Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Matt papper ger ofta en mjukare lite dovare känsla. Inte så bra gällande reflekterande ytor tex i fuktiga löv mm.
Mindre bra.
Vill du att färger och kontraster ska poppa så blir det ofta bättre med glättad yta.
Det vill jag absolut.
rätt för mig behöver inte vara rätt för dig.
Sant.
Men korta svaret, ja matt papper funkar bra för landskap😃
Förutom för skogslandskap, då. Jag tänker att det kan fungera, beroendes på vad det är för typ av landskap vi talar om här, och då förefaller skogslandskap vara mindre lämpligt. Kanske kustlandskap med karga klippor o dyl. passar bättre 🤔.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Mindre bra.
Det vill jag absolut.Sant.
Förutom för skogslandskap, då. Jag tänker att det kan fungera, beroendes på vad det är för typ av landskap vi talar om här, och då förefaller skogslandskap vara mindre lämpligt. Kanske kustlandskap med karga klippor o dyl. passar bättre 🤔.
Kanske missförstår dig men röriga skogsmotiv tycker jag blir bättre och lugnare på matt papper. Även kustlandskap tycker jag passar bra på matt. Det är mest när det är mycket reflexer i kombination med starka färger och stora kontraster som jag väljer glättat. Märk väl ”jag”. Det finns inget rätt eller fel.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kanske missförstår dig men röriga skogsmotiv tycker jag blir bättre och lugnare på matt papper.
Jag är med på resonemanget.
Även kustlandskap tycker jag passar bra på matt.
Det förefaller dock vara rimligt, men det är inget jag vet.
Det är mest när det är mycket reflexer i kombination med starka färger och stora kontraster som jag väljer glättat.
Jag förstår
Märk väl ”jag”. Det finns inget rätt eller fel.
Jag är med på noterna, gamleJ. Jag ställer frågor här på Fs och från de svar jag får, försöker jag dra någon egen slutsats utifrån de egna preferenserna.

Tackar för tålamodet och återkopplingarna i div. spörsmål 😊👍.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag är med på resonemanget.Det förefaller dock vara rimligt, men det är inget jag vet.
Jag förstårJag är med på noterna, gamleJ. Jag ställer frågor här på Fs och från de svar jag får, försöker jag dra någon egen slutsats utifrån de egna preferenserna.

Tackar för tålamodet och återkopplingarna i div. spörsmål 😊👍.
Bara kul att prata kring bild och utskrifter.

Helt rätt, ställ frågor och plocka de delar som passar. Synd att så få blandar sig i dock, men vi som glappar får väl fortsätta tills det blir så😉

Gällande ämnet. Jag väljer nog oftast matt i läget när både matt och glättat fungerar. Gillar att inte pappret reflekterar så mycket ljus. Det finns däremot vissa motiv som blir helt underbara på baryta papper så försöker att inte fastna i matt-träsket utav slentrian.
Det finns också glättade papper som har rätt mycket struktur och som reflekterar mindre, samtidigt med bra egenskaper för glas och speglingar.

Har några bilder på minneskortet som troligen längtar ut på papper men sparar dom för nya datorn. Den var klar först idag så hämtas väl upp i början på nästa vecka och sen några dagar till för att komma fram.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hur kan det gå mer bläck, om skrivaren står stilla 🤪 !?
Vad jag läst så har många Canon-skrivareanvändare sina skrivare på hela tiden så att automatiken kan se till att de fungerar när man vill skriva ut. Ibland sker då automatiska "nozzlechecks" då lite bläck används för att rensa skrivhuvudena så att e inte torkar ihop p.g.a. för låg printningsfrekvens.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är ljussättningen i det närmaste perfekt vid fotoögonblicket, så behövs sällan mer 8bitar och JPG. Hade du dessutom kameran inställd på argb, så att JPG-filen är i argb, så är det bara att tuta och köra.
RAW har mest fördelen att du kan välja färgrymd senare och att du kan dra hårdare i spakarna i redigeringen, samt att det oftast är okomprimerat eller lossless-komprimerat, dvs du har inga komprimeringsartifakter i bilden. Komprimeringsartifakter uppstår dock mest under vissa förhållanden, så där kan man ha tur.

Själv försöker jag minimera behövet av tur och vill gärna dra i spakarna och fotograferar enbart RAW med mina systemkameror. Oftast lossless-komprimerat RAW.
Är inte den stora fördelen med RAW att man har en försäkring i den sparade RAW-filen att kunna dra nytta av framtida förbättringar i RAW-konverterarna. Om man bara sparar i JPEG, så säger man hej då till det. Jag har själv ångrat att jag körde en del i JPEG då DXO starkt förbättrat exv. brusreduceringen över tid.

Även Lightroom fick ju ett jättelyft efter version 2.X när 3.X kom.

Jag har aldrig använt lossless RAW för jag har aldrig sett några problem med komprimerad RAW men det beror kanske på vad man fotograferar. JPEG däremot sparar jag med så liten komprimering det bara går (kvalitet 100 i Photolab). Jag tycker man kan se ibland i himlar om man komprimerat JPEG för hårt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Lugna ner lite.
Bilderna vi skriver ut ska väl till 95 % eller mer betraktas i vanlig rumsbelysning. Som folk har hemma. Dagsljus från fönster, glödlampor, lysrör eller standard LED med varierande varm eller kalljus. Speciella dyra och avstämda belysningar är inte absolut nödvändiga. Eftersom det enbart visar hur färgerna blir i just den valda lampan.
Ska man eventuellt leverera en bild digitalt så är det korrekt arbetsrymd och kalibrerad skärm med lämplig vitpunkt som gäller. Hur då en utskrift med egna skrivaren på papper ser ut säger egentligen inte så mycket. Eller har underordnad betydelse.
Håller med men den här bilden jag printade förra veckan ändrar skepnad otroligt mycket beroende på hur ljuset från närliggande uplight är justerat:

RIMG0041_DxO-4_P3_4K__P3_4K_.jpg

Jag tycker annars generellt att min gräns går där ljuset blir så nedtonat att det blir svårt att se viktiga detaljer i bilderna. För min del tycker jag dock att bilden ovan tjänat på en liten dovare belysning. Den blir för mig klar mindre intressant i starkare ljus då kontrasterna och djupet i bilden blir mindre uppenbara.

