Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Har varit ute och luftat en D850, Z6iii och min senaste Z50ii och har fått ihop några tankar

Jag väntar på att få min Z50ii ville ha en lite mindre kamera som man kan ha med alltid. Första gången jag beställde från infinity, så får se hur det blir. Blev i paket med 16-50 och 50-250.

Jag väntar på att få min Z50ii ville ha en lite mindre kamera som man kan ha med alltid. Första gången jag beställde från infinity, så får se hur det blir. Blev i paket med 16-50 och 50-250.
Ljusstyrka, avsaknad av VR-parkering och byggkvalitet kan man sätta på minussidan på dom objektiven. Vikt och skärpa tycker jag imponerar för vad det är. Perfekta att ha med objektiv. 16-50 är dessutom näst intill en pannkaka i transportläget.
Jag köpte en Z50 med dom när paketet med dom var billigare än en utan dom. Trodde inte att jag skulle använda dom, men det har jag gjort.

Ljusstyrka, avsaknad av VR-parkering och byggkvalitet kan man sätta på minussidan på dom objektiven. Vikt och skärpa tycker jag imponerar för vad det är. Perfekta att ha med objektiv. 16-50 är dessutom näst intill en pannkaka i transportläget.
Jag köpte en Z50 med dom när paketet med dom var billigare än en utan dom. Trodde inte att jag skulle använda dom, men det har jag gjort.
Jag kommer antagligen använda den nästan bara med dom objektiven. Köper jag andra, så använder jag dom hellre på mina andra hus.

Jag kommer antagligen använda den nästan bara med dom objektiven. Köper jag andra, så använder jag dom hellre på mina andra hus.
När jag velat ha lätt utrustning har jag ofta även haft med ett 40f2 bara för att ha ett lite ljusstarkare. Det fungerar även till FX, men är också lätt och litet.
Förövrigt är 40f2 ett objektiv du vare sig kommer hoppa upp och ner av lycka eller frustration. Däremot är det väldigt prisvärt.

Senast ändrad:
Ljusstyrka finns i objektivet Nikon Zdx 24 mm. f/1,7 Det är väldigt skarpt och levererar kort skärpedjup när behov finns.. och litet och lätt!

Ljusstyrka finns i objektivet Nikon Zdx 24 mm. f/1,7 Det är väldigt skarpt och levererar kort skärpedjup när behov finns.. och litet och lätt!

Det är säkert också ett bra objektiv, den största fördelen för mig med 40f2 är primärt att jag har det sekundärt att det även passar på mina FX-kameror.
Förutom dom två objektiven som kom med min Z50 har jag enbart FX-objektiv med Z-fattning.
Skulle jag köpa något mer DX hade det blivit något vidare än mitt FX 9mm, men jag vill ha ett som i alla fall är nära att vara rättecknade och har inte hittat något.

En tanke dök upp. Sedan jag fick kamera med djur/fågel detektering så har jag alltid haft den aktiverad. Det verkar fungera som om man riktar AF området mot ett träd så blir det fokus på trädet och skulle det sitta en fågel där så markeras den med en liten ruta och det blir fokus på den, känns vettigt

Men finns det några nackdelar, kameran försöker väl hela tiden hitta den där fågeln i trädet, fast det inte finns något där, man skulle kunna tro att den hela tiden skulle svepa runt med AF för att leta efter den försvunna fågeln?? Jag tror inte jag har sett någon sådan tendens, däremot kan jag tycka att om den får träff på en fågel så kan nog fokus åka fram o tillbaka eftersom jag i en serie bilder på en fågel oftast har olika fokus på nästan alla, det är väldigt nära fokus men det kanske bara är 2 av 10 som har superfokus

En tanke dök upp. Sedan jag fick kamera med djur/fågel detektering så har jag alltid haft den aktiverad. Det verkar fungera som om man riktar AF området mot ett träd så blir det fokus på trädet och skulle det sitta en fågel där så markeras den med en liten ruta och det blir fokus på den, känns vettigt

