Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad många glömmer och vilket ofta är det som gör många besvikna på utskrifter efter att ha kalibrerat skärm och skrivare/papper är rumsbelysningen.

Har du kalibrerat din skärm till 5700 så kommer utskrifterna se konstiga ut om rumsbelysningen är 7200.

Dessutom brukar ledlampor ha konstiga egenheter i jämnheten i ljuset vilket också kan göra att bilder på papper kan se jättekonstiga ut. Lysrör och energisparlampor med små lysrör i sig finns att få tag på i hög kvalitet som gör att du kvällstid kan kontrollera dina utskrifter bra.
 
Han får gråta lite i smyg när den stora maskinen kör sina törstiga underhåll och tömmer ut bläck som egentligen ska hamna på papper.
Faktum är att jag (sent om sider) har räknat fram en strategi för att minimera onödig bläckförlust. Jag har för avsikt att på sikt redigera de bilder som jag tills dags dato tycker är tillräckligt bra (enligt min uppfattning) att sätta upp på en vägg ( och dom är tyvärr inte så många i detta nu, men jag hoppas på att det blir fler, på sikt) och när jag har ett antal bilder, färdigredigerade och klara för utskrift, då kör jag alla på en gång, utan att stänga av skrivaren, för att i möjligaste mån få så mycket bläck på papper som möjligt.

Kan ju kort nämna att den kassett som samlar upp det bläck som går åt för underhåll, är till 3/4 full 😖. Kallas väl läropeng !? Ännu har jag inte köpt några nya bläckpatroner, så det är det bläck som följde med, som sitter i skrivaren, som håller på att ta slut.

Jag var medveten om att denna skrivaren kostar att ha stående, men jag tänkte att skit samma, så här i efterhand kan jag inte säga att jag ångrar mig, utskrifterna blir ju rent fantastiska och återigen, det kostar på att lära sig.

När jag kommer hem från semestern skall jag köpa en uppsättning papper och en komplett uppsättning bläck samt hämta ut min uppgraderade dator, för att sätta igång och någorlunda systematiskt gå igenom bildarkivet för att se om jag kan hitta något som är värt att skriva ut. Tyvärr är jag rätt kass på fotoredigering, och de program jag har till mitt förfogande kan jag inte tillräckligt bra för att få ut den fulla potentialen, men det är ju mitt eget fel. När jag kommer hem, då är det den mörka årstiden, då har jag tid att sitta och titta samt, redigera bilder. Denna göbben skyndar vääääldigt långsamt.

En klen tröst i sammanhanget är ju att den sista skjortan har inga fickor, så det är bara att ösa på, så länge det håller sig inom rimlighetens gränser och ännu behöver jag inte samla burkar eller äta kattmat. Vem har f ö råd att äta kattmat i dessa tider, det är ju nästan dyrare än människoföda.
 
Faktum är att jag (sent om sider) har räknat fram en strategi för att minimera onödig bläckförlust. Jag har för avsikt att på sikt redigera de bilder som jag tills dags dato tycker är tillräckligt bra (enligt min uppfattning) att sätta upp på en vägg ( och dom är tyvärr inte så många i detta nu, men jag hoppas på att det blir fler, på sikt) och när jag har ett antal bilder, färdigredigerade och klara för utskrift, då kör jag alla på en gång, utan att stänga av skrivaren, för att i möjligaste mån få så mycket bläck på papper som möjligt.

Kan ju kort nämna att den kassett som samlar upp det bläck som går åt för underhåll, är till 3/4 full 😖. Kallas väl läropeng !? Ännu har jag inte köpt några nya bläckpatroner, så det är det bläck som följde med, som sitter i skrivaren, som håller på att ta slut.

Jag var medveten om att denna skrivaren kostar att ha stående, men jag tänkte att skit samma, så här i efterhand kan jag inte säga att jag ångrar mig, utskrifterna blir ju rent fantastiska och återigen, det kostar på att lära sig.

När jag kommer hem från semestern skall jag köpa en uppsättning papper och en komplett uppsättning bläck samt hämta ut min uppgraderade dator, för att sätta igång och någorlunda systematiskt gå igenom bildarkivet för att se om jag kan hitta något som är värt att skriva ut. Tyvärr är jag rätt kass på fotoredigering, och de program jag har till mitt förfogande kan jag inte tillräckligt bra för att få ut den fulla potentialen, men det är ju mitt eget fel. När jag kommer hem, då är det den mörka årstiden, då har jag tid att sitta och titta samt, redigera bilder. Denna göbben skyndar vääääldigt långsamt.

