** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Hur digitalisera negativ genom avfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej -
Vad gör jag för fel? jag har fotat av några färgneg 4,5 cm x 6 Portra 160, med systemkamera + makrobjektiv mot ljusbord i raw-format...(dessa neg kan jag inte använda filmscannern till, bara för småbild 24x36)
Öppnar de avfotade bilderna i Camera raw, vidare till Photoshop och inverterar där. Får kraftigt blåstick i bildera som jag inte lyckas rätta till. Som prov fotade jag samtidigt av ett färgnegativ 24x36 och ett 4,5 x9 - och det blir samma elaka blåstick i båda.
Om jag däremot filmscannar negativet 24x36 i Min Minolta Dimage III och mjukvara Vuescan, får jag rätta färgerna direkt. Varför felar avfotograferingen?
Se bilder nedan: småbildsnegativet först, mellanformatet sedan
Visa bilaga 157993
Du får väl, så att säga, inversen av den orangeafilmbasen, som du då sannolikt låter Vuescan justera för. Vuescan har väl även en hög med filmer fördefinierade. Jag har fått för mig att man ska kunna ta in bilder även från annat än en skanner i Vuescan, men jag kanske minns fel.
 
Du får väl, så att säga, inversen av den orangeafilmbasen, som du då sannolikt låter Vuescan justera för. Vuescan har väl även en hög med filmer fördefinierade. Jag har fått för mig att man ska kunna ta in bilder även från annat än en skanner i Vuescan, men jag kanske minns fel.
Nä du minns nog inte fel - jag provade att ta in en fil i Vuescan, och fick detta resultat:
Annorlunda, men inte rätt ändå...kanske en bit på väg?
TrialR.jpg
 
Eftersom det bara är en "provfilm", första färgfilmen i Super Ikontan så klippte jag ner ett av negativen till småbildsbredd 24 mm plus perforeringen för att kunna testa med scanning i filmscannern för 24x36 som en jämförelse.
Helt ok resultat med filmscannern - se nedan, min avfotograferade version först, den filmscannande i VueScan sedan.
Alltså är bildbehandlingen i Camera Raw/Photoshop problemet!

Avfotat.jpg

Jag får jobba på med att ta in filer i VueScan utan scanner...
Ytterligare tips mottas gärna
/B!
 

Bilagor

  • IkontabilR.jpg
    IkontabilR.jpg
    738.5 KB · Visningar: 40
Det stämmer att man lätt får "ett mönster" om man lägger negativet direkt på en iPad eller iPhone. Jag fann därför att en liten ljusplatta ( finns i nästan alla fotoaffärer) gav jämnast resultat. Vad gäller skärpan låter ja,g alltid kamerans autofokus göra jobbet. Vill man ha absolut bästa kornskärpa kan man också vända negativet så att den matta kornsidan är vänd mot kameran. Jag använder också, för att sköta exponeringen, en wifi-app som heter Camera Remote (Kameran är en Fuji X-'T2) . Detta för att slippa skakningar. Eftersom mitt makro-objektiv .har bäst kantskärpa runt bländare 8-11 så blir det oftast långa exponering (typ 1/8-del) och små skakningar gör lätt att det blir oskarpt.
Att rummet där man jobbar bör ha dämpad belysning säger sig självt.
En annan fördel - förutom raw, är att det går fort. Jämfört med att scanna "normalt" är det en stor vinst.
RIktigt svåra negativ brukar jag trippelexponera med över/underexponering och sedan "macka ihop" i datorn. Detta för att få ut max ur negativet.

Intressant tips att fota fram "baksidan". Det måste jag pröva :)

Däremot måste jag säga att jag inte rekommenderar vare sig ljusbord eller LED-plattor. De ger helt enkelt alldeles för usel ljusstyrka. Du har ju själv konstaterat vad det leder till för problem - långa slutartider.

Jag har efter flera års erfarenheter till slut landat i att använda radiostyrd blixt. Dels får ljuset rätt temperatur då och ljusstyrkan blir väldigt mycket bättre.

Sedan tycker jag heller inte ett annat tips i tråden är bra och det är att sätta ett "vattenpass" i blixtskon. Precisionen i den lösningen är alltför usel för att rekommendera. Skaffa istället ett reprostativ och kör ner objektivet mot ytan negativen ska ligga mot och schimsa in objektivet med fyra tumma pappersremsor. När dessa går att dra med samma motstånd åt alla riktningar så ligger det så rätt det går att få det.

Det är heller inte fel att använda skärpemasken i Capture One för att kolla hur skärpan ligger. Ibland kan man få bättre resultat genom att ändra lite på blixtkompenserigen. Den gröna masken avslöjar när skärpan blir som bäst. Jag brukar kompensera det hellre på blixten än i kameran. I CO kan man dessutom styra kameran enkelt.
 
