Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

larsborg

Aktiv medlem

Canon har under April-Juni, kv. 2, tappat märkbart i försäljningen av kameror!
Två faktorer, som vi vet sedan tidigare, - mättad marknad och covid-19 pandemin.
Kontors divisionen, kopiatorer, skrivare, där är Canon ledande fortfarande, ger stora intäkter, - men många kontor är fortfarande stängda, de anställda arbetar hemifrån, på sikt kan den divisionen krympa också ….

Sony har satsat rätt, har faktiskt hela 95% av sensortillverkningen till världens alla mobiltelefon tillverkare., det säljs miljoner mtel. varje år ….

Samsung har mycket bra försäljning på sina mtel., men de hoppade av sitt projekt, redan 2015, systemkameran Samsung NX1, troligen hade de en aning, marknaden blir snart mättad, för många tillverkare.

Hur blir framtiden för kameratillverkarna?
Tidigare, under den analoga/film eran var de med bäst optisk tillverkning kungar, så är det inte längre, helt och hållet.
Nu i den digitala eran, vinner det företaget med mest erfarenhet inom elektronik, den optiska tillverkningen är fortfarande viktig.

Mobiltillverkarna leder utvecklingen, långt före kameratillverkarna!

Hur skall man annars förklara, en mtel. har en optik, i diameter av en ärta, men ger ändå riktigt bra bilder, - bättre sensorer för varje ny modell och utmärkt mjukvara!
Mjukvaran fixar till alla optisk fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., - inget behov av efterbehandling!

Clear image zoom (CIZ), digital förstoring, finns redan i många kameror, vidare, i en artikel, där en av de ansvariga inom Sony R&D nämnde, - inom några år kan CIZ ersätta många objektiv, inte där ännu, krävs mycket högupplöst optik, fler MP på sensorn, än vad vi har idag, ännu bättre mjukvara.

Otroligt?
Kanske, en kompakt kamera, FF, med fast 35 mm optik, - CIZ 35-350 mm.
Dagens entusiaster vill inte släpa på massa objektiv, för tungt, - yrkesfotograferna kan säkert tycka, att det verkar skumt.
Det tyckte yrkesfotograferna om AF, i början också, för många år sedan, ….
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem

Canon har under April-Juni, kv. 2, tappat märkbart i försäljningen av kameror!
Två faktorer, som vi vet sedan tidigare, - mättad marknad och covid-19 pandemin.
Kontors divisionen, kopiatorer, skrivare, där är Canon ledande fortfarande, ger stora intäkter, - men många kontor är fortfarande stängda, de anställda arbetar hemifrån, på sikt kan den divisionen krympa också ….

Sony har satsat rätt, har faktiskt hela 95% av sensortillverkningen till världens alla mobiltelefon tillverkare., det säljs miljoner mtel. varje år ….

Samsung har mycket bra försäljning på sina mtel., men de hoppade av sitt projekt, redan 2015, systemkameran Samsung NX1, troligen hade de en aning, marknaden blir snart mättad, för många tillverkare.

Hur blir framtiden för kameratillverkarna?
Tidigare, under den analoga/film eran var de med bäst optisk tillverkning kungar, så är det inte längre, helt och hållet.
Nu i den digitala eran, vinner det företaget med mest erfarenhet inom elektronik, den optiska tillverkningen är fortfarande viktig.

Mobiltillverkarna leder utvecklingen, långt före kameratillverkarna!

Hur skall man annars förklara, en mtel. har en optik, i diameter av en ärta, men ger ändå riktigt bra bilder, - bättre sensorer för varje ny modell och utmärkt mjukvara!
Mjukvaran fixar till alla optisk fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., - inget behov av efterbehandling!

Clear image zoom (CIZ), digital förstoring, finns redan i många kameror, vidare, i en artikel, där en av de ansvariga inom Sony R&D nämnde, - inom några år kan CIZ ersätta många objektiv, inte där ännu, krävs mycket högupplöst optik, fler MP på sensorn, än vad vi har idag, ännu bättre mjukvara.

Otroligt?
Kanske, en kompakt kamera, FF, med fast 35 mm optik, - CIZ 35-350 mm.
Dagens entusiaster vill inte släpa på massa objektiv, för tungt, - yrkesfotograferna kan säkert tycka, att det verkar skumt.
Det tyckte yrkesfotograferna om AF, i början också, för många år sedan, ….
Intressant info och väldigt bra skrivet Lars!

