DavidJPersson
Aktiv medlem
Otroligt korkad fråga kanske, men ifall jag köper ett säg 17-70 objektiv med fast 2.8, finns det bara den bländaren? Eller innebär det endast att det talet är tillgängligt över hela fältet oavsett?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Otroligt korkad fråga kanske, men ifall jag köper ett säg 17-70 objektiv med fast 2.8, finns det bara den bländaren? Eller innebär det endast att det talet är tillgängligt över hela fältet oavsett?
Det innebär att det är största bländare vid samtliga brännvidder. Det finns för all del objektiv med fixerad bländare men dessa tillhör undantagen.
Största, yes. Men visst finns resten av F-talen också? Eller är jag helt bakom?
Självklart. Alla objektiv har en största och en minsta bländare, med undantag för ett fåtal kanske.
… och som pedagogisk kuriosa kan man kika in framifrån i ett zoomobjektiv med fast största bländare samtidigt som man zoomar. Man ser då hur hålet (ingångspupillen) ändrar storlek. Bländartalet är ju en kvot mellan brännvidd och ingångspupillens diameter.Står det 17-50 f2.8 och inte mer än så. Då kan du använda f2.8 både på 17 och 50mm.
Står det 17-50 f2.8-5.6 exempelvis så kommer bländaren ändras när du zoomar och vara f5.6 på 50mm.
Du kommer ändå kunna blända ner till tex f22 på alla brännvidder oavsett.
Ja, fast inte bara dit. Du kan blända ner till f/22 vid 17 mm och f/45 vid 50 mm i ditt exempel. När den största bländaröppningen ändras av fysiska skäl vid zoomning, då gör den minsta möjliga det också.Du kommer ändå kunna blända ner till tex f22 på alla brännvidder oavsett.