Annons

Ljusramar på Leica M

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Det beror på vilken modell det är och vilken förstoringsgrad det är på sökaren. 0,58, 0,62, 0,68, 0,72 och 0,85
T.ex M2 har ram för 35mm och 75mm, M3 har ram för 50mm och 90mm om jag minns rätt. Ju nyare kamera desto fler ramar finns i sökaren att välja på.
21mm tror jag inte finns i någon M kamera. M6 har som standard 35-135, 50-75 och 90mm. Men jag tror 0,58 sökaren har 28mm.
Det är en riktig röra och inte helt enkelt att få grepp om.
Sök frame lines för Leica m såbör du hitta det du söker där.
 

cowboy

Aktiv medlem
Jag tror (är inte 100%igt säker) att det är så här, jag hittade en gammal anteckning i gömmorna:

M3: 50, 90, 135 mm
M4, M4-2, M5: 35/135, 50, 90 mm
M4-P, M6, M6TTL, M7, MP (.58): 28/90, 35, 50/75 mm
M4-P, M6, M6TTL, M7, MP (.72): 28/90, 35/135, 50/75 mm
M4-P, M6, M6TTL, M7, MP (.85): 90, 35/135, 50/75 mm
M8: 24/35, 28/90, 50/75 mm
M9: 28/90, 35/135, 50/75 mm
M240 (.68): 28/90, 35/135, 50/75 mm
M246 monochrome: samma som M240 ovan
M10 och dess varianter: samma som M240 ovan
M11: vet ej

Någon 21 mm-ljusram finns inte i någon modell.

Snedstrecket ( / ) anger kombinerad ram.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Det beror på vilken modell det är och vilken förstoringsgrad det är på sökaren. 0,58, 0,62, 0,68, 0,72 och 0,85
T.ex M2 har ram för 35mm och 75mm, M3 har ram för 50mm och 90mm om jag minns rätt. Ju nyare kamera desto fler ramar finns i sökaren att välja på.
21mm tror jag inte finns i någon M kamera. M6 har som standard 35-135, 50-75 och 90mm. Men jag tror 0,58 sökaren har 28mm.
Det är en riktig röra och inte helt enkelt att få grepp om.
Sök frame lines för Leica m såbör du hitta det du söker där.
Leica M2 har ram för 35, 50 och 90mm.
 

PMD

Aktiv medlem
Leicas R-objektiv är inte lika dyra som M-objektiven. Ett R-objektiv går att använda på en M-Leica, men utan mätsökarkoppling så helst bör man ha en M-kamera med Live View eller EVF.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju rätt fiffigt med sökarramarna i och för sig om man nu inte har möjlighet till TTL, men hur ser det ut om man har 90mm eller 135mm på? Det blir väl mycket av sökaren då som ligger utanför de ramarna? Den där tekniken är ju verkligen speciell.

Är det många idag som sätter på EVF i de fall man kan? Sånt fanns ju inte förr. Hur funkar det med EVF. Kan en sådan "mima" en bildvinkel som motsvarar vad man skulle sett med TTL?
 

PMD

Aktiv medlem
En del Leica M-modeller går att få med olika sökarförstoring, så man väljer lämpligen den variant som passar bäst för om man är vidvinkel- eller telefotograf.

M-Leicor är bara för bakåtsträvande konnässörer!
Inget för dig, alltså, Sten-Åke. ;)

En modern Visoflex (EVF) visar det som hamnar på sensorn, precis som de flesta (alla?) EVF:er på marknaden.
 

Mats G

Aktiv medlem
Hur är det med ljusramarna på Leica M?
Är 35mm, 50mm och 90mm standard på alla?
Hur är det med 21mm, 28mm och 75mm?
Hade en gång för nu mycket länge sedan en M3:a Till den en 35 mm summilux 1.4 med "glasögon" för att se "rätt" ram. Till min 21 mm. 3.5 hade jag en lös sökare i blixtskon. En Canon 85 mm 1.8 skuvgänga passade med adapter ramen blev nästan rätt.
Sålde rubbet då, slutet av 70:talet för ca 1.500kr. Skulle behållit i dag hade jag varit förmögen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En del Leica M-modeller går att få med olika sökarförstoring, så man väljer lämpligen den variant som passar bäst för om man är vidvinkel- eller telefotograf.

