Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd om begagnad för barnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindami

Medlem
Hej!
Söker råd/tips om vad som skulle kunna vara en bra "till att börja med" systemkamera och vad bra begagnat pris är?

Vill börja ta bättre bilder på min lillkille i vardagen under föräldraledigheten, haft systemkamera förr, men det var på analoga tiden så glömt mesta och helt vilsen på modeller. Tänker att det därför kan vara bra att först köpa nått enklare begagnat men som ändå ger fina bilder för att senare satsa på nyare/bättre (med större budget) när jag kommit igång och fått upp intresset. Tycker det är svårt när jag kollar på blocket och tradera att veta vad som är bra samt till vilket pris. Vill ju inte köpa nått som bara släcker intresset heller.
Bra om det går att filma oxå. Fotona blir mycket inomhus men oxå utomhus och iom att han är liten så på nära håll.
Jättetacksam för tips.

Iom att jag vill skaffa spegellöst senare så tänker jag en budget nu på ca 1500-2000.

Stort tack!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du får nog höja din budget en hel del om du skall få en vettig kamera och hyfsat objektiv. Att fota barn kräver en hel del av kameran och objektivet. Skall du få en bra lösning får du nog sikta mer på en budget på åtminstone 10 000 kr. Sedan kan man inomhus många gånger behöva blixt. Barn sitter sällan stilla.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag håller med Flash Gordon om att det blir svårt att hitta ett begagnat systemkamerahus+objektiv för en budget <2000 kr, om du samtidigt har krav på god bildkvalité.

Har du en någorlunda modern mobil så kanske den duger tills vidare? De flesta mobiler idag har ju ett porträttläge som simulerar det korta skärpedjupet som man kan få med en systemkamera. Jag tycker att min 4 år gamla iPhone10 funkar bra för vardagsporträtt, åtminstone i dagsljus.

En annan möjlighet är att köpa en begagnad kompaktkamera, typ Sony RX100-serien, men även där blir det svårt att komma ner till 2000 kr, gissar jag.
 

nivas

Aktiv medlem
Canon 550D och 600D inkl objektiv (och ibland lite andra tillbehör) går för mellan 1000-2000:- på Tradera. Bra kameror för pengarna. Du borde kunna pruta till samma priser även på Marketplace och Blocket.
Kolla om du kan hitta ett hus med ett annat objektiv än 18-55mm kitobjektivet, det är iofs helt okej, men det finns bättre objektiv. Ett plus är om batteriet är fräscht, brukar kosta några hundralappar att skaffa.
Jag är tyvärr inte insatt i andra fabrikat i de prisklasserna.
Lycka till med fotandet!
 

DonThomaso84

Aktiv medlem
En lågpriskombo som jag använt mycket "runt huset" för barn är Olympus OM-D E-M5 (första "Mk 1") och Olympus M.Zuiko 17/1.8 (motsvarar ~35mm på micro four thirds). Smidigt format, vinklingsbar skärm skönt när man jobbat mycket med låga vinklar (golvet) och användbar brännvidd inomhus. Bra ljusstyrka och bildstabilisering i huset. Trevlig kombination!

Prisbild i bra begagnat skick borde vara c:a 1 000 kr kamera och 2 000 kr för 17/1.8.
 

Lindami

Medlem
Du får nog höja din budget en hel del om du skall få en vettig kamera och hyfsat objektiv. Att fota barn kräver en hel del av kameran och objektivet. Skall du få en bra lösning får du nog sikta mer på en budget på åtminstone 10 000 kr. Sedan kan man inomhus många gånger behöva blixt. Barn sitter sällan stilla.
Tanken är att köpa nått med större budget framöver men vill hinna känna o klämma (min beslutssträcka är lite längre då). Så för att komma igång snabbt och oxå testa av intresset innan jag lägger ner mer var ideen att testa nått begagnat.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det som skiljer äldre kameror från nyare är främst lågljusegenskaper och autofokus. Har man bra ljus kommer man runt det ena. Att fånga barn i flykten är ju svårt men det gick bra för 10 år sedan. Ett 10 år gammalt kamerapaket kan man nog hitta inom budget. Man måste ju inte snegla på vad dagens prylar klarar.
 

