Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, alla tre är FF

Det är ju inte bara kvalitetshöjningar, det är är ju även ny funktionalitet. Även om systemkamereutveckling inte är snabbast så händer det en hel del.

Ett smidigare och bättre handhavande är ett plus 👍 Skulle gärna vilja testa nytt spegelöst system med nya objektiv, men kan inte so far inte motivera mig att byta system.
 
Jag tar en del bilder med mobilen. Men det är inte speciellt många. Mitt specialintresse, i den mån nu en som bara fotograferar för att det är roligt ens har något, är sport i så fall. Där är mobilen hopplös. När den väl tar bilden, om jag nu alls lyckas hålla den ergonomiska katastrof som mobilen är när man ska fotografera med den, på rätt ställe, så har motivet redan hamnat i något annat läge än vad jag tänkte mig det skulle vara. Med mina 1DX så är det några hundradelar, så sitter det där.
Det finns ju inga motljusskydd på mobilen heller. Blir rent för jävligt i motljus, eller när det regnar. Räcker ju med en droppe för att slå ut hela den lilla linsen.
 
En nackdel med en mobiltelefonkamera är att de oftast sparar bilder och videos i ett fast lagringsminne.

Det gör det svårare att rädda raderade bilder än om bilderna ligger på ett minneskort. (Även om telefonen har ett minneskort för extra lagring så tror jag att standardinställningen är att lagra bilder i det interna lagringsminnet.)

Den här personens videofilmande kan nog bli svårt att återskapa, även om han har låtit bli att fotografera eller videofilma med telefonen efter att polisen raderade bilderna/videon.


Jag utgår alltså från att han använde en mobiltelefon, och jag tror inte att det är ett så värst radikalt antagande.
 
En nackdel med en mobiltelefonkamera är att de oftast sparar bilder och videos i ett fast lagringsminne.

Det gör det svårare att rädda raderade bilder än om bilderna ligger på ett minneskort. (Även om telefonen har ett minneskort för extra lagring så tror jag att standardinställningen är att lagra bilder i det interna lagringsminnet.)

Den här personens videofilmande kan nog bli svårt att återskapa, även om han har låtit bli att fotografera eller videofilma med telefonen efter att polisen raderade bilderna/videon.


Jag utgår alltså från att han använde en mobiltelefon, och jag tror inte att det är ett så värst radikalt antagande.
Min mobil synkar alla bilder direkt upp i molnet. Dock raderas de i molnet om de raderas på telefonen, vilket borde gå att ändra i en inställning.
En enhet - mobilkamera eller systemkamera - med uppkoppling till molnet torde avseende bildlagring vara säkrare än både dubbla och trippla minneskort så länge man rör sig inom bebyggda områden.
 
Japp för dom som bara använder den 5x om året för att skruva ihop IKEA-möbler (vilket förmodligen är vad 99% av alla skruvdragar gör) så är det good enough. Dom som tänkter bygga ett hus får nog anses vara minst advancerade entusiaster.

he,he, ja precis så är det, i början på 90-talet skulle alla killar köpa laddbara borrmaskiner, batterierna var sämre då på den tiden, Hade själv en billig variant som efter några år inte gick att ladda längre, i bästa fall användes maskinen en gång om året, har fortfarande kvar en maskin med sladd från 70-talet, inte lika smidig dock vid skruvdragning.
 
Varför skulle en person som har lagt sin kompaktkamera i skrivbordslådan och ersatt den med mobiltelefonens kamera vara intresserad av en systemkamera?

Det är bara fotoentusiaster som i fortsättningen kommer att vara intresserade av systemkameror, och de är en ganska liten del av alla människor som vill ta bilder.
 
Framtiden!
Mobilkameran tycker många räcker, när det gäller bildkvalité.
Den finns numera i nästa alla hushåll, även en äldre analog eller digital systemkamera, - men, systemkameran har blivit för stor och tung, blir därför ofta kvar hemma.
Mobilkameran är vår tids lådkamera, kompakt, barnsligt enkel, att fotografera med, - ger bra bilder, när det är bra ljus, på dagen, med stillastående motiv.
Skymning, mörka kvällar eller rörliga motiv, - inte fasen blir det bra bilder, nej, som en ”sönderpressad” Tri-X-Pan till ISO 1600, jag jämför alltså hur det kunde bli under den analoga/film tiden.

Typexempel, min Samsung mobilkamera, den är relativt ny, kameran arbetar alltid med full bländaröppning, exp. programmet ändrar efter ljusförhållanden på två parametrar,
- exp. tid och känslighet.
Dagtid, blir det riktigt bra,
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid. 1/125 sek
ISO 50
Kvällstid, något mörkt, blir det katastrof
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid 1/17 sek
ISO 1250
Inomhus, med blixt, blir det OK.

