Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
det vore intressant att få reda på vilka som jobbar på olika fotoaffärer eller ägare mm som nämns i denna tråd …. alltså dom partiska som av självklar anledning försvarar sitt levebröd
Knappast någon, tror jag. Man kan faktiskt gilla en butik utan att ha ekonomiska intressen i den.
Jag gillar min mataffär också, trots att jag varken äger den eller jobbar där.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är bara att inse att ekonomin för butiker inte går ihop längre när majoriteten föredrar att shoppa på nätet. Bekvämt och snabbt till lägsta pris. Kunskapen får man stå för själv eller söka upp på nätet.
Varför ska man då ha dyra lokaler och personal för att någon enstaka person vill komma in och snacka?
Vore det lönsamt skulle butiken finnas kvar.
Snacket har förresten också hamnat på nätet (t.ex här).

The Times They Are a-Changin' (Dylan)
 

acke

Avslutat medlemskap
Det är bara att inse att ekonomin för butiker inte går ihop längre när majoriteten föredrar att shoppa på nätet. Bekvämt och snabbt till lägsta pris. Kunskapen får man stå för själv eller söka upp på nätet.
Varför ska man då ha dyra lokaler och personal för att någon enstaka person vill komma in och snacka?
Vore det lönsamt skulle butiken finnas kvar.
Snacket har förresten också hamnat på nätet (t.ex här).

The Times They Are a-Changin' (Dylan)
Jag håller med om att sällanköpsvaror som foto- och teknikprylar lämpar sig jämförelsevis väl för näthandel. Det går ofta att skaffa sig en god uppfattning om produkten via information och tester på nätet. Ibland äger man redan liknande produkter av samma märke, så man vet vad man kan förvänta sig. Det är troligen ett måttligt antal returer.

Värre är det med t.ex. kläder och skor som måste provas och upplevas. Systemet med fria returer gör att folk e-beställer samma plagg i flera storlekar och färger för att sedan returnera alla plagg utom ett. Det genererar en enorm returhantering och massor av onödiga transporter. Överdimensionerade paket fulla med luft fraktas fram och tillbaka över norra Europa, packas upp, kontrolleras och packas om, bara för att människor ska ha friheten att prova kläder i flera storlekar och färger hemma. Många plagg cirkulerar i omlopp för varje sålt plagg. Det känns inte hållbart. Jämför med en fysisk klädaffär där ett provat plagg som inte passar hängs tillbaka och kan säljas till någon annan omedelbart.

Vad gäller SPs fysiska fotobutik i Mölndal så har jag sällan upplevt någon brist på besökare. Varje gång jag har varit där har jag fått ta nummerlapp och vänta på min tur. Besökarna står länge och snackar med personalen och klämmer på prylar. Uppenbarligen har det varit betydligt mer klämmande än köpande, eftersom butiken stänger för gott idag.

Nu blev detta OT, sorry. Tråden handlar egentligen om huruvida en utpekad fotohandlare är totalt opålitlig och kundföraktande, baserat på TS’ enstaka observation av en felaktig prisangivelse.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har allt mer använt Götaplatsens foto. Har köpt mina 1,4 objetiv där för Canon.
Också en hel del Fuji prylar. Där kan jag jag tjata lite med ägaren som har bra koll på kameror och objektiv.
Det är nu den sista riktiga fotoaffär som finns kvar i Göteborg.
Scancinavian photo har jag använt mycket men det kommer jag inte göra i framtiden. Bläck till min Epson 3880 kommer jag nu köpa till lägsta pris och inte från deras sida.
Jag talar flytande engelska och tyska och när nu svenska butiker dras in kommer jag shoppa prylar till lägsta pris.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Som Acke också skriver ovan, så har det alltid var kölapp och väntan i butiken i Mölndal medan butiken i Malmö har alltid varit helt tom förutom en gång där vi var två kunder samtidigt. Det måste ha funnits ett annat skäl än att just Mölndal skulle läggas ner pga dålig försäljning. Jag handlade allt jag hade möjlighet till i Mölndal, även efter jag flyttat till Skåne. Beställde dock oftast via nätet och hämtade i Mölndal, kanske räknas allt detta som näthandel än handel i butik? Fast det är ändå en personlig service att hämta i en butik och oftast var ju det med inbyte, men det kanske i statistiken gick back för de enbart köpte in :)
 