Det vill nog till att Canon snabbt får ordning på överhettningen och acceptans för den lösning de kommer presentera om R5 och R6 ska kunna bli de räddningsplankor man hoppas på, men likväl är både både Canon och Nikon tvingade att bygga vidare på sina nya plattformar under sämsta tänkbara villkor samtidigt som Sony och Fuji redan har fått det mesta på plats redan. Canikon måste forsätta satsa stort på R&D samtidigt som avkastningen från de satsningarna kommer vara minst sagt osäkra de närmaste åren. Det enda positiva är väl att det är gratis nästan att låna pengar, förutsatt att någon vågar ge krediter till denna typ av projekt. Hur snabbt DSLR-marknaden sjunker ihop är nog också väldigt kritisk för Canon och så länge den allmänna uppfattningen är att det funkar finfint med gamla EF så är det långtifrån säkert att folk kommer köpa några nya objektiv i dessa tider.

Teknikfaktorn är väldig intressant och hur framtidens kameror kommer se ut vet vi inte men förr sågs digital zoom mest som något destruktivt men funktioner som Clear Image Zoom visade sig vara bättre än vi trodde när vi testade lite för några år sedan. Jag har själv använt det lite på prov när jag filmat lite med min A7 III. Har det på en snabbknapp. Den blir förmodligen bättre den med över tid. Den digitala fototekniken är också intressant då den möjligen lovar att förenka själva hårdvaran på sikt precis som du berört och istället för att skapa en bättre men dyrare fysisk optisk lösning så löser man en del av problemen allt oftare med smart och billigare mjukvara istället. De som har ett stort mjukvarukunnande kommer nog ha ett klart försteg mot de som inte har det.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Tack, Sten-Åke!
CIZ fungerar riktigt bra, som du säkert vet, ha-ha!
Kan säkert bli ännu bättre.
Ja. kameraindustrin är under press, om de flesta amatörfotografer tycker mtel. fungerar utmärkt, - ja, då måste en "riktig" kamera vara mycket bättre och billigare, samt kompakt!
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Det har gått alldeles för sakta för Canon & Nikon att anpassa sig men nu börjar det ju hända grejer men framför allt Sony fick ett rejält försprång på den spegelfria marknaden.

Sen så behövs det nytänk på framför allt mjukvarusidan om kameratillverkarna ska hitta nya kunder som växt upp med att fota/filma med sina mobiler.

Northrups hade ju lite intressanta idéer om hur man skulle kunna göra kamerorna mer attraktiva för oss användare, fler programlägen att välja på typ övningsläge då man får hjälp av kameran med förslag på ändrade inställningar för att uppnå önskat resultat.

Det med fler programlägen, kanske ett ”app” läge där man bara siktar & trycker av så fixar kameran bilderna så att dom har en viss stil osv.
Sen så för mer erfarna fotografer som plåtar i rawformat olika plug-ins för att kunna fixa/framkalla bilderna direkt i kameran innan man laddar upp/ skickar bilden till kund/uppdragsgivare.

Det här är nog saker som kommer att förväntas av dom kommande generationerna för att dom ska skaffa en dedikerad fotoutrustning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har gått alldeles för sakta för Canon & Nikon att anpassa sig men nu börjar det ju hända grejer men framför allt Sony fick ett rejält försprång på den spegelfria marknaden.

Sen så behövs det nytänk på framför allt mjukvarusidan om kameratillverkarna ska hitta nya kunder som växt upp med att fota/filma med sina mobiler.

Northrups hade ju lite intressanta idéer om hur man skulle kunna göra kamerorna mer attraktiva för oss användare, fler programlägen att välja på typ övningsläge då man får hjälp av kameran med förslag på ändrade inställningar för att uppnå önskat resultat.

Det med fler programlägen, kanske ett ”app” läge där man bara siktar & trycker av så fixar kameran bilderna så att dom har en viss stil osv.
Sen så för mer erfarna fotografer som plåtar i rawformat olika plug-ins för att kunna fixa/framkalla bilderna direkt i kameran innan man laddar upp/ skickar bilden till kund/uppdragsgivare.

Det här är nog saker som kommer att förväntas av dom kommande generationerna för att dom ska skaffa en dedikerad fotoutrustning.
Jag tror också på att man hjälper kunderna att rationalisera sina fotoflöden. Tycker att den funktion där sportfotografer nu kan prata in bildkommentarer som sedan tydligen kan översättas till bildtexttext och automatiskt skrivas in i exv. XMP-taggen "caption" i bildfilerna med exv. Sonys A9 II kan tjäna som ett sådant exempel. Om sedan bilderna skickas in över wifi till exv. AP:s DAM-system, så behöver fotograferna inte ens tänka på att mickla med bildernas efterbehandling i kameran för de processas ändå sömlöst "on the fly" av AP:s DAM-system. Man kan göra fantastiska saker i automatiserade bildflöden i moderna DAM-system idag.
 