Senast ändrad:
Däremot måste jag säga att jag inte rekommenderar vare sig ljusbord eller LED-plattor. De ger helt enkelt alldeles för usel ljusstyrka. Du har ju själv konstaterat vad det leder till för problem - långa slutartider.

Jag har efter flera års erfarenheter till slut landat i att använda radiostyrd blixt. Dels får ljuset räty temperatur då och ljusstyrkan blir väldigt mycket bättre.
Man får kanske välja vilka nackdelar man helst står ut med. :)
Jag har kört ca 2500 dia de senaste veckorna med en iPhone SE2020 som ljuskälla, det har givit mig fördelen av kontinuerligt ljus vilket underlättar skärpeinställningen och nackdelen att ljuskvaliteten (läs: CRI/RA) inte är riktigt lika god som med glödljus eller blixt. Och jag har sluppit köpa ett litet extra ljusbord. Hade bildmaterialet varit mer kritiskt ifråga om färgåtergivningen så hade jag kanske gjort ett annat val, men här är det inte någon märkbar begränsning.
Och visst blir det långa tider, i spannet mellan 1/10 och 2 sek, oftast runt 1/5 sek, men i liveviewläge och med kameran remotestyrd från datorn upplever jag inga problem med slutartiden.
 
Man får kanske välja vilka nackdelar man helst står ut med. :)
Jag har kört ca 2500 dia de senaste veckorna med en iPhone SE2020 som ljuskälla, det har givit mig fördelen av kontinuerligt ljus vilket underlättar skärpeinställningen och nackdelen att ljuskvaliteten (läs: CRI/RA) inte är riktigt lika god som med glödljus eller blixt. Och jag har sluppit köpa ett litet extra ljusbord. Hade bildmaterialet varit mer kritiskt ifråga om färgåtergivningen så hade jag kanske gjort ett annat val, men här är det inte någon märkbar begränsning.
Och visst blir det långa tider, i spannet mellan 1/10 och 2 sek, oftast runt 1/5 sek, men i liveviewläge och med kameran remotestyrd från datorn upplever jag inga problem med slutartiden.

Jag har alltid kontinuerligt ljus med en vanlig dagsljuslampa för att kunna kolla hur skärpan ligger, så det är inga problem att lösa det med blixt heller.
 
Det här ämnet kommer ju upp med jämna mellanrum och det finns nog redan ett antal trådar som rätt utförligt har vridit och vänt på ämnet. Det finns ju inga rätt och fel när det gäller de metoder som används och som spänner mellan Kajsa Warg-lösningar "där man tager vad man haver" och de där man man skaffar sig de grejor man tycker sig behöva.

Jag har som sagt lagt ner år på att hitta det som passat mig och prövat allt från skanner och dedikerad Ohnar diaduplikator och inte varit riktigt nöjd med både prestanda (skanning kan ta väldigt mycket tid i anspråk och vara otroligt ineffektivt) och diaduplikatorn tycker jag gav oacceptabel kvalitet.

För ca 1/2 år sedan skrev jag en blogg där jag redovisade vad jag kommit fram till nu. Hittills har 1350 tittat in och kollat på den.


Zen och konsten hur man tar småbildsrepro "to the max" med enkla medel - Fotosidan


Jag har fortfarande ett antal 1000-tal bilder kvar att skanna och jag gör detta främst på vintrarna när det är mindre av annat.
 
Har testat detta och det kräver ett reprostativ för enorma summor för att vara värt det. Meningslöst och dyrt, bättre att köpa en skanner, blir ungefär samma pengar eller billigare.
 
Bildbehandlingen av färgnegativ som avfotograferats är det som intresserar mig - vilket jag ju skrev om i mina inlägg #24 och #25 i denna tråd...(se bif. bilder ovan också)
Jag gör alltså så här:
1) Fotar av färgnegativet på ljuslådan med min Canon 5D Mk3 och TAmron 90 mm macro, i raw-format CR2.
2) Laddar ner råfilen i datorn (MacBookPRo)
3) Öppnar råfilen i CameraRaw, autojusterar (alt. avstår från autojusteringen - gör ingen större skillnad på slutresultatet)
4) Öppnar i Photoshop, INVERTERAR filen
5) Filen visas med det kraftiga blåsticket som i i mina inlägg #17 och #25 i den här tråden

Hur kan jag åtgärda detta? Invertera bilden tidigare ? Invertera i kameran eller i CameraRaw? Notera att filmscannern fixar detta, men vid avfotografering skiter det sig...
 
Bildbehandlingen av färgnegativ som avfotograferats är det som intresserar mig - vilket jag ju skrev om i mina inlägg #24 och #25 i denna tråd...(se bif. bilder ovan också)
Jag gör alltså så här:
1) Fotar av färgnegativet på ljuslådan med min Canon 5D Mk3 och TAmron 90 mm macro, i raw-format CR2.
2) Laddar ner råfilen i datorn (MacBookPRo)
3) Öppnar råfilen i CameraRaw, autojusterar (alt. avstår från autojusteringen - gör ingen större skillnad på slutresultatet)
4) Öppnar i Photoshop, INVERTERAR filen
5) Filen visas med det kraftiga blåsticket som i i mina inlägg #17 och #25 i den här tråden

Hur kan jag åtgärda detta? Invertera bilden tidigare ? Invertera i kameran eller i CameraRaw? Notera att filmscannern fixar detta, men vid avfotografering skiter det sig...
Jag testade bara i darktables filmmodul, men fick tyvärr färgstick i din råfil. Brukar gå bättre för mig när jag testat tidigare.
 
