Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag betalar 69:- per månad och extra surfenhet (med obegränsad datamängd) med mitt familjeabonnemang hos Telenor. Totalt betalar jag cirka 1500:-/månad för två telefoner, 4g-modem och klocka med esim. Ungefär halva kostnaden är för en S20 Ultra.

Många på FS är ju pensionärer och vi får rabatt. För något år sedan hade jag turen att snubbla över en suverän kille på Mediamarkt. Hade tänkt byta telefon och kollat hos Telenor först i Gallerian. Den Samsung A40 jag ville ha kostade där 3300 spänn så jag hamnade som sagt hos MM istället.

Till saken hör att jag aldrig köper telefon med abonnemang. Killen kollade min status hos Telenor och sade att de hade ett erbjudande hos Telenor, så du får den telefonen för 1600:-. Dessutom gjorde han om mitt abonnemang och tog hänsyn till att jag även hade TV genom Telenor och bredband i min bostadsrätt. Efter ett tag fick jag samma villkor för min frus nya telefon av samma typ.

Nu har jag fortsatt familjeabonemang till grundpris 449:- för huvudabonemang och en telefon ingår då. Min frus kostar 139:-. Jag har två surfsim som kostar 49:- styck. Totalt blir det 686:- i månaden och då ingår fria samtal, sms och fri surf. Inom EU får man 100 GB för allt per period utan kostnad. Detsamma gäller vid roaming även i USA och Thailand och en del andra länder jag inte har koll på. Vi får även uppgradera våra telefoner en gång per år utan kostnad förutsatt att de man har inte är i dåligt skick - då får man betala för det eller får avdrag mer exakt. De säljer tydligen dessa vidare, vilket är bra tycker vi. Jag har aldrig utnyttjat det ännu men den dead line inträffar efter Jul. Ska kolla om det verkligen är riktigt för det låter för bra för att vara sant.

Den här typen av obegränsade abonnemang är ett måste för många av oss ute i skärgården där det ofta inte finns fiber. Bredbandsbolaget försökte sälja in fiber till många hos oss för ca tre år sedan men de gav upp till sist och bra var det för fiber skulle inte tillfört ett dugg och de fattade folk efter att jag upplyst dem om detta. En del försökte krypa ur sina fiberkontrakt då men blev först vägrade men efter att inte ha kommit till skott efter 3 år så lade de ner helt. Jag har mätt upp alldeles över 200 Megabit trådlöst mellan Skogsö och Tynningö med min A40 i våras. Jag har dock skog emellan mitt hus och masten så jag får mer måttliga 50 och det räcker gott till allt jag behöver göra. Jag hade länge bara trådlöst i centrala Vaxholm också och faktum är att mitt trådlösa inte hade de störningar jag haft i vårt fibernät efter det, vilket är lite märkligt.
 
Senast ändrad:
Det tar en viss tid att skaffa ett nytt plast-SIM också.

Ja en gång ja, men sedan har man det ju så länge man vill och då är det ju bara att göra backup till molnet och stoppa in simet i nya telefonen och sedan göra en restore eller hur? Om e-sim kräver att man blandar in operatören så är väl det ett steg tillbaka för mig i alla fall.
 
Jo Sverige HAR HAFT en första plats under många herrans år vad gäller Internet, Data, Finland gick förbi för några år sedan. En Siemens gubbe berättade för flera år sedan att Sverige är mycket tacksamt land att tex sälja tvättmaskiner till, man ville hela tiden ha det senaste, kom det en tvättmaskin med en ökning av centrifugen med några hundra varvtal så skulle man köpa den, det lilla landet med isbjörnar på gatorna och konstigt nog samtidigt nakna kvinnor över allt ( 70talet )- ville verkligen hänga med, Finländarna hade världens bästa telefoner under lång tid, kamera delen var ovanligt bra med bland annat möjlighet till RAW-bilder, så små länder dom kan dom också.

Ja och sedan fick de totalhybris och då gick det helt ut på åkern. Kul att de kommit igen lite även om Nokia aldrig lär bli vad de varit. Att amerikaner och asiater till sist skulle köra över dem var väl inte särskilt oväntat.
 
Är det bra om kameratillverkarna stoppar in mer automatik i kamerona? Är det rätt väg att försöka konkurrera med mobilerna? Mobilerna är jättebra och kommer blir bättre. Att kunna ta bilden, redigera den och sedan lägga ut den på nätet. Det är mobilens grej.

