Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenska butiker är dyra!

Produkter
(logga in för att koppla)

hampusm

Aktiv medlem
Det här blir lite av ett klagoinlägg, men lite med syfte att få Svenska butiker att vakna till.

I dag beställde jag en Godox blixt med sändare, totalt pris 1390kr, frakten var gratis. Jag beställde direkt från Godox butik. Näst billigaste alternativet var Scandinavian Photo som skulle ha 1700 för samma, Cyberphoto ville ha nästan 2000.

Jag ville prova den nya filmen från Harman. Listpriset är knappt 14€ per rulle, vilket man kan köpa den för från butikerna i Europa. Gunnar Olsson foto tar 650kr för tre rullar (de säljer dem inte styckvis av någon anledning), det är över 200kr per rulle!

För två veckor sedan var jag hos Mattssons i Lund för att lämna in min Leica M3 som råkat ut för en tragisk olycka. De hade en korg med utgången 120-film med 25% rabatt. Bra tänkte jag, även om jag hamnar på samma pris som om jag beställt från Fotoimpex så kan jag ju i alla fall stödja en lokal butik. Så jag köpte två portra 800 och en fempack TMax 400. Men jag hamnade inte på samma pris som om jag köpt från Tyskland. Trots att filmen var utgången och såldes med 25% rabatt så blev den ca 80kr dyrare per rulle än från Tyskland.

Hur väntar sig våra Svenska butiker att överleva såhär?

Rant over.
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är helt olika spelregler i Sverige och Tyskland. Tyskland har inte öppet köp, lägre moms och förmodligen billigare arbetskraft. Sedan säljer förmodligen en större tysk affär betydligt mer än vad en stor svensk affär gör.
Så är det säkert, men för mig som konsument har inget av det någon betydelse. Jag är bara intresserad av vilket pris jag betalar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ur ett kort och snävt perspektiv, dvs utan att ta hänsyn till det nationekonomiska, konsument eller arbetsskydd finns det betydligt billigare ställen att beställa på än Sverige.
Fast jag som inte bor i Sverige upplevde Sverige väldigt billigt i somras, fast jag handlade inga fotoprylar. Så för mig är det bättre att du inte köper saker i Sverige, det sänker priset på min sommarsemester.
 

hampusm

Aktiv medlem
Ur ett kort och snävt perspektiv, dvs utan att ta hänsyn till det nationekonomiska, konsument eller arbetsskydd finns det betydligt billigare ställen att beställa på än Sverige.
Fast jag som inte bor i Sverige upplevde Sverige väldigt billigt i somras, fast jag handlade inga fotoprylar. Så för mig är det bättre att du inte köper saker i Sverige, det sänker priset på min sommarsemester.
Ja, den svaga kronan gör det ju just nu billigt för alla andra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ur ett kort och snävt perspektiv, dvs utan att ta hänsyn till det nationekonomiska, konsument eller arbetsskydd finns det betydligt billigare ställen att beställa på än Sverige.
Fast jag som inte bor i Sverige upplevde Sverige väldigt billigt i somras, fast jag handlade inga fotoprylar. Så för mig är det bättre att du inte köper saker i Sverige, det sänker priset på min sommarsemester.
Du har väl betalt i en av de valutor som har stärkts mest de senaste årtiondena, plus att du bor i ett land som inte är direkt känt för att vara billigt. Lägger man det uppepå att kronan har varit rekordsvag, så är det klart att det känns billigt i Sverige.
 

afe

Aktiv medlem
Jag jobbar med reservdelar till MC och personlig utrustning. Priserna har gått upp med minst 25% bland annat på grund av valutan och försäljningen sjunker förstås.

Inom elektronik och foto är marginalerna ännu lägre än de vi har och det är helt enkelt inte möjligt för svenska handlare att sänka priset.

Vi kan välja att handla för ett högre pris och behålla svenska butiker eller köpa billigt från exempelvis Tyskland. Jag köper mina fotoprylar från svenska handlare.
 

hampusm

Aktiv medlem
Jag jobbar med reservdelar till MC och personlig utrustning. Priserna har gått upp med minst 25% bland annat på grund av valutan och försäljningen sjunker förstås.

Inom elektronik och foto är marginalerna ännu lägre än de vi har och det är helt enkelt inte möjligt för svenska handlare att sänka priset.

Vi kan välja att handla för ett högre pris och behålla svenska butiker eller köpa billigt från exempelvis Tyskland. Jag köper mina fotoprylar från svenska handlare.
Mmmm, att valutaskillnaden skulle vara orsaken köper jag inte riktigt, den drabbas jag av oavsett om jag köper i Sverige eller från något annat EU-land.

Jag hade gärna köpt min film från Svenska handlare, men inte för dubbla priset. Inte för att filmförsäljningen kommer göra någon skillnad för dem…
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är inte bara du som tycker att det är dyrt i Sverige. Åkerier anlitar chaufförer från Rumänien. Byggföretag tar in Polacker. Många företag köper systemutveckling från Indien. Svenskproducerat kött är dyrare än dito från Argentina.
Snart står vi nog arbetslösa allihop då våra grannar hellre köper billigt från annat land
 

hampusm

Aktiv medlem
Det är inte bara du som tycker att det är dyrt i Sverige. Åkerier anlitar chaufförer från Rumänien. Byggföretag tar in Polacker. Många företag köper systemutveckling från Indien. Svenskproducerat kött är dyrare än dito från Argentina.
Snart står vi nog arbetslösa allihop då våra grannar hellre köper billigt från annat land
Fast inget av det är jämförbart med fotoprylar, eller andra varor som produceras utanför EU. Det Argentinska köttet skulle kunna användas som en jämförelse, om det var så att det såldes i Tyskland för halva priset jämfört med här, vilket det inte gör.
 

