Annons

Vad tror ni om K-3 Mk III?

Produkter
(logga in för att koppla)

derix

Medlem
Hejsan

Har idag en K-3 Mk I och är väl rätt nöjd med den. Följer just nu den infos om då och då kommer om K-3 Mk III. Skall bli kul att läsa recensioner av den och se om det är värt en uppgradering eller inte. Troligen är det en bättre kamera än Mk I men samtidigt verkar den bli ganska dyr i jämförelse med konkurensen?

Skulle gärna ha en vinklingsbar skärm på nästa kamer jag köper och det verkar vi inte få på denna, det är lite synd tycker jag personligen.

Vad tror ni? Någon som redan planerat att köpa den när den kommer?
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Jag har själv K-3 II sedan den kom, använt ganska flitigt i 5 år nu (parallellt med andra system). De flesta detaljerna har avslöjats för K-3 III så man har nog en ganska tydlig bild av vad den innebär. Alla har ju olika behov men för mig är det följande jag noterar jämfört med föregångare.

+Större OVF (helt rätt då detta nu är något som sticker ut i spegellösa världen)
+Inbyggd Wifi (saknades redan på K-3 II, var något som förväntades redan 2015)
+Många små nice-to-haves, t.ex. bättre stöd för manuella objektiv
+Inkrementella förbättringar på de flesta punkter (brus, AF, burst rate osv)

-Fast skärm. Påstår att det är för att den ska bli kompakt (köper jag inte, det är ju en DSLR - vill man ha kompakt köper man spegellöst). Hade gärna sett K-1 lösningen.

? Något som jag blev intresserad av som inte nämnts i detalj än är sensorn för ljusmätning som uppgraderas, och som det talas om ska erbjuda face detection även i OVF-läget. Det hade varit väldigt intressant för mig som tar mycket porträtt men där precisionen är för dålig via OVF/phase detection (jämfört med face detection på spegellösa system).
? Prisläget verkar bli samma som för K-1 serien, så frågan är vem som väljer K-3 före K-1? Jag har mycket APS-C glas och uppskattar en mindre storlek/vikt, så det finns absolut argument. Även för riktigt långa brännvidder så har APS-C med hög pixeldensitet en konkurrenskraft mot fullformat.

Allt som allt så är det för mig inga drastiska skillnader från tidigare modeller, utan små förbättringar på alla punkter. Att priset sticker iväg har ju med den krympande marknaden att göra, det kommer inte säljas många K-3 III jämfört med t.ex. K-5 som kom 10 år tidigare (marknaden är 10% av vad den var för 10 år sen, och Pentax del av den minskar).
 

derix

Medlem
Det här med OVF lägger ju Pentax fram som en USP. Jag är själv nybörjare och har inte så stor erfarenhet men har testat EVF några gånger. På ett sätt håller jag med i Pentax resonemang om OVF:ens överlägsenhet. Att se världen som den ser ut. Men känns också lite otidsenligt med spegelreflex idag. Men som sagt, men min begränsade erfarenhet så gillar jag OVF.

Hade också trott att de skulle återanvända lösningen för skärmen från K-1. Lite synd kan jag tycka, som sagt. De verkar dock ha krympt den liten på djupet. Att den är lite tunnare än K-3 II (tror jag de jämförde med).

Har övervägt att byta system, mest kanske pga oro för Pentax framtid med tanke på den vikande marknadsandelarma. precis som du är inne på. Samtidigt har jag ju köpt på mig lite objektiv och det finns flera fina Pentaxobjektiv som jag är sugen på. Kanske kan en ny kamera göra att det känns lättare att investera vidare. :)
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
Ang. OVF vs EVF så har båda sina för- och nackdelar, som så mycket annat. Att spegellöst och EVF är framtiden råder nog ingen tvekan om, men det finns ju folk som föredrar OVF och det beror också på situationer.

Jag använder själv både OVF och EVF. För porträttfotografering med gamla manuella objektiv så är EVF för mig överlägset, med möjlighet till focus peaking och "punch in" direkt i sökaren. Även att kunna se exponeringen live är en klar fördel i många situationer. OVF har å andra sidan en oändlig refresh-rate, och kan ge en mer traditionell (äkta?) upplevelse, jämför t.ex. med kikare, mätsökarkameror.