Jag testade bara i darktables filmmodul, men fick tyvärr färgstick i din råfil. Brukar gå bättre för mig när jag testat tidigare.
Tack för att du kollat Peter, men mitt problem kvarstår ju! Det märkliga är ju att min filmscanner fixar detta - synd om jag ska behöva klippa ner mina 4,5 x 6 negativ till småbildsformat för att få användbara bilder!
Jag bör kanske också forska vidare om man kan ta in filer från hårdisken i VueScan, och på så sätt kunna lösa det.
Ha en bra dag!
/B
 
Bildbehandlingen av färgnegativ som avfotograferats är det som intresserar mig - vilket jag ju skrev om i mina inlägg #24 och #25 i denna tråd...(se bif. bilder ovan också)
Jag gör alltså så här:
1) Fotar av färgnegativet på ljuslådan med min Canon 5D Mk3 och TAmron 90 mm macro, i raw-format CR2.
2) Laddar ner råfilen i datorn (MacBookPRo)
3) Öppnar råfilen i CameraRaw, autojusterar (alt. avstår från autojusteringen - gör ingen större skillnad på slutresultatet)
4) Öppnar i Photoshop, INVERTERAR filen
5) Filen visas med det kraftiga blåsticket som i i mina inlägg #17 och #25 i den här tråden

Hur kan jag åtgärda detta? Invertera bilden tidigare ? Invertera i kameran eller i CameraRaw? Notera att filmscannern fixar detta, men vid avfotografering skiter det sig...
Du kan invertera redan i Camera Raw genom att i kurvverktyget dra ned övre högra hörnet i botten och tvärtom för det vänstra. Troligen kan du få bort det mest av färgsticket med vitbalansverktyget, men det blir troligen inte helt hundra.

(Försöker du sedan göra fler saker i Camera Raw kommer inte alla reglage att bete sig som förväntat på grund av att kurvan är "felvänd".)
 
Det ser ut som om du inte kompenserat alls för filmbasen. Kolla igenom filmerna som Mattias lagt ut på Vimeo om hur du kan arbeta i ACR. (Finns redan flera länkar i tråden)
 
Bara för att visa att det går att få bort det extrema blåsticket. Jag säger inte att det är helt bra och bilden har aldrig varit inne i PS, utan detta är bara från Capture One med lite pill här och var. Det blir lite knepigt för reglagen hamnar nära botten, saker går baklänges osv... Hårt ljus ihop med någon ljusläcka gör kanske inte saken bättre och fokus verkar snarare ha hamnat på bakgrunden, men det var väl en testrulle. :)

BN5D4877.jpg

Bilden är den råfil Canalog tidigare laddade upp.
 
Jag tycker att abetet med att vända färgneg underlättas av att beskära negativet så hårt att allt av den orangebruna masken i negativets kanter försvinner innan jag börjar med kurvor och i mitt fall även actions som jag har gjort för det här ändamålet.
 
Bara för att visa att det går att få bort det extrema blåsticket. Jag säger inte att det är helt bra och bilden har aldrig varit inne i PS, utan detta är bara från Capture One med lite pill här och var. Det blir lite knepigt för reglagen hamnar nära botten, saker går baklänges osv... Hårt ljus ihop med någon ljusläcka gör kanske inte saken bättre och fokus verkar snarare ha hamnat på bakgrunden, men det var väl en testrulle. :)

Visa bilaga 158025

Bilden är den råfil Canalog tidigare laddade upp.
Bara för att visa att det går att få bort det extrema blåsticket. Jag säger inte att det är helt bra och bilden har aldrig varit inne i PS, utan detta är bara från Capture One med lite pill här och var. Det blir lite knepigt för reglagen hamnar nära botten, saker går baklänges osv... Hårt ljus ihop med någon ljusläcka gör kanske inte saken bättre och fokus verkar snarare ha hamnat på bakgrunden, men det var väl en testrulle. :)

Visa bilaga 158025

Bilden är den råfil Canalog tidigare laddade upp.
Tack Martin - det fixade du ju riktigt bra! Då borde jag ju och kunna lära mig det....!
 
Jag tycker att abetet med att vända färgneg underlättas av att beskära negativet så hårt att allt av den orangebruna masken i negativets kanter försvinner innan jag börjar med kurvor och i mitt fall även actions som jag har gjort för det här ändamålet.
Ochså ett bra tips, Sten! Tack för det!
 
ANNONS