Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Jag tänkte att det vore roligt att ta upp en sak vi diskuterade tidigare, när det fortfarande var en filosofisk fråga om det var en nedåtgående trend.
Nu verkar det ju tydligt gå nedåt med smittspridning och intensivårdspatienter och döda.
Beror det på att strategin fungerar (som Falumas hävdar är icke befintlig) eller beror det på att det uppstått immunitet (vilket snap01 hävdar inte kan vara tillräckligt utbredd)?
 

PMD

Aktiv medlem
Vi kan dividera om detta hur länge som helst. Kolla själv och bilda dig en egen uppfattning. Giesecke är en konsult som tjänar pengar på att presentera åsikter om hur det ligger till. Det är inte mycket av osäkerhet i hans statement. 99% vet inte ens om att de haft viruset...

Nu var det ju Tegnells spekulation, som enligt dig inte lät som en spekulation, jag undrade över men jag kan väl kommentera Gieseckes prat också.

Giesecke baserar sin redogörelse på en undersökning gjord hos FHM, men den undersökningen visade sig ha innehålla en del fel så den drogs tillbaka. Sålunda bör man inte fästa så stor vikt vid vad Giesecke sa i den där intervjun. Varför inbillar sig någon att vetenskapen alltid kommer med 100% sanning? Så fungerar inte vetenskap.

Lärs inte längre källkritik ut i den svenska skolan? En källkritisk läsare och lyssnare sväljer aldrig rakt av vad någon säger i massmedia.

Jag tyckte redan då att det var åt helvete att semesterfirare fick återvända från Italien och Österrike och bara gå rakt ut i samhället.
Jag är fortfarande nyfiken på vad du tyckte att FHM och andra myndigheter borde ha gjort då.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tänkte att det vore roligt att ta upp en sak vi diskuterade tidigare, när det fortfarande var en filosofisk fråga om det var en nedåtgående trend.
Nu verkar det ju tydligt gå nedåt med smittspridning och intensivårdspatienter och döda.
Beror det på att strategin fungerar (som Falumas hävdar är icke befintlig) eller beror det på att det uppstått immunitet (vilket snap01 hävdar inte kan vara tillräckligt utbredd)?
Jag skulle vara försiktig med att hävda att den nedåtgående trenden när det gäller dödsfall är långsiktig. För inlagda på sjukhus (både på IVA och icke-IVA) har dock trenden varit sjunkande en längre tid.
Källa: c19.se
 

Abe Normal

Aktiv medlem
OK, den där Youtubekanalen är en slags humor- och satirkanal, alltså? Det är ju en lite annan sak i så fall.


Hur lät det då? Kan det inte vara så att du missade att han spekulerade när du hörde (eller läste) det?


FHM uppmanade väl alla som kom från områden där SARS-CoV-2 var spridd att hålla koll på sig själva för eventuella symtom, och att hålla sig hemma i händelse av sjukdomssymtom? (Om jag minns rätt).
Vad tyckte du att FHM och andra myndigheter borde ha gjort?


Min tes är att rätt många av de som har dött var gamla människor som bodde på ålderdomshemmen. Det som borde ha gjorts, borde ha gjorts för mer än ett decennium sen.
Det var inte meningen att låta sur, ibland blir det att orden mäts på millimetern. Tycker fortfarande att Gieseckes uttalanden i SVT rimmar väl med hur det sett ut tidigare från svenska myndigheter.

Jag har inga data, men kan tänka mig att återvändande sportlovsfirare från alperna gav en boost år smittspridningen i Sverige och att återvändarna själva fick avgöra vad som var bäst. Min åsikt är att man skulle ha varit mer vaksam på vilka som var potentiella smittspridare.

Håller med om äldrevården. Det är ett systemfel inom vården från början och inte FHM:s fel. Men att coronaviruset avslöjade bristerna Inom omsorgen.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Jag har inga data, men kan tänka mig att återvändande sportlovsfirare från alperna gav en boost år smittspridningen i Sverige och att återvändarna själva fick avgöra vad som bäst. Min åsikt är att man skulle ha varit mer vaksam på vilka som var potentiella smittspridare.
Det hade kanske varit bra, men hur skulle det ha gått till? Smittskyddet i Sverige bygger på att folk frivilligt beter sig ansvarsfullt. Det fanns inga tvångsåtgärder att ta till i det läge vi diskuterar.
Håller med om äldrevården. Det är ett systemfel inom vården från början och inte FHM:s fel. Men att coronaviruset avslöjade bristerna Inom omsorgen.
Jag fick lite inblick i åldringsvården för några år sen, och det var ingen rolig syn, men det tycks som om det var värre på en del håll än det jag såg.