M-Leicor är bara för bakåtsträvande konnässörer!
Inget för dig, alltså, Sten-Åke. ;)

En modern Visoflex (EVF) visar det som hamnar på sensorn, precis som de flesta (alla?) EVF:er på marknaden.
Jag är genuint tekniskt intresserad bara. Dessutom tycker jag faktiskt att den där Leica 10 eller vad den heter som är monochrome är verkligt häftig. En sådan skulle även jag kunna tänka mig. Den är väl inte så bakåtsträvande - var finns konkurrenterna till den med AF? Där ligger väl alla andra efter som inte insett storheten med den?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
En som testad många objektiv:
https://www.cyberphoto.se/captains-log/guide-till-leica-m-optik

Såg att ett M9-hus med CCD på 18MP gick för 18 000SEK men Leicas objektiv är aldrig så "billiga".
Den kameran var lite samtida med min första spegellösa Sony NEX 7 och jag träffade några Leica-killar inne på dåvarande Sony-Center i Stockholm som körde Leica-objektiv på den med adapter.

Jag tror de hade en test där NEX7 och M9 jämfördes och jag tror den triggade några Leica-användare att använda NEX 7 som någon form av billigare andrakamera. Den var ju Sonys första spegellösa 24 MP APS-C CMOS-kamera och den var lite bättre än Leicans CCD på högre ISO. Men det var ingen perfekt kombo då vissa vidvinkliga Leica-objektiv skapade rödstick. Efter det tror jag Sony införde progressiva mikrolinser utåt kanterna på dessa sensorer.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Jag är genuint tekniskt intresserad bara. Dessutom tycker jag faktiskt att den där Leica 10 eller vad den heter som är monochrome är verkligt häftig. En sådan skulle även jag kunna tänka mig. Den är väl inte så bakåtsträvande - var finns konkurrenterna till den med AF? Där ligger väl alla andra efter som inte insett storheten med den?
Att vara utan RGB-filter ökar såklart ljuskänsligheten.
Men alla med RGB-filter har ju flera möjligheter att köra gråskala.
Direkt i de flesta programvaror eller via "split channel" som tex i Paint Shop Pro (version 9 gratis på Old Version). Då blir CA obefintlig!
Någon REA på Monochrome har jag inte sett än....
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag är genuint tekniskt intresserad bara. Dessutom tycker jag faktiskt att den där Leica 10 eller vad den heter som är monochrome är verkligt häftig. En sådan skulle även jag kunna tänka mig. Den är väl inte så bakåtsträvande - var finns konkurrenterna till den med AF? Där ligger väl alla andra efter som inte insett storheten med den?
En ”konkurrent” med AF är förstås Leica Q2 Monochrom.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är genuint tekniskt intresserad bara. Dessutom tycker jag faktiskt att den där Leica 10 eller vad den heter som är monochrome är verkligt häftig. En sådan skulle även jag kunna tänka mig. Den är väl inte så bakåtsträvande - var finns konkurrenterna till den med AF? Där ligger väl alla andra efter som inte insett storheten med den?
Ja, det verkar vara ont om digitala svart/vita systemkameror med AF. Kodak gjorde ett part stycken i början av 00-talet (baserade på Nikon-spegelreflexer, om jag minns rätt), men sen dess har det varit lite skralt.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Ja, det verkar vara ont om digitala svart/vita systemkameror med AF. Kodak gjorde ett part stycken i början av 00-talet (baserade på Nikon-spegelreflexer, om jag minns rätt), men sen dess har det varit lite skralt.
Phase One:
151 MP. Frågan är dock om bilderna visar vad den kan?
 

Frekeman

Aktiv medlem
Verkar som om Leica hittar en egen nische. Jag blev i alla fall imponerad av stinget i de bilderna jag såg som jag tyckte var rätt frapperande vassa. Kul också att det var just Leica som tänkte utanför lilla lådan här.
Leica är en nisch i mångt och mycket. Och tänker ganska ofta utanför lådan jämfört med andra kameratillverkare. Q Monochrom är ju en kamera med fast 28 mm och kan bara fota i svartvitt – vilken annan tillverkare skulle ha gått med på att göra en sån produkt? Sen så har ju Leica på senare år serie tillverkat två digitala M-kameror utan skärm. Endast på den senare kan man häkta på en EVF för Liveview. Kanske kan man också titta på sina foton genom den men det vet jag inte säkert. Det går också att koppla upp sig till den med en app.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja Fredrik, hela Leica är ju ett unikum. Det är fantastiskt att de lyckats överleva som de gjort, så de gör uppenbarligen en hel del rätt marknadsmässigt.
 
ANNONS