Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Degas' fotografier og anbefalinger af litteratur omkring perioden

Produkter
(logga in för att koppla)

bergholt

Aktiv medlem
Kloge mennesker,

I weekenden var jeg inde og se udstillingen Degas' besættelse, som belyser værket 'Danseøvelser i foyeren'.

Jeg vidste ikke så meget om Degas, så jeg læste lidt op på ham efterfølgende og kan se, at han også har produceret i omegnen af 50 fotografier taget i slutningen af 1800-tallet, hvor det fortælles, at hans syn begynder at svigte ham.

Motiverne ser ud til at overlappe med maleriernes, men der er også en række selvportrætter.

Er der nogen, der har set hans fotografier udstillet? Og hvis ja, hvordan var den oplevelse så?

En anden ting er udstyret, som jeg ikke kan finde så meget information om. Men det ser ud til at være glaspladenegativer og stearinlys som lyskilde, hvilket må have betydet lange eksponeringstider.

Er der nogen, der kan anbefale bøger på fotografiet som kunstform i samme tidsperiode - altså i og omkring impressionismen?

Det må have været meget interessant at kunne arbejde med forskellige medier på den måde, det klassiske oliemaleri og det nye fotografi.

Tak for hjælpen,

Kasper

Kanske ska du kika på den brittiske fotografen George Davison? Han gjorde landskapsfotografier som inspirerades impressionismens målare.

Jag har inte sett Degas fotografier men blir nyfiken på dem av din beskrivning.

Anders Zorn var samtida med Degas och det har på senare tid skrivits en hel del om Zorns fotografi. Bland annat här på fotosidan.

//F

Mange tak for kommentarerne og forslagene - Davison og Zorn :)

Dem får jeg kigget på - efter lidt research kan jeg tilføje danske J.F. Willumsen til listen også.

Jeg tror, fotoet har været en fordel for Degas i takt med at han mistede synet.

Altså at kunne ta' et billede af et flygt øjeblik i bevægelse og dernæst få det omsat til et oliemaleri.

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan da Vinci har gjort, men malerierne fremstår langt mere 'statiske' - med modeller der kan have siddet stille timevis ad gangen?

Kloge mennesker,

I weekenden var jeg inde og se udstillingen Degas' besættelse, som belyser værket 'Danseøvelser i foyeren'.

Jeg vidste ikke så meget om Degas, så jeg læste lidt op på ham efterfølgende og kan se, at han også har produceret i omegnen af 50 fotografier taget i slutningen af 1800-tallet, hvor det fortælles, at hans syn begynder at svigte ham.

Motiverne ser ud til at overlappe med maleriernes, men der er også en række selvportrætter.

Er der nogen, der har set hans fotografier udstillet? Og hvis ja, hvordan var den oplevelse så?

En anden ting er udstyret, som jeg ikke kan finde så meget information om. Men det ser ud til at være glaspladenegativer og stearinlys som lyskilde, hvilket må have betydet lange eksponeringstider.

Er der nogen, der kan anbefale bøger på fotografiet som kunstform i samme tidsperiode - altså i og omkring impressionismen?

Det må have været meget interessant at kunne arbejde med forskellige medier på den måde, det klassiske oliemaleri og det nye fotografi.

Tak for hjælpen,

Kasper
Hej, Kasper!

Metropolitan Museum i New York hade en utställning 1998 om Edgar Degas som fotograf.. I samband med utställningen gavs det ut en bok om Edgar Degas fotografier https://www.metmuseum.org/met-publications/edgar-degas-photographer

Jag har inte sett utställningen själv. Boken har jag köpt begagnad antingen genom ebay eller alibris.com.

Söker man inspiration i skärningspunkten mellan fotografi och måleri så kanske det kan vara värt att kolla Alfred Stieglitz. Förvisso är Stieglitz verksam i sluttampen av (post-)impressionismen även om Monet var verksam in bit in på 1900-talet. En samtida fotograf med impressionismen är annars Julia Margaret Cameron.
Kloge mennesker,

Tak for hjælpen,

Kasper
Hej, Kasper!

Metropolitan museum of Art hade en utställning 1998 kring Edgar Degas fotografier. Jag har tyvärr inte sett utställningen själv. I samband med utställningen gavs det ut en bok som man kan hitta på ebay och/eller alibris.com https://www.metmuseum.org/met-publications/edgar-degas-photographer

Julia Margaret Cameron var en fotograf som verkade ungefär samtidigt med impressionismen. Annars kanske Alfred Stieglitz och hans krets som ville verka i skärningspunkten mellan fotografi och måleri ett förslag?

Jag kommer annars ihåg Musee de Orsay i Paris som jag besökte för kanske 15-20 år sedan, där de flesta av de välkända impressionisterna hänger men jag jag kommer inte ihåg om det var annat än målningarna.

Frågade OpenAI:

"Musée d’Orsay i Paris anses ha världens största samling av impressionistiska och postimpressionistiska målningar.

Musée d’Orsay har en omfattande samling fotografier — över 45 000 fotografier — omfattande tidiga tekniker som dagerrotyper, autochromes och snapshots från sena 1800‑ och tidiga 1900‑talet musee-orsay.fr+1nga.gov+1.

