Annons

Märkliga dolda bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att massor av mina bildfiler blivit dolda enligt Bridge. Finder, Bridge Förhandsvisning och Photoshop visar dem men Lightroom ser dem inte. Någon som vet vad som hänt och vet vad kan gör åt det. Vill gärna ha ett fungerande Lightroom. Jag har en Macmini M2 och det är Lightroom Classic

Du ger lite för lite information för att vi ska kunna hjälpa dig. Har du indexerat bilderna i Lightrooms databas och de har försvunnit efter det? Har du råkat ta bort dem ur databasen?

Du ger lite för lite information för att vi ska kunna hjälpa dig. Har du indexerat bilderna i Lightrooms databas och de har försvunnit efter det? Har du råkat ta bort dem ur databasen?
Ja bilderna är indexerade i Lighthroom och ligger kvar på hårddiskarna och jag har inte tagit bort dom från Lightroom men i Bridge står det att dom är dolda. Har upptäckt att Lightrooms sökfunktion hittar dem.

Senast ändrad:
Är det Lightroom Classic?

Ifall LrC hittar filen när du söker på filnamn och du väljer "Visa i Finder" finns då den mappen med under Mappar i LrC?

Ifall innehållet under Mappar i LrC visar mindre än Finder fönstret skulle jag välja att synkronisera den mappen med LrC igen.

Ifall mappen finns under "Mappar" i LrC så Ctrl+klick på mappen i LrC och välj "synkronisera mappen"

Försökte synkronisera men fick medelande att inga bilder hittades. Antar att det beror på att de är av någon anledning dolda.

Ifall du tittar på bildens metadata i LrC - vad säger då fälten Filnamn och Mapp

Vad händer om du försöker öppna den för redigering?

Hmmm...

Är "smarta förhandsvisningar" skapade?

Går det att exportera filen utan att LrC varnar för att orginalfilen saknas?

Ifall man går till mappen 2019-07-09 i LrC visas det då några filer över huvud taget?

Det går att exportera till skrivbordet men mappen syns inte i mapplistan till vänster. Tror inte jag skapat några smarta förhandsvisningar. Jag brukar låta programmet sköta det och det verkar inte gå att söka på filnamn.

Senast ändrad:
Antar att du har samma mappstruktur som jag har och i så fall så finns det en mapp som heter 2019-07. I så fall skulle jag prova att låta LrC synkronisera denna för att se om den underliggande mappen 2019-07-09 dyker upp under Mappar i LrC

Antar att du har samma mappstruktur som jag har och i så fall så finns det en mapp som heter 2019-07. I så fall skulle jag prova att låta LrC synkronisera denna för att se om den underliggande mappen 2019-07-09 dyker upp under Mappar i LrC

Men mappen syns inte i mapplistan. Så jag vet inte hur.

Det är inte så enkelt som att de kan visas eller döljas under menyn Visa i bridge?

I Bridge fungerar det. Det är Lightroom som ilfänas.

Men mappen syns inte i mapplistan. Så jag vet inte hur.
Finns mappen 2019 i mapplistan i LrC ?

Har en känsla av att jag inte riktigt greppat problemet. Vad händer ifall du söker upp en av bilderna i mappen som inte visas och under metadata klickar på pilen vid mappnamnet?

Skärmavbild 2025-08-01 kl. 16.10.56.png

ANNONS
Götaplatsens Foto