Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Växla sökare - skärm på Canon Eos R5

Produkter
(logga in för att koppla)

Melltorp111

Medlem
Jag har just fått hem en Canon Eos R5. Är van vid Eos Mark IV där jag använder sökaren och sen ser på tagen bild på displayen.
På R5:an tycks det inte fungera. Ska jag använda sökare och skärm måste skärmen vara tänd för att släckas när jag lägger ögat mot sökaren. Annars får jag använda skärm eller sökare. För mig väldigt störande i vissa fotograferingar att ha en lysande skärm.
Tips på inställning?

Jag har en R6:a men menyerna bör vara ungefär samma på R5. Det går att ställa in om du bara vill använda dig av sökaren, bara skärmen eller både och. Du kan t.ex ställa in så att du ser tagen bild och menyer i sökaren eller som vanligt ta bilden med sökaren och titta på bilden på skärmen. 20211206_205030.jpg20211206_204943.jpg

Jag kör så här på min R5:
Gul meny (skiftnyckel), "Visning skärm/sökare", sätt till AUTO2. (samma som ovan)

Röd meny (kamera), "Fotograferingsinfo", "Skärminformation" kryssa i box 6 (andra kan också vara ikryssade, jag har 3 och 6 ikryssade).

Nu när du fotar så visas bara bilden i sökaren. Trycker du på bildvisning visas det på skärmen om du inte tittar i sökaren. Tittar du i sökaren visas den där. Samma om du trycker på meny knappen.

Vill du använda skärmen för att ta bilder trycker du på Info knappen och då växlar du till skärmen. Tryck igen för att växla tillbaka.

Med detta upplever jag att man får ganska lika som 5D4 som jag hade tidigare.

Jag kör så här på min R5:
Gul meny (skiftnyckel), "Visning skärm/sökare", sätt till AUTO2. (samma som ovan)

Röd meny (kamera), "Fotograferingsinfo", "Skärminformation" kryssa i box 6 (andra kan också vara ikryssade, jag har 3 och 6 ikryssade).

Nu när du fotar så visas bara bilden i sökaren. Trycker du på bildvisning visas det på skärmen om du inte tittar i sökaren. Tittar du i sökaren visas den där. Samma om du trycker på meny knappen.

Vill du använda skärmen för att ta bilder trycker du på Info knappen och då växlar du till skärmen. Tryck igen för att växla tillbaka.

Med detta upplever jag att man får ganska lika som 5D4 som jag hade tidigare.
Tack. Jag har gjort som du beskriver men får det inte att fungera. Bockat för box 6 skärm av. Box 3 är svagare markerad och går inte att ta bort. När jag öppnar Skärminformation är box ett aktiverad/rödmarkerad men utan bock. Sex markerad, tre svagt markerad.

Tack. Jag har gjort som du beskriver men får det inte att fungera. Bockat för box 6 skärm av. Box 3 är svagare markerad och går inte att ta bort. När jag öppnar Skärminformation är box ett aktiverad/rödmarkerad men utan bock. Sex markerad, tre svagt markerad.
Det ska vara så.
Men det gäller att läge 6 är aktiverat när man ska ta bilden. Då ska skärmen vara svart och tändas när man visar bilden med "play-knappen"

Jag har just fått hem en Canon Eos R5. Är van vid Eos Mark IV där jag använder sökaren och sen ser på tagen bild på displayen.
På R5:an tycks det inte fungera. Ska jag använda sökare och skärm måste skärmen vara tänd för att släckas när jag lägger ögat mot sökaren. Annars får jag använda skärm eller sökare. För mig väldigt störande i vissa fotograferingar att ha en lysande skärm.
Tips på inställning?
Nu har jag inte Canon utan Nikon och det retar mig att man inte kan få samma visning av tagen bild som på en DSLR, funderar på en Canon kan fungera på samma sätt? Om jag vill se tagen bild så kan jag ställa in att det visas i sökaren och på skärmen, men jag kan inte ställa in att den enbart visas på skärmen när bilden är tagen utan vill jag se den på skärmen enbart så måste jag trycka på visningsknappen

Jo med Canon (R5 iallafall) kan du ställa in så att den tagna bilden enbart visas på skärmen och inte i sökaren. MEN då måste du sänka ner kameran så den fattar att du vill titta på skärmen. Om du håller ögat vid sökaren så visas inget på skärmen.

Jo med Canon (R5 iallafall) kan du ställa in så att den tagna bilden enbart visas på skärmen och inte i sökaren. MEN då måste du sänka ner kameran så den fattar att du vill titta på skärmen. Om du håller ögat vid sökaren så visas inget på skärmen.
Jo, men det är OK, men så fungerar det inte med Nikon Z

Min Z7 fungerar så i alla fall, möjligt att jag var tvungen att göra inställningen själv i menyn men minns inte.
Menar du att den automatiskt visar tagen bild på skärmen om du flyttar bort ögat från sökaren utan att trycka på visningsknappen samt att den tagna bilden INTE visas i sökaren om du håller kvar ögat? Dvs tagen bild endast skärm

ANNONS
Götaplatsens Foto