deras kunder dör.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man kan spekulera mycket, men är det någon som har koll på ersättningsmodellerna? Det lär väl vara åtminstone i viss mån reglerat.
Stockholms stad:
 

Visom

Aktiv medlem
Även Tegnell börjar nu inse att han inte hade rätt
Antalet länder som skulle svarat att man skulle gjort exakt likadant en gång till, dvs att man hanterade pandemin perfekt, är nog väldigt lätträknade. Min gissning är att bara Trump skulle påstå att de inte gjort en enda felbedömning.
 
ANNONS