Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marteric

Aktiv medlem
De har nu släppt mer information på sin sida.

Eos r5 Canon


Ska bli intressant att se va den landar på i pris.
Kollade länken och i avsnitt om stabilitet Skriver Canon: ...inbyggd stabilisering...som fungerar med Canons RF-objektiv...
Kan det vara så att IBIS bara funkar med RF-objektiv?!?!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kollade länken och i avsnitt om stabilitet Skriver Canon: ...inbyggd stabilisering...som fungerar med Canons RF-objektiv...
Kan det vara så att IBIS bara funkar med RF-objektiv?!?!
Ibis lär fungera på EF men troligen inte samarbeta med befintlig is. Med RF objektiv som har is samverkar båda systemen och kan på så vis lyckas med 7-8 steg. Tror jag😃.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ibis lär fungera på EF men troligen inte samarbeta med befintlig is. Med RF objektiv som har is samverkar båda systemen och kan på så vis lyckas med 7-8 steg. Tror jag😃.
Den europeiska "copyn" är ju värdelös. Så här står det på den amerikanska sidan:

"Canon’s first camera to incorporate 5-axis IBIS (In-Body Image Stabilization), the EOS R5 will not only enhance the ability to shoot still images at slower shutter speeds but it will also help reduce camera shake when shooting movies. Additionally, the EOS R5’s IBIS will work in combination with Optical Image Stabilization found in many Canon RF and EF lenses."

Eventuellt kan det ju bli som hos Nikon att objektiv på adapter inte fungerar med alla fem axlar, men det beror väl lite på om den begränsningen beror på F-fattningens mindre diameter eller något annat.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Den europeiska "copyn" är ju värdelös. Så här står det på den amerikanska sidan:

"Canon’s first camera to incorporate 5-axis IBIS (In-Body Image Stabilization), the EOS R5 will not only enhance the ability to shoot still images at slower shutter speeds but it will also help reduce camera shake when shooting movies. Additionally, the EOS R5’s IBIS will work in combination with Optical Image Stabilization found in many Canon RF and EF lenses."

Eventuellt kan det ju bli som hos Nikon att objektiv på adapter inte fungerar med alla fem axlar, men det beror väl lite på om den begränsningen berorr på F-fattningens mindre diameter eller något annat.
Ok toppen, då blir det full pott gällande implementeringen av ibis.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det kommer bli en grym kamera, själv så kommer jag inte ha råd att byta & vill egentligen ha ett större hus då jag älskar min 1 D X vad det gäller handhavande & att man aldrig behöver oroa sig för att den ska paja om kameraryggan får en mindre smäll vid skidåkning eller liknande.

Så jäkla kul att Canon gått ”all-in ” på denna kamera, annars brukar dom ju alltid snåla på något...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det kommer bli en grym kamera,
Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.


Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.

Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras kameror
 

atotowi

Aktiv medlem
Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.


Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.

Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras kameror
Jag borde veta bättre än att svara på detta...
Men på vilket sätt har Canon mycket lägre DR än Sony/Nikon..
DXO comprison.jpg
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.


Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.

Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras kameror
Jag tycker personligen att i princip ALLA stora kamera tillverkare numera har så pass bra kameror att det mer är en fråga om personlig smak & utbudet av objektiv som finns tillgängligt som avgör valet av märke.

I mitt fall så blev det Canon för att jag ägde en analog EOS 1 i början av 90-talet så jag ville ha samma ergonomi, objektiv mm som jag använt innan när jag skaffade en ny utrustning.

Sen så kommer jag köpa en kamera för att fota med,när jag filmar är det med en iPhone eller en GoPro, 8K blir säkert grymt men jag har inget behov av det, 4K räcker gott för min behov.

Hur som helst så ska det bli kul att få klämma på R5:an när det kommer men för mig blir det ett par år till med gammal teknik... =D
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig sig förr. Det stora
frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning
fläktkylning.

Nej, Canon klarar det nog inte utan att anställa dig Jonas. :)


Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.

Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras sina kameror
[/QUOTE]
 
  • Love
Reaktioner: PMD

gamleJ

Aktiv medlem
Videoimplementeringen ser ut att krossa på papper men hur
Jag tycker personligen att i princip ALLA stora kamera tillverkare numera har så pass bra kameror att det mer är en fråga om personlig smak & utbudet av objektiv som finns tillgängligt som avgör valet av märke.

I mitt fall så blev det Canon för att jag ägde en analog EOS 1 i början av 90-talet så jag ville ha samma ergonomi, objektiv mm som jag använt innan när jag skaffade en ny utrustning.

Sen så kommer jag köpa en kamera för att fota med,när jag filmar är det med en iPhone eller en GoPro, 8K blir säkert grymt men jag har inget behov av det, 4K räcker gott för min behov.

Hur som helst så ska det bli kul att få klämma på R5:an när det kommer men för mig blir det ett par år till med gammal teknik... =D
Håller med och är övertygad om att R5:an blir en bra kamera oavsett om någon detalj inte lever upp till konkurrenternas standard. Det ska bli kul att följa släppet och tidiga användares upplevelser. Inte minst att få klämma på huset lite också. Jag får nog också vänta något eller några år med R5 då fotograferandet inte är tillräckligt frekvent just nu för att berättiga ett köp.
 

Bengf

Aktiv medlem
Väljer man ut 10 punkter som anses viktiga bland erfarna fotografer, så tror jag att Canon R5 tar hem flest just nu med sin nya modell, Nikon kommer nog med någon Z8 eller liknande, och då får den andra nyheter. Det har ju varit många Canonägare tidigare som inte varit intresserade av 4K eller, utan har varit stillbilds entusiaster.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Adobe släppte precis en ny version av premiere
"Import of Canon EOS R5 footage" Det måste betyda att antingen något skumt codec eller så helt enkelt RAW.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Adobe släppte precis en ny version av premiere
"Import of Canon EOS R5 footage" Det måste betyda att antingen något skumt codec eller så helt enkelt RAW.
Det betyder inte något särskilt. Adobe brukar ha raw tolkning av de flesta kameror som släpps. Ibland kan en sådan vara densamma som för en annan kamera från tillverkaren. Det går med lite manipulering av den filen få den att också fungera för en nysläppt kamera.

De kameraprofiler Adobe skapar för att likna kamerans jpg-filer bygger på hur de ser ut i kameran SOC utan egna inställningar.

Personligen tycker jag ofta dessa filer är en dålig startpunkt för raw-redigering där man ofta redan ökat kontrast, ton mm.

Föredrar helt klart mina egna profiler skapade med X-rite Colorchecker passport. De ger en tillgång till maximum av vad kameran registrerade.
Sedna drar jag hellre själv i spakarna så det blir så som jag vill tolka bilden.

Adobe har tydligen fått tillgång till data från Canon för att bygga sin version för den kamera som ännu inte är släppt. Bra jobbat av Canon. Nu kommer Canon R5 ha stöd hos Adobe redan från att den första kameran levereras till testare och kund.
 

PMD

Aktiv medlem
I citatet i Jonas inlägg står det "footage", vilket innebär att det handlar om video.
 

Bates

Aktiv medlem
Priset läckt på R5. 4500euro enligt canonrumors.

Cr2 "Good information from a known source"
 

atotowi

Aktiv medlem
Priset läckt på R5. 4500euro enligt canonrumors.

Cr2 "Good information from a known source"
4500 Euro är så vitt jag förstår inkl. moms i nåt land. Räknar vi med att det från nåt av de större länderna och att det inkluderar 20% moms skulle det svenska priset landa på strax under 50K.
Hmmm
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
4500 Euro är så vitt jag förstår inkl. moms i nåt land. Räknar vi med att det från nåt av de större länderna och att det inkluderar 20% moms skulle det svenska priset landa på strax under 50K.
Hmmm
står på samma sida ”As a comparison, the Canon EOS 5D Mark IVlaunched at $3499 USD, £3599, and €4129 in the Eurozone.”

Det är 381 euro mer än 5dmkiv intruduktionspris. Den hade 39710kr som listpriset och det borde betyda
Strax under 45000 kr ink moms
 
ANNONS