Annons

Z6 skarpare än Z7 samt D850 ihop med 200-500 + TC1,4 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrickJ1

Aktiv medlem
Har ägnat dagen åt att fokus kalibrerat mina tre kameror Z6, Z7 och D850 med

Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III

Har haft det på 500 mm vilket då skall motsvara 700 mm med konverter på .
Fick göra endast små korrigeringar på "af fine tune" på samtliga tre kameror .
Gjorde procedurerna noga efter sett filmer på youtube m.m hur man går till väga och känns som jag varit noggrann.

Testade efteråt att ta lite bilder på tegelvägg , björkstamm med de olika kamerorna på slutartider 1/160 , 1(/800 1/2000
så jag sedan kunde göra en rättvis test mellan de olika kamerahusen under samma förutsättningar.

Till min förvåning blev bilderna från Z6'an skarpare än både Z7 och D850 som upplevs grumligare .

Blev ju besviken eftersom jag betalat betydligt mer både för Z7 och D850.

Fabriks återställde de tre kamera husen och ställde sedan on dom noga efter Tony Northrup anvisningar .
Gör även om "af fine tune" .
Sedan gjorde jag samma test igen mellan de olika kamerahusen där åter igen Z6'an tar överlägset skarpast bilder .

Skulle vilja göra om samma test med ett annat objektiv !
Men eftersom det är tidskrävande måste jag fråga er
först innan jag går vidare varför Z6'an är skarpare än Z7 och D850 med
Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III

?????

Kan jag ha missat någon vital inställning på både Z7 och D850 ?
Eller kan det helt enkelt bara vara så att denna objektiv setup ej trivs med kameror som har
högt megapixelantal ?


Tacksam för svar / Patrick Jakobsson
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Jämför du bilderna med samma bildutsnitt? Det är lätt hänt att trycka 100% och tycka de högupplösta ser skit ut.

En undring, varför kalibrera Z6 och Z7 borde man inte få optimal skärpa ändå, eftersom AF styrs från sensorn?
 

AWid

Aktiv medlem
Har ägnat dagen åt att fokus kalibrerat mina tre kameror Z6, Z7 och D850 med

Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III

Har haft det på 500 mm vilket då skall motsvara 700 mm med konverter på .
Fick göra endast små korrigeringar på "af fine tune" på samtliga tre kameror .
Gjorde procedurerna noga efter sett filmer på youtube m.m hur man går till väga och känns som jag varit noggrann.

Testade efteråt att ta lite bilder på tegelvägg , björkstamm med de olika kamerorna på slutartider 1/160 , 1(/800 1/2000
så jag sedan kunde göra en rättvis test mellan de olika kamerahusen under samma förutsättningar.

Till min förvåning blev bilderna från Z6'an skarpare än både Z7 och D850 som upplevs grumligare .

Blev ju besviken eftersom jag betalat betydligt mer både för Z7 och D850.

Fabriks återställde de tre kamera husen och ställde sedan on dom noga efter Tony Northrup anvisningar .
Gör även om "af fine tune" .
Sedan gjorde jag samma test igen mellan de olika kamerahusen där åter igen Z6'an tar överlägset skarpast bilder .

Skulle vilja göra om samma test med ett annat objektiv !
Men eftersom det är tidskrävande måste jag fråga er
först innan jag går vidare varför Z6'an är skarpare än Z7 och D850 med
Nikon AF-S Nikkor 200-500mm f/5,6E ED VR plus
Nikon TC-14E III

?????

Kan jag ha missat någon vital inställning på både Zmed7 och D850 ?
Eller kan det helt enkelt bara vara så att denna objektiv setup ej trivs med kameror som har
högt megapixelantal ?


Tacksam för svar / Patrick Jakobsson
Har du möjligen granskat bilderna på datorskärm med samma förstoringsgrad (t ex 100 %)?
I så fall granskar du bilderna från Z 7 och d850 betydligt mer förstorade och då kan naturligtvis bilden uppfattas som mindre detaljrik eller "suddig". Särskilt om din skärm inte är så högupplöst. (Att pixelpeepa i 100 % borde vara förbjudet:)

En annan fråga - "AF fine tune" på Z 6 och Z 7? Ska normalt inte behövas om inte sensorn är felmonterad. Om fokus inte sitter på en spegellös är det nog i första hand en servicefråga och inte något för "självskruvande".

