Annons

Beställa från MPB tyskland moms?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har beställt från dom förut och alltid gått bra. Funderar på en kamera nu som kostar lite mer och undrar då om de lägger på moms på detta?
Söker på google och hittar flera sidor som säger att man inte behöver inom EU varken bagagnat eller ej. Men sedan står det på andra att man ska det i vissa fall. Så tänkte höra om någon hade erfarenhet efter att ha beställt just därifrån och det blivit Moms eller ej?
/Martin.

Aldrig funderat på att fråga leverantören istället för ett svenskt forum?

Rädd är bara förnamnet på en del.

Jag har aldrig tänkt på det så noga innan men titta på mina ordrar jag gjort och i de är det enbart frakten som haft moms specad, inget på övriga utrustningen.

Aldrig funderat på att fråga leverantören istället för ett svenskt forum?

Rädd är bara förnamnet på en del.
Jag har sökt rätt mycket på nätet innan jag skrev här och firman är stängd över helgen så jag tänkte att ett forum för fotografi och där det handlar om utrustnings frågor kunde vara en bra ide 😅
Otroligt bajsnödigt svar men tack för att du skrev och medverkade! 🤷‍♂️
En del har bra otur innan de skriver och inte tänker innan ;)

Jag har aldrig tänkt på det så noga innan men titta på mina ordrar jag gjort och i de är det enbart frakten som haft moms specad, inget på övriga utrustningen.
Tack precis den typen av svar jag letade efter där jag förstod att såklart andra hade beställt därifrån också. Har du beställt lite dyrare saker också typ ett kamera hus eller liknande?
Jag har köpt ett objektiv där förut, och på ordern under "Vat" står det 2,7 EU av de 800EU jag betalade. Och sedan endast frakt som är pålagt.
Så min gissning och av det jag läst när jag sökt på dom är att de lägger in det i priset redan innan.
Men ville bara vara säker innan jag beställer något dyrare :)

Det borde framgå av sidan du beställer ifrån. Om de lägger på tysk eller svensk moms beror på hur mycket det säljer till Sverige men hos de flesta seriösa firmor brukar det framgå. Om Företaget köpt in varan från en privatperson ska ingen moms läggas på (begagnat inköpt från privatpersoner som du sedan köper av firman) men även detta brukar framgå. Kolla igen annars får du höra av dig till dem.

Det borde framgå av sidan du beställer ifrån. Om de lägger på tysk eller svensk moms beror på hur mycket det säljer till Sverige men hos de flesta seriösa firmor brukar det framgå. Om Företaget köpt in varan från en privatperson ska ingen moms läggas på (begagnat inköpt från privatpersoner som du sedan köper av firman) men även detta brukar framgå. Kolla igen annars får du höra av dig till dem.
Har försökt avläsa det men det står lite "luddigt" kanske mest för att jag inte är så insatt i hur sådant funkar. Men står tex såhär :

"Moms vid köp av begagnat från MPBPå MPB köper och säljer vi tusentals modeller av begagnad foto- och videoutrustning. Eftersom vi huvudsakligen hanterar begagnade varor kan vi arbeta under en särskild momsreglering som kallas "differentiell beskattning", vilket innebär att endast skillnaden mellan priset vi köper en vara för och priset vi säljer samma vara för är momspliktig. Enligt normala momsregler skulle MPB vara skyldiga att debitera våra kunder moms på 19 % av inköpspriset när en begagnad vara säljs. Att använda differentierad beskattning innebär att moms endast tas ut på det värde vi tillför, vilket hjälper oss att hålla våra inköpspriser överkomliga."

Det tolkar jag som att de lägger in det i priset som står på sidan.
Men sedan läste jag någon annanstans att det KAN variera vid vissa varor vad det nu innebär.
Och på själva kameran i sig står bara ett pris men ser ingenstans att det är moms som tillkommer eller liknande.
Men om jag inte hittar några svar här eller innan får jag helt enkelt ringa dom och fråga på Måndag då de öppnar :)
Tack ! :)

Har beställt från dom förut och alltid gått bra. Funderar på en kamera nu som kostar lite mer och undrar då om de lägger på moms på detta?
Söker på google och hittar flera sidor som säger att man inte behöver inom EU varken bagagnat eller ej. Men sedan står det på andra att man ska det i vissa fall. Så tänkte höra om någon hade erfarenhet efter att ha beställt just därifrån och det blivit Moms eller ej?
/Martin.
Skojar du?? Vi har varit med i EU i 20 år och du fattar trögt! Betalar du moms i annat EU-land så slipper du moms här OCH ingen tull heller! Hur gammal är du??

