Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Går på prisjakt och är trogen min egna plånbok före fysisk butik i de allra flesta lägen.
Avstånd till vad för mig är fotobutik värd namnet är alldeles för långt så det blir webben på det allra mesta.
Bor i Karlstad och hade Japanfoto i Skövde och Scandinavian i Göteborg som mina "lokala" butiker när de fanns.
Men nu är det webben på i stort sett allt och inköpet får göras utifrån textrecensioner och diverse youtubeklipp.
Det kan va från Hegethorns, Scandinavian, Cyber eller E-infinity...spelar inte så stor roll. Bäst helhetsdeal avgör som för all del kan fås även av fysisk butik.

Synd, visst. Men det är läget vi befinner oss i, inte alla har en fotobutik att gå till och webben vinner många dueller.
 

Jockethorne

Aktiv medlem
Scandinavian är ju otroliga på service och alltid mitt förstahandsval. Tråkigt att det blev som det blev denna gång för dig.
 

esbtse

Aktiv medlem
Har köpt Filter och ett linsreningskitt från Cyberphoto inga problem och snabb leverans. Ytterliggare en order som Scandinavianphoto missar.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Det är mer regel än undantag att affärer har villkoret att man reserverar sig för felaktiga prisuppgifter. Men det tycker i alla fall jag är ämnat åt rent uppenbara fel. Om du t ex lyckas hitta ett nytt Canon 600/4 III med normalt listpris på 150k för 15k hos en affär kan man anta att en siffra fattas på priset och att priset 15k inte gäller även om man lyckas få in en beställning på det priset. Likadant kan man ibland se att affärer reserverar sig för att vissa delar av ett produktsortiment inte omfattas av en annars generell rea.
I ditt fall tycker i alla fall jag att det hade varit rakare och sjysstare av Scand Photo att helt enkelt ta smällen istället för att vara gnidig mot en kund. När det rör sig om 25% hade de kanske gått +/- 0 på produkten, nu tappar de en eller flera kunder på sitt misstag istället. Du hade inte begått något misstag, och det var så pass "liten" prissänkning att det inte fanns skäl att tro att prissättningen var felaktig. Det var inte uppenbart helt enkelt.
Vad ARN tycker är en annan sak.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Om man förstår att priset på en vara är fel på butikens websida så kanske man ska fråga om det istället för att hoppas på att göra ett klipp på butikens bekostnad. Åtminstone om man vill vara lika ärlig som man tycker att butiken ska vara.
Missade du att det var nedsatt ca 25%?

Det är väl ingen direkt ovanligt stor sänkning med REA-mått mätt?
 

ViewFinder

Medlem
Jag köpte kit med Z6+FTZ+24-70 f/4 maj förra året.
Två dagar efter hade Nikon kampanj med närmare 6000kr på det kittet.
Jag gick in i butiken lite lätt irriterad, kan man säga. Jag hade inte ens kameran med mig, så gjorde de ett återköp och sålde varan till mig igen, med rabatten.
För mig låter de inte som så pengakåta.

Kanske beror på hur man approcherar dem?
Jag gick inte in och ställde krav. Däremot tyckte jag det var dåligt att inte be kunden vänta två dagar. En sådan drive kommer knappast som en blixt från klar himmel. Så de löste det.
 

acke

Avslutat medlemskap
Det finns inga större svenska fotobutiker som medvetet försöker lura kunder eller kör med halvfula trix. Scandinavian Photo må ha ekonomiska problem men att det här har gått snett beror på en miss i kommunikationen. De har helt klart rätt att dra sig ur en affär som är fel, så länge du inte har betalat för varan. Och det verkar ju inte vara fallet här. Jag upplever att ditt inlägg mycket handlar om besvikelse över att inte få handla till ett lite för bra pris som skulle ha inneburit en förlust för butiken. Surt sa räven. Och så får Scandinavian skit för det i en lång tråd.

I ett tidigare svar skriver du ”Som en fattig Civil Ingenjör, dvs lägre medelklass, så måste jag ha kontroll på ekonomi och de avtal jag ingår.” Sen kommer du med nedanstående info om planerade inköp för många tiotusentals kronor. Rimmar lite illa med bilden av stackars utsatt fattiglapp som du försöker måla upp. Hela den här tråden är unken.
Jag kan bara hålla med Christian. Ser inte poängen med att peka ut och hetsa emot en enskild fotohandlare. Argumentationen håller inte.

Jag har enbart goda erfarenheter av SP och denna tvivelaktiga tråd triggar mig faktiskt att fortsätta att handla hos SP, än mer än förut.
 
Senast ändrad:

Resistent

Aktiv medlem
Jag har handlat av SP både på nätet och deras butik i Malmö sen de hette YFO och har alltid fått väldigt bra service. Många tips och råd av personalen i butiken har sparat mycket tid och pengar åt mig genom åren. Numera känns det som jag alltid får lite rabatt utan att ens fråga.

