Jag kånkade för någon dag sedan på min Shimoda kamerarygga. Hade med mig Fuji X-T5 med Fuji 10-24, 16-55/2,8 samt telezoomen 50-140/2,8 OIS samt 50/1,4. Det här är vad jag ungefär skulle ta med mig på när jag reser. givetvis anpassad efter vad jag känner till om resmålet.
Vi skulle gå leden ut till Hindens rev och tillbaka. Det blev 14,2 km enligt hundens dog tracker app. Visste inte vad vi skulle få se på vägen därav prylarna. Nu var väl inte Hindens udde och rev ett ställe för fantastiska bilder. Åtminstone inte denna dagen. Blå himmel, stark vårsol mm. Nu använde jag aldrig 50-140 eller 10-24. Jag vägde ryggan för att se hur mycket jag släpade på. Det var faktiskt inte mer än 5 kg.
Jag tänker som så att om jag vill ut och campa samt övernatta måste jag släpa på mat, vatten och en hel del annat. Är jag inte kapabel att bära 10-20 procent av min vikt extra så är jag inte heller fit nog för att klara även en lätt vandring i fjällen eller att släpa på kamerautrustning en hel dag. Det gäller att inte bli soffpotatis på gamla dar och inte klarar lite strapatser.