Jag ledsnade också på Adobe och att ha månadsbetalning så kände jag bara en stress varje månad kameran inte var använd mer än en gång.
Så i förrgår slog jag till och köpte Capture one pro för 4000kr.
Jag har konfigurerat det så att layout känns precis som i lightroom. Det är i princip inget jag direkt saknar från lightroom annat än att jag hade Photoshop vid sidan av men det fixar jag ändå på annat sätt.
Jag hade förmodligen prenumererat fortfarande om de ej höjt priset.
Men Capture One är ju kanske det dyraste av alla alternativ idag. Jag prenumererar idag men jag kommer nog konvertera min "prenumerationsbonusrabatt" efter 3 år och köpa en perpetual license i höst eller när den nu går ut. Annars är det väl så att man med engångslicensen går miste om de uppdateringar som kommer löpande under första året om jag fattat rätt (vilket är uselt kan jag tycka). Det har kommit ett antal bra uppdateringar de senaste åren och den senaste var ju bara för några veckor sedan och i det fallet hade de ytterligare förfinat porträttretuscheringsverktyget som jag verkligen gillar.
Annars tycker jag nu att det finns allt det jag verkligen önskar mig i Capture One som jag faktiskt saknat mycket i DXO Photolab de senaste 3 åren. Det är därför jag kommer konvertera min licens nu för tidpunkten känns mogen nu.
Bra också att man kan skydda områden man INTE vill påverka.
Överhuvudtaget är det utmärkande för CO att de har ett helt annat effektivitetstänk än det jag sett i Lightroom och inte minst Photolab. Inget är bäst på allt men CO är bäst på väldigt mycket och AI-stödda arbetsprocesser och flöden är ofta mycket bättre och effektivare än jag sett någonannanstans.
Vi stirrar oss också ofta blinda på vad exv. CO kostar men tar många gånger inte alls med i beräkningen hur mycket man vinner i effektivitet. Även om jag inte är proffsfotograf så värderar jag min tid väldigt högt och då är det inte särskilt svårt att räkna hem en sådan affär. Så jag tycker du gjort helt rätt om det nu kan vara till någon glädje
Det är så mycket som är helt underbart designat och väl genomtänkt och effektivt i CO och det är den enda av LR, DXO PL och CO som inte soppat till gränssnittet med ett särskilt gränssnitt för "Local Adjustments" vilket i exv. DXO Photolab helt havererat. I CO är allt lager och själva bilden är utgör "Image Layer" och sedan görs alla andra justeringar i lager som skapas automatiskt när man väljer att använda ett verktyg. "Alla" verktyg funkar både i baslagret och överallt annars. Så är det inte i DXO Photolab.
Alla justeringar är enligt min mening "lokala". Även i Lightroom finns lager för lokala justeringar men åtminstone så länge jag använde det fanns aldrig något gränsnitt för att verkligen hantera lager. Möjligen var detta fär att sänka ribban för ovana eller okunniga användare.
I Photolab finns nu hela tre snarlika HSL-verktyg för att arbeta med färger. Ett Generellt Color Wheel (där en mycket begränsad uppsättning verktyg finns tillgängliga) , ett lokalt Color Wheel (som inte ens har en egen "color picker" och en Hue Mask (som man bara får tillgång till om man köper pluginen "Filmpack") och av dessa är det endast Hue Mask som är verkligt användbar och exponerar masken, så att man kan finjustera den. Det är ett bra exempel på hur illa det kan gå med en strukturell tillväxt av funktioner utan någon vidare kontroll. Inte heller kan man konvertera en färg man "plockar" till ett egen lager som i CO.
Dessutom saknas i Photolab ens en tillstymmelse till de fantastiska AI-stödda maskningsverktyg som finns i både CO och LR idag. Visst, det är billigare än CO och ger bättre bildkvalitet (främst i bilder tagna i dåligt ljus på höga ISO) än både LR och CO ger men det ger mycket sämre kontroll och är mycket mer ineffektivt att använda. Vissa arbetsuppgifter kan man faktiskt inte ens utföra för verktygen saknas faktiskt helt för det.
Så visst finns alternativ till LR men det är inte helt enkelt att välja och jag sitter nu där med både CO och Photolab och kan inte annat.