Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

janc

Aktiv medlem
Personligen ser jag ingen anledning att ha lägre förtroende för ett företag som säljer på nätet än ett som säljer i butik. Dessutom har väl väldigt många, kanske de flesta, av de större svenska nätbutikerna även en fysisk butik? I bägge fallen måste man givetvis ha rimlig koll på vem man gör affärer med och om det dom erbjuder verkar rimligt.

Sedan är det givetvis sant att möjligheten att titta och känna på utrustning innan köp var större förr - förutsatt att din lokala handlare förde just de produkter du var intresserad av...

Innan internet fanns postorder så detta är inget nytt. Vill minnas att folk trodde sig göra grymma klipp vid köp från utlandet tills man insåg att allt löst (lock, sökare, rem, o.s.v) inte ingick utan fick köpas till som ”tillbehör”.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Höjer dom också priset efter att en order är lagd ;) ?
Det gör väl alla. Eller ingen. Alla kan göra misstag. Och även misstag när misstag ska hanteras.

För mig har näthandel hittills fungerat bra. Ingen butik har utmärkt sig som särskilt dålig. Medan vissa butiker utmärker sig som överraskande bra. Plockar, packar och skickar samma dag. Dagen efter kan jag hämta hos postombud.
 

janc

Aktiv medlem
Enligt konsumentverket gäller:

Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.


Det som ställer till det tror jag är ”...fått en bekräftelse på köpet..”. När priset är bekräftat brukar framgå av köpvillkoren. Det är nog bra att faktiskt läsa igenom dom innan man kryssar i rutan där man bekräftar att man gjort just det. Att först godkänna köpvillkoren för att i nästa andetag vara kränkt när dom tillämpas känns inte speciellt seriöst...
 

martley

Aktiv medlem
En sak som man ska se upp med är fraktkostnaden som ofta kan äta upp det man eventuellt sparar genom att beställa till ett lite lägre pris än i butik. Jag behövde nyligen ett kamerahuslock till Canon. SP vill ha 49 Kr för ett sånt, men sen vill de ha 99 Kr för att skicka det. Cyberphoto vill ha 69 + 29 och Rajala är värst, 99 + 150. (Jag hittade dock ett för 5 Kr i en second Hand-butik innan jag hann skicka iväg någon beställning.)
 

janc

Aktiv medlem
En sak som man ska se upp med är fraktkostnaden som ofta kan äta upp det man eventuellt sparar genom att beställa till ett lite lägre pris än i butik. Jag behövde...
Sant! Har stött på någon webbutik som för vissa varor erbjuder alternativet varubrev - men då men risken det innebär att det inte är spårbart.
 

Andy_Green

Aktiv medlem
Har beställt en skärm, BENQ SW240, från ScandinavianPhoto. Ännu en order som SkandinavanPhoto levererat snabbt och utan problem. Drygt 1 arbetsdag tog det och då var även PostNord inblandad.

Sorry för spam, men kunde inte hålla mig...😊
 

mac60

Aktiv medlem
Beställde ny väska i söndags från SP på nätet. Kunde hämta den på tisdagen på postens utlämningsställe, ingen frakt och samma pris som det stod och det var ett antal 100 lappar billigare än närmsta på prisjakt.
Tråkigt för TS att det blev fel och kanske lite dåligt av SP om det gått till på det sättet men det har funkat för mig även om jag haft diskussion med SP här i Malmö så har dom bättrat sig sista åren i mitt tycke
 

esbtse

Aktiv medlem
Har endast haft problem med SP inga andra fotoföretag.

Visst är det bra att känna på produkterna och köpa över disk men nu är det Corona-19 tider och oroligheter i städer så jag åker ej in till stadskärnor längre. Företag drar även ned på personal så framtiden är osäker.

Jag skall prova att köpa en D850/D880 kamera på Kameradoktorn om några år om Nikon finns kvar och stadskärnor har blivit mer trygga.

Kommer tyvärr att få en oväntad utgift och innan jag vet dess storlek ligger alla planerade optik och kamera köp på is. Har tänkt köpa en Zeiss Millus 135mm /2.0 i år men nu vet jag ej när jag kan göra detta.

Just nu studerar jag marknaden för en bättre begagnad D810 då min 12 år gamla D300 slutade fungera under Augusti.

Överlever just nu med Fuji X-T1/X-Pro 1 och Kitt linser som jag köpte av en kompis för några år sedan då han gick över till Sony. Jag riktigt hatar dessa kameror och behöver en Nikon DSLR med bättre sökare.

Jag handlar aldrig mer på SP om de inte byter ägare och ändrar sin kundsyn..
 