Jag har varit uppe i Åre, vandrat med ett gäng, min kompaktkamera 1” var med, ger utmärkta bilder, - vad tro ni, såg vi någon med en mobilkamera?
Sony och andra tillverkare av kameror/objektiv vet vad de flesta fotografer vill ha, - därför försöker nu Sony med en mycket kompakt FF systemkamera, där den med ett litet objektiv fungerar lika smidigt, som en kompaktkamera, med en bajonett gör den till en systemkamera.
Storlek mellan en A6400 och en RX1, bör passa både en hobbyfotograf och en yrkesfotograf.
Kan bli en fullträff, ingen vet ännu, kan lika gärna bli en flopp?
Har vi fotografer fortfarande ett intresse eller råd, att lägga pengar på en ny kamera?
Covid-19 har vänt upp och ner på allt!
Kunniga fotografer på FS forum snöar in på mobilkameror, kraven på en bilds kvalité är tydligen lågt satt! Ha-ha!

Tyvärr så har vi vant oss med med många dåliga filmsnuttar sedan flera år, media har ju använt sig av folkets inskickade filmer för dom har varit närvarande vid många viktiga händelser, finns djurfilmer på Youtube som erfarna naturfilmare aldrig lyckas fånga trots 30 år i skogen, 20 av världens bästa filmare får kämpa mot flera miljoner med telefoner, nu i Corona tider har vi överföringar med filmer där vi får titta rakt in i näsan på folk för att telefonen är placerad en halvmeter under ansiktet på något bord, närbilder som förvanskar, reporterns ljud vid frågorna är bättre än den som skall svara så man knappt hör vad dom svarar. Såg några inslag från Solsidan där några minuters filmning vid en parkering krävde 30 personers deltagande för att skapa scenen.
 
Varför skulle det vara svårare att flytta sitt abonnemang till en ny telefon av annat märke än den gamla? Tillverkaren av den nya telefonen borde väl vara angelägen om att kunden blir nöjd?

För att än så länge finns det bara tillverkarprogramvara för att flytta e-sim och dom fungerar bara om du är trogen den tillverkaren du hade.
 
Jag minns varför 2 arbetskamraterna köpte systemkamera för 5-6 år sedan. De ville komma ifrån de gryniga semesterbilderna från mobil/kompakt . Idag använder samma personer mobil igen. Semesterbilderna är tillräckligt bra för dem. De kommer inte köpa ny systemkamera, hur bra den än är. Den kundkategorin är nog borta nu.

Jag har en Nikon D610, fullformatare+objektiv. Den klarar pappersbilder som är tillräckligt stora. Funkar för utställningsbilder.
Mobilen ett bra komplement för mig. De nya systemkamerorna har inte blivit så mycket bättre att det skapar ett begär hos mig. Jag kommer inte se skillnad på utställningsbilderna. Troligen köper jag inte ny kamera, om det inte kommer en billigare, mindre, bättre kamera än de som saluförs idag.
 
Min mobil synkar alla bilder direkt upp i molnet. Dock raderas de i molnet om de raderas på telefonen, vilket borde gå att ändra i en inställning.
En enhet - mobilkamera eller systemkamera - med uppkoppling till molnet torde avseende bildlagring vara säkrare än både dubbla och trippla minneskort så länge man rör sig inom bebyggda områden.
Och så länge myndigheterna låter mobiltelefonnäten vara igång ...
 
Och så länge myndigheterna låter mobiltelefonnäten vara igång ...

men molnet är nog enda säkra stället för en i alla fall halvkompetent IT-person som verkligen vill ta bort ett kort. Att verkligen ta bort en bild så att den inte kan återskapas från telefon eller minneskort är inte så svårt. Till och med betydligt lättare på ett minneskort. Finns till och med mobila enheter du kan stoppa in ett minneskort och radera det på ett sätt så att det inte går att återställa. För att radera det interna minnet ordentligt på en mobil är svårare.
 
Jag minns varför 2 arbetskamraterna köpte systemkamera för 5-6 år sedan. De ville komma ifrån de gryniga semesterbilderna från mobil/kompakt . Idag använder samma personer mobil igen. Semesterbilderna är tillräckligt bra för dem. De kommer inte köpa ny systemkamera, hur bra den än är. Den kundkategorin är nog borta nu.

Jag har en Nikon D610, fullformatare+objektiv. Den klarar pappersbilder som är tillräckligt stora. Funkar för utställningsbilder.
Mobilen ett bra komplement för mig. De nya systemkamerorna har inte blivit så mycket bättre att det skapar ett begär hos mig. Jag kommer inte se skillnad på utställningsbilderna. Troligen köper jag inte ny kamera, om det inte kommer en billigare, mindre, bättre kamera än de som saluförs idag.