Lindami

Medlem
Canon 550D och 600D inkl objektiv (och ibland lite andra tillbehör) går för mellan 1000-2000:- på Tradera. Bra kameror för pengarna. Du borde kunna pruta till samma priser även på Marketplace och Blocket.
Kolla om du kan hitta ett hus med ett annat objektiv än 18-55mm kitobjektivet, det är iofs helt okej, men det finns bättre objektiv. Ett plus är om batteriet är fräscht, brukar kosta några hundralappar att skaffa.
Jag är tyvärr inte insatt i andra fabrikat i de prisklasserna.
Lycka till med fotandet!
Tack! Ska leta annonser 😀
Vilket objektiv rekommenderas?
 

objernulf

Aktiv medlem
De flesta lite billigare systemkameror (APS-C) oavsett märke säljs med "kitobjektiv" 18-55/3.5-5.6 som är ganska ljussvagt. Köp i stället ett ljusstarkt 35/1.8 så blir det roligare inomhus. Det motsvarar en klassisk normal (50 mm) som är bra för barnfoto. Väljer du Nikon har de en sådan 35/1.8 som begagnad ligger på under 1000-lappen. Kamerahus kan vara Nikon D3200 (eller D3xxx - finns 6 olika likartade) med eller utan 18-55-an. Finns ofta för 1000-2000 kr.
 

karlmson

Medlem
Hej!
Söker råd/tips om vad som skulle kunna vara en bra "till att börja med" systemkamera och vad bra begagnat pris är?

Vill börja ta bättre bilder på min lillkille i vardagen under föräldraledigheten, haft systemkamera förr, men det var på analoga tiden så glömt mesta och helt vilsen på modeller. Tänker att det därför kan vara bra att först köpa nått enklare begagnat men som ändå ger fina bilder för att senare satsa på nyare/bättre (med större budget) när jag kommit igång och fått upp intresset. Tycker det är svårt när jag kollar på blocket och tradera att veta vad som är bra samt till vilket pris. Vill ju inte köpa nått som bara släcker intresset heller.
Bra om det går att filma oxå. Fotona blir mycket inomhus men oxå utomhus och iom att han är liten så på nära håll.
Jättetacksam för tips.

Iom att jag vill skaffa spegellöst senare så tänker jag en budget nu på ca 1500-2000.

Stort tack!
Hej Linda!

Jag tror ärligt talat att du är ett diskussionsdrivande fejkinlägg (bland många) här på Fotosidan, men jag nappar för jag kan relatera till frågeställningen.

Jag har fotat tre egna småttingar med allt från Canon AE1 till Nikon D800. Bäst bilder fick jag nog med en Nikon D90 och 35/1.8, för just då och med just den kameran var jag som mest entusiastisk och noggrann med ljussättningen. Oavsett kamera är alla mina sparade bilder ovärderliga.

Om du bor nära Täby får du gärna låna min D800 och några gluggar för att ta de där riktigt varma, mjukt skärpesläppta och även med dagens mått mätt högupplösta bilderna på ”lillen”, och om du gillar grejerna sen kan du få köpa dem till ett rimligt pris.

Men både du och jag vet att det inte blir så… Jaja. God natt! :)
 

nivas

Aktiv medlem
Tack! Ska leta annonser 😀
Vilket objektiv rekommenderas?
Om du inte ska spräcka budgeten så får du kolla vad du hittar och googla på det.
Om du gillar fasta objektiv så kan den prisvärda Canon 50 f/1.8 vara kul.
Har du tur så får du med en telezoom, tex 55-250 eller 75-300, för dom pengarna.
 

lonian

Aktiv medlem
Foto inomhus på barn så hade jag valt en fullformats kamera med typ 50mm f1.8. Du kan nog hitta begagnad dslr fullformat för mellan 6-8 tusen beroende på skick och modell.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tanken är att köpa nått med större budget framöver men vill hinna känna o klämma (min beslutssträcka är lite längre då). Så för att komma igång snabbt och oxå testa av intresset innan jag lägger ner mer var ideen att testa nått begagnat.
Risken är väl dock att du tröttar när du sällan får de bilder du hoppats på p.g.a tex usel autofokus, brusig sensor m.m fel som du kommer att uppleva i den prisklassn