Av båda typer så finns olika kvalitet vad gäller storlek, återgivning mm. En liten EVF från runt 2010 gör ingen glad, men de senaste idag är otroligt mycket bättre.
 

Måns H

Aktiv medlem
Jag har K3II och K1 och så länge båda håller blir det inget byte. Det jag direkt saknat hos K3II är vikbar skärm. Helst en som går att vika ut åt båda hållen och vrida. Skärmlösningen på K1 funkar hyfsat, jag kör mycket Live View med kameran högt eller lågt eller åt sidan.

Pentax framtid? Ricoh har resurser så jag hoppas Pentax finns kvar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Hejsan

Har idag en K-3 Mk I och är väl rätt nöjd med den. Följer just nu den infos om då och då kommer om K-3 Mk III. Skall bli kul att läsa recensioner av den och se om det är värt en uppgradering eller inte. Troligen är det en bättre kamera än Mk I men samtidigt verkar den bli ganska dyr i jämförelse med konkurensen?

Skulle gärna ha en vinklingsbar skärm på nästa kamer jag köper och det verkar vi inte få på denna, det är lite synd tycker jag personligen.

Vad tror ni? Någon som redan planerat att köpa den när den kommer?
Jag har oxå en K3 I, för mig sitter den som ett smäck i händerna, den är snabb för mig, jag var väldigt nöjd. Men sensorn, Sonys första 24MP sensor är bara rolig i starkt ljus. Sen kom K3 II med samma sensor, inget köp där inte, använde mest K5 IIs istället. Väntade på K3 III som inte kom.
Långt senare kom K1, Jag köpte den eftersom jag tvivlade på en ny K3 och hade småbildsgluggar sen 70 talet. Men den är lite trög eftersom den kostade ~20.000 och inte 35.000:- och är lite tung eftersom jag egentligen inte vill ha en småbildare och på tex en MC tur vill jag inte lasta på så mycket. Men jag gillar K1 och uppdaterade till MK2.
KP kom senare, jag var inte intresserad av en DSLR i spegellöst format.
Senare kunde jag köpa den för ~6.500:-, jag kunde inte motstå (K3 kommer ju inte?).
Kp saknar ju en del från K serien och är lite långsam som K1, men har vinkelbar skärm, en del nytt och bra sensor.
Men jag säljer den om jag blir nöjd med nya K3, jag inbillar mig att verkstaden kan byta till KPs vinkelbara skärm för några tusen (jag mejlar före köp).
 

Bofoto2

Aktiv medlem
J

? Prisläget verkar bli samma som för K-1 serien, så frågan är vem som väljer K-3 före K-1? Jag har mycket APS-C glas och uppskattar en mindre storlek/vikt, så det finns absolut argument. Även för riktigt långa brännvidder så har APS-C med hög pixeldensitet en konkurrenskraft mot fullformat.

Allt som allt så är det för mig inga drastiska skillnader från tidigare modeller, utan små förbättringar på alla punkter. Att priset sticker iväg har ju med den krympande marknaden att göra, det kommer inte säljas många K-3 III jämfört med t.ex. K-5 som kom 10 år tidigare (marknaden är 10% av vad den var för 10 år sen, och Pentax del av den minskar).
En slö avancerad K1 mot en snabb avancerad K3. ... - liknande pris.
 

wowtip

Aktiv medlem
Oavsett hur gärna jag skulle vilja ha den så ligger min absoluta maxpris-gräns för en kamera som glad amatör någonstans runt 15000kr, men vi får väl se vad den hamnar på när den varit ute i butikerna ett tag.

Vill minnas att jag fick ge ca 12000 för K20D + 18-55 när den lanserades 2008, det var ju Pentax flaggskepp då, med inflation skulle det vara någonstans runt 13-14000 i dag.
 

jor-abr

Ny medlem
Som jag ser det så finns det tre negativa aspekter med k3 mm iii:
1. Priset
2. Ej vinklingsbar skärm
3. Aps och astrotracing borttaget