Systemkameror har andra fördelar. De har större sensor, som därmed borde klara ljussvaga miljöer bättre. Större objektiv, som också borde prestera bättre. Det går att byta objektiv. Kan det vara en väg för överlevnad att satsa på det kamerorna är bättre på?
Kan det vara rätt väg att satsa på den gruppen som vill ha manuella systemkameror med bättre optik som gör rawfiler med stort bitdjup, lagom många mpx och smart bluetooth?
Jag bara funderar, en sån kamera kan vara attraktiv för mig iaf.

Men sådana systemkameror finns väl redan? Lars vill ju prata om framtiden!
 
Ja en gång ja, men sedan har man det ju så länge man vill och då är det ju bara att göra backup till molnet och stoppa in simet i nya telefonen och sedan göra en restore eller hur?
Det går bara om den nya telefonen har samma sorts SIM-hållare som den gamla. Jag bytte telefon i vintras och då behövde jag även skaffa ett nytt SIM-kort.

Om e-sim kräver att man blandar in operatören så är väl det ett steg tillbaka för mig i alla fall.
Om det tar mer tid än att skriva ett email så har någon gjort fel.
 
[...]
Om det tar mer tid än att skriva ett email så har någon gjort fel.
... eller inte gjort färdigt.
Det kan inte ligga långt bort i fjärran innan ett sådant byte görs via inställningar i telefonen. Så länge telefonen har någon forts uppkoppling kan ju instruktionen nå rätt server hos operatören.
 
En kamera med 5G-koppling kommer garanterat inte behöva ett fysiskt SIM-kort. Det är trångt som det är, och påverkar vädertätning.

Jag fixade e-SIM till min klocka på några minuter och det lär knappast bli krångligare till en kamera.
 
Jag har svårt att se att systemkameror någonsin kommer bli något för den stora massan. Det har det väl i princip aldrig varit. Det som svider för kamerabranchen är ju att mobilkamerorna har ätit upp kompaktkamereskiktet, finns några kvar men i princip borta. Dagens mobilkameror är dessutom så bra att dom är bättre än i princip alla dom gamla kompaktkamerorna vilket förmodligen gör att färre kommer ta steget in.
Skall dom nuvarande kameratillverkarna ta sig in på massmarknaden får dom nog börja tillverka nischade telefoner med något extra på fotosidan.
Med dagens fotobulor som är på premiumtelefonerna så borde man väl nästan kunna få till en mobil med utbyrtbart objektiv. Så en pannkaka som gör att den passar i fickan men med möjlighet till tele etc.
 
En kamera med 5G-koppling kommer garanterat inte behöva ett fysiskt SIM-kort. Det är trångt som det är, och påverkar vädertätning.

Jag fixade e-SIM till min klocka på några minuter och det lär knappast bli krångligare till en kamera.

Jag tror också det blir med e-SIM för jag tror inte det kommer hända ens i nästa generation. Tror däremot inte det har det minsta med vädertätningen att göra för en simhållare skulle lätt få plats i samma lucka som minneskorten.
 
Men sådana systemkameror finns väl redan? Lars vill ju prata om framtiden!
Framtiden!
Mobilkameran tycker många räcker, när det gäller bildkvalité.
Den finns numera i nästa alla hushåll, även en äldre analog eller digital systemkamera, - men, systemkameran har blivit för stor och tung, blir därför ofta kvar hemma.
Mobilkameran är vår tids lådkamera, kompakt, barnsligt enkel, att fotografera med, - ger bra bilder, när det är bra ljus, på dagen, med stillastående motiv.
Skymning, mörka kvällar eller rörliga motiv, - inte fasen blir det bra bilder, nej, som en ”sönderpressad” Tri-X-Pan till ISO 1600, jag jämför alltså hur det kunde bli under den analoga/film tiden.

Typexempel, min Samsung mobilkamera, den är relativt ny, kameran arbetar alltid med full bländaröppning, exp. programmet ändrar efter ljusförhållanden på två parametrar,
- exp. tid och känslighet.
Dagtid, blir det riktigt bra,
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid. 1/125 sek
ISO 50
Kvällstid, något mörkt, blir det katastrof
Optik 4 mm
Bl. 1,9
Exp.tid 1/17 sek
ISO 1250
Inomhus, med blixt, blir det OK.