Men finns det några nackdelar, kameran försöker väl hela tiden hitta den där fågeln i trädet, fast det inte finns något där, man skulle kunna tro att den hela tiden skulle svepa runt med AF för att leta efter den försvunna fågeln?? Jag tror inte jag har sett någon sådan tendens, däremot kan jag tycka att om den får träff på en fågel så kan nog fokus åka fram o tillbaka eftersom jag i en serie bilder på en fågel oftast har olika fokus på nästan alla, det är väldigt nära fokus men det kanske bara är 2 av 10 som har superfokus
He he, kanske är det så att kameran hela tiden letar efter bara fågel om du har det som motivval, det går ju att kryssa i även andra motiv som val, samtidigt! Då får AF extra mycket att göra.. Vad ska den prioritera?

Jag har ju haft samma kamera som du i ett halvår nu, där jag endast har haft 'fågel' som motivval, och ibland så hinner kameran se en fågel innan jag har upptäckt den själv i sökaren.. Och den sätter ofta 'ögonfokus' innan jag själv ser nått öga (i sökaren).

Däremot har jag ibland noterat att när jag använder F 300 mm. PF så kan fokus på en flygande fågel ganska lätt tappas till en bakgrund med mycket 'strukturer' i, och då på ett sätt som den inte lika lätt gör med Zdx 50 - 250 mm. eller likaså med Z 180 - 600 mm. Har ibland också upplevt att F 300 mm. PF 'fastnat' ur fokus och inte vetat åt vilket håll den ska gå för att få fokus.. Då har jag fått hjälpa den lite med 'manuella fokusringen' på objektivet.. Det har jag inte riktigt upplevt på Z och Zdx objektiven.. Men skärpan är väldigt bra på alla objektiven när fokus är 'rätt'!

Däremot så kan det nog ibland finnas för många fåglar i bild för fokussystemet, som det ibland är nere vid Slussen/Stockholm Ström. Där har jag ibland fått med mig en del ofokuserade bilder trots att det är 5 - 10 måsfåglar flygande nära varann i bild..
Kanske AF inte är gjort för många fåglar samtidigt nära i bild, och 3D kanske vill att man bara ska peka på/fästa en specifik fågel att hålla fokus på..? Finns mycket att testa och experimentera med, men just med 300 mm. PF har jag känt att när den fått fokus rätt på en fågel så känns det som den fokusen är lite 'skör' och kan lätt tappas, och inte alltid är så lätt att få tillbaks, men skarpt blir det när fokus är rätt!

Senast ändrad:
He he, kanske är det så att kameran hela tiden letar efter bara fågel om du har det som motivval, det går ju att kryssa i även andra motiv som val, samtidigt! Då får AF extra mycket att göra.. Vad ska den prioritera?

Jag har ju haft samma kamera som du i ett halvår nu, där jag endast har haft 'fågel' som motivval, och ibland så hinner kameran se en fågel innan jag har upptäckt den själv i sökaren.. Och den sätter ofta 'ögonfokus' innan jag själv ser nått öga (i sökaren).

Däremot har jag ibland noterat att när jag använder F 300 mm. PF så kan fokus på en flygande fågel ganska lätt tappas till en bakgrund med mycket 'strukturer' i, och då på ett sätt som den inte lika lätt gör med Zdx 50 - 250 mm. eller likaså med Z 180 - 600 mm. Har ibland också upplevt att F 300 mm. PF 'fastnat' ur fokus och inte vetat åt vilket håll den ska gå för att få fokus.. Då har jag fått hjälpa den lite med 'manuella fokusringen' på objektivet.. Det har jag inte riktigt upplevt på Z och Zdx objektiven.. Men skärpan är väldigt bra på alla objektiven när fokus är 'rätt'!