En klen tröst i sammanhanget är ju att den sista skjortan har inga fickor, så det är bara att ösa på, så länge det håller sig inom rimlighetens gränser och ännu behöver jag inte samla burkar eller äta kattmat. Vem har f ö råd att äta kattmat i dessa tider, det är ju nästan dyrare än människoföda.

Låter bra att inte burköppnaren går varm ännu. Det är inget billigt nöje vi har så när det kommer in lite på kontot går det snabbt ut igen.
 
Det är inget billigt nöje vi har så när det kommer in lite på kontot går det snabbt ut igen.
Nä, det är sant Jonas, men om man har köpt kameror och kringutrustning för xxx xxx :-, varför inte löpa linan ut !? Tillfredställelsen att få se sina egna bilder på papper är ju inte försumbar, inte minst i kontexten av att man har gjort allt själv, från ax till limpa.

Och åter igen, så länge det inte går över styr, spelar det inte så jävla stor roll (i mittt fall), den sista skjortan har som bekant inga fickor...
 
Vad många glömmer och vilket ofta är det som gör många besvikna på utskrifter efter att ha kalibrerat skärm och skrivare/papper är rumsbelysningen.

Har du kalibrerat din skärm till 5700 så kommer utskrifterna se konstiga ut om rumsbelysningen är 7200.

Dessutom brukar ledlampor ha konstiga egenheter i jämnheten i ljuset vilket också kan göra att bilder på papper kan se jättekonstiga ut. Lysrör och energisparlampor med små lysrör i sig finns att få tag på i hög kvalitet som gör att du kvällstid kan kontrollera dina utskrifter bra.

Jag har ännu inte upplevt att bilderna sett konstiga ut färgmässigt men för ljusa eller för mörka däremot.
Det är synd att led ska ha ytterligare problem jämfört med tidigare lysrör. Har tittat lite på tavelljus men informationen är verkligen begränsad. Möjligen står det 3000K men inget om kvaliteten i övrigt. Vill helst ha ett batteridrivet tavelljus med led så jag slipper fula sladdar längs med väggen ner till kontakt, men håller med, det är en chansning.
 
Lugna ner lite.
Bilderna vi skriver ut ska väl till 95 % eller mer betraktas i vanlig rumsbelysning. Som folk har hemma. Dagsljus från fönster, glödlampor, lysrör eller standard LED med varierande varm eller kalljus. Speciella dyra och avstämda belysningar är inte absolut nödvändiga. Eftersom det enbart visar hur färgerna blir i just den valda lampan.
Ska man eventuellt leverera en bild digitalt så är det korrekt arbetsrymd och kalibrerad skärm med lämplig vitpunkt som gäller. Hur då en utskrift med egna skrivaren på papper ser ut säger egentligen inte så mycket. Eller har underordnad betydelse.
 
Bilderna vi skriver ut ska väl till 95 % eller mer betraktas i vanlig rumsbelysning. Som folk har hemma. Dagsljus från fönster, glödlampor, lysrör eller standard LED med varierande varm eller kalljus. Speciella dyra och avstämda belysningar är inte absolut nödvändiga. Eftersom det enbart visar hur färgerna blir i just den valda lampan.
Det är precis detta jag varit inne på själv tidigare, fast jag uttryckte mig annorlunda även om andemeningen är densamma.

Du är klok som en Uggla, J O.
 
LED kan vara riktigt dåliga, men det finns numera LED som är bra. Det som är jobbigt är att få LED-lampor har något CRI-värde på förpackningen.
 
Lugna ner lite.
Bilderna vi skriver ut ska väl till 95 % eller mer betraktas i vanlig rumsbelysning. Som folk har hemma. Dagsljus från fönster, glödlampor, lysrör eller standard LED med varierande varm eller kalljus. Speciella dyra och avstämda belysningar är inte absolut nödvändiga. Eftersom det enbart visar hur färgerna blir i just den valda lampan.
Ska man eventuellt leverera en bild digitalt så är det korrekt arbetsrymd och kalibrerad skärm med lämplig vitpunkt som gäller. Hur då en utskrift med egna skrivaren på papper ser ut säger egentligen inte så mycket. Eller har underordnad betydelse.

