Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungus, förvaring och tankar

Produkter
(logga in för att koppla)

PellePersson

Aktiv medlem
För 2v sedan hade jag inte en aning om vad lens fungus är eller att man kan få svamp i objektivet. Snubblade över det av en slump och nu känns det som att jag har läst allt, googlat, tittat på bilder och får kalla kårar längs ryggen.

Det uppstår så många frågor i mitt huvud gällande förvaring av min utrustning.
På många ställen står det att man ska förvara sin utrustning, torrt, ej för hög luftfuktighet, ljust och väl ventilerat.
Jag har ingen möjlighet att ha min utrustning framme på en välupplyst hylla med bra ventilation när jag inte använder den. Jag har alltid förvarat den i en påse i garderoben in min kameraväska. Detta för att stänga ute damm och dålig luft (matos etc). Jag är alltid noga med att utrustningen är helt torr innan den läggs ner i påsen/väskan.
Såhär har jag "alltid" gjort utan att få några problem (vad jag vet).
Jag har även noterat att viss ny kamerautrustning (senast ett Samyang-objektiv) också levereras förslutna i påsar.

Vissa skriver att de förvarar sin utrustning i lådor, med skumplastliknande inredning som har skurits ut efter kameran/objektiven. Men detta borde ju också skapa en mörk, ej ventilerad miljö.

Vad jag förstått är luftfuktigheten en stor bov (vilket inte torde vara ett problem i Sverige). Sedan är det dammpartiklar som är bidragande till att fungusen utvecklas. Men isf borde det väl vara bra att förvara utrustningen i en påse istället för att lägga den direkt i kameraväskan. Detta för att stänga ute just dammet?

Så min stora fundering är hur man ska förvara sin utrustning?
Jag har börjat titta på att investera i en dry cabinet, har sett att Ruggard har ett relativt nytt skåp. Men de verkar vara svåra att hitta i Sverige. Har googlat men bara hittat via Amazon.
Beror detta på att dessa skåp är helt meningslösa att använda i det svenska klimatet?

Jag brukar även hyra objektiv, primärt när jag är ute och reser men har tänkt att jag ska försöka hyra lite mer objektiv i år via Hygglo.
Nu blir jag lite återhållsamm, kan fungus "smitta" via objektiv jag hyr?

Eller är fungus helt enkelt något man i Sverige inte behöver oroa sig för när det kommer till nya kameror.

Så många frågor och funderingar
Tankar!?

Jag har haft foto som hobby i mer än 40 år. Har inte sett någon svamp växa i mina objektiv under denna långa tid. Förvarar du dina grejer i normaltorr svensk inomhusluft, med objektivlock i båda ändar, så är det ingenting att oroa sig för. Det behövs inga speciella förvaringsskåp.
Slappna av och njut av att fotografera istället! En fotograf som ständigt oroar sig tappar ofta fokus på det roliga. 🙂

Det hela är fuktrelaterat.

Generellt är nog problemen störst i fuktiga klimat.

Sverige har i stort sett varit så pass torrt att den som haft grejerna i bostaden eller på kontoret inte märkt av nåt problem. Delar av Skåne kanske avvikit - jag har bott där och oskyddat järn rostade inomhus!

Nu kan fuktproblem komma krypande. Men torrt och rent räcker långt!

Jag har inte haft några problem, men köper inte begagnat från fuktiga klimat och håller grejerna rena och torra.

I Sverige är nästan problemet det motsatta, dvs för torrt. Visserligen inte negativt för objektiv.
Köper man begagnat från andra länder finns det kanske n större risk att de förvarats olämpligt.

Jag har haft foto som hobby i mer än 40 år. Har inte sett någon svamp växa i mina objektiv under denna långa tid. Förvarar du dina grejer i normaltorr svensk inomhusluft, med objektivlock i båda ändar, så är det ingenting att oroa sig för. Det behövs inga speciella förvaringsskåp.
Slappna av och njut av att fotografera istället! En fotograf som ständigt oroar sig tappar ofta fokus på det roliga. 🙂
Det hela är fuktrelaterat.

Generellt är nog problemen störst i fuktiga klimat.

Sverige har i stort sett varit så pass torrt att den som haft grejerna i bostaden eller på kontoret inte märkt av nåt problem. Delar av Skåne kanske avvikit - jag har bott där och oskyddat järn rostade inomhus!

Nu kan fuktproblem komma krypande. Men torrt och rent räcker långt!

Jag har inte haft några problem, men köper inte begagnat från fuktiga klimat och håller grejerna rena och torra.
Japan såg jag många objektiv med svampangrepp i. I Sverige kommer du troligen inte se det.
I Sverige är nästan problemet det motsatta, dvs för torrt. Visserligen inte negativt för objektiv.
Köper man begagnat från andra länder finns det kanske n större risk att de förvarats olämpligt.

