Annons

Fotografera människor inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag ska inom kort besöka en större företagskund som vill ha bilder från sin verksamhet. Lite on the go, kan man säga. Bilder på personalen som arbetar med projekt och liknande. Gissar att det är bilder både inne och ute, actionbilder.

För bäst resultat inomhus.. kan man köpa en speedlight? Eller kommer bilderna bli fula ifall de ska användas som verksamhetsbilder?

Tycker att nuvarande kamera och objektiv inte riktigt kan leverera högklassiga bilder. Blir lätt så med en gammal A6000 från Sony och ett 2,8 objektiv.

Har fotat en del kunder inomhus förut, ex när dom står vid en kassadisk etc. Problemet är ju att man sällan kommer under 1600 i ISO och att med det ISO-talet så får personerna svårt att poppa fram ur bakgrunden. Blir mer att dom smälter samman om ni förstår. Samtidigt så blir det ju oavsett lite mer grynigt och inte knivskarpt, därav att jag tänker på blixt?

Eftersom bilderna ska vara actionbilder på det som pågår, kan jag inte riktigt dra med mig extern belysning på olika platser och böka med.. så... vad skulle ni gjort?

Blixt på kameran blir sällan bra om man inte kan studsa ljuset mot något lämpligt. Trådlös blixt på stativ eller assistent kan fungera. Provskjut i liknande miljö.

Blixt på kameran blir sällan bra om man inte kan studsa ljuset mot något lämpligt. Trådlös blixt på stativ eller assistent kan fungera. Provskjut i liknande miljö.

Hm. Någon trådlös blixt på stativ äger jag ej. Tänkte mest ifall jag kunde köpa en blixt och sätta på kameran och försöka studsa mot tak eller liknande, men antar att jag får försöka trixa med iso eller något annat skoj.

Tanken är som sagt att det ska vara bilder on the go där det händer lite action, så det ska vara smidigt och spontant, därav att jag inte kan sätta upp externa saker.

Jag gillar faktiskt Hygglo och låna lite utrustning för att testa eller för engångsanvändning 1-7 dagar.
Tänker på att du nämner att du inte äger blixt eller ljus.

Tt350 är inte tillräckligt kraftfull för att studsa blixten. TTL är inte heller nödvändigt. Köp en så kraftfull du har råd med. Titta även på Youngnou
För att studsa blixten med gott resultat, prova:

Tt350 är inte tillräckligt kraftfull för att studsa blixten. TTL är inte heller nödvändigt. Köp en så kraftfull du har råd med. Titta även på Youngnou
För att studsa blixten med gott resultat, prova:

Den jag nämnde från Godox är väl ungefär min budget, speciellt när jag inte testat innan och vet resultatet.

Tja ... Jens S. Jensen klarade av att plåta arbetare "in action" på Volvo med s/v-film i början av 70-talet. Tror inte att han använde blixt. Nog 17 ska väl kameror från 2015 och framåt klara av att leverera bilder för dina behov. Eller?

Rikta blixten snett uppåt mot en vit eller grå vägg så kommer dina bilder se bra ut.

Om du balanserar exponeringen (ISO) så att bakgrunden inte blir mycket mörkare än förgrunden så kommer dina bilder att se kanonbra ut.

Inget att oroa sig över.

Man kan få en hygglig begagnad blixt för 500-1000 kr. Har den slavfunktion så behövs ingen sladd. Med en adapter kan den monteras på ett vanligt kamerastativ. Vissa har en medföljande plastfot så blixten kan ställas där man vill. Ett begagnat lätt ljusstativ kostar inte många kronor. Men det tar lite tid att samla på sig sakerna om man inte går och köper allt i butik.

Tack för alla svar. Blev tyvärr inte mycket klokare. Det jag står för är fotografering inomhus. Olika miljöer. Ska inte in i mörka lokaler eller fotografera kvällstid. Däremot antagligen mer än 1 person som arbetar.

Allt jag har är som sagt 2.8 men folk verkar skeptisk att blixt hjälper? Och jag vet som sagt inte heller ifall verksamhetsbilder är så snygga när det blir ”poppiga” med en blixt?

Det ska alltså INTE vara porträttbilder eller ”gruppbilder”, utan ska mest flyta omkring när folk arbetar.

Är det upplysta lokaler så fungerar det oftast bra att balansera iso och slutartid på bländare f2.8 . I mörkare lokaler kör jag upp till ISO 6400, min kamera klarar det oftast bra men för att underlätta så gör blixten att jag kan gå ner än mer i iso.

Är det upplysta lokaler så fungerar det oftast bra att balansera iso och slutartid på bländare f2.8 . I mörkare lokaler kör jag upp till ISO 6400, min kamera klarar det oftast bra men för att underlätta så gör blixten att jag kan gå ner än mer i iso.

Tycker att ljuset brukar vara OK med min 2.8 och ca 1600 ISO. Däremot har jag svårt att få till konturer på människor. Som jag skrev förut så tycker jag att dom smälter ihop med bakgrunden. Inte så extremt som det låter, kanske, men mer en känsla av att det aldrig går att jämföra med att fotografera utomhus i dagsljus exempelvis.. vilket stör mig. Vill inte heller ha en missnöjd kund.

Tack för alla svar. Blev tyvärr inte mycket klokare. Det jag står för är fotografering inomhus. Olika miljöer. Ska inte in i mörka lokaler eller fotografera kvällstid. Däremot antagligen mer än 1 person som arbetar.

Allt jag har är som sagt 2.8 men folk verkar skeptisk att blixt hjälper? Och jag vet som sagt inte heller ifall verksamhetsbilder är så snygga när det blir ”poppiga” med en blixt?

Det ska alltså INTE vara porträttbilder eller ”gruppbilder”, utan ska mest flyta omkring när folk arbetar.
Har du kollat lokalerna så du vet vad det är för ljus? Det borde ju vara hyfsat med ljus på en arbetsplats, om det inte är i en gruva.
Annars är blixt med "naturlig" riktning (dvs "off" kameran) bra hjälp om man inte vill få för långa slutartider. Blixtens färgtemperatur bör likna den i rummet.
Går det att be personerna att stå blickstilla när bilden tas kan det också gå att hålla nere iso.[/QUOTE]

Har du kollat lokalerna så du vet vad det är för ljus? Det borde ju vara hyfsat med ljus på en arbetsplats, om det inte är i en gruva.
Annars är blixt med "naturlig" riktning (dvs "off" kameran) bra hjälp om man inte vill få för långa slutartider. Blixtens färgtemperatur bör likna den i rummet.
Går det att be personerna att stå blickstilla när bilden tas kan det också gå att hålla nere iso.
[/QUOTE]

Arbetsgivaren vill ha actionbilder från diverse platser och projekt, så vi ska mest åka omkring och fotografera där det händer. Därav att jag inte kan släpa runt extern blixt eller annan ljus. Alternativet som finns är att antingen lita på kameran och ISO, ha bra slutartid eller köpa en blixt och försöka studsa (alt rakt mot objekt). Mer än så kan jag inte riktigt göra, men som du säger - bör finnas OK ljus eller så är vi rent av utomhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto