Annons

Hårdvara för videoredigering?

Produkter
(logga in för att koppla)

MalZon

Aktiv medlem
Känner att min 6år gamla laptop inte riktigt håller måttet för videoredigering längre. Använder Adobe Premier Pro.
Funderar på om jag skulle uppgradera, alternativt köpa ny stationär burk för att videoredigera och satsa på mer lagringsutrymme.
Frågan är lite om vilken hårdvara man ska ha. Har byggt datorer förr så den biten har jag full koll på. Är mest hårdvaran "nu för tiden" som jag har lite mindre koll på.

Bara för att nämna, sitter på en Asus ROG G771JM laptop nu. Den har Intel i7 4710HQ, 16Gb ram, Geforce GTX 860M.
Min gamla stationära dator som agerar lite nostalgiburk i garaget kommer att uppgraderas från Inten C2D E6300, 2Gb ram, Geforce 8800GTS till Intel Q2E QX6850, 8Gb ram, och dubbla Geforce 8800GTS för lite kaffepengar. Men är inte främmande att uppgradera den ytterligare i närmsta framtiden. Bara men vet med vad :)
Mångkärning processor och mycket ram känns som en självklarhet. 64Gb är ju bara att kasta in, men vilken processor, moderkort och grafikkort passar sig bra för videoredigering? Satsar nog på en 256Gb SSD för OS och program, sen en 2Tb för filer m.m. så länge.

Senast ändrad:
Det är främst processorns kapacitet som är avgörande vid redigering. För HD krävs inga avancerade grejor. För 4K är det annorlunda. Ryzen 5 eller Intel i5 med 6 kärnor räcker ganska långt för "vanlig" redigering.
Med Ryzen 7 eller i7 med 8 kärnor så räcker det med god marginal och blir över till krävande effekter. Kika på hur mycket cash-minne processorn har, högre är bättre.
Däremot har grafikkortets prestanda mindre betydelse då processorn gör grovjobbet.
Systemdisken (gärna en M2) för mjukvaran ska vara skild från en SSD med arbetsmaterialet.
Det kan vara dumt att snåla med RAM, hellre 32 GB än 16 GB när man ändå bygger.

Jag kör Mac mini (M1) och den editerar 8K RAW 4:2:2 utan framedrops i Final Cut. Kostar runt 7.000-20.000 beroende på konf. Jag rekommenderar dock en extern SSD/Nvme i vagga. Själv har jag någon Samsung 8 TB SSD som funkar bra.
Projektfilerna blir gigantiska. Därav extern disk.
Den går helt tyst dessutom och har nog kommit upp i runt 50 grader som mest när jag hårdkört den.

Det är främst processorns kapacitet som är avgörande vid redigering. För HD krävs inga avancerade grejor. För 4K är det annorlunda. Ryzen 5 eller Intel i5 med 6 kärnor räcker ganska långt för "vanlig" redigering.
Med Ryzen 7 eller i7 med 8 kärnor så räcker det med god marginal och blir över till krävande effekter. Kika på hur mycket cash-minne processorn har, högre är bättre.
Däremot har grafikkortets prestanda mindre betydelse då processorn gör grovjobbet.
Systemdisken (gärna en M2) för mjukvaran ska vara skild från en SSD med arbetsmaterialet.
Det kan vara dumt att snåla med RAM, hellre 32 GB än 16 GB när man ändå bygger.

GPU gör extremt stor skillnad i premiere, har du ens använt premiere?

Mycke av allt för en Premiere Pro-burk skulle jag säga. Jag har 3950x, 64Gb Ram och ett RTX 2060 Super och får framedrops om jag lägger ett par 4k-lager, effekter och justeringslager. Inga problem att redigera men de är där än då framedropsen. Speciellt med filer från Dji.
Å andra sidan, jag använder inte proxys eller omkodar nått innan jag tar in dem i PP.
M1 verkar lovande mot Final Cut Pro och skulle Premiere Pro fungera lika bra på M1 någon dag så är det nog fasen första gången jag kanske skulle överväga en Apple-burk igen.

Jag gjorde en smyguppgradering av min dator för någon månad sedan. Jag hade då:

Ryzen 5 1500x(4 kärnor, 8 trådar)
8 GB RAM
Geforce 1050 Ti(4GB)

Detta fungerade rätt bra för 1080P redigering(väldigt lätt redigering dock, mest att kombinera, klippa och lite konstrast justering). Men när jag gjorde mitt sista 4K klipp så tom mitt RAM minne slut och programmet kraschade. Genom att stänga ner alla andra öppna processer kunde jag till slut slutföra renderingen med 96% RAM användning.