Stort tack för era visa kommentarer. Då tolkar jag er som att en dry cabinet är helt överflödig i det svenska klimatet?
Men hur bör man tänka när man är ute och reser i länder med hög luftfuktighet? Det kanske inte är några problem om man är där 2-3 veckor. Kanske behövs hög luftfuktighet under längre perioder?

Det som kan vara värt att tänka på i kallt klimat är att skydda kall utrustning från kondens när kommer in i värmen.

Hur bör man hantera övergången från kallt till varmt? När jag kommer in inomhus brukar jag låta väskan vara stängd och låta kameran ligga kvar ett tag för att sakta acklimatisera sig. Sen är jag osäker hur kallt det behöver vara ute för att man ska behöva låta kameran vara kvar i väskan.

Hur bör man hantera övergången från kallt till varmt? När jag kommer in inomhus brukar jag låta väskan vara stängd och låta kameran ligga kvar ett tag för att sakta acklimatisera sig. Sen är jag osäker hur kallt det behöver vara ute för att man ska behöva låta kameran vara kvar i väskan.
Är man osäker stoppar man kameran i en plastpåse innan man tar in den och låter den acklimatisera sig. Ett tips är att ta ut minneskortet ute om man har bråttom att se bilderna när man kommer in. Samma om batteriet behöver laddas.
Då mina kameror är vädertätade så brukar jag inte vidta några åtgärder om det inte är extremt kallt ute. Sannolikheten att få in fuktig luft är liten om man inte börjar zooma ut och in eller byter objektiv när man kommit innanför dörren.
Bildas det kondens på kamerans metalldelar när man kommer in så var det tillräckligt kallt. 😉

Är man osäker stoppar man kameran i en plastpåse innan man tar in den och låter den acklimatisera sig. Ett tips är att ta ut minneskortet ute om man har bråttom att se bilderna när man kommer in. Samma om batteriet behöver laddas.
Då mina kameror är vädertätade så brukar jag inte vidta några åtgärder om det inte är extremt kallt ute. Sannolikheten att få in fuktig luft är liten om man inte börjar zooma ut och in eller byter objektiv när man kommit innanför dörren.
Bildas det kondens på kamerans metalldelar när man kommer in så var det tillräckligt kallt. 😉

Tack. Bor i Stockholm och har en vädertätad Sony A7r iii. Så då kanske man inte behöver vidta mer åtgärder än vad jag gör idag.
Vad är för dig "extremt kallt"? :)

O det där med kondens o kyla/fukt....
Jag tar kameran om halsen innanför jackan på morgonen o sen ut i skidbacken.
Bara o öppna jackan o fota o sen tillbaka.
Är det kallt så kan man inte andas för mycket, då immar sökaren igen.
När jag kommer in efter dagen så lägger jag den bara i rumstemperatur.
Värsta är väl när frontlinsen immar igen eller man fryser om fingrarna.

Riskerna är rätt överdrivna.
Det jag inte gör: Jag byter inte objektiv under dagen. Det som är valt är valt.

Det som kameratillverkarna kallar "vädertätad" tror jag ärligt talat inte klarar IP 54 ens. Stänk- och i viss mån dammskyddad är nog mer sant. Är kameran i fuktig miljö kommer det att vara samma fuktnivå på insidan efter några timmar. Och samma vädertätning kommer att göra det svårt för fukten att komma ut sen när kameran väl är inne i stugvärmen.
Så har grejerna blivit blöta i regn bör man överväga att låta kameran torka utan objektiv och med öppna luckor något dygn. Och objektivet utan skyddslock. Risken är förstås att man får in damm då.. ett dammtätt skåp med en torrboll kanske inte är helt fel tänkt.🤔
Att den blir kondens på utsidan av en kall kamera när man kommer in är ett mindre problem; luften inne i kameran expanderar under uppvärmningen och "andas ut" ev fukt. Men okej, låt grejerna vara kvar i väskan en halvtimme så de värms upp, glöm bara inte att ta ut dem sen :p

Senast ändrad:
Den ende jag känner som har haft problem med detta är en fotograf som i 30 år bodde i Hongkong, med ett extremt fuktigt klimat. När han varit på någon reportageresa i några veckor fick han slänga halva garderoben eftersom kläderna hade möglat. Han löste problemet genom att inte äga fler kläder än han hade plats med i väskan. Optiken klarade sig eftersom han ständigt använde den och inte var hemma så ofta.

ANNONS
Götaplatsens Foto