ViewFinder

Medlem
Som Acke också skriver ovan, så har det alltid var kölapp och väntan i butiken i Mölndal medan butiken i Malmö har alltid varit helt tom förutom en gång där vi var två kunder samtidigt. Det måste ha funnits ett annat skäl än att just Mölndal skulle läggas ner pga dålig försäljning. Jag handlade allt jag hade möjlighet till i Mölndal, även efter jag flyttat till Skåne. Beställde dock oftast via nätet och hämtade i Mölndal, kanske räknas allt detta som näthandel än handel i butik? Fast det är ändå en personlig service att hämta i en butik och oftast var ju det med inbyte, men det kanske i statistiken gick back för de enbart köpte in :)
Jag var in och hämtade mitt Z 85mm f/1,8 för en vecka sedan. Fick en liten pratstund.
Tydligen har fastighetsägaren valt att inte förnya avtalet, som löper ut vid årsskiftet. Den gamla hockey rinken (Som SP huserar i) skall tydligen rivas för andra mer lukrativa planer. Så de vart hursom tvungna att flyta ut.

Annars var det väldigt mycket luft i lokalen, man kunde hyrt in sig i någonting mindre.
Som så många redan skrivit, så kommer de givetvis förlora en stor del av affärer runt Gbg området. Kan man inte besöka butiken, kan man lika gärna sikta på bäst pris online. Så det måste ha räknats och ältats för att ändå komma fram till att fimpa Gbg.
Tråkigt är det hursom helst. Får väl trampa in på Götaplatsens foto någon gång. Aldrig varit i butiken, vad jag kan minnas. ;)
 

esbtse

Aktiv medlem
Beställer nu ett extra batteri till Fuji X-T1 från Cyberphoto. Ännu en order som SkandinavanPhoto missar på grund av sin dåliga kundpolicy.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Jag var in och hämtade mitt Z 85mm f/1,8 för en vecka sedan. Fick en liten pratstund.
Tydligen har fastighetsägaren valt att inte förnya avtalet, som löper ut vid årsskiftet. Den gamla hockey rinken (Som SP huserar i) skall tydligen rivas för andra mer lukrativa planer. Så de vart hursom tvungna att flyta ut.

Annars var det väldigt mycket luft i lokalen, man kunde hyrt in sig i någonting mindre.
Som så många redan skrivit, så kommer de givetvis förlora en stor del av affärer runt Gbg området. Kan man inte besöka butiken, kan man lika gärna sikta på bäst pris online. Så det måste ha räknats och ältats för att ändå komma fram till att fimpa Gbg.
Tråkigt är det hursom helst. Får väl trampa in på Götaplatsens foto någon gång. Aldrig varit i butiken, vad jag kan minnas. ;)
Götaplatsens Foto är riktigt bra. Kompetent och trevlig personal.
 
Senast ändrad:

acke

Avslutat medlemskap
Beställer nu ett extra batteri till Fuji X-T1 från Cyberphoto. Ännu en order som SkandinavanPhoto missar på grund av sin dåliga kundpolicy.
För ordningens skull vill intresseklubben tillägga att ett flertal andra leverantörer också går miste om denna stora och viktiga order, exempelvis Rajala, Hegethorns, Goecker, Fotokungen, Mattssons, Götaplatsen, Dustin, B&H och Amazon. Fyll gärna på listan om jag har missat någon.
 
Senast ändrad:

dasa1203

Aktiv medlem
Götaplatsens Foto är riktigt bra. Kompetent och trevlig personal.
Hej! Också jag vill slå ett slag för Götaplatsens foto, där jag både sålt och köpt kameror samt beställt diverse fotoprodukter, bl.a. studentplakat. Alltid trevlig och kunnig personal som tar sig tid med sina kunder. Vänliga hälsningar Dag
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Medlem
Jag beställde en Zeiss 50mm F1.4 + B@W UV filter i påsk hos Scandinavianphoto och priset på hemsidan angav 5700 för båda produkterna, då de var pris nedsatta. Fick även ett kvitto på beställningen med rätt pris 5700kr.

I dag skickade Scandinavian Photo ett nytt kvitto där de höjde totala priset till 7397 kr dvs 1697 kr extra. Givetvis makulerade jag orden och köper nu från Cyberphoto i stället.

B@W filtret finns dock inte hos Cyberphoto men det fins ju andra fotoaffärer att handla ifrån.

Vad har det blivit av Scandinavian Photo? De verkar totalt opålitliga och kundföraktande. Det är inget bolag som jag vill ha kontakt med.