Den tjänade också på att printas i P3 då det nästan orangea bladverket i björken då kom mer till sin rätt. På en sRGB-skärm blir bilden klart mer jordartsfärgad.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vad jag läst så har många Canon-skrivareanvändare sina skrivare på hela tiden så att automatiken kan se till att de fungerar när man vill skriva ut.
Jo det stämmer nog, om det inte vore för att den stänger av sig själv efter ett tags inaktivitet.

Jaja, jag har min avstängd, så när den väl startas upp så går det väl åt lite bläck, men det får jag ta helt enkelt. Oavsett hur man gör, är baken alltid bak. Nä, jag tänker satsa på min strategi och göra iordning ett gäng bilder och skriva ut samtliga (utan paus), för att i möjligaste mån få så mycket bläck som möjligt, på papper.

Det gäller bara att hitta några kandidater som jag tycker är tillräckligt bra för att skrivas ut, och det är inte det lättaste, då jag är ganska kräsen.
 
Senast ändrad:

J O Härnström

Aktiv medlem
Jo det stämmer nog, om det inte vore för att den stänger av sig själv efter ett tags inaktivitet.

Jaja, jag har min avstängd, så när den väl startas upp så går det väl åt lite bläck, men det får jag ta helt enkelt. Oavsett hur man gör, är baken alltid bak. Nä, jag tänker satsa på min strategi och göra iordning ett gäng bilder och skriva ut samtliga (utan paus), för att i möjligaste mån få så mycket bläck som möjligt, på papper.

Det gäller bara att hitta några kandidater som jag tycker är tillräckligt bra för att skrivas ut, och det är inte det lättaste, då jag är ganska kräsen.
Kolla upp om det går att avaktivera automatisk avstängning i menyerna. Det gick bra i Pro-10S.
Skriv ut en noozle-check då och då som håller igång skrivaren och i slutändan minskar bläckåtgången.
Det är framförallt när strömmen till skivaren bryts som det går åt bläck. T.ex vid strömavbrott eller om man drar ut sladden. För då startar skrivaren om med en stor blöt initieringsprocess.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Kolla upp om det går att avaktivera automatisk avstängning i menyerna. Det gick bra i Pro-10S.
Om mitt minne inte sviker mig, så går det (nog) inte. Men jag kan ha fel, det har hänt förr, tro't om ni vill, eller ej.
Det är framförallt när strömmen till skivaren bryts som det går åt bläck. T.ex vid strömavbrott eller om man drar ut sladden.
Nja, att skrivaren skulle bli helt strömlös håller jag som osannolikt (stömavbrott/dra ur sladden), för det inträffar nästan aldrig. Däremot stänger jag av skrivaren via avstägningsknappen, men då är ju skrivaren inte helt frånkopplad från elnätet (!?).
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om mitt minne inte sviker mig, så går det (nog) inte. Men jag kan ha fel, det har hänt förr, tro't om ni vill, eller ej.
Nja, att skrivaren skulle bli helt strömlös håller jag som osannolikt (stömavbrott/dra ur sladden), för det inträffar nästan aldrig. Däremot stänger jag av skrivaren via avstägningsknappen, men då är ju skrivaren inte helt frånkopplad från elnätet (!?).
Hur man stänger av auto power off:

Du ska aldrig stänga av skrivaren. Låt den stå på.
Skriv ut då och då eller gör noozle-check.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Håller med men den här bilden jag printade förra veckan ändrar skepnad otroligt mycket beroende på hur ljuset från närliggande uplight är justerat:

Visa bilaga 171539

Jag tycker annars generellt att min gräns går där ljuset blir så nedtonat att det blir svårt att se viktiga detaljer i bilderna. För min del tycker jag dock att bilden ovan tjänat på en liten dovare belysning. Den blir för mig klar mindre intressant i starkare ljus då kontrasterna och djupet i bilden blir mindre uppenbara.

Den tjänade också på att printas i P3 då det nästan orangea bladverket i björken då kom mer till sin rätt. På en sRGB-skärm blir bilden klart mer jordartsfärgad.
Bra exempel på när det snarare blir positivt med lite mörkare upphängningsplats.
Jämfört med min bild som verkligen behöver ljus för att inte dö.

Höstnyanser dör verkligen när de tvingas in i sRGB.
 

J O Härnström

Aktiv medlem

Majo75

Aktiv medlem
Hej!
Nu när Photoshop är uppdaterat har Canon Professional Print & Layout i automatiseramenyn försvunnit (Mac). Någon som vet om det finns lösning på det och hur man gör i så fall?
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Hej!
Nu när Photoshop är uppdaterat har Canon Professional Print & Layout i automatiseramenyn försvunnit (Mac). Någon som vet om det finns lösning på det och hur man gör i så fall?
Om du har kvar ditt gamla photoshop kan du prova att kopiera den del som är Canons plugin som ligger i plugins och klistra in det i nya photoshos och pluginmappen.

Kan ev fungera på det sättet
 
ANNONS