He he, kanske är det så att kameran hela tiden letar efter bara fågel om du har det som motivval, det går ju att kryssa i även andra motiv som val, samtidigt! Då får AF extra mycket att göra.. Vad ska den prioritera?
Jag har ju haft samma kamera som du i ett halvår nu, där jag endast har haft 'fågel' som motivval, och ibland så hinner kameran se en fågel innan jag har upptäckt den själv i sökaren.. Och den sätter ofta 'ögonfokus' innan jag själv ser nått öga (i sökaren).
Däremot har jag ibland noterat att när jag använder F 300 mm. PF så kan fokus på en flygande fågel ganska lätt tappas till en bakgrund med mycket 'strukturer' i, och då på ett sätt som den inte lika lätt gör med Zdx 50 - 250 mm. eller likaså med Z 180 - 600 mm. Har ibland också upplevt att F 300 mm. PF 'fastnat' ur fokus och inte vetat åt vilket håll den ska gå för att få fokus.. Då har jag fått hjälpa den lite med 'manuella fokusringen' på objektivet.. Det har jag inte riktigt upplevt på Z och Zdx objektiven.. Men skärpan är väldigt bra på alla objektiven när fokus är 'rätt'!
Däremot så kan det nog ibland finnas för många fåglar i bild för fokussystemet, som det ibland är nere vid Slussen/Stockholm Ström. Där har jag ibland fått med mig en del ofokuserade bilder trots att det är 5 - 10 måsfåglar flygande nära varann i bild..
Kanske AF inte är gjort för många fåglar samtidigt nära i bild, och 3D kanske vill att man bara ska peka på/fästa en specifik fågel att hålla fokus på..? Finns mycket att testa och experimentera med, men just med 300 mm. PF har jag känt att när den fått fokus rätt på en fågel så känns det som den fokusen är lite 'skör' och kan lätt tappas, och inte alltid är så lätt att få tillbaks, men skarpt blir det när fokus är rätt!