/Martin.
Du betalar moms, men på samma sätt som du gör om du beställt från Sverige, d.v.s. att priset anges inklusive moms. Så angivet pris plus frakt är det du betalar, inget extra tillkommer.

Att jämföra med att beställa något utanför EU där du alltid måste lägga på tull, frakt, samt moms på tullen, frakten och varan.

Du betalar moms, men på samma sätt som du gör om du beställt från Sverige, d.v.s. att priset anges inklusive moms. Så angivet pris plus frakt är det du betalar, inget extra tillkommer.

Att jämföra med att beställa något utanför EU där du alltid måste lägga på tull, frakt, samt moms på tullen, frakten och varan.
Tack Hampus, precis det svar jag hoppades på :D
Mvh Martin.

Priset inkluderar alltid moms och när du handlar som privatperson finns två scenarier.

1 - De har köpt in varan från en privatperson. Då säljer de varan med 0% momssats. Den lilla summa moms som är angivet på kvittot är då momsbeloppet på enbart frakten. Varan är momsfri.

2 - De har köpt in varan från en momsregistrerad part som dragit av ingående moms när varan köptes som ny.

I det senare fallet inkluderar priserna du ser den tyska momsen som är 19% för fotoutrustning. Men man handlar med så kallad omvänd skatteskyldighet när man handlar mellan EU-länder, så när du går vidare i kassan och anger att du är svensk ökar priset en smula för att vi i Sverige betalar 25% moms på dessa varor.

Så det är det värsta som kan hända dig. Att momssatsen ökar från 19 till 25% ifall varan råkar vara en av de (gissningsvis ganska få) varorna som säljs med utgående moms.

Priset inkluderar alltid moms och när du handlar som privatperson finns två scenarier.

1 - De har köpt in varan från en privatperson. Då säljer de varan med 0% momssats. Den lilla summa moms som är angivet på kvittot är då momsbeloppet på enbart frakten. Varan är momsfri.

2 - De har köpt in varan från en momsregistrerad part som dragit av ingående moms när varan köptes som ny.

I det senare fallet inkluderar priserna du ser den tyska momsen som är 19% för fotoutrustning. Men man handlar med så kallad omvänd skatteskyldighet när man handlar mellan EU-länder, så när du går vidare i kassan och anger att du är svensk ökar priset en smula för att vi i Sverige betalar 25% moms på dessa varor.

Så det är det värsta som kan hända dig. Att momssatsen ökar från 19 till 25% ifall varan råkar vara en av de (gissningsvis ganska få) varorna som säljs med utgående moms.
Tack för ett riktigt bra svar här med :) informativt och lärorikt för någon som jag som har dålig koll på regler runt tulle etc . Då känns det lugnare, tack!
Mvh Martin.

Vad är det för kamera du är ute efter?

https://www.e-infin.com har bra priser om du inte har något emot att det är "import".
Dom har bra priser, sen om man får sin beställning någon gång. Har beställt en Kamera därifrån och väntar fortfarande att den ska dyka upp på dhl. men visar bara att frakten är beställt. Nästan en månad sen jag beställde. Fick mejlet med bilden den 29/4. Sen har inte hänt nåt mer.

Dom har bra priser, sen om man får sin beställning någon gång. Har beställt en Kamera därifrån och väntar fortfarande att den ska dyka upp på dhl. men visar bara att frakten är beställt. Nästan en månad sen jag beställde. Fick mejlet med bilden den 29/4. Sen har inte hänt nåt mer.
Har också beställt därifrån, inga konstigheter, fick kameran inom en vecka. Hör av dig till dom.

Har också beställt därifrån, inga konstigheter, fick kameran inom en vecka. Hör av dig till dom.
Har mejlat dom några gånger, fick det här svaret för en vecka sen: "
We have just been notified by our courier partner that your package is experiencing some customs delays during transit and this is why you are still not receiving any updates.

Our forwarder is expecting to hear from them again by next week."
Frågade igen i fredags då det var en vecka sen. Men då hade dom inte någon ytterligare info. En vecka till eller nåt sånt och då har det gått 25 arbetsdagar.

ANNONS
Götaplatsens Foto