Jag var inte så taggad på att bli av med någon större mängd pengar och inte byta för mycket heller. Så jag jaga lite begagnade delar och nu ser min uppsättning ut såhär:

Ryzen 7 1700X(8 kärnor, 16 trådar)
16 GB RAM
Geforce 1050Ti(4GB)

Så dubbla mängden kärnor och minne. Detta gav en bra skjuts för mina behov och håller nog ett tag till innan jag utökat mina kunskaper. Jag tycker dock att det är jättetråkigt att arbeta med videoredigeringen utan strävar efter att filma "rätt" från början så jag bara kan klippa lite och lägga på ljud.

Jag bytte programvara strax efter uppgraderingen med dock. Jag körde Hitfilm Express men jag testar nu Davinci resolve och jag måste erkänna att renderingstiderna minskade dramatiskt. Jag undrar om inte Davinci använder grafikkortet mer och Hitfilm Express kör främst på processorn.

Jag använder en vanlig hårddisk som lagringsmedia för mediat jag arbetar med för övrigt. Min systemdisk är en SSD dock. Men än så länge lider jag inte nämnvärt av detta. Med en snabb PCI-E SSD skulle nog filmerna kunna skrivas fortare till disken, men det för en ganska dramatisk ökning i pris. Allt beror ju på vad man har för budget att jobba mot.

En intressant sida för byggare av videoburk:
Denna sida skriver såhär

The reason for this difference is that the synthetic video editing benchmarks specifically run your PC through a series of GPU-focused processes. Real video editing, however, just doesn’t have many processes that rely on the GPU, meaning that extra GPU power doesn’t help all that often. (Unless you're using DaVinci Resolve.)

Den som skrivit denna sida har noll koll. Export är knappast något syntetiskt test och där är den en jäkla skillnad. Värre rötägg får man leta efter.

du och din sk källa börja med att läsa här:

Edit : här ärfullständig lista du menar att ingen av dessa effekter skulle använda på riktigt?

Mycke av allt för en Premiere Pro-burk skulle jag säga. Jag har 3950x, 64Gb Ram och ett RTX 2060 Super och får framedrops om jag lägger ett par 4k-lager, effekter och justeringslager. Inga problem att redigera men de är där än då framedropsen. Speciellt med filer från Dji.
Å andra sidan, jag använder inte proxys eller omkodar nått innan jag tar in dem i PP.
M1 verkar lovande mot Final Cut Pro och skulle Premiere Pro fungera lika bra på M1 någon dag så är det nog fasen första gången jag kanske skulle överväga en Apple-burk igen.
Kombon är oslagbar.
Premiere kommer väl senare i år eller nästa år med Silicon-stöd. Då kommer det gå undan där med.

Kombon är oslagbar.
Premiere kommer väl senare i år eller nästa år med Silicon-stöd. Då kommer det gå undan där med.

Hur bra är final cut I jämförelse med premier pro? sitter i kvalet att gå vidare från imovie som är rätt begränsat till kontroll på färger o hastighets varianter på klippen.

Jag har själv alltid varit PC-kille, men nu med Apples M1-chip och efter sett mängder youtube-videos så har jag precis beställt en Mac Mini med 256 SSD och 16 GB ram för ca 10 000. Den verkar vara ruskigt konkurrenskraftig även mot betydligt dyrare datorer. Ska tillägga att jag kör DaVincie Resolve som verkar fungera riktigt bra mot M1-chippet, och är osäker hur Premiere är mot det.

Hur bra är final cut I jämförelse med premier pro? sitter i kvalet att gå vidare från imovie som är rätt begränsat till kontroll på färger o hastighets varianter på klippen.

Det är same same. Har alltid kört Premiere och det tog tio minuter att vara inne i Final Cut

Jag har själv alltid varit PC-kille, men nu med Apples M1-chip och efter sett mängder youtube-videos så har jag precis beställt en Mac Mini med 256 SSD och 16 GB ram för ca 10 000. Den verkar vara ruskigt konkurrenskraftig även mot betydligt dyrare datorer. Ska tillägga att jag kör DaVincie Resolve som verkar fungera riktigt bra mot M1-chippet, och är osäker hur Premiere är mot det.

Jag är helt ointresserad av backend. Så länge programmen fungerar som förväntat så är OS irrelevant för egen del.
Du kommer bli nöjd. Frustrerad under uppstart, skriv till mig eller i en tråd här någonstans så löser vi det.
Bra du beställde 16 GB.