PMD

Aktiv medlem
Optisk förstoring i kameran kommer att vara bättre än förstoring av bilden i efterhand ("digital zoom") tills någon kommer på hur man bryter mot naturlagarna.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Dagens entusiaster vill inte släpa på massa objektiv, för tungt, - yrkesfotograferna kan säkert tycka, att det verkar skumt.
Det tyckte yrkesfotograferna om AF, i början också, för många år sedan, ….
Fast är inte anledningen till att det verkar satsas mest på FF-kameror idag just det att kameratillverkarna har insett att dom inte kan vinna mot dom små, lätta mobilkamerorna? Det dom kan konkurrera med är väl just bildkvalitet? Och entusiaster och proffs som vill ha maximal bildkvalitet tycker nog inte att storleken är det viktigaste.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är glad att åtminstone min kamera inte är ständigt uppkopplad och vet
- var den är
- vilka sidor jag nyss surfat på
- vad jag åt till frukost
- vad jag sa till min fru innan jag stack till jobbet
- hur jag bäst ska komponera och redigera mina bilder

Det är härligt när kameran är en kamera, och jag är en fri och tänkande individ
 

Brix

Aktiv medlem
Det kameratillverkarna framförallt måste bli bättre på är mjukvara och anslutningsmöjligheter.
Tycker t.ex Canon är nåt på spåren med sitt image.canon iaf.
 

Brix

Aktiv medlem
Fast är inte anledningen till att det verkar satsas mest på FF-kameror idag just det att kameratillverkarna har insett att dom inte kan vinna mot dom små, lätta mobilkamerorna? Det dom kan konkurrera med är väl just bildkvalitet? Och entusiaster och proffs som vill ha maximal bildkvalitet tycker nog inte att storleken är det viktigaste.
En dedikerad kamera har ju betydligt fler fördelar än bara bildkvalité. Man får t.ex mer kontroll, mycket bättre ergonomi, en EVF/OVF och en större flexibilitet/mångsidighet.
Sen hur mycket vikt man lägger på dessa fördelar är ju såklart individuellt.
 
Senast ändrad:

larsborg

Aktiv medlem
Optisk förstoring i kameran kommer att vara bättre än förstoring av bilden i efterhand ("digital zoom") tills någon kommer på hur man bryter mot naturlagarna.
Optisk förstoring i kameran, förändra brännvidden på optiken
(zoom optik) till kamerahuset är fortfarande överlägset,
- ingen har påstått något annat.
Digital zoom i kameran är lika med en förstoring av den färdiga bilden i ett bildprogram (efterbehandling), ger inte samma kvalité,
- ingen har påstått något annat.
Men, Clear Image Zoom (CIZ) är en förfinad form av digital zoom, fungerar bra, inte perfekt, i nuvarande kameror från Sony,
- ingen har påstått något annat.
Skillnaden mellan Digital Zoom och Clear Image Zoom kan du studera på Internet.
Hemligheten heter mjukvara, något som mobiltillverkarna redan använder, sedan lång tid tillbaka,
- mjukvaran fixar till alla optiska fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., …. !
Ja, så är det, mjukvaran bryter mot naturlagarna,
- ingen har påstått något annat.
Sony har kommit långt inom den digitala fototekniken, kanske
en av de främsta.
 
Senast ändrad:

cardazio

Aktiv medlem
Mycket kan fejkas mer eller mindre bra med mjukvara, men för egen del vill jag ha kvar det genuina och karaktäristiska i att bemästra verktyget/ljuset jag använder till att få ut en så gångbar raw-fil (alt. negativ) jag kan. Den här tråden verkar handla om folk som inte vill ta till sig hantverket och bara hoppa direkt till resultat som går att posta på Instagram.


Lite korsbefruktning med mobiltelefoner är nog inte så dumt för journalister dock, men riktigt kompetent blixtstyrning med korta sync-tider kommer nog dröja innan den hittar in i mobiltelefoner.

Nästa kamera för mig kommer härstamma från 60-70 talet, så är det äkta rakt igenom :)
 

PMD

Aktiv medlem
Hemligheten heter mjukvara, något som mobiltillverkarna redan använder, sedan lång tid tillbaka,
- mjukvaran fixar till alla optiska fel, kromatisk aberration, sfärisk aberration, förstärker även skärpan, m.m., …. !
Hur gör mjukvaran för att återställa informationen som har gått förlorad?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är glad att åtminstone min kamera inte är ständigt uppkopplad och vet
- var den är
- vilka sidor jag nyss surfat på
- vad jag åt till frukost
- vad jag sa till min fru innan jag stack till jobbet
- hur jag bäst ska komponera och redigera mina bilder

Det är härligt när kameran är en kamera, och jag är en fri och tänkande individ
Man måste inte ha sin telefon ständigt uppkopplad mot Internet.