Vad det gäller beredskap för kriser rent allmänt kan man konstatera såhär i efterhand (jag är definitivt inte en av dem som hävdar att jag alltid har vetat hur saker och ting borde ha skötts) att det var lite märkligt att alla svenskar fick en broschyr av MSB med titeln "Om krisen eller kriget kommer" och samtidigt fanns/finns liten eller ingen beredskap hos de flesta statliga och regionala myndigheter.

(Broschyren kanske borde ha hetat "När krisen eller kriget kommer". Kriser dyker ju upp titt som tätt, med olika allvarlighetsgrad).
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nu var det ju Tegnells spekulation, som enligt dig inte lät som en spekulation, jag undrade över men jag kan väl kommentera Gieseckes prat också.

Giesecke baserar sin redogörelse på en undersökning gjord hos FHM, men den undersökningen visade sig ha innehålla en del fel så den drogs tillbaka. Sålunda bör man inte fästa så stor vikt vid vad Giesecke sa i den där intervjun. Varför inbillar sig någon att vetenskapen alltid kommer med 100% sanning? Så fungerar inte vetenskap.

Lärs inte längre källkritik ut i den svenska skolan? En källkritisk läsare och lyssnare sväljer aldrig rakt av vad någon säger i massmedia.
Det har ingenting med min källkritik att göra, utan bara länken till det uttalandet som det skämtades om på YT.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tänkte att det vore roligt att ta upp en sak vi diskuterade tidigare, när det fortfarande var en filosofisk fråga om det var en nedåtgående trend.
Nu verkar det ju tydligt gå nedåt med smittspridning och intensivårdspatienter och döda.
Beror det på att strategin fungerar (som Falumas hävdar är icke befintlig) eller beror det på att det uppstått immunitet (vilket snap01 hävdar inte kan vara tillräckligt utbredd)?
Vi får nog vänta tills långhelgen är över innan vi drar några slutsatser
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är skrattretande att kalla det äldrevård i Sverige, det är äldreförvaring men det får man förmodligen inte säga. Det ligger i linje med att städare kallas lokalvårdare trots att dom inte tar hand om lokalerna på annat sätt än att städa dom.

I vilket fall är det två helt olika saker att äldreförvaringen är kass och att på tok för få saker gjordes för att skydda dom som förvarades där. Bägge sakerna är dock usla.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det senare är en följd av det förra.
Kanske dags att införa ålderpeng istället för skolpeng, så att gamlingarna får välja lite mer själva och det kanske gör att dom kan vara hos nära och kära istället.

Du får dock förklara för mig hur dom hänger ihop. Hur kunde dom veta att dom skulle ha gjort det annorlunda? Skulle dom insett att FHM inte var att lite på?
 

PMD

Aktiv medlem
Det gjordes för lite för att skydda de gamla människorna på ålderdomshemmet på grund av att ålderdomshemmen drivs av folk som antingen inte har rätt kompetens eller som struntar i att göra rätt (för att det blir för dyrt). Eller en kombination.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det gjordes för lite för att skydda de gamla människorna på ålderdomshemmet på grund av att ålderdomshemmen drivs av folk som antingen inte har rätt kompetens eller som struntar i att göra rätt (för att det blir för dyrt). Eller en kombination.
Du menar alltså att det kom riktlinjer som inte följdes? Eller skall varje ålderdomshem ha egna epidemiologer?
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Du menar alltså att det kom riktlinjer som inte följdes?
Det finns många analyser om vad som gick fel, så om du är intresserad på riktigt så går det att hitta mycket.

Kortfattat så drivs ålderdomshemmen för det mesta av privata entreprenörer som fick kontraktet för att de är billiga. De anställda är ofta folk med bristande kunskaper i svenska vilket gör att de inte alltid förstod instruktioner som gavs om smittskydd. Personalen är ofta timanställda vilket gör att det är en rejäl rotation bland personalen. Det senare är inte heller optimalt om man vill minska smittspridning.

FHM har inte ansvar för att bedriva äldrevård i Sverige och har inte heller något uppdrag att se till att den vården bedrivs på ett bra sätt. IVO är den myndighet som (bl.a.) har till uppgift att bedriva tillsyn över äldrevården.
 
ANNONS