Med din budget är det bästa du kan göra att skaffa en bra kameraapp till din mobil och börja leka med den för att se om intresset består. Dagens mobiler är faktiskt riktigt bra. Alternativt skaffa något begagnat för 10-15 tusen, och sälj det igen ifall du tröttnar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Alltså fota kan man köpa ngt äldre billigt eller än hellre låna en kamera.
Och köpa en vettig blixt, tex en Godox 685.
Men filma.... alltså bra filmkameror då kan man inte köpa ngt billigt äldre.
Helst siktar man väl på spegellöst o då finns väl inget som heter billigt äldre ännu.
 

nivas

Aktiv medlem
Det som skiljer äldre kameror från nyare är främst lågljusegenskaper och autofokus. Har man bra ljus kommer man runt det ena. Att fånga barn i flykten är ju svårt men det gick bra för 10 år sedan. Ett 10 år gammalt kamerapaket kan man nog hitta inom budget. Man måste ju inte snegla på vad dagens prylar klarar.
Håller med dej, man kommer långt med budgetgrejer bara man är medveten om deras för- och nackdelar.
Rent kvalitetsmässigt så får man tekniskt ungefär lika bra bilder med dagens mobiler som med 10-15 år gamla systemkamera, men processen är helt annorlunda.
Likaså, filmning med en så gammal kamera behöver göras med manuell fokus, vilket är utmanande men inte alls omöjligt.
Jag använder fortfarande min gamla 550D som "tredjekamera" och den levererar alldeles utmärkt resultat så länge man inte pressar den till ytterligheter.
 

Lindami

Medlem
Håller med dej, man kommer långt med budgetgrejer bara man är medveten om deras för- och nackdelar.
Rent kvalitetsmässigt så får man tekniskt ungefär lika bra bilder med dagens mobiler som med 10-15 år gamla systemkamera, men processen är helt annorlunda.
Likaså, filmning med en så gammal kamera behöver göras med manuell fokus, vilket är utmanande men inte alls omöjligt.
Jag använder fortfarande min gamla 550D som "tredjekamera" och den levererar alldeles utmärkt resultat så länge man inte pressar den till ytterligheter.
Alltså fota kan man köpa ngt äldre billigt eller än hellre låna en kamera.
Och köpa en vettig blixt, tex en Godox 685.
Men filma.... alltså bra filmkameror då kan man inte köpa ngt billigt äldre.
Helst siktar man väl på spegellöst o då finns väl inget som heter billigt äldre ännu.
Ok, filmning är nog ändå i andrahand just. Det är ju själva fotoprocessen jag vill lära mig, göra nått mer kreativt än att bara ta fram mobilkameran.
Ska spana in 550D då fler tipsade om den.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Du får nog höja din budget en hel del om du skall få en vettig kamera och hyfsat objektiv. Att fota barn kräver en hel del av kameran och objektivet. Skall du få en bra lösning får du nog sikta mer på en budget på åtminstone 10 000 kr. Sedan kan man inomhus många gånger behöva blixt. Barn sitter sällan stilla.
Om budgeten är 2000 så får vi väl utgå från det.
Canons billigaste nya systemkameror ligger under 5000.
EOS 30D och EOS 40D ligger under 1000-lappen hos vissa fotohandlare.
Problemet kan vara att hitta en fungerande laddare....
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jodå, Panasonic, Olympus och Fujifilm har tillverkat spegelfria kameror i över tio år.
Canon och Nikon också, men man får nöja sig med en annan fattning och sensorstorlek, särskilt hos Nikon där den ursprungliga är helt nedlagd. Likaså har Sony tillverkat spegellösa länge, där det dock är samma fattning, men autofokusen är rätt hopplös på så gamla modeller och det är enbart APS-C i de äldsta. Hur bra videokvaliteten och dito autofokus är avgörs dock inte direkt av om det sitter en spegel i kameran eller inte.
 
ANNONS