Redigerad: Ooops - samma svar som "pdahlen:)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har du möjligen granskat bilderna på datorskärm med samma förstoringsgrad (t ex 100 %)?
I så fall granskar du bilderna från Z 7 och d850 betydligt mer förstorade och då kan naturligtvis bilden uppfattas som mindre detaljrik eller "suddig". Särskilt om din skärm inte är så högupplöst. (Att pixelpeepa i 100 % borde vara förbjudet:)

En annan fråga - "AF fine tune" på Z 6 och Z 7? Ska normalt inte behövas om inte sensorn är felmonterad. Om fokus inte sitter på en spegellös är det nog i första hand en servicefråga och inte något för "självskruvande".

Redigerad: Ooops - samma svar som "pdahlen:)
Jag hade vid ett tillfälle en Sony A7II inne på fokuskontroll i samband med problem med Sony 24-100mm-objektivet jag då köpt, innan vi fick info från Sony om att det var fel på en hel batch av objektiven. Fick tillbaka kamerahuset med kommentaren att husen inte har något att justera som exv. DSLR:er. Hybrid-AF har återkoppling och finner sitt viloläge i fokus med automatik, till skillnad från DSLR:erna. Det borde väl vara likadant med Z-kamerorna?

Kan du inte skriva ut bilderna i exv A3 och den vägen normalisera jämförelsematerialet? Det borde utom allt tvivel vara så att bilderna från Z7 och D850 bör vara skarpare med exakt samma objektiv. De gar ju båda nära dubbelt så många pixlar som Z6.
 

AWid

Aktiv medlem
........................Fick tillbaka kamerahuset med kommentaren att husen inte har något att justera som exv. DSLR:er. Hybrid-AF har återkoppling och finner sitt viloläge i fokus med automatik, till skillnad från DSLR:erna. Det borde väl vara likadant med Z-kamerorna?

........................
Visst är det så, men funktionen "AF finjustering" finns på Z-kamerorna. Men jag har inte sett någon vettig förklaring till varför. Möjligen att man i vissa situationer skulle villa ha lite fram- eller bakfokus eller fixa till för gamla objektiv som inte är helt centrerade.. Har för mig att det efter de senaste firmware-uppdateringarna inte går att justera Z-objektiv (men osäker).
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Jämför du bilderna med samma bildutsnitt? Det är lätt hänt att trycka 100% och tycka de högupplösta ser skit ut.

En undring, varför kalibrera Z6 och Z7 borde man inte få optimal skärpa ändå, eftersom AF styrs från sensorn?
Hej , var obetydligt jag ändrade på "AF finjustering " gällande både Z kameran och D850 , så just det kan vi lägga åt sidan då de var nära på optimala vara sig det går att ändra på Z kameror eller inte (men det fanns en justering där gällande objektiv och konvertern stod med i displayen ) Sak samma då det var extremt små justeringar efter mycket tvivlande .

Jämfört bilderna på två olika datorskärmar , tv kopplad till tv samt ett par olika telefoner , där syns skillnaden stort .
Desto mera jag Zoomar in desto mera syns skillnaden till Z6'ans fördel .

Har inte tillgång till skrivare så jag kan trycka ut bilder med olika förstorningar m,m att jämföra med , men det känns ganska meningslöst då skillnaden på skärm är så påtaglig .
 

SebM

Medlem
Har du möjligen granskat bilderna på datorskärm med samma förstoringsgrad (t ex 100 %)?
I så fall granskar du bilderna från Z 7 och d850 betydligt mer förstorade och då kan naturligtvis bilden uppfattas som mindre detaljrik eller "suddig". Särskilt om din skärm inte är så högupplöst. (Att pixelpeepa i 100 % borde vara förbjudet:)

En annan fråga - "AF fine tune" på Z 6 och Z 7? Ska normalt inte behövas om inte sensorn är felmonterad. Om fokus inte sitter på en spegellös är det nog i första hand en servicefråga och inte något för "självskruvande".