Nej du har rätt såklart om det inte är för stora skillnader/felaktigheter. Det är ju mer intressant vilken stämning temperaturen ger i utskriften. Vissa lampor är ställbara på 3000K, 4000K och 6000K. 3000K känns väl mest lämpligt inomhus så inte själva ljuset blir jobbigt/fult att titta på. Vi har haft en dagsljuslampa över växter som har varit jobbig att titta på. Även om utskriften skulle se bra ut vill man ju trivas i rummet också.
 
Nej du har rätt såklart om det inte är för stora skillnader/felaktigheter. Det är ju mer intressant vilken stämning temperaturen ger i utskriften. Vissa lampor är ställbara på 3000K, 4000K och 6000K. 3000K känns väl mest lämpligt inomhus så inte själva ljuset blir jobbigt/fult att titta på. Vi har haft en dagsljuslampa över växter som har varit jobbig att titta på. Även om utskriften skulle se bra ut vill man ju trivas i rummet också.

Det är så, dom flesta har varmt ljus där utskrifterna skall betraktas och oftast sina bildskärmar kalibrerade kallare (5600 - 6500 är tämligen vanligt).

En bildskärm påverkas betydligt mindre av omgivningsljuset då den aktivt strålar ut, medans utskrifter reflekterar omgivningsljuset.
 
Faktum är att jag (sent om sider) har räknat fram en strategi för att minimera onödig bläckförlust. Jag har för avsikt att på sikt redigera de bilder som jag tills dags dato tycker är tillräckligt bra (enligt min uppfattning) att sätta upp på en vägg ( och dom är tyvärr inte så många i detta nu, men jag hoppas på att det blir fler, på sikt) och när jag har ett antal bilder, färdigredigerade och klara för utskrift, då kör jag alla på en gång, utan att stänga av skrivaren, för att i möjligaste mån få så mycket bläck på papper som möjligt.

Kan ju kort nämna att den kassett som samlar upp det bläck som går åt för underhåll, är till 3/4 full 😖. Kallas väl läropeng !? Ännu har jag inte köpt några nya bläckpatroner, så det är det bläck som följde med, som sitter i skrivaren, som håller på att ta slut.

Jag var medveten om att denna skrivaren kostar att ha stående, men jag tänkte att skit samma, så här i efterhand kan jag inte säga att jag ångrar mig, utskrifterna blir ju rent fantastiska och återigen, det kostar på att lära sig.

När jag kommer hem från semestern skall jag köpa en uppsättning papper och en komplett uppsättning bläck samt hämta ut min uppgraderade dator, för att sätta igång och någorlunda systematiskt gå igenom bildarkivet för att se om jag kan hitta något som är värt att skriva ut. Tyvärr är jag rätt kass på fotoredigering, och de program jag har till mitt förfogande kan jag inte tillräckligt bra för att få ut den fulla potentialen, men det är ju mitt eget fel. När jag kommer hem, då är det den mörka årstiden, då har jag tid att sitta och titta samt, redigera bilder. Denna göbben skyndar vääääldigt långsamt.

En klen tröst i sammanhanget är ju att den sista skjortan har inga fickor, så det är bara att ösa på, så länge det håller sig inom rimlighetens gränser och ännu behöver jag inte samla burkar eller äta kattmat. Vem har f ö råd att äta kattmat i dessa tider, det är ju nästan dyrare än människoföda.

Canon har väl haft en ganska pragmatisk ansats till bläckproblem. De låter en inkopplad maskin putta ut lite bläck ibland och blir några munstycken igensatta hårt, så finns det flera uppsättningar i skrivhuvudet som kan tas i bruk vid behov. Men allt jag sett och läst om även Canon-skrivare säger ju att det är bra att skriva ut hyfsat frekvent.

Om du skjuter upp dina utskrifter och samlar dessa till färre utskriftstillfällen så innebär väl det kanske bara att det går mer bläck när skrivaren står stilla. Munstyckena måste ju hållas rena hur det nu än är man gör med sina utskrifter. Jag tror det är tveksamt att du vinner något på den strategin.

Tony jag tror att många har en onödigt stor respekt för efterbehandlingens krav. Någon stans måste man ju börja - vem man än är. Det goda är ju att samtliga de vanligaste RAW-konverterarna numera antingen har profiler för både kameror och objektiv som används för att ge användarna ett bra utgångsläge för slutredigering - annat var det förr!

DXO säljer ju sin plugin DXO Pure Raw som automatiskt korrigerar bilderna. För de som vill så kan de bara kasta bilderna på PureRaw och sedan kan de som vill finlira resten i exv. Lightroom.
 
ANNONS