Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio har dålig navigering

Produkter
(logga in för att koppla)

karlstrom69

Aktiv medlem
Jag blev nyfiken på Portfolio-funktionen som ingår i FS Plus och gick in och tittade på en del av dem.
Klickade runt lite i olika medlemmars portfolio, och blev lite frustrerad över navigeringen som är dålig enligt mig.
1. Om jag går in i en mapp och tittar på några bilder, och sen vill gå tillbaka till översikten, så går det inte. Det finns ingen länk tillbaka. Om jag klickar bakåt i webbläsaren så hamnar jag på föregående bild. Om jag klickar på "Portfolio" så hamnar jag i översikten med alla mappar och måste scrolla ner till rätt mapp igen. Önskemål: Lägg in en tillbaka-knapp som länkar tillbaka till översikten för den mappen.
2. Länkarna för föregående bild/nästa bild hamnar ibland på bilden, ibland nära bildkant, ibland långt från bildkant, beroende på bildutsnitt. Ingen bra design. Länkarna bör aldrig ligga på bilden i en portfolio iaf.
3. Länkarna för föregående bild/nästa bild försvinner helt om svart bakgrund används.

Tack för feedback. Jag har kikat lite:
1. Det är medvetet att inte ha en tillbaka-knapp. Det ger lite krångligare navigering men ett finare / lugnare utseende, vilket vi prioriterat här. Man får gå via menyvalet Portfolio för att "starta om".
2. Det där beror lite på skärmstorlek och valt tema. I vissa teman är finns en marginal och i vissa ligger bredden 100%. I båda lägena är designen responsiv så den anpassar sig efter skärmen. Det kan göra att i vissa lägen behöver navigeringen ligga på bilden. I det tema jag har så ligger designen 100% och då kommer pilarna längre ut https://elmfeldt.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=3434516
3. Det ska den inte göra. Jag kollade precis. Men det finns flera varianter så länka om du fortfarande ser felet.

Ok tack, då förstår jag. Angående punkt 3. Länkarna försvinner inte. De finns där, men svart mot svart gör dem osynliga

Pilarna ska vara vita men det finns kanske ngn kombo där det blir fel. Länka så kikar jag

Portfolion jag länkade till har fortfarande svarta pilar för att navigera framåt/bakåt
Men det är den enda - alla andra jag tittat på har vita pilar, om bakgrunden är svart. Jag misstänkte att det kanske beror på webcachen så jag rensade den (Chrome webläsare) men jag får fortfarande likadant. Har testat på en annan dator med Safari, och även med Ipad och det är samma där.
Råkade jag helt enkelt klicka in på den enda portfolion med det problemet? :)

Ja det var nog den enda kombinationen vi missat.

Du måste göra en hard refresh för att tvinga in den nya css:n.

How to hard refresh browser and clear cache if you're using Chrome.

Chrome and Windows:
To hard refresh on Google Chrome on Windows, there are two ways you can do it:

Hold down Ctrl and click the Reload button.
Or Hold down Ctrl and press F5.

Chrome and Mac:
To do a hard refresh on Google Chrome on Mac, there are two ways that you can do it:

Hold down Shift and click the Reload button.
Or Hold down Command, Shift and click the ‘R’ key.

Jag ser inte heller vita pilar på den länkade portfolion. Gjort hard refresh och testat annan browser (Firefox och Edge på Windows).

Håller också med TS om att det är irriterande att man inte kommer tillbaka till översikten. Oftast orkar man ju inte kolla igenom alla bilder i en samling utan man vill gå tillbaka till översikten.

Inte för att jag kolla på andras portfolios så mycket men men..

Tycker det borde se ut så här

Bilagor

• Skärmavbild 2025-07-11 kl. 12.37.21.png
    Skärmavbild 2025-07-11 kl. 12.37.21.png
    4.5 MB · Visningar: 4
Sehr märklich. Jag ser vita pilar. Grabben också. Greppar inte vad det kan bero på men det är väl ngn cachegrej nånstans.

Bilagor

• IMG_6030.jpg
    IMG_6030.jpg
    381.4 KB · Visningar: 1
ANNONS
Götaplatsens Foto