Min telefon är inte ständigt uppkopplad. Bara när jag är hemma eller på jobbet (eller eventuellt någon annanstans där jag aktivt har tillåtit den att koppla upp sig med WiFi). Jag skulle också kunna välja att aldrig ha den uppkopplad, men den kompromiss jag har gjort tycker jag är bra.
 

larsborg

Aktiv medlem
Mycket kan fejkas mer eller mindre bra med mjukvara, men för egen del vill jag ha kvar det genuina och karaktäristiska i att bemästra verktyget/ljuset jag använder till att få ut en så gångbar raw-fil (alt. negativ) jag kan. Den här tråden verkar handla om folk som inte vill ta till sig hantverket och bara hoppa direkt till resultat som går att posta på Instagram.


Lite korsbefruktning med mobiltelefoner är nog inte så dumt för journalister dock, men riktigt kompetent blixtstyrning med korta sync-tider kommer nog dröja innan den hittar in i mobiltelefoner.

Nästa kamera för mig kommer härstamma från 60-70 talet, så är det äkta rakt igenom :)
Tråden handlar inte om folk, som inte vill ta till sig hantverket och bara hoppar direkt till resultat, som går att posta på Instagram!
Tråden handlar om den digitala fototekniken,
- mycket intressant, förändrar/förnyar hur vi fotograferar, om några år.

Jag har kvar mina A-SLR från 60-70-talet, - Minolta, Nikon, Olympus, Pentax, köpta nya, fortfarande i nyskick, fungerar perfekt.
Men, film har blivit svindyrt numera, tyvärr.
Film ger inte bättre resultat, än digitalt, till färdig bild,
- men, det var med film allt började, så därför skitkul!
Gamla analoga kameror ökar i pris, för varje år,
- köp nu!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Optisk förstoring i kameran kommer att vara bättre än förstoring av bilden i efterhand ("digital zoom") tills någon kommer på hur man bryter mot naturlagarna.
Sant men numera handlar det inte bara om beskäring utan det sker en del annat också i CIZ. Minns all tidigare underskattning av både teknik och marknad som faktiskt skett under vår egen generations livstid. Mängder av marknadsledande företag har gått under bara it IT- världen och de gick under under förhållanden som inte ens varit i närheten av dagens nedstängningar av hela länder och kontinenter. Teknik behöver inte alls vara bäst en gång utan det har visat sig ofta tidigare att det räckt bra med att den varit "tillräckligt bra" och uppfattats som ett kostnadseffektivt alternativ.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Min uppfattning är att det har hänt mycket på kamerasidan, nya Nikon, Canon, Sony och Pentax släpper väl nytt snart. Det som har ändrats är användarnas behov. Jag har fotat randombilder med min iPhone i sommar och tycker det funkar suveränt bra. Bilderna blir balanserade och fina och Apple har en bra mjukvara för redigering. Bilderna förs också direkt över till min iPad för redigering. För sociala medier är det helt överlägset för min del, men det är inga bilder som går vidare till Lr/PS.

Som summering, det som smartphones erbjuder räcker för de allra flestas behov. Tror inte heller på att redigera i en systemkamera, därför bildytan blir för liten. Jag har annan fin fotoutrustning men känner inget behov av att lägga ut 80-90 tkr för att få samma specar, men en nyare generation. Man kan nog säga det är svårt att växa på en mättad marknad, sedan spelar priset roll och minskad köpkraft hos konsumenten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man måste inte ha sin telefon ständigt uppkopplad mot Internet.

Min telefon är inte ständigt uppkopplad. Bara när jag är hemma eller på jobbet (eller eventuellt någon annanstans där jag aktivt har tillåtit den att koppla upp sig med WiFi). Jag skulle också kunna välja att aldrig ha den uppkopplad, men den kompromiss jag har gjort tycker jag är bra.
En TELEFON behöver vara uppkopplad för att fungera. Även om den inte är direkt kopplad på internet så vet den om, och operatören vet, vilka master den är i närheten av.
Dina förflyttningar i geografin registreras och lagras för att kunna tillhandahålla tjänsten.

Min gamla goa kamera däremot är det ingen som vet var den är.

själv tror jag att framtiden är än mer uppkopplad. Till det integritetspris vi får betala.
 
ANNONS