När det gäller specifikt om museumets specifika utställning om impressionismen inkluderar fotografiska förlagor till målningar så är det inte standardpraxis att visa sådana parallellt med respektive målning‑ det brukar vara separata fotografi‑utställningar eller teman som belyser fotografi som medium.

Till exempel har utställningen Paris 1874: Inventing Impressionism (eller The Impressionist Moment) återuppbyggt det historiska mötet och visat originalmålningar av Monet, Renoir, Degas med flera, samt kompletterats av en biblioteksversion med fotografier, vykort och böcker för att ge context till Paris i 1870‑talets början — men dessa bilder är inte kopplade direkt som förlagor till specifika verk utan snarare som visuell bakgrund och samhällskontext

Museet rymmer verk av bland andra Claude Monet, Pierre-Auguste Renoir, Edgar Degas, Édouard Manet, Camille Pissarro och Paul Cézanne, och även postimpressionister som Vincent van Gogh och Paul Gauguin. Samlingen omfattar målningar, skulpturer och dekorativ konst från perioden 1848–1914, och museet är en av de främsta destinationerna för den som vill se impressionismen i sin ursprungsmiljö.

Om du vill kan jag göra en lista över de mest kända impressionistiska mästerverken som finns på Musée d’Orsay. Vill du att jag gör det? (Svarade ja på den frågan)

🎨 Degas och fotografi som studier​

• Degas tog tidigt fotografier av vänner, modeller och scener i sina hemlika "fotografiska soireer", ofta under kvällsbelysning, för att studera poser och ljus på ett sätt som han kunde vidareutveckla i teckningar och målningar Brainly+1Canvas Prints Australia+1.
  • Han inspirerades också av rörelsefotografier av Eadweard Muybridge med serier av häströrelser och kroppsliga rörelser, vilket han tillämpade i hästmotiven i verk som Chevaux de CourseGradesFixer+1Wikipedia+1.

📐 Komposition och fotografiliknande effekter​

• Vissa målningar som Place de la Concorde visar karaktäristiska upsnitt, asymmetrisk komposition och negativt utrymme, vilket kopplats till samtida fotografiska tekniker — särskilt liknande verk av fotografen Hippolyte Jouvin Wikipedia+1Wikipedia+1.

🖼️ Museu d’Orsay — visning av fotografiska förlagor​

• Musée d’Orsay har omfattande fotografiska samlingar (över 45 000 fotografier), men generellt visas dessa inte ihop med respektive impressionistiskt verk som fotografiska förlagor i standardutställningar. Fotografierna presenteras oftare i temautställningar kring mediets historia eller konstnärliga kontexter.
  • Det förekommer inga vanliga permanenta utställningar där Degasmålningar visas tillsammans med just deras fotografiska referenser eller studiefotografier 

Du kan också försöka att få tag i den här boken:

Impressionist Camera: Pictorial Photography In Europe, 1888-1918​

Godt tip, tak!

Jeg er også faldet over 'Edgar Degas, Photographer' af Daniel Malcolm fra 1998, som er på vej hjem til mit nærmeste bibliotek.

Sideløbende med, at den blev nævnt i tråden ovenfor.

Hej, Kasper!

Metropolitan Museum i New York hade en utställning 1998 om Edgar Degas som fotograf.. I samband med utställningen gavs det ut en bok om Edgar Degas fotografier https://www.metmuseum.org/met-publications/edgar-degas-photographer

Jag har inte sett utställningen själv. Boken har jag köpt begagnad antingen genom ebay eller alibris.com.

Söker man inspiration i skärningspunkten mellan fotografi och måleri så kanske det kan vara värt att kolla Alfred Stieglitz. Förvisso är Stieglitz verksam i sluttampen av (post-)impressionismen även om Monet var verksam in bit in på 1900-talet. En samtida fotograf med impressionismen är annars Julia Margaret Cameron.

Hej, Kasper!

Metropolitan museum of Art hade en utställning 1998 kring Edgar Degas fotografier. Jag har tyvärr inte sett utställningen själv. I samband med utställningen gavs det ut en bok som man kan hitta på ebay och/eller alibris.com https://www.metmuseum.org/met-publications/edgar-degas-photographer

Julia Margaret Cameron var en fotograf som verkade ungefär samtidigt med impressionismen. Annars kanske Alfred Stieglitz och hans krets som ville verka i skärningspunkten mellan fotografi och måleri ett förslag?

Gode tips - tusind tak!

Bogen kunne bestilles hjem via bibliotek, så den er på vej nu.

🖼️ Museu d’Orsay — visning av fotografiska förlagor​

• Musée d’Orsay har omfattande fotografiska samlingar (över 45 000 fotografier), men generellt visas dessa inte ihop med respektive impressionistiskt verk som fotografiska förlagor i standardutställningar. Fotografierna presenteras oftare i temautställningar kring mediets historia eller konstnärliga kontexter.
  • Det förekommer inga vanliga permanenta utställningar där Degasmålningar visas tillsammans med just deras fotografiska referenser eller studiefotografier 

Tak for svaret & researchen!

Det kunne være en interessant særudstilling - at koble skitser og færdige værker - og måske en dimension mere i form af lærreder, rammer, pigmenter, pensler og lyssætning.

Belyse delprodukter og delprocesser mere.

ANNONS
Götaplatsens Foto