Redigerad: Ooops - samma svar som "pdahlen:)
Håller med om att pixelpeeping på 100% kan vara en anledning...som stolt ägare av en Z6 kan jag tillägga att sensorn har en ganska stark anti-alias filter (till skillnad från Z7 och D850) som kostar skärpa. Just därför upplevs den som trevligare för video än Z7. Att Z6 för stillbilder skulle vara skarpare med riktig bra objektiv som kan hantera högupplösande sensorer låter därför egentligen helt orimligt. Tänker att en 200-500 med en telekonverter kanske inte har tillräcklig upplösning för en Z7, men klarar en Z6? Bilden med en 500/f4 kanske hade varit tydligare?
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Jag hade vid ett tillfälle en Sony A7II inne på fokuskontroll i samband med problem med Sony 24-100mm-objektivet jag då köpt, innan vi fick info från Sony om att det var fel på en hel batch av objektiven. Fick tillbaka kamerahuset med kommentaren att husen inte har något att justera som exv. DSLR:er. Hybrid-AF har återkoppling och finner sitt viloläge i fokus med automatik, till skillnad från DSLR:erna. Det borde väl vara likadant med Z-kamerorna?

Kan du inte skriva ut bilderna i exv A3 och den vägen normalisera jämförelsematerialet? Det borde utom allt tvivel vara så att bilderna från Z7 och D850 bör vara skarpare med exakt samma objektiv. De gar ju båda nära dubbelt så många pixlar som Z6.

Har inget tillgång till sådan skrivare nu, finns det inget annat sätt ?
Skillnaden är kraftigt påtaglig när jag visuellt ser på en datorskärm , så det därav (kan ha fel ;) ) gör det mig tveksam att resultatet skall bli omvänt om jag trycker ut det via en A3 skrivare .
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Håller med om att pixelpeeping på 100% kan vara en anledning...som stolt ägare av en Z6 kan jag tillägga att sensorn har en ganska stark anti-alias filter (till skillnad från Z7 och D850) som kostar skärpa. Just därför upplevs den som trevligare för video än Z7. Att Z6 för stillbilder skulle vara skarpare med riktig bra objektiv som kan hantera högupplösande sensorer låter därför egentligen helt orimligt. Tänker att en 200-500 med en telekonverter kanske inte har tillräcklig upplösning för en Z7, men klarar en Z6? Bilden med en 500/f4 kanske hade varit tydligare?
Pixelpeeping och anti-alias filter ? Nya ord för mig !
Jag får försöka fixa en bra skrivare som kan skriva ut några exempel åt mig att jämföra med , även om jag måste erkänna att jag i nuläget är tveksam eftersom skillnaden är stor till Z6'ans fördel när man ser det på data skärm .
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Visst är det så, men funktionen "AF finjustering" finns på Z-kamerorna. Men jag har inte sett någon vettig förklaring till varför. Möjligen att man i vissa situationer skulle villa ha lite fram- eller bakfokus eller fixa till för gamla objektiv som inte är helt centrerade.. Har för mig att det efter de senaste firmware-uppdateringarna inte går att justera Z-objektiv (men osäker).
Firmware version Z6 och Z7 , senaste 3:30 som släpptes 2021/04/26
Där ser ni även i af fine tune menyn att det går att justera både ett 200-500 + tc14 , samt ett Z 24-200mm på en Z7 med senaste firmware .
Z6firmvare330.jpg
Z7firmware330.jpgZ7Z24-200.jpgZ6200-500-tc14.jpgZ6firmvare330.jpg
 

AWid

Aktiv medlem
.............................. Att Z6 för stillbilder skulle vara skarpare med riktig bra objektiv som kan hantera högupplösande sensorer låter därför egentligen helt orimligt. Tänker att en 200-500 med en telekonverter kanske inte har tillräcklig upplösning för en Z7, men klarar en Z6? Bilden med en 500/f4 kanske hade varit tydligare?
Även dåliga objektiv (eller dåliga kombinationer som möjligen i ditt fall) ger bättre resultat med högupplöst kamera äm med en kamera med lägre upplösning. Att objektiv inte skulle "räcka till" för högupplösta kameror är nonsensl. Det blir alltid skarpare med högre upplösning oavsett kvaliteten på objektivet.
Att både Z 7 och D850 upplevs prestera "sämre" än Z 6 tyder på "pixelpeeping" med samma procenttal oavsett sensorupplösning. För i så fall är det inte konstigt att man uppfattar det som TS gör. (Om du har någon gammal kamera med urusel upplösning och granskar en bild från den i "100 %" kommer det att se "snorskarpt ut:) ).

