Annons

Vad blir smartast inställning på semestern?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag ska snart ut på semester med familjen och kameran är så klart tänkt få följa med!

Som skrivit tidigare har jag en enklare Sony A6000 med ett 18-50 2,8 från Sigma. Båda utan stabilisering.

Frågan är vilken inställning som är bäst att köra på när man är "on the go"?

Intelligent auto borde väl vara smidigast? Har däremot märkt att genom den kan jag inte påverka ISO öht och då är väl risken tyvärr att det kan springa iväg i vissa situationer.

Annars är det såklart smidigt att sätta kameran på A (Aperture priority) men då tycker jag istället att den ofta lägger sig på 1/60 eller 1/80 och när det saknas stabilisering så funkar det inte. Förstår inte varför den ens lägger sig därnere.

Så.. vad gör man? Orkar inte gå runt med manuellt och behöva justera hela tiden.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag ställer mina kameror så gott som alltid på A. Om din kamera är FF så skall 1/60 på 50 mm funka, om det är APS så skall 1/80 på 50 mm funka.

Generellt för objektiv utan stabilisering och FF så gäller för x mm objektiv att tiden 1/x skall funka utan skakningsoskärpa, om du står stilla.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag ställer mina kameror så gott som alltid på A. Om din kamera är FF så skall 1/60 på 50 mm funka, om det är APS så skall 1/80 på 50 mm funka.

Generellt för objektiv utan stabilisering och FF så gäller för x mm objektiv att tiden 1/x skall funka utan skakningsoskärpa, om du står stilla.
Detta är som någon slags legend som inte har särskilt mycket täckning för moderna avslöjande objektiv och sensorer, där inte objektiv som var rätt sådär på stora bländare och korniga filmer döljer mycket av oskärpan i sämre ljus, där frågan främst aktualiseras. Jag vill nog säga att rent generellt om man inte verkligen ska stå och koncentrera sig och även vara beredd att ta om bilden, och vill att den ska hålla för lite närmare granskning, så får man nog vackert åtminstone halvera slutartiden så att det blir 1/100 del på 50 mm med småbild (utan stabilisering).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Håller med Martin
Satsa på minst dubbla slutartiden motbrännvidden.
Men det beror påhur mycket tid du har när du bränner iväg just den bilden.
 

mikoto

Aktiv medlem
Annars är det såklart smidigt att sätta kameran på A (Aperture priority) men då tycker jag istället att den ofta lägger sig på 1/60 eller 1/80 och när det saknas stabilisering så funkar det inte. Förstår inte varför den ens lägger sig därnere.
Den lägger sig där för det är det högsta den kan uppnå under förhållandet. Så länge du inte kör auto ISO i A läget så bestämmer du exponeringkompensering, bländare och ISO. Sedan så blir slutartiden "det den blir" när resten av parametrarna är inräknade.

Jag kör oftast A läget om jag har autofokus på kameran. Helst önskar jag att slutartiden är över 1/200 om saker rör sig, brukar skruva upp ISO lite om det behövs.
 

DavidJPersson

Aktiv medlem
Den lägger sig där för det är det högsta den kan uppnå under förhållandet. Så länge du inte kör auto ISO i A läget så bestämmer du exponeringkompensering, bländare och ISO. Sedan så blir slutartiden "det den blir" när resten av parametrarna är inräknade.

Jag kör oftast A läget om jag har autofokus på kameran. Helst önskar jag att slutartiden är över 1/200 om saker rör sig, brukar skruva upp ISO lite om det behövs.
Ja, självklart anpassar sig kameran när det är A. Jag menar mer att min kamera och med förutsättningarna sett till objektiv etc behöver ligga högre än exempelvis 1/60 och därför blir det dumt ifall den lägger sig där. Vill ligga runt 1/125 åtminstone, men för att kunna påverka på det sättet så krävs det manuella läget.

Är du med på vad jag menar?
 

UlfHan

Aktiv medlem
Om den lägger sig på 1/60 och du vill ha 1/125 så får du dra upp ISO till dubbla värdet alternativt öppna bländaren ett steg om det går.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om den lägger sig på 1/60 och du vill ha 1/125 så får du dra upp ISO till dubbla värdet alternativt öppna bländaren ett steg om det går.
Grundproblemet är att A6000 i likhet med flera äldre Sony-modeller har en dålig Auto-ISO-funktion, som inte går att ställa in på ett vettigt sätt. Sedan är det klart att man kan ställa in ISO (eller bländare i ett läge där det ger effekt) manuellt, men det strider mot konceptet med Auto-ISO
 

Bengf

Aktiv medlem
i P-läget skall det nog gå att välja eget ISO, övrigt tar den då ungefär det gröna auto läget. går ju bra att välja S-läget som styr tiden, sällan några problem en vanlig sommar dag med störningar av för högt Iso tex, små kameror kan vara lite knepiga att hålla super stilla när man springer runt för att fånga motiv, snabba tider hjälper bra, testa, prova.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Använd antingen S-läget och sätt slutartiden på 1/125 eller 1/160. Kortare tider än så behövs för rörliga saker eller människor, eller att höja Min-ISO under Auto-ISO till 200 eller 400 för att tvinga kameran att använda kortare slutartider i A-läget, det borde fungera om det inte är för mörkt där du väljer att fotografera.

Passa på att använda tiden fram till semestern till att fotografera, bara att lära sig att hitta rätt sätt i att hålla kamera och objektiv och att krama av under en utandning kan göra underverk för skakoskärpa, ju lättare kamera/objektiv desto viktigare är det eftersom du saknar en tyngre kombinations massa som i sig motverkar viss skakoskärpa.

Om slutartiden fortfarande är för lång för att undvika skakoskärpa när du uppnått det max-ISO (som du känner dig bekväm med att använda), använd en eller flera blixtar alternativt, köp ett objektiv med stabilisering.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag skäms aldrig för att välja gröna autoläget eller auto-plus, mycket bra om det är bråttom i bland tycker just jag, blir ofta bättre än man kan tro. A-läget bländaren är annars minn gamla standard genom åren. S-läget gillar jag också, man behöver inte låsa sig vid dom gamla rekommendationerna man fick med gärna 1/125 med 50mm optik ( vilket var bra många gånger att man gjort så när 10X15 bilderna kom efter någon vecka )- utan var inte rädd att dra in 1/500 eller mer under soliga sommar dagar, när oftast jag som vanlig amatör tog dom mesta bilderna. Augusti kvällarna sökte man stöd om man inte använde stativ när man behövde ner till 1/30. Men förstås annat nu med dunder kameror som R5 som har mirakel IBIS med 8 steg hjälp vilket är helt otroligt, och nästan alla fotograferar verkar numera ta sport och fågel bilder dagen lång, stillbilder verkar att falla i glömska tyvärr.
 
ANNONS