Annons

Svenska butiker är dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)

Frekeman

Aktiv medlem
För att föra in denna urspårade tråd tillbaka från tegel till vad den handlade om ursprungligen så tänkte jag nämna nåt fyndigt om "brick and mortar" men det orkar jag inte...
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan nog ringa oss också om man tappat bort sin klocka.
Blir vi inte distraherade av någon tegelsten kanske vi till och med hittar klockan.
 

hampusm

Aktiv medlem
Skall man bara titta rent ekonomiskt så blir digitalkameran ganska snabbt billigare.
Digitalkameran blir ju i någon mån billigare per bild ju fler bilder man tar, men det beror lite på hur man räknar, t.ex:

Hur länge behåller man sin digitalkamera innan man uppgraderar och eventuellt förlorar pengar vid en försäljning?

Hur många bilder har man tagit då?

Hur värdesätter man en bild som man inte kunde ta för att filmen var slut, eller för att man har fel film?

Framkallar man själv eller hos ett labb?

Räknar man tagna bilder, eller bilder som är värda att behålla/förstora/skriva ut?

Någon som behåller sin digitalkamera länge och tar många bilder kommer definitivt att spara på att fota digitalt.
Någon som uppgraderar sin digitalkamera vart tredje år, och kanske till och med byter system någon gång emellanåt utan att nödbvändigtvis ta många bilder, kommer få en ganska hög kostnad per bild.

Jag kan komma ner i så lite som 94 öre per bild, beroende på film och framkallare. Med det priset skulle jag kunna fotografera med film i 40 år innan jag gjort av med mer pengar än vad jag förlorat på digitalkameror sedan jag köpte min första för snart 20 år sedan.

Man kan naturligtvis räkna på andra sätt också, men detta sättet är relevant för mig, för hur jag fotograferar, och för vad jag värdesätter.
 

hampusm

Aktiv medlem
Att byta system är invariant. Det kan man lika gärna göra med ett filmkamerasystem.
Ja, fast har man köpt sitt system under de senaste 20 åren är det förmodligen ett nollsummespel då de analoga prylarna för länge sedan la av med värdeminskning.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Ja, fast har man köpt sitt system under de senaste 20 åren är det förmodligen ett nollsummespel då de analoga prylarna för länge sedan la av med värdeminskning.
Jämngammal utrustning brukar vara på samma ställe på sin värdeminskningsresa, så åldern skulle jag säga är försumbar. Säljer du ett x år gammalt Nikonobjektiv kan du nog få ett x år gammalt Canonobjektiv för den slanten.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
vad det kostar att fotografera spelar väl bara roll för den som försörjer sig på aktiviteten. (Vi) andra som har det som hobby kan lägga hur mycket pengar som helst bara för nöjet.
 
ANNONS