Däremot så kan det nog ibland finnas för många fåglar i bild för fokussystemet, som det ibland är nere vid Slussen/Stockholm Ström. Där har jag ibland fått med mig en del ofokuserade bilder trots att det är 5 - 10 måsfåglar flygande nära varann i bild..
Kanske AF inte är gjort för många fåglar samtidigt nära i bild, och 3D kanske vill att man bara ska peka på/fästa en specifik fågel att hålla fokus på..? Finns mycket att testa och experimentera med, men just med 300 mm. PF har jag känt att när den fått fokus rätt på en fågel så känns det som den fokusen är lite 'skör' och kan lätt tappas, och inte alltid är så lätt att få tillbaks, men skarpt blir det när fokus är rätt!
Just nu har jag bara 300pf med och utan TC för fågel. Fotograferade tornseglare idag och i sökaren såg det iaf helt OK ut med fåglarna markerade, får se hur det blev när jag laddat över bilderna.

Spontant kan man tycka att det kanske är dumt att ha fågelläge aktiverad när man fotograferar tex blommor, man har ju på något sätt sagt till kameran att den ska leta efter fågel, som inte finns, kanske bättre att den fokuserar på det som finns i bilden.

Samma ärende.

Kom på att istället för att slå på och av motivspårning så kan man välja en punkt AF eller dynamisk AF för motiv som inte är fåglar för i dessa lägen så fungerar inte motivspårning

Just nu har jag bara 300pf med och utan TC för fågel. Fotograferade tornseglare idag och i sökaren såg det iaf helt OK ut med fåglarna markerade, får se hur det blev när jag laddat över bilderna.

Spontant kan man tycka att det kanske är dumt att ha fågelläge aktiverad när man fotograferar tex blommor, man har ju på något sätt sagt till kameran att den ska leta efter fågel, som inte finns, kanske bättre att den fokuserar på det som finns i bilden.
Kul med Tornseglare! Jag får nog vänta 9 dagar till om dom kommer vid 'mediandatum' för dom, men de kan också komma tre dagar tidigare, som varit det tidigaste som dom anlänt (efter en ovanligt varm vår) under drygt en 10-års period..

Jag upplever att det går fint att ha bara fågel som motivval, det går alltid att ändå med 3D 'fästa' fokus på vad som helst och fokus stannar då just där, däremot så gillar ju jag att använda hela sökaren som fokusområde, och då gärna utan 3D för att slippa den rutan mitt i sökarbilden, i det läget så är nog kameran 'på jakt' efter just 'fågel' i hela sökarbilden, och hittar kanske en nånstans och markerar för det.. Du har väl ett eget gjort fokusområde, då borde det vara inom det området som kameran letar mest efter just fågel.. Har du 3D igång så måste du själv peka ut nån fågel (eller annat motiv) att fästa fokus på..

Jag fotade igår med min Z8 och Z70-180 objektiv på en bilträff. Där var det en grupp som spelade musik. Hade kameran inställt på fågel. Då blev det mest fokuspunkter på mikrofonen. Ändrade till människor, då fick jag helatiden ögonen på dom som spelade. Testade inte med auto läget.

Jag fotade igår med min Z8 och Z70-180 objektiv på en bilträff. Där var det en grupp som spelade musik. Hade kameran inställt på fågel. Då blev det mest fokuspunkter på mikrofonen. Ändrade till människor, då fick jag helatiden ögonen på dom som spelade. Testade inte med auto läget.
Jo så blir det, jag såg också att om jag fotograferade humlor i djurläge så markerades oftast blomman istället för humlan, så jag fick stänga av motivsökningen. Men om motivdetektering inte hittar något om man kan lita på AF rutan som en vanlig AF ruta samt om det stör kameran att jobba med att tex leta efter fåglar när det är växter jag fotograferar.

Svaret är väl troligen att det är bäst att stänga av motivdetektering eller iaf att välja rätt. Alternativt att välja en AF mode som inte har motivavkänning

Bara ett tips!
Jag har olika AF-lägen programmerade till olika knappar. På så sätt så kan man snabbt fokusera bara med enpunktsläget om man skulle vilja det (har en Z8 och alltid fågelläge på).