Falumas

Aktiv medlem
Om du köper filmen från Tyskland betalar du tysk moms och fyller på kassan hos tyska importörer och försäljare. Förmodligen lika bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv som att ta in chaufförer från annat EU-land.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du köper filmen från Tyskland betalar du tysk moms och fyller på kassan hos tyska importörer och försäljare. Förmodligen lika bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv som att ta in chaufförer från annat EU-land.
Om det är tysk moms är det antingen en återförsäljare som säljer väldigt lite till Sverige eller så fuskar den. Det finns nämligen regler kring var moms ska betalas inom EU. Vinst osv i utlandet och beskattning av den, sälj av SEK för köp av EUR o dyl blir förstås ändå konsekvensen.
 

hampusm

Aktiv medlem
Om du köper filmen från Tyskland betalar du tysk moms och fyller på kassan hos tyska importörer och försäljare. Förmodligen lika bra ur ett nationalekonomiskt perspektiv som att ta in chaufförer från annat EU-land.
Tråden handlar inte om nationalekonomi. Jag förstår fortfarande inte varför samma produkt är 100% dyrare från en Svensk butik. Framförallt inte när produkten i fråga säljer så dåligt att den ligger kvar så länge på hyllan att den passerar bäst före datum.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
En intressant fråga. Är mycket intresserad av musik/musikprylar. För 10-20 år sedan köpte jag och många andra prylar från Tyskland, som har en gigantisk butik/varulager för allt som hör musikskapande till. Debatten gick hög i Sverige om konsekvenserna, sedan dess har de allra flesta återförsäljare av musikprylar slagits ut i Sverige, det finns nischade butiker kvar men inte alls på samma sätt som för 10-20 år sedan.

Med det sagt och ändrade köpbeteenden så har nya aktörer tagit över marknaden. Har du en jättebutik där de anställda servar hela Europa och den övriga världen, kommer den anställde packa/handa +20 order per arbetstimme. Jämfört med att stå bakom en disk och serva några kunder under en viss tid på arbetsdagen. Där ligger mycket av svaret på frågan tror jag. Dessutom en medveten strategi att "döda" marknaden för konkurrenterna och sedan kunna dominera. - Vi sa alltid "Tysken är 30 % billigare".
 

hampusm

Aktiv medlem
En intressant fråga. Är mycket intresserad av musik/musikprylar. För 10-20 år sedan köpte jag och många andra prylar från Tyskland, som har en gigantisk butik/varulager för allt som hör musikskapande till. Debatten gick hög i Sverige om konsekvenserna, sedan dess har de allra flesta återförsäljare av musikprylar slagits ut i Sverige, det finns nischade butiker kvar men inte alls på samma sätt som för 10-20 år sedan.

Med det sagt och ändrade köpbeteenden så har nya aktörer tagit över marknaden. Har du en jättebutik där de anställda servar hela Europa och den övriga världen, kommer den anställde packa/handa +20 order per arbetstimme. Jämfört med att stå bakom en disk och serva några kunder under en viss tid på arbetsdagen. Där ligger mycket av svaret på frågan tror jag. Dessutom en medveten strategi att "döda" marknaden för konkurrenterna och sedan kunna dominera. - Vi sa alltid "Tysken är 30 % billigare".
Thomann är kanske inte jättebilliga längre, men utbudet är bra, ochvde är absolut inte dyra. Däremot verkar det som om även de små lokala musikaffärerna är knutna till större kedjor, även om affären i sig är oberoende. Det är inte så konstigt, med tanke på att flera av de större tillverkarna, både t.ex. Fender och Gibson, har omsättningskrav för att butiker ska få sälja deras produkter. De små butikerna hade alltså inte rätt ut det utan att vara knutna till något större.

Nu tror jag inte att Kodak t.ex. har sådana krav, men jag kan tänka mig att Fotoimpex är tillräckligt stort för att slippa mellanhänder. Det förklarar fortfarande inte en prisskillnad på 100%.
 

hampusm

Aktiv medlem
Nu handlar inte tråden om baslivsmedel. Det rådet fri prissättning och det är valfritt att köpa. Någon som vill ändra på det?
Det fungerar bra som det gör, och marknaden är till slut självreglerande. Framförallt för produkter, t.ex. fotoprylar, som inte på olika sätt är subventionerade av EU.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
...Det förklarar fortfarande inte en prisskillnad på 100%.
Men storleken spelar roll. Om Tysken beställer 1000 syntar hos tillverkaren och säljer dessa genom en effektiv hantering, så kan han också hålla ett annat pris. Det är precis det som har skett, stora säljvolymer och slippa sitta med dyra lager. Just filmrullen har jag inget säkert svar på, men sannolikt samma mekanismer.
 

hampusm

Aktiv medlem
Men storleken spelar roll. Om Tysken beställer 1000 syntar hos tillverkaren och säljer dessa genom en effektiv hantering, så kan han också hålla ett annat pris. Det är precis det som har skett, stora säljvolymer och slippa sitta med dyra lager. Just filmrullen har jag inget säkert svar på, men sannolikt samma mekanismer.
Säkert är set så, plus att tysken förmodligen handlar direkt från Kodak. Det tror jag inte att t.ex. Mattssons gör.
 
ANNONS