Jag håller på att uppdatera min kamera utrustning och nu tappar Scandinavian Photo mina planerade inköp för ca 100 tkr under de närmaste 2 åren.

Vad är era erfarenheter ?
Jag kanske hade tur för jag beställde en hel del (Nikon D7500 som bas) från SP nu i början av sommaren. Ganska mycket av det jag beställde var sådant som inte fanns i lager, men där deras pris var orsaken till att jag valde att handla från dem. Dock var det inga kampanjpriser eller andra extra rabatter inblandade.
I mitt fall drabbades jag inte av någonting sådant som det du beskriver. Jag chansade å andra sida och betalade direkt via kort i samband med att jag lade beställningen.
Leveranstiden var OK bortsett från ett reservbatteri, som levererades först efter ett antal veckor.
Jag kan nämna att jag även bollade priset med Cyberphoto via deras kundtjänst i telefon, men de kunde inte matcha SP:s priser.
 

martley

Aktiv medlem
Jag har handlat på SP över internet, men inga särskilt dyra saker, det har handlat om småsaker som objektivlock och filter. Jag har aldrig haft några problem med det. Däremot tycker jag att butiken i Stockholm inte är så rolig att gå till. Det är i och for sig en stor och fin och bra butik med stort sortiment och många prylar finns framme för att "klämma och känna" på, så det är inte det som är problemet, utan i stället handlar det om att när kunder ska handla den här sortens produkter så vill man ofta diskutera ingående och länge med en säljare om vilken modell eller vilka tillbehör man ska ha, eller hur de fungerar, och man inser att det inte finns ekonomiska möjligheter att ha hur många säljare som helst anställda, så resultatet blir väldigt låg kötid i affären.
 

Arell

Aktiv medlem
Inte heller jag har haft några som helst problem med SP. Sedan de lade ner i Mölndal kommer även jag att handla hos Götaplatsen Foto i fortsättningen. Det är verkligen värt en marginellt högre prislapp för att ha möjlighet att handla i butik med kunnig personal.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Äääää det här är ju ett storstadsproblem även kallat ilandsproblem. Är ungefär 16 år sedan jag flyttade från Luleå och redan då var det flera år sedan sista fotobutiken försvann. Så klämma och känna för att sen beställa på nätet fungerar inte. Gör inte så heller med kläder eller skor för det är fult oavsett vad Ni storstadsbor tycker. Men fortsätt Ni så är Ni snart utan fotobutiker också.

För oss som inte bor i någon av de större städerna i landet återstår bara nåthandel så vi har liksom inget val - bara att lita på näthandlarna.

Har handlat någon gång från SP för länge sedan och inte haft några problem men sedan måååånga år tillbaka är det Cyberphoto som gäller. Även om de inte alltid är billigast så är de rediga Västerbottningar (höll på att skriva Norrlänningar men såna uttryck får sörlänningarna hålla på med) inget krångel med leveranser eller returer och leverans över natten. Köper inte bara fotopryttlar där utan även mobiltelefoner.
 

Arell

Aktiv medlem
Jo, självklart är det skillnad mellan storstad och småstad/landbygd. Det jag skrev berodde på några tidigare inlägg och var främst riktat till dem som, liksom jag, bor i eller nära Göteborg.
Vad jag menade var att OM du har en fotobutik i närheten, stöd den, för annars finns den snart inte kvar.
 

Zebulah

Aktiv medlem
Jo, självklart är det skillnad mellan storstad och småstad/landbygd. Det jag skrev berodde på några tidigare inlägg och var främst riktat till dem som, liksom jag, bor i eller nära Göteborg.
Vad jag menade var att OM du har en fotobutik i närheten, stöd den, för annars finns den snart inte kvar.
Det kan jag bara hålla med om. Tänk inte ner till sista kronan. Utan fundera på vad "klämma och känna", personlig kontakt etc etc betyder.

Och till alla som undrar så har jag inga som helst personliga intressen i någon butik oavsett vad de säljer. Jag försvarar bara att tänka efter före man köper. För mig är inte foto det stora intresset (men när jag var in på Cyberphotos profilsida så måste jag vara tokig som lagt ner så mycket för "vardagsfoto") utan det är friluft och framförallt fjällvandring. Har en hyfsat bra butik på 10 mils avstånd (Hägglunds) men de har såklart inte allt så jag får allt lov att beställa på nätet. Å andra sidan har nätet inneburit att jag faktiskt kan få tag på det jag vill från hela världen och bor man på ett litet ställe så är det GULD värt.
 
ANNONS