Stora massan kommer aldrig mer använda något annat än mobilen för fotografering, skruvdragarna klarar sig än så länge.
 
men molnet är nog enda säkra stället för en i alla fall halvkompetent IT-person som verkligen vill ta bort ett kort. Att verkligen ta bort en bild så att den inte kan återskapas från telefon eller minneskort är inte så svårt.
Det är nog inte så lätt för en polis som gör det direkt i telefonen under en tumultartad demonstration.

Att ta bort kortet är förstås effektivast och ganska enkelt. Minneskortet, alltså. :)

Vilket "moln" man väljer, och hur man konfigurerar telefonens "moln"-kommunikation spelar nog roll också. Se inlägg #284 av fotobollfoto.

Jag skulle nog använda en "riktig" kamera med WiFi-koppling till min telefon för att spara bilderna, eller kanske ännu hellre WiFi-koppling till någon annan i närheten. Då är man oberoende av tillgången till "moln" vid fototillfället. Jag tror att de allra flesta som vill radera en bild jag har tagit nöjer sig med att radera bilden från kameran eftersom de inte har så bra koll på datakommunikation.
 
Hur försäkrar sig journalister och fotografer mot stöld?
Jag menar, knycker någon kameran (mobilen) så försvinner ju även bilderna. Hur mycket vågar man riskera detta som utrikeskorrespondent i oroliga områden?
 
Det är nog inte så lätt för en polis som gör det direkt i telefonen under en tumultartad demonstration.

Att ta bort kortet är förstås effektivast och ganska enkelt. Minneskortet, alltså. :)

Vilket "moln" man väljer, och hur man konfigurerar telefonens "moln"-kommunikation spelar nog roll också. Se inlägg #284 av fotobollfoto.

Jag skulle nog använda en "riktig" kamera med WiFi-koppling till min telefon för att spara bilderna, eller kanske ännu hellre WiFi-koppling till någon annan i närheten. Då är man oberoende av tillgången till "moln" vid fototillfället. Jag tror att de allra flesta som vill radera en bild jag har tagit nöjer sig med att radera bilden från kameran eftersom de inte har så bra koll på datakommunikation.

Dom flesta nya kameror har ju sync via både BT och WiFi inbyggt och som du säger är det nog bästa sättet och se till att man inte själv bär på enheten som bilderna/filmerna skickas till. Så kan man ju även från den enheten synca bilderna vidare till molntjänst/ftp eller liknande.

Jag har en Z6:a som bara har en minneskortsplats, så när jag vill vara lite på säkra sidan syncar jag RAW-filer och filmer direkt till min platta en Surface Pro. Då skulle jag inte tappa många kort om mitt minneskort går sönder. Plattan lägger bilderna på ett 256GB SD-kort som sitter i plattan. Med video blir det lite sämre, då videofilerna först skickas över då filmen är klar. Spelar man inte längre filmer riskerar man hela senaste filmen.

Skulle med lätthet kunna sätta upp plattan att skicka bilderna vidare till valfritt ställle som går att komma åt via Internet för att öka säkerheten ytterligare.
 
Jag minns varför 2 arbetskamraterna köpte systemkamera för 5-6 år sedan. De ville komma ifrån de gryniga semesterbilderna från mobil/kompakt . Idag använder samma personer mobil igen. Semesterbilderna är tillräckligt bra för dem. De kommer inte köpa ny systemkamera, hur bra den än är. Den kundkategorin är nog borta nu.

Jag har en Nikon D610, fullformatare+objektiv. Den klarar pappersbilder som är tillräckligt stora. Funkar för utställningsbilder.
Mobilen ett bra komplement för mig. De nya systemkamerorna har inte blivit så mycket bättre att det skapar ett begär hos mig. Jag kommer inte se skillnad på utställningsbilderna. Troligen köper jag inte ny kamera, om det inte kommer en billigare, mindre, bättre kamera än de som saluförs idag.
Fujifilm XT-4 svarar mot dina krav. Kolla på den och bli fast...
 
Ja det är en kompetent och bra kamera. Säger alla och jag har tittat på specarna.
Men, den har inte "det" som får mig att byta system.

Pappa hade samma kamera i 25 år... jag brås kanske på honom.

Jag har den senast tiden bläddrat igenom pappas och andra släktingars bilder från femtiotalet och framåt ända till nu. Det är lätt att konstatera att det inte är kameran som gör en bra bild. Det är motivet, perspektivet, ljuset och fotografen som är de väsentliga skillnaderna.
 
Ja det är en kompetent och bra kamera. Säger alla och jag har tittat på specarna.
Men, den har inte "det" som får mig att byta system.

Pappa hade samma kamera i 25 år... jag brås kanske på honom.
Jag körde med Canons systemkameror från 1972 tills jag fann Fujifilm XPRO-1 för 8 år sedan (2012). Det blir väl 40 år med tunga systemkameror från Canon. Så det är inte för sent att byta till smartare system (och lättare).
 
ANNONS