Annons

Hur fixa fokus på Zeiss Flektogon?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Du kanske kan utvärdera din idé genom att prova med tre brickor vid skruvarna.
När du funnit brickor av rätt tjocklek kan du tillverka ett mer permanent mellanlägg.
 

Måns H

Aktiv medlem
Du kanske kan utvärdera din idé genom att prova med tre brickor vid skruvarna.
När du funnit brickor av rätt tjocklek kan du tillverka ett mer permanent mellanlägg.
Ungefär så kan bli en lösning! Tjockleken går att testa medan hela objektivet sitter ihop med hjälp av provisoriska mellanlägg mellan det och kamerakroppen. Sen kan jag göra motsvarande mellanlägg att sätta inuti. Tack för input!
 

Johan_G

Aktiv medlem
Ungefär så kan bli en lösning! Tjockleken går att testa medan hela objektivet sitter ihop med hjälp av provisoriska mellanlägg mellan det och kamerakroppen. Sen kan jag göra motsvarande mellanlägg att sätta inuti. Tack för input!
Just ett sådant objektiv har jag aldrig plockat isär, men det kan fungera bra att sätta en shim/mellanlägg där men risken finns att anslutningen mellan bländarringen och bländaren hoppar ur läge när du fokuserar på närgränsen.
Inget stort problem, om så sker är det bara att ta isär och återmontera objektivet som det var från början.

I många fall är det bättre, om än med vissa objektiv betydligt mer tidsödande, att lägga mellanlägget ovanför bländarringen just för att slippa att kopplingen släpper.
 

Måns H

Aktiv medlem
Just ett sådant objektiv har jag aldrig plockat isär, men det kan fungera bra att sätta en shim/mellanlägg där men risken finns att anslutningen mellan bländarringen och bländaren hoppar ur läge när du fokuserar på närgränsen.
Inget stort problem, om så sker är det bara att ta isär och återmontera objektivet som det var från början.

I många fall är det bättre, om än med vissa objektiv betydligt mer tidsödande, att lägga mellanlägget ovanför bländarringen just för att slippa att kopplingen släpper.
Tack Johan! Just den anslutningen tror jag funkar problemfritt. Kopplingen verkar vara åtskilliga millimeter djup. Just nu är jag inne på att limma mellanlägg på ömse sidor om skruvhålen. Enklare än att fila på en enda bricka per skruvhål.

Så det här ser ut att vara framkomligt. Ändå undrar jag hur "problemet" uppstått. Jag tror inte att det funnits mellanlägg här bak utan att det finns en justering nån annan stans i hela härligheten, t ex justerbara stopp för gängan som flyttar hela linspaketet.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Lite svårt att sia om hur det uppstått ;)
Det kan vara allt från att någon plockat isär objektivet tidigare och fått heliocioden ett hack fel eller missat ett mellanlägg till att under en period, strax innan när CZJ, Meyer och vilket det nu var mer slogs ihop för att bilda Pentacon ändrades kvalitetsmål till kvantitetsmål från den dåvarande DDR-ledningen. Det ledde till att åtskilliga objektiv lämnade fabrikerna, i synnerlighet Meyer men även CZJ fick vad jag brukar kalla lotteriobjektiv, under den här perioden med diverse märkligheter som lite felaktigt registeravstånd eller i värsta fall hela linsgrupper eller enstaka linselement som sitter lite snett.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !
Även jag har ett sådant objektiv, det är däremot ok i detta.

Jag anta att du använder det på en digital k med en adapter mellan.

Jag har även ett 8 mm samy fisheye med Nikonfattning, så mot min
Canon används en adapter, den första anskaffade var ca 0,5 mm
för kort, ( skjutmått och google ) varför kan man spekulera över, kanske för att det alltid ska gå att
komma till oändlgt även med mindre exaka objektiv. Här blev det inte bra, 0,5 mm är väldigt mycket på ett 8mm objektiv.

Har du hittat felet ? Alldeles säkert att det är objektivet ?

Det kanske inte är justerbart, jag har just nu inga som helst planer
att skruva isär mitt, men på en del andra som demonterats
så finns det ibland nån liten tunn ring som jag antat att man väljer
tjocklek efter behhov vid tillverkningen.

//MW
( Hösten är lång )
lite läsning:
 

Måns H

Aktiv medlem
@ Magnus: Jag använder objektivet på en Pentax K-1 (alltså det som nu kallas FF) med Pentax originaladapter för M42. Kameran är 100% OK med andra objektiv.

Stort TACK för ditt Google-tips! Jag som kollat och kollat, nu hittade jag en tråd som visar var problemet sitter och hur det ofta uppstått. Och dessvärre att det kan bli mardrömsbetonat att ta isär framänden och ställa in akerna rärr där.


@ Johan: Objektivet är byggt 1976 med full Carl Zeiss kvalité. Länken ovan visar att felet ofta uppstår då nån tar i på fel sätt framtill, eller skruvar i sär framtill och inte skruvar ihop på rätt sätt. Det kan hända en hel del på 45 år. Mitt ex hade en liten skada på filtergängan (vilket säljaren påpekade i annonsen) men verkar välhållet. Originalkoger och original främre lock ingick, även dom i bra skick.
 

Smw

Aktiv medlem
@ Magnus: Jag använder objektivet på en Pentax K-1 (alltså det som nu kallas FF) med Pentax originaladapter för M42. Kameran är 100% OK med andra objektiv.

Stort TACK för ditt Google-tips! Jag som kollat och kollat, nu hittade jag en tråd som visar var problemet sitter och hur det ofta uppstått. Och dessvärre att det kan bli mardrömsbetonat att ta isär framänden och ställa in akerna rärr där.


@ Johan: Objektivet är byggt 1976 med full Carl Zeiss kvalité. Länken ovan visar att felet ofta uppstår då nån tar i på fel sätt framtill, eller skruvar i sär framtill och inte skruvar ihop på rätt sätt. Det kan hända en hel del på 45 år. Mitt ex hade en liten skada på filtergängan (vilket säljaren påpekade i annonsen) men verkar välhållet. Originalkoger och original främre lock ingick, även dom i bra skick.

Hej !

Även om erfrenhet är bra så finns det sånt man kanske inte behöver erfarenhet av, typ åka ambulans, sitta i fängelse ex.

Skaffa ritiga verktyg innan du skruvar isär linsgrupperna, både
plastgummivred att lossa ringar med och ställbara skruvmejslar.

Sen behöver du bra putsdukar som inte luddar och nått att blåsa med.
Använd en liten skarp ficklampa att lysa genom optiken med för att
se damm mm, tyvvär händer det att man ser sånt man varit gladare som ovetande.



 

Måns H

Aktiv medlem
Hej !

Även om erfrenhet är bra så finns det sånt man kanske inte behöver erfarenhet av, typ åka ambulans, sitta i fängelse ex.

Skaffa ritiga verktyg innan du skruvar isär linsgrupperna, både
plastgummivred att lossa ringar med och ställbara skruvmejslar.

Sen behöver du bra putsdukar som inte luddar och nått att blåsa med.
Använd en liten skarp ficklampa att lysa genom optiken med för att
se damm mm, tyvvär händer det att man ser sånt man varit gladare som ovetande.
Jag ger mig inte på att skruva framtill på det här objektivet! Det fungerar bra som det är, men lite opraktiskt att inte ha ett hårt stopp vid oändligheten. Ska fundera. Tack för info!
 
ANNONS