Jag har varit uppe i Åre, vandrat med ett gäng, min kompaktkamera 1” var med, ger utmärkta bilder, - vad tro ni, såg vi någon med en mobilkamera?
Sony och andra tillverkare av kameror/objektiv vet vad de flesta fotografer vill ha, - därför försöker nu Sony med en mycket kompakt FF systemkamera, där den med ett litet objektiv fungerar lika smidigt, som en kompaktkamera, med en bajonett gör den till en systemkamera.
Storlek mellan en A6400 och en RX1, bör passa både en hobbyfotograf och en yrkesfotograf.
Kan bli en fullträff, ingen vet ännu, kan lika gärna bli en flopp?
Har vi fotografer fortfarande ett intresse eller råd, att lägga pengar på en ny kamera?
Covid-19 har vänt upp och ner på allt!
Kunniga fotografer på FS forum snöar in på mobilkameror, kraven på en bilds kvalité är tydligen lågt satt! Ha-ha!
 
Om det tar mer tid än att skriva ett email så har någon gjort fel.

Beror på hur uppbunden du är till tillverkaren av din nuvarande mobil. Vill du alltid ha det bästa och hoppar mellan tillverkare så är det mer än ett email. Är du en sådan som alltid köper samma för att du inte vet bättre så är det ganska lätt att flytta e-SIM.
 
Jag har svårt att se att systemkameror någonsin kommer bli något för den stora massan. Det har det väl i princip aldrig varit. Det som svider för kamerabranchen är ju att mobilkamerorna har ätit upp kompaktkamereskiktet, finns några kvar men i princip borta. Dagens mobilkameror är dessutom så bra att dom är bättre än i princip alla dom gamla kompaktkamerorna vilket förmodligen gör att färre kommer ta steget in.
Skall dom nuvarande kameratillverkarna ta sig in på massmarknaden får dom nog börja tillverka nischade telefoner med något extra på fotosidan.
Med dagens fotobulor som är på premiumtelefonerna så borde man väl nästan kunna få till en mobil med utbyrtbart objektiv. Så en pannkaka som gör att den passar i fickan men med möjlighet till tele etc.

Man får lägga in i ekvationen att påkostade systemkameror har fått längre livslängd och priserna gått upp rejält.
 
därför försöker nu Sony med en mycket kompakt FF systemkamera, där den med ett litet objektiv fungerar lika smidigt, som en kompaktkamera, med en bajonett gör den till en systemkamera.
Storlek mellan en A6400 och en RX1, bör passa både en hobbyfotograf och en yrkesfotograf.
Kan bli en fullträff, ingen vet ännu, kan lika gärna bli en flopp?

Känns som ett mellanting som kommer bli klumpigare än mobilen utan att ha dom ergonomiska fördelarna av en systemkamera. Kommer det passa någon, förmodligen. Stora massan högst osannolikt.
 
Man får lägga in i ekvationen att påkostade systemkameror har fått längre livslängd och priserna gått upp rejält.

Fast utvecklingen tar död på livslängden i vilket fall. Min Nikon D700 fungerar fortfarande helt felfritt, min son använder den dagligen. Men den har klara begränsingar om jag jämför den med min D800 eller Z6:a.

Med spegelöst så blir kameran dessutom i princip helt fri från mekanik, så nu bör det väl vara relativt enkelt att få enormt lång livslängd på dom.
 
Fast utvecklingen tar död på livslängden i vilket fall. Min Nikon D700 fungerar fortfarande helt felfritt, min son använder den dagligen. Men den har klara begränsingar om jag jämför den med min D800 eller Z6:a.

Med spegelöst så blir kameran dessutom i princip helt fri från mekanik, så nu bör det väl vara relativt enkelt att få enormt lång livslängd på dom.

Är 700 FF? Utvecklingen är mer ett finlir på puckeln, bättre handhavande, lite mindre brus, något bättre DR och lite skarpare objektiv till nya Nikon och Canon. Presenteras bilderna på FS blir skillnaden subtil. Det är det kul med nya grejer, men prislappen är hög.
 
Är 700 FF? Utvecklingen är mer ett finlir på puckeln, bättre handhavande, lite mindre brus, något bättre DR och lite skarpare objektiv till nya Nikon och Canon. Presenteras bilderna på FS blir skillnaden subtil. Men visst är det kul med nya grejer, men prislappen är hög.

Japp, alla tre är FF

Det är ju inte bara kvalitetshöjningar, det är är ju även ny funktionalitet. Även om systemkamereutveckling inte är snabbast så händer det en hel del.
 
Beror på hur uppbunden du är till tillverkaren av din nuvarande mobil. Vill du alltid ha det bästa och hoppar mellan tillverkare så är det mer än ett email. Är du en sådan som alltid köper samma för att du inte vet bättre så är det ganska lätt att flytta e-SIM.
Varför skulle det vara svårare att flytta sitt abonnemang till en ny telefon av annat märke än den gamla? Tillverkaren av den nya telefonen borde väl vara angelägen om att kunden blir nöjd?
 
ANNONS