(Slutligen till TS - Du fotar väl i RAW så inte diverse inställningar som t ex brusredusering etc ställer till det.)
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Även dåliga objektiv (eller dåliga kombinationer som möjligen i ditt fall) ger bättre resultat med högupplöst kamera äm med en kamera med lägre upplösning. Att objektiv inte skulle "räcka till" för högupplösta kameror är nonsensl. Det blir alltid skarpare med högre upplösning oavsett kvaliteten på objektivet.
Att både Z 7 och D850 upplevs prestera "sämre" än Z 6 tyder på "pixelpeeping" med samma procenttal oavsett sensorupplösning. För i så fall är det inte konstigt att man uppfattar det som TS gör. (Om du har någon gammal kamera med urusel upplösning och granskar en bild från den i "100 %" kommer det att se "snorskarpt ut:) ).

(Slutligen till TS - Du fotar väl i RAW så inte diverse inställningar som t ex brusredusering etc ställer till det.)
Jo jag fotar i RAW :)
 

AWid

Aktiv medlem
Firmware version Z6 och Z7 , senaste 3:30 som släpptes 2021/04/26
Där ser ni även i af fine tune menyn att det går att justera både ett 200-500 + tc14 , samt ett Z 24-200mm på en Z7 med senaste firmware .
Visst - men är inte helt säker på att justeringen "slår igenom" för Z-objektiven även om det går att göra justeringen (har läst om det någonstans på DPReview men som sagt - osäker. Skulle själv aldrig börja skruva på AF-finjustering på min Z. Däremot på spegelreflex får man ju justera hit och dit hela tiden:)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fotografera av en sedel från samma avstånd och så beskär du ut ögat i samma storlek och jämför de linjer som ligger i ögat
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Kom just på att jag var vid Hornborgarjön och fotade Tranor .
Använde D850 ena halvan av dagen och växlade senare till Z6 .
Hade på samma Nikon 200-500 plus Tc 14 .
Även där fick jag överlägset skarpare bilder med Z6 an .
Känns lite tråkigt att det skall vara så stor skillnad om man exempelvis vill använda bilderna på webben . Här två exempel varav jag satt fokus på fåglarnas huvud i mitten . Den vänstra är från D850 , den högra från Z6,, Likaså fotograferade jag några älgar i början av denna veckan där även Z6'an var överlägsen om man ser det genom dataskärmar , tv skärmar eller mobiltelefoner oavsett pixelpeeping eller inte :/
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Kom just på att jag var vid Hornborgarjön och fotade Tranor .
Använde D850 ena halvan av dagen och växlade senare till Z6 .
Hade på samma Nikon 200-500 plus Tc 14 .
Även där fick jag överlägset skarpare bilder med Z6 an .
Känns lite tråkigt att det skall vara så stor skillnad om man exempelvis vill använda bilderna på webben . Här två exempel varav jag satt fokus på fåglarnas huvud i mitten . Den vänstra är från D850 , den högra från Z6,, Likaså fotograferade jag några älgar i början av denna veckan där även Z6'an var överlägsen oavsett man ser det genom dataskärmar , tv skärmar eller mobiltelefoner .
Kan ju hålla med dig i din slutsats, är båda bilderna obeskurna? Kan dock inte förstå vad det skulle bero på. Hur ser det ut om du jämför utan TC? Samma bländare?
 
