Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom Classic kastar ut externa hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

pic-tor

Aktiv medlem
Att Lightroom Classic ibland kastar ut en extern hårddisk är ett välkänt problem. Det har hänt mig några enstaka gånger. Problemet nu är att det händer varje gång jag kör programmet. Jag har flera externa hårddiskar som jag använder och rätt som det är blir flera av dem utkastade. På en av dem är varje mapp i katalogen märkt med ett frågetecken. Jag kommer åt bilderna men vad betyder frågetecknet?
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Ingen expert men ? är då LR inte hittar filerna. Jag hade en gång liknande strul, men då fanns inte disken i utforskaren heller, om det i sin tur berodde på Windows vet jag inte, jag tror mer på att det var moderkortet i datorn som strulade.
 

Ventures

Aktiv medlem
Får de externa hårddiskarna samma bokstav/sökväg varje gång de kopplas in? Om disken inte får samma bokstav som när bilderna hanterades senast så lär inte Lr hitta filerna utan hjälp.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Får de externa hårddiskarna samma bokstav/sökväg varje gång de kopplas in? Om disken inte får samma bokstav som när bilderna hanterades senast så lär inte Lr hitta filerna utan hjälp.
Sökvägen är alltid densamma och hårddiskarnas bokstav (namn?) är som när jag en gång döpte dem.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att PCdatorer ändrar enhetsbokstäver på diskar vid uppstart är normalt. Speciellt om du använder de lägre bokstäverna.
Datorn ger från A till Z.
Du sätter från Z mot A.
Då blir det inga krockar.
Men LRs katalog ändrar inte enhetsbokstäver på diskar självmant.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Att PCdatorer ändrar enhetsbokstäver på diskar vid uppstart är normalt. Speciellt om du använder de lägre bokstäverna.
Datorn ger från A till Z.
Du sätter från Z mot A.
Då blir det inga krockar.
Men LRs katalog ändrar inte enhetsbokstäver på diskar självmant.
Vet inte riktigt vad du menar. Jag använder Mac.
 

PMD

Aktiv medlem
Att Lightroom Classic ibland kastar ut en extern hårddisk är ett välkänt problem. Det har hänt mig några enstaka gånger. Problemet nu är att det händer varje gång jag kör programmet. Jag har flera externa hårddiskar som jag använder och rätt som det är blir flera av dem utkastade. På en av dem är varje mapp i katalogen märkt med ett frågetecken. Jag kommer åt bilderna men vad betyder frågetecknet?
Är du säker på att det är Lightroom som är boven?

Jag skulle prova att ansluta den externa disken med en ny USB-kabel (eller en ny Thunderboltkabel om det är en sån disk). Glappande och på annat sätt dåliga kablar kan orsaka alla möjliga problem.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Är du säker på att det är Lightroom som är boven?

Jag skulle prova att ansluta den externa disken med en ny USB-kabel (eller en ny Thunderboltkabel om det är en sån disk). Glappande och på annat sätt dåliga kablar kan orsaka alla möjliga problem.
Jag har själv funderat i de banorna. Hårddiskarna är anslutna via en USB hubb. Har flera externa hårddiskar. Ska köpa en ny hubb och testa. Fast den disk som mest frekvent har blivit utkastad är ansluten direkt till iMacen.
 

janc

Aktiv medlem
Kan det ha något att göra med att disken hamnar i viloläge?

Den enda gången Lightroom matar ut en disk för mig är när minneskortet matas ut efter in automatisk import.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Kan det ha något att göra med att disken hamnar i viloläge?

Den enda gången Lightroom matar ut en disk för mig är när minneskortet matas ut efter in automatisk import.
Nej, tror inte det. Det händer ofta att en disk åker ut fast jag jobbar med bilder som finns på just den. Det har varit så för det mesta. Det nya nu är att diskar som inte jobbas med åker ut.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Jag har själv funderat i de banorna. Hårddiskarna är anslutna via en USB hubb. Har flera externa hårddiskar. Ska köpa en ny hubb och testa. Fast den disk som mest frekvent har blivit utkastad är ansluten direkt till iMacen.
Du anger att de är anslutna till en hubb, en fråga, har diskarna egen strömförsörjning? om inte har hubben det? om inte är det nog så att ditt usb uttag inte orkar strömförsörja alla diskar.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har själv funderat i de banorna. Hårddiskarna är anslutna via en USB hubb. Har flera externa hårddiskar. Ska köpa en ny hubb och testa. Fast den disk som mest frekvent har blivit utkastad är ansluten direkt till iMacen.
Prova att koppla bort hub:en och inte ansluta något annat än den känsliga disken till datorn. Jag fick störningar av en hub en längre tid och det påverkade saker som jag anslöt direkt till Mac:en (utan att blanda in hub:en). Det tog ett tag innan jag fattade att det var hub:en som var problemet.

Och, som sagt, byt kabeln mellan disken och datorn till en ny.
 

pic-tor

Aktiv medlem
Prova att koppla bort hub:en och inte ansluta något annat än den känsliga disken till datorn. Jag fick störningar av en hub en längre tid och det påverkade saker som jag anslöt direkt till Mac:en (utan att blanda in hub:en). Det tog ett tag innan jag fattade att det var hub:en som var problemet.

Och, som sagt, byt kabeln mellan disken och datorn till en ny.
Det har jag inte testat, ska göra det.
 

PMD

Aktiv medlem
Det går lätt att byta namn på en disk i macOS. Stäng först alla program som använder disken. Sen markerar man disken, enkelklickar på namnet, och skriver det nya namnet.

Efter det kanske det är en bra idé att avmontera disken och montera den igen, men hur viktigt det är beror nog på vilka program man ska använda disken med.
 
ANNONS