Apple M1 ger sjukt mycket "bang-for-the-buck" trot eller ej. Har inte upplevt några problem med 4K material från min Z6:a (h264) eller ProRes från Atomos Ninja V. Nu har jag sällan mer än ett par lager videomaterial samtidigt då jag är nitisk på att inte ha onödigt material i min timeline men har inte stött på några problem i Premiere Pro med 2-3 lager 4K material plus justeringslager.
Jag använder ganska lite effekter, det är i regel bara Lumetri för färgkorrigering. Ibland kan det vara skalning och rotering.

Mitt stalltips är SSD för lagring eller en NAS med Thunderbolt 3 om det finns budget.

Apple M1 ger sjukt mycket "bang-for-the-buck" trot eller ej. Har inte upplevt några problem med 4K material från min Z6:a (h264) eller ProRes från Atomos Ninja V. Nu har jag sällan mer än ett par lager videomaterial samtidigt då jag är nitisk på att inte ha onödigt material i min timeline men har inte stött på några problem i Premiere Pro med 2-3 lager 4K material plus justeringslager.
Jag använder ganska lite effekter, det är i regel bara Lumetri för färgkorrigering. Ibland kan det vara skalning och rotering.

Mitt stalltips är SSD för lagring eller en NAS med Thunderbolt 3 om det finns budget.

... samt att flytta hela "project" arean till extern disk. Cache och filer.
min 1 TB fylldes till 97% innan jag förstod varför det gick så trögt plötsligt :D

Det är same same. Har alltid kört Premiere och det tog tio minuter att vara inne i Final Cut

har final cut graderingar samt bra loop för snabba o korta åkningar i samma klipp? Blir nog final cut gillar engångskostnad o sedan uppdateringar än att prenumera.

har final cut graderingar samt bra loop för snabba o korta åkningar i samma klipp? Blir nog final cut gillar engångskostnad o sedan uppdateringar än att prenumera.

loop för åkningar vet jag inte. Gradera gör man väl själv? Kanske finns färdiga templates för det också, det vet jag inte.
Ja, Det kostar runt 3000 eller däromkring för en livstidslicens. Något som Adobe borde ha också. Enda anledningen jag bytte.

E: Gradering finns templates för. Kom ju på det precis. Jag filmar ju i C-LOG 3 och har en mall för just detta som Canon själva har släppt.
Tog en stund för mig innan poletten trillade ned :D

Senast ändrad:
Trevligt med diskussion.
Googlat runt lite och det verkar vara lite av allt som gäller med Premier Pro. Känner att mitt 16Gb minne känns lite på gränsen.
PP använder hårddisken mycket när det behandlar all data ist för ramminne så en SSD disk ska också göra susen.
En flerkärnig processor med mycket cache, 32Gb ram, en relativ GPU och en SSD disk så bör det funka.
Jag använder bara 1080p än så länge så 4K behäver jag inte anpassa mig till - än...

Mac är inget alternativ för mig. Funkar säkert jättebra men är allmänt allergisk mot den bubblan.

Trevligt med diskussion.
Googlat runt lite och det verkar vara lite av allt som gäller med Premier Pro. Känner att mitt 16Gb minne känns lite på gränsen.
PP använder hårddisken mycket när det behandlar all data ist för ramminne så en SSD disk ska också göra susen.
En flerkärnig processor med mycket cache, 32Gb ram, en relativ GPU och en SSD disk så bör det funka.
Jag använder bara 1080p än så länge så 4K behäver jag inte anpassa mig till - än...

Mac är inget alternativ för mig. Funkar säkert jättebra men är allmänt allergisk mot den bubblan.

Min Windows/Linux Workstation har en Xeon 12 core på 2,3 GHz och 64 eller 128 GB RAM, 4 TB NVMe disk och den orkar inte med riktigt. Nu är inte proppen den senaste på marknaden, utan över ett år gammal. Men 4K/8K kräver en del

jag klipper ganska mycket på en laptop MacBook 2017, då material som redraw, braw, prores från Alexa osv 2k-8k jag gör alltid proxys och det går fint att klippa! Har aldrig haft något problem med dator kraften. Däremot blir det ju helt annat om man ska grada eller kompa eller göra vfx. Så jag skulle nog börja med att fråga vad man ska göra och det mesta klara mig sig med om man arbetar med proxyfiler. Men visst är det skönt att ha en bra dator men det är som att vissa verkar tro att man behöver en dator för 50k innan man kan göra två klipp i en film på sin hund. Börja och klipp och bli duktigt på det istället. De flesta är extremt dåliga på det, möter sällan duktiga klippare

ANNONS
Götaplatsens Foto