Senast ändrad:

PatrickJ1

Aktiv medlem
Kan ju hålla med dig i din slutsats, är båda bilderna obeskurna? Kan dock inte förstå vad det skulle bero på. Hur ser det ut om du jämför utan TC?
De är obeskurna ja , och kan lova att skillnaden ändå är liten mot vad det normalt brukar vara ändå till Z6ans fördel med mycket skarpare kvalitet .
Jag skall göra ny test med sedel , kommer att använda ett 70-200 objektiv istället utan tc , kommer att beskära bilden och förhoppningsvis lägga ut resultatet här sedan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag fotograferar parallellt med Z6II och D500 och kan nog inte säga att det är någon markant skillnad i slutresultatet. I denna blogg på slutet så är dessa kameror med 200-500 och TC1,4III

 

AWid

Aktiv medlem
Kom just på att jag var vid Hornborgarjön och fotade Tranor .
Använde D850 ena halvan av dagen och växlade senare till Z6 .
Hade på samma Nikon 200-500 plus Tc 14 .
Även där fick jag överlägset skarpare bilder med Z6 an .
Känns lite tråkigt att det skall vara så stor skillnad om man exempelvis vill använda bilderna på webben . Här två exempel varav jag satt fokus på fåglarnas huvud i mitten . Den vänstra är från D850 , den högra från Z6,, Likaså fotograferade jag några älgar i början av denna veckan där även Z6'an var överlägsen om man ser det genom dataskärmar , tv skärmar eller mobiltelefoner oavsett pixelpeeping eller inte :/
Ser ut som bilden från Z 6an har bättre ljus (sol med tydliga kontraster). Var det samma inställningar? Ska man jämföra så är det nog viktigt att alla förutsättningar är lika, d v s ljus, iso, tid, bländare, objektiv etc etc. Dessutom är väl kombinationen 200 - 500 med TC 1,4 inte precis optimal för jämförelser.
Sen bör man vara medveten om att skillnaden i upplösning inte är så stor mellan Z 6 och Z 7 som man möjligen kan tro (37 % högre upplösning för Z 7). Den skillnaden syns först vid rejält stora förstoringar med bilderna bredvid varandra eller vid kraftig beskärning.

Om man betraktar bilderna på skärm i 100 % för Z6 bör bilderna från Z 7 betraktas i ca 73 %. Då bör Z 7 se skarpare ut. Under förutsättning att man har en rejält högupplöst skärm som kan visa skillnaden förstås:)
 

PatrickJ1

Aktiv medlem
Ser ut som bilden från Z 6an har bättre ljus (sol med tydliga kontraster). Var det samma inställningar? Ska man jämföra så är det nog viktigt att alla förutsättningar är lika, d v s ljus, iso, tid, bländare, objektiv etc etc. Dessutom är väl kombinationen 200 - 500 med TC 1,4 inte precis optimal för jämförelser.
Sen bör man vara medveten om att skillnaden i upplösning inte är så stor mellan Z 6 och Z 7 som man möjligen kan tro (37 % högre upplösning för Z 7). Den skillnaden syns först vid rejält stora förstoringar med bilderna bredvid varandra eller vid kraftig beskärning.

Om man betraktar bilderna på skärm i 100 % för Z6 bör bilderna från Z 7 betraktas i ca 73 %. Då bör Z 7 se skarpare ut. Under förutsättning att man har en rejält högupplöst skärm som kan visa skillnaden förstås:)
Kan leta fram fler exempel , men när man fotar djur ändras förhållanden ju hela tiden så det leder ingen vart då man säker kan leta fram nått nytt som skiljer sig vid fotograferings tillfället , Men i slutändan kan jag lova att anledningen att jag skriver här att jag plus två foto kompisar ser en påtaglig skillnad till Z 6ans fördel som är stor så att man ser skillnader oavsett skärmar eller förstorningar i 100% eller 0% .

När jag exempelvis en gång bytte från D7200 till D810 upplevde jag en stor förbättring i skärpan även när jag studerade bilderna genom diverse skärmar ..

Som jag upplever det idag med bilder tagna med Z7 och d850 i kombo med
200-500 plus Tc14 ser jag dessa så undermåliga i skärpa att de knappt duger till att lägga ut på webben , medans de från Z6'an blir riktigt skapliga .

Hjälpte min kompis idag som har bytt från en Nikon D7200 till en Canon R5 som är ett ännu större kliv , då kan man undra ifall inte hans bilder kommer bli ännu sämre så de inte ens duger till intagram i så fall med Pixelpeeping och anti-alias filter m,m allsköns nya ord för mig :/

Tror istället att jag får testa grundligt vidare med ett annat objektiv och då utan tc innan man drar mera slutsatser , sedan återkommer jag med resultat :)
 
ANNONS