Senast ändrad:

ArneB

Aktiv medlem
Jag har handlat av de flesta fotoaffärer, både över nätet och i butik. Jag har aldrig känt mig lurad och har generellt sett fått mycket bra service på alla ställen. Även SP. Norr Mälarstrand, Sveavägen och nu Vasagatan: deras butiker i Stockholm har alltid fungerat bra.
 

janc

Aktiv medlem
Jag har handlat av de flesta fotoaffärer, både över nätet och i butik. Jag har aldrig känt mig lurad och har generellt sett fått mycket bra service på alla ställen. Även SP. Norr Mälarstrand, Sveavägen och nu Vasagatan: deras butiker i Stockholm har alltid fungerat bra.
Samma här. Från första kameran i mitten av 60-talet hos Fotocentralen(?) i Sundbyberg till SP och Cyberphoto m.fl via nätet. Har aldrig känt mig lurad eller illa behandlad och de missar som någon gång dykt upp har snabbt åtgärdats ( har hänt både i butikoch på nätet) Min bild är att etablerade butiker knappast har som affärsidé att lura sina kunder, det fungerar bara inte i längden. Sedan är givetvis ingen perfekt och missar kan ske - men då kan man ju i sista hand falla tillbaka på de köpvillkor man i fallet med nätbutik / postorder (samma sak - inget nytt) faktiskt har skrivit under på.
 

PMD

Aktiv medlem
I Stockholm är det knappast stadskärnan som är farlig utan snarare en del förorter, som t.ex. Rinkeby, Fittja och Sollentuna (Malmvägen).

Som tur är finns det väldigt få fotoaffärer i Stockholms osäkraste förorter, och de som finns i centrala Stockholm är oftast belägna i kvarter där det är tämligen säkert att vistas.
 

esbtse

Aktiv medlem
Scandinavianphoto har nu på ett år förlorat ordar från mig på ca 25 tkr. Jag hoppas de är nöjda med att inte fullfölja försäljningen av Zeiss 50mm F1.4 till det pris som deras hemsida nämnde. Denna vecka lade jag en köporder på Fuji 55-200mm optik till Cyberphoto. Jag kommer inom de närmaste 4 åren uppdatera Nikon utrustning för ett värde mellan 70-110 tkr. Inget av detta kommer gå till Scandinavianphoto då de är opålitliga och inte sysslar med kundvård. Camradoktorn och Cyberfoto är mer pålitliga och har bättre kundvård.
 

Resistent

Aktiv medlem
Om du nu hatar SP så mycket efter den där affären som inte blev av för över ett år sedan, ska du inte bara släppa det då? Du ägnar i mitt tycke orimligt mycket av din tid på något som varken gör dig glad eller verkar speciellt konstruktivt. Handla dina saker någon annanstans och fotografera istället. Att skriva här ger dig rimligtvis inget, och förmodligen bara SP uppmärksamhet och därmed mer affärer.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Scandinavianphoto har nu på ett år förlorat ordar från mig på ca 25 tkr. Jag hoppas de är nöjda med att inte fullfölja försäljningen av Zeiss 50mm F1.4 till det pris som deras hemsida nämnde. Denna vecka lade jag en köporder på Fuji 55-200mm optik till Cyberphoto. Jag kommer inom de närmaste 4 åren uppdatera Nikon utrustning för ett värde mellan 70-110 tkr. Inget av detta kommer gå till Scandinavianphoto då de är opålitliga och inte sysslar med kundvård. Camradoktorn och Cyberfoto är mer pålitliga och har bättre kundvård.
Ett förslag är att du låter Scandinavian Photo veta hur upprörd du är genom att också låta gravera på din gravsten hur de gick miste om världens kund genom att inte serva dig den gången april 2020.

Skulle inte du sluta skriva på Fotosidan?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ett förslag är att du låter Scandinavian Photo veta hur upprörd du är genom att också låta gravera på din gravsten hur de gick miste om världens kund genom att inte serva dig den gången april 2020.

Skulle inte du sluta skriva på Fotosidan?
”Här under är askan av en man som hade vanan att skjuta allt till morgondagen. Dock bättrades han på sitt yttersta och slutade verkligen handla på Scandinavian Photo och skriva på Fotosidan den xx yyy 20zz" 😜
 

Visom

Aktiv medlem
Scandinavianphoto har nu på ett år förlorat ordar från mig på ca 25 tkr. Jag hoppas de är nöjda med att inte fullfölja försäljningen av Zeiss 50mm F1.4 till det pris som deras hemsida nämnde. Denna vecka lade jag en köporder på Fuji 55-200mm optik till Cyberphoto. Jag kommer inom de närmaste 4 åren uppdatera Nikon utrustning för ett värde mellan 70-110 tkr. Inget av detta kommer gå till Scandinavianphoto då de är opålitliga och inte sysslar med kundvård. Camradoktorn och Cyberfoto är mer pålitliga och har bättre kundvård.
Jag tackar för god underhållning, 10/10.... Trådar som denna gör att jag blir ödmjuk inför faktum att alla inte tycker lika, blir det inte värre än såhär kan jag tycka det är roande med folk som är bittra och hatar pga saker som andra nästan helt ignorerar eller åtminstone kommer över på någon vecka eller två.
 
Senast ändrad:
ANNONS