Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Är datorn för gammal eller kan den uppdateras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja din dator är utdaterad. Tekniskt är den 13-14 år. Bara att klappa din trotjänare och tacka för lång och trogen tjänst. Men nu är det dags för pensionering. Och tyvärr har priserna sprungit iväg. Utifrån de tekniska du nämner, i7-2600 och nvidia 560ti behöver hela datorns hårdvara bytas ut. Och vill du att nästa dator ska hålla lika länge bör priset hamna norr om 20k. Intel i7-14700K/32-64GB RAM/nvidia RTX 4060 alt RTX 4070/2TB m.2 SSD/ Windows 11 med lämpligt chassie och 850w PSU. Alternativt en MacMini med M4Pro/32 GB RAM/2TB SSD

Borde nog klara sig bra med ett rtx 3070 eller 2070.

kiai svarade: Tidigare använde jag den klassiska uppspelaren VLC som äter allt.
Där stannar man på valfri ruta och blippar på stillbild i arkivmenyn upptill.
Blir en PNG-fil som jag fixar till i PS Elements 2020 och sparar om till jpg.
Min dator är ungefär lika gammal som din med W10 Pro.

Försökte ladda ned VLC till min andra dator med mindre minne och sämre grafikkort (bara c:a 7 år gammal) som jag använder som surf/mail dator. Telia Trygg sade stopp för VLC (minns inte exakt ordalydelse) så det avbröts.

Idag fick jag tipps om Adobe Premiere Elements, som skulle kunna redigera AVI-filer.
Laddade ned 7-dagars testversion och provade – det FUNKADE som jag önskade.
Klickade sedan på KÖP 3 års licensen. Problemet är löst!!

Eftersom LRC och PS funkar på fotodatorn – även om långsamt så fortsätter jag ännu ett tag med den datorn.

håhå

Och jag kör W11 på min laptop från 2017.

Ja jag ska precis uppgradera en sex-sju år gammal laptop som ju tidigare inte gått att uppgradera till Windows 11 från version 10 men det problemet kan man ju tydligen runda nu bl.a. genom att lägga till en nyckel i registry på Windows 10 och mickla lite med installationen.

Microsoft fick väl backa och öppna ett kryphål för det var ju en våldsam kapitalförstöring att behöva kasta datorer som inte kunde uppgraderas.

Ja jag ska precis uppgradera en sex-sju år gammal laptop som ju tidigare inte gått att uppgradera till Windows 11 från version 10 men det problemet kan man ju tydligen runda nu bl.a. genom att lägga till en nyckel i registry på Windows 10 och mickla lite med installationen.

Microsoft fick väl backa och öppna ett kryphål för det var ju en våldsam kapitalförstöring att behöva kasta datorer som inte kunde uppgraderas.

Men Win11 eller något videoediteringsprogram kommer inte snurra speciellt bra på en 7+ år gammal dator.

Jag hade nog hellre installerat Linux på något så gammalt än att tråckla in Windows 11.

Senast ändrad:
Men Win11 eller något videoediteringsprogram kommer inte snurra speciellt bra på en 7+ år gammal dator.

Jag hade nog hellre installerat Linux på något så gammalt än att tråckla in Windows 11.

Det är sant men jag kommer nog bara ha den till att övervaka hur våra tre värmepumpar mår i föreningen och lite enklare skrivjobb eller så får ungdomar i min närhet ha den att labba lite med i deras nätveksmiljö, så de lär sig lite. Nu har den bara legat och skräpat och där gör den ju ingen nytta.

Jag har också retat mig på att MS och möjligen Intel verkligen byggde detta utan tanke på att de dömde miljoner datorer till en för tidig död. Måste vara en av IT-historiens dyraste och medvetet skapde kompatibilitetsproblem och kapitalförstörelser. Jag var riktigt sur när jag upptäckte vad de faktiskt gjort men egentligen var det något av det bästa som skett för just den generationen datorer vi då tvingades köpa gav ju ett sällan skådat prestandalyft.

Senast ändrad:
Det är sant men jag kommer nog bara ha den till att övervaka hur våra tre värmepumpar mår i föreningen och lite enklare skrivjobb eller så får ungdomar i min närhet ha den att labba lite med i deras nätveksmiljö, så de lär sig lite. Nu har den bara legat och skräpat och där gör den ju ingen nytta.

Jag har också retat mig på att MS och möjligen Intel verkligen byggde detta utan tanke på att de dömde miljoner datorer till en för tidig död. Måste vara en av IT-historiens dyraste och medvetet skapde kompatibilitetsproblem och kapitalförstörelser. Jag var riktigtsur när jag upptäckte vad de faktiskt gjort men egentligen var det något av det bästa som skett för just den generationen datorer vi då tvingades köpa gav ju ett sällan skådat prestandalyft.

