Annons

Lightroom Classic kastar ut externa hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det har jag ingen aning om. Jag använder inte Lightroom. Du kanske måste ändra i någon inställning i Lightroom som anger vilken disk den ska använda.

Eller så frågar kanske Lightroom efter disknamn när det inte hittar disken under sitt gamla namn. Så gör rimligen alla vettiga program.
 

janc

Aktiv medlem
Du får säkert peka ut disken (eller snarare platsen för den översta mappen) igen i Lightroom
 

janc

Aktiv medlem
När du byt namn är dina mappar utgrenade och med frågetecken i Lightroom. Välj då att söka efter saknade mappar och peka ut "roten" för bildmapparna på disken igen.

Jag testade nyss att byta namn på en av mina diskar och sedan i Lightroom peka ut den saknade översta mappen som samma mapp på den omdöpta disken Fungerade utan problem för mig men jag lämnar givetvis inga garantier...
 

Artis

Aktiv medlem
Prova att koppla bort hub:en och inte ansluta något annat än den känsliga disken till datorn. Jag fick störningar av en hub en längre tid och det påverkade saker som jag anslöt direkt till Mac:en (utan att blanda in hub:en). Det tog ett tag innan jag fattade att det var hub:en som var problemet.

Och, som sagt, byt kabeln mellan disken och datorn till en ny.
Det stämmer. Speciellt lågpris USB kablar är färskvara. Redan efter några månader max upp till ett år börjar de krångla. Som jag har erfarit. Kan jämföras med tv antennkablar. Får du problem med digital tv mottagning så är det oftast antennkabeln som är orsaken.
 

pic-tor

Aktiv medlem
När du byt namn är dina mappar utgrenade och med frågetecken i Lightroom. Välj då att söka efter saknade mappar och peka ut "roten" för bildmapparna på disken igen.

Jag testade nyss att byta namn på en av mina diskar och sedan i Lightroom peka ut den saknade översta mappen som samma mapp på den omdöpta disken Fungerade utan problem för mig men jag lämnar givetvis inga garantier...
Ska testa att byta namn så får vi se hur det går.
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Att Lightroom Classic ibland kastar ut en extern hårddisk är ett välkänt problem. Det har hänt mig några enstaka gånger. Problemet nu är att det händer varje gång jag kör programmet. Jag har flera externa hårddiskar som jag använder och rätt som det är blir flera av dem utkastade. På en av dem är varje mapp i katalogen märkt med ett frågetecken. Jag kommer åt bilderna men vad betyder frågetecknet?
Har aldrig råkat ur för det. Mina tre Samsung SSD diskar med bilder går som tåget och har så gjort i två år nu!

Kjell
Macanvändare
 
ANNONS