Värt att notera är att man inte måste in i den vanliga menyn för att ändra vilken typ av motiv kameran letar efter. Detta går även att göra via Info-menyn (om man inte tagit bort det därifrån, förstås). Även inmattningshjulen fungerar då om markeringen står på rätt ställe.

En uppsamling…
Jag kan växla AF mode och motivval både info menyn och min meny (som jag når med en knapp). På Fn1 och Fn2 har jag just nu wide (egen design) och 3D, så jag snabbt kan växla till någon av dessa. Vad jag har som huvudval kan variera lite, ganska ofta en punkt.

Har jag en punkt så är det ju inget problem för den är ju inte motivstyrt, men skulle jag tex ha wide, då uppstår frågan om motivsökning utan rätt motiv tar resurser från kameran så att den inte kan sätta rätt fokus, har dock inte märkt att det skulle vara något problem,

Vad jag dock har sett många gånger är att om jag är vid havet för att fotografera vadare och använder tex wide ruta och inte fågelsökningen hittar något (för små fåglar på för långt håll), så blir det inte fokus på fåglarna utan det blir oftast i nedkant av fokusrutan, vilket borde betyda att rutan fungerar som vanligt om inte motivsökningen slår in

Själv har jag både på Z8 och Z9 lagt växling mellan två förinställda AF-lägen på videoinspelningsknappen som sitter bredvid sökaren. För mig passar det utmärkt då jag tycker det är enklare att flytta fingret till den knappen än fn1/2(/3).

Själv har jag både på Z8 och Z9 lagt växling mellan två förinställda AF-lägen på videoinspelningsknappen som sitter bredvid sökaren. För mig passar det utmärkt då jag tycker det är enklare att flytta fingret till den knappen än fn1/2(/3).
Så att jag hänger med, växla så menar du att du får ett annat AF läge när du håller den intryckt? Eller är det att du trycker ner den och växlar med tumhjulet? Jag har ju använt inspelningen till annat, eftersom det är svårt att hålla in den knappen samtidigt som man trycker på avtrycket med samma finger

Så att jag hänger med, växla så menar du att du får ett annat AF läge när du håller den intryckt? Eller är det att du trycker ner den och växlar med tumhjulet? Jag har ju använt inspelningen till annat, eftersom det är svårt att hålla in den knappen samtidigt som man trycker på avtrycket med samma finger
Tror att funktionen kom i någon av de senare FW-uppdateringarna (5.0 för Z9?) men nu finns alternativet att välja en knapp som växlar mellan ett antal förvalda AF-inställningar.
Funktionen innebär att du med ett tryck hoppar till nästa AF inställning, ingen behov av att snurra på något hjul eller hålla in knappen. Det går att ha rätt många inställningar att växla mellan men jag har valt att lägga dom två jag använder till 99% av alla bilder på den så det går blixtsnabbt att växla mellan dom.
Tycker att det är otroligt smidigt!

Det finns en massa sätt att göra saker på, men utifrån beskrivningen gissar jag på "Cycle AF-area mode" och begränsat till två typer.

Något jag inte tänkte på tidigare är att med "Recall shooting functions" (med eller utan (hold)) så kan man inte bara kalla på ett visst AF-läge, utan även motivtyp för motivigenkänningen. Sedan är det ju en massa annat också utefter vad man har ikryssat, men vilken AF-variant kameran kör en sak man kan göra den vägen.

Jag tittade snabbt och det översta alternativet verkar finnas i Z50 II, men inte det nedre. Z6 III verkar inte ha något av dem. I fallet Cycle AF-area så beror det nog på "missmatch" i mjukvaran då detta inte fanns i Z8/Z9 från start. Att det nedre saknas kan nog beror på de olika segmenten och hur kamerorna är utformade.

ANNONS
Götaplatsens Foto