Uppenbart är att TS är väldigt bitter och att SP kunde skött det smidigare, men den är tråden känns lite som en överreaktion.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Scandinavian Photo säljer begagnad lins till nästan nypris:

Nikon Nikon AF-S Nikkor 400mm f/2,8E FL ED VR (Använd)
Artikelnummer: B032843
98 990 SEK

Kameradoktorn
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
10401202
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
kamp2.png


Pris99 990.00
Jaha? Kameradoktorn kör kampanj. Jag har flera gånger sett demoex eller begagnade ex dyrare hos Cyberphoto än samma helt nya, av precis samma skäl. Du får väl skicka tillbaka allt du köpt därifrån för att de är giriga och oseriösa... 🤑

Sedan finns det ju flera sidor. När jag funderade på att byta in min D810 och köpa en D850 gav Kameradoktorn både ett ganska blasé intryck och en indikation om ett inbytespris som var sämre både än var Rajala hade på listat på sin hemsida och vad jag faktiskt fick hos Scandinavian. De kanske bara hade en dålig dag, men min känsla var att de ville kapa lite i kanten och ta del av den rabatt som låg som inbyteskampanj från Nikon. Om den känslan var rätt eller fel har jag ingen aning om, men jag tänker inte avskriva dem för all framtid för det.

Jag brukar hålla lite koll på handlarnas begagnatsidor och det varierar hur bra eller dåliga priserna är. Det som däremot irriterar mig både med Cyberphoto och Scandinavian är att de inte kan ta ens en enda bild på de begagnade prylarna och beskrivningarna brukar inte vara särskilt utförliga heller. Där är andra ofta bättre. Och det är ju lite märkligt att företag som säljer fotoutrustning inte bemödar sig med att ta bilder. Ännu dummare blir det med Scandinavians nya hemsida där bilderna har getts en mycket framträdande plats i listan.
 

Third eye

Aktiv medlem
Men å andra sidan så har Kameradoktorn kampanj medans de övriga 8 butikerna pendlar mellan 115 och till Nikons 159 tusen, så man kan ju säga att Kameradoktorn säljer nytt till begagnatpris :)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Scandinavian Photo säljer begagnad lins till nästan nypris:

Nikon Nikon AF-S Nikkor 400mm f/2,8E FL ED VR (Använd)
Artikelnummer: B032843
98 990 SEK

Kameradoktorn
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
10401202
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
kamp2.png


Pris99 990.00
Vadårå?

Man får väl ta betalt vad man vill så länge man inte höjer priset efter att ett avtal om köp till ett vist pris ingåtts. Den konsument som lägger 100k på en glugg har 100 000 skäl att ta reda på om prisläget är vettigt, och det är inte svårt heller.

Det är för att använda ett annat exempel svårt att anse att någon som köper en 3 år gammal bil med 5k mil på mätaren för samma pris som de splitt nya bilarna av samma modell och utrustning bredvid i bilhallen vara lurad av handlaren.
 

nikitin

Aktiv medlem
Scandinavian Photo säljer begagnad lins till nästan nypris:

Nikon Nikon AF-S Nikkor 400mm f/2,8E FL ED VR (Använd)
Artikelnummer: B032843
98 990 SEK

Kameradoktorn
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
10401202
Nikon AF-S 400/2,8E FL ED VR
kamp2.png


Pris99 990.00

Letar man så hittar man prisskillnader. Ett exempel, Cyberphoto säljer demo-produkter dyrare än oanvända hos Scandinavian Photo.

Demo hos Cyberphoto - 10331 sek, https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/olympus-m-zuiko-digital-ed-12-100-4-0-pro-for-micro-4-3-demo

Ny hos Scandinavian Photo - 9990 sek, https://www.scandinavianphoto.se/olympus/m.zuiko-digital-ed-12-100mm-f40-is-pro-1029093
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Pristransparensen har aldrig varit större än nu, så det finns ingen större anledning att köpa någonting till ett högre pris än lägsta aktuella marknadspris.

Att man vill stödja en lokal handlare kan dock vara en anledning.
 

janc

Aktiv medlem
Pristransparensen har aldrig varit större än nu, så det finns ingen större anledning att köpa någonting till ett högre pris än lägsta aktuella marknadspris.

Att man vill stödja en lokal handlare kan dock vara en anledning.
Det kan väl finnas åtskiliga skäl att väga in andra faktorer än priset i valet av leverantör? Exempelvis leverantörens trovärdighet, kundhantering, serviceförmåga o.s.v. Sedan är det givetvis upp till var och en av oss att sätta ett pris på dessa faktorer.
 

Artis

Aktiv medlem
Själv är jag jätteglad att ha SP i Malmö. Har handlat där mycket, både kameror, objektiv, skärmar och även skrivare. Har aldrig haft problem varken med priser eller kundkontakt. Att ha handlaren där man bor är ovärderlig speciellt om man köper dyrare saker för flera tiotusentals kronor. Du kan gå och titta och klämma på saker, ställa frågor innan köpet och om olyckan är framme är det bara gå till butiken och lämna reklamation. Att köpa ett objektiv för 30k känns för mig bäst att göra det i butiken. Innan hade vi Rajala och Japan Photo i Malmö också och det var ju bra med tanke på konkurrensen men nu finns det bara SP. MediaMarkt och Elgiganten räknar jag inte som fotohandlare.
Har även handlat på Cyberphoto och Hegethorns men som sagt hemma och nära är bäst speciellt när det skiljer någon hundring i priset. Nu när mer avancerade fotoprylar kostar lika mycket som en liten bil då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
 
Senast ändrad:
ANNONS