Vad jag ser som riktigt positivt med den är:
1. Ergonomin ytterligare förbättrad. Med bla joystick för att styra autofokus, extra "rullhjul" som kan användas på många olika sätt, batterigrepp som har knapparna - nästan - på samma ställe som på kameran
2. OVF som är större och ljusare än föregångarna, vilket bör göra det lättare att fokusera - manuellt - i halvdåligt ljus.
3. Fler bilder per sekund. Kanske inte helt nödvändigt för mig men ändå trevligt.
4. Rejält mycket snabbare. Det förefaller som processorn i kameran är rejält uppdaterad. Vilket bla innebär att bufferten töms till minneskortet snabbare.
5. Autofokusen verkar vara rejält uppdaterad. Pentax följande autofokus har ju varit ganska dålig jämfört med konkurrenterna men nu förefaller de äntligen att ha fått i ordning på den. Tydligen finns det även en följa-ögon inställning för autofokusen som verkar fungera bra.
6. De som testat kameran anser att antiskakfunktionen även den är betydligt bättre.
7. Ljuskänsligheten har även den förbättrats.

Måste erkänna att det positiva överväger det negativa för min del. Den stora stötestenen för mig är priset, strax över 26000 med batterigrepp är mycket pengar. Ska bli intressant att läsa eller titta på testerna när de dyker upp vilket borde ske om några dagar!
 

jor-abr

Ny medlem
Tilläggas bör kanske att jag har en pentax k3 och k5 sen tidigare. Jag har även även väldigt många både nya och gamla objektiv för pentax-k fattningen. Jag tror nämligen att k-3 mk III riktar sig till de som redan har många pentax objektiv.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
"Sony discontinues its last DSLRs" visar rubriker idag.
Säger något om att gammal teknik är på väg ut och ersättas av modern teknik. Sony, Canon och Nikon lägger inget krut längre på DSLR.
Är Pentax den ståndaktige soldaten som vägrar vika ner sig?
 

derix

Medlem
DPReview gjorde en rätt positiv recension. Men utgångspunkten var liksom till de som redan har Pentax och huruvida det är värt att uppgradera. Inte så mycket jämförelse med andra märken, förutom en Nikon när det kom till följande autofokus.

De sade heller inget om den nya OVF:en vilket var synd.

Recensionen finns här
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Men utgångspunkten var liksom till de som redan har Pentax och huruvida det är värt att uppgradera. Inte så mycket jämförelse med andra märken, förutom en Nikon när det kom till följande autofokus.
Det är väl också den mest relevanta vinkeln? Att jämföra med andra märken kan vara kul, men den vanligaste frågan är om man ska uppgradera, inte om man ska byta system.
 

lunma

Aktiv medlem
Det går alldeles utmärkt att GPS-tagga med en smart phone, det enda som saknas är riktningen vilket ger att telefonen inte funkar med Astrotrace. OGPS-1 ger all info men tar tid på sig att hitta satelliter, men det är ju inget nytt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
"Sony discontinues its last DSLRs" visar rubriker idag.
Säger något om att gammal teknik är på väg ut och ersättas av modern teknik. Sony, Canon och Nikon lägger inget krut längre på DSLR.
Är Pentax den ståndaktige soldaten som vägrar vika ner sig?
Man kan se det så men man kan även se det som att Sony hade två parallella system som säkert var dyrt att ha. De dödade den med sämst komkurransmöjligheter. Pentax har inte den situationen. Jag tillhör de som i o f s tror att spegellöst kommer att ta över på sikt men det behöver inte betyda att det måste vara "bättre" eller att det inte finns plats för DSLR. Ser man till mätsökarkameror dog inte de heller ut helt bara för att ESR/SLR dominerade.
 

lunma

Aktiv medlem
Några bilder med Pentax K-3 mk III. AF-C är betydligt bättre än föregångarna, har dock inte testat på flygande fågel. Jag insåg snabbt att min D/A* 300/4 behövde ny SDM-motor. Dessa bilder är tagna med DFA* 85/1.4 och DFA* 70-200/2.8. Den unga modellen är ganska rörlig. _IMG0041.jpg_IMG0086.jpg_IMG0099.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tillhör de som i o f s tror att spegellöst kommer att ta över på sikt men det behöver inte betyda att det måste vara "bättre" eller att det inte finns plats för DSLR. Ser man till mätsökarkameror dog inte de heller ut helt bara för att ESR/SLR dominerade.
Pentax kanske borde bygga upp sitt varumärke till att bli mer exklusivt i så fall.
 
ANNONS