För mig som varit med.ett tag är detta helt normalt.
8088 dömdes ut av Windows 3.11 som krävde 16-bitars processor. Windows NT dömde ut 16-bitarsprocessorerna.

Ibland måste man helt enkelt lämna gammalt bakom sig.

kiai svarade: Tidigare använde jag den klassiska uppspelaren VLC som äter allt.
Där stannar man på valfri ruta och blippar på stillbild i arkivmenyn upptill.
Blir en PNG-fil som jag fixar till i PS Elements 2020 och sparar om till jpg.
Min dator är ungefär lika gammal som din med W10 Pro.

Försökte ladda ned VLC till min andra dator med mindre minne och sämre grafikkort (bara c:a 7 år gammal) som jag använder som surf/mail dator. Telia Trygg sade stopp för VLC (minns inte exakt ordalydelse) så det avbröts.

Idag fick jag tipps om Adobe Premiere Elements, som skulle kunna redigera AVI-filer.
Laddade ned 7-dagars testversion och provade – det FUNKADE som jag önskade.
Klickade sedan på KÖP 3 års licensen. Problemet är löst!!

Eftersom LRC och PS funkar på fotodatorn – även om långsamt så fortsätter jag ännu ett tag med den datorn.

håhå
Ber om ursäkt.
Missuppfattade frågan.
Förstod inte att pengar var oväsentligt och att frågan gällde den sedan ettårsdagen av regimen groomade och omhuldade val-boskapen.
Självklart vet TELIAS alldeles egen världsledande egg-spert, den pillertrillande asp-burgaren, bäst vilka program/filer du ska ha på din dator.
Bara folie-hattade nazister som kräver att få bestämma sådant själva.
Trodde du önskade en enkel/billig lösning som fungerar.
Återigen ber jag om ursäkt.
Hoppas du inte blev alltför kränkt.
Själv har jag använt VLC sedan W XP på datorerna från början av 2000-talet.
Dessutom på alla mina android-nallar som numera har Android 14 och 15.
Aldrig varit problem att inst./köra.
Mvh.

Hoppas du inte blev alltför kränkt. NEJ inte alls, bara glad över att nu kunna klippa bort delar av videon.
håhå

För mig som varit med.ett tag är detta helt normalt.
8088 dömdes ut av Windows 3.11 som krävde 16-bitars processor. Windows NT dömde ut 16-bitarsprocessorerna.

Ibland måste man helt enkelt lämna gammalt bakom sig.
Sant men i mitt fall handlar det inte alls om detta. Windows 11 tycker jag inte i sig krävt särskilt mycket mer än Windows 10. Det är ju heller inte fråga om helt nytt drivrutinsgränssnitt som inland tidigare ställt till det, även om ett par av mina applikationer slutade funka av kompatibilitetsskäl bl.a min ritplatta och Nero Burning ROM. Först blev det knas även med mitt Spyder skärmkalibreringsprogram (skärmen blev lila!), men vi fick snart en uppgradering.

Det de gjorde nu var ju främst att steppa upp säkerheten med nya chip och den har varken jag eller en stor majoritet av användarna någon större användning av, så i det fallet skapade de verkligen en massa bad will i onödan. Jag jobbar ju inte längre för CIA heller :cool:

Sant men i mitt fall handlar det inte alls om detta. Windows 11 tycker jag inte i sig krävt särskilt mycket mer än Windows 10. Det är ju heller inte fråga om helt nytt drivrutinsgränssnitt som inland tidigare ställt till det, även om ett par av mina applikationer slutade funka av kompatibilitetsskäl bl.a min ritplatta och Nero Burning ROM. Först blev det knas även med mitt Spyder skärmkalibreringsprogram (skärmen blev lila!), men vi fick snart en uppgradering.

Det de gjorde nu var ju främst att steppa upp säkerheten med nya chip och den har varken jag eller en stor majoritet av användarna någon större användning av, så i det fallet skapade de verkligen en massa bad will i onödan. Jag jobbar ju inte längre för CIA heller :cool:

Precis, du saknar helt säkert den IT-säkerhetskunskapen som CIA-anställda har.

Även för dom som har det är det förmodligen skönt att slippa tänka på allt själv.

Även gamla maskiner kan köra Resolve. Det är bara att ladda ner en äldre version av det. Bara att välja några versioner tillbaka.

Datorer åldras tydligen snabbare för varje generation. Köpte, från Komplett, en stationär nybyggd våren 2022. Den är redan för gammal för uppgradering till Windows 11 (bland annat processorn underkänns, enligt Microsoft).
Hej, jag undrar om detta verkligen stämmer, jag hade en Lenovo dator med AMD Ryzen 3600 CPU från 2020 och den gick att uppgradera till Win 11. Däremot inte min Asus laptop från 2016 med i7 CPU. Du måste ha blivit blåst på nåt sätt?

Vilken processor sitter i den?

ANNONS
Götaplatsens Foto