Annons

Höjda priser på Adobe-produkter - vad är alternativet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter en timmes samtal med flera olika personer från olika avdelningar, lyckades problemet till slut lösas. Mitt gamla konto stängdes ner och ett nytt skapades. Jag fick även den rabatt som utlovats vid förskottsbetalning – så i slutändan löste sig allt på ett bra sätt.

Läste på en annan länk att det finns möjlighet att betala in årskostnaden i förväg , men har letat på Adobes hemsida och där finns inte om det. Någon som vet

Vilken plan har du tittat på? Om du har haft 20GB planen innan och tecknar årsbetalning när den löper ut så blev den en liten höjning. Jag betalade 1260:- för ett år för jag fick någon rabatt när jag pratade med kundtjänst. Det skulle bli någon höjning i framtiden, men inget större belopp, inte alls i nivå om man måste teckna ett 1TB avtal
Kan inte hitta något på Adobes hemsida om att det går att betala årsavgift i förskott

Kan inte hitta något på Adobes hemsida om att det går att betala årsavgift i förskott
Man måste redan ha planen LR och PS 20GB för att kunna ändra till årsbetalning för nu finns inte den planen längre den har utgått.

Men har man den så loggar man in på sitt konto och vid sina prenumerationer så står det kanske redan ett val att ändra till årlig betalning. Finns inte detta val, fanns tex inte för mig, så får man kontakta Adobe support via telefon och chat, jag tog chatten och efter att blivit av med en robot så gick det fint att ändra

Alternativ finns gott om. Man måste bara bestämma sig för att lämna Adobe. Inget alternativ är 1:1 med LR eller PS.
Men inlärningströskeln är liten om man redan är van vid ovan program. Det jag saknar mest från Adobe är hör och häpna Bridge. Gillade aldrig LR.
Men idag kör jag Affinity (Engångs köp) för PS och Darktable för LR.
Som hobby fotograf, som ibland inte rör kameran långa perioder, kändes det redan för ett par år sedan som "to much" att betala för ett abonnemang.

Lycka till. :)

Man måste redan ha planen LR och PS 20GB för att kunna ändra till årsbetalning för nu finns inte den planen längre den har utgått.

Men har man den så loggar man in på sitt konto och vid sina prenumerationer så står det kanske redan ett val att ändra till årlig betalning. Finns inte detta val, fanns tex inte för mig, så får man kontakta Adobe support via telefon och chat, jag tog chatten och efter att blivit av med en robot så gick det fint att ändra
Försökte maila men fick svar att deras mailbox var full. Otroligt men sant

Alternativ finns gott om. Man måste bara bestämma sig för att lämna Adobe. Inget alternativ är 1:1 med LR eller PS.
Men inlärningströskeln är liten om man redan är van vid ovan program. Det jag saknar mest från Adobe är hör och häpna Bridge. Gillade aldrig LR.
Men idag kör jag Affinity (Engångs köp) för PS och Darktable för LR.
Som hobby fotograf, som ibland inte rör kameran långa perioder, kändes det redan för ett par år sedan som "to much" att betala för ett abonnemang.

Lycka till. :)

Jag ledsnade också på Adobe och att ha månadsbetalning så kände jag bara en stress varje månad kameran inte var använd mer än en gång.

Så i förrgår slog jag till och köpte Capture one pro för 4000kr.
Jag har konfigurerat det så att layout känns precis som i lightroom. Det är i princip inget jag direkt saknar från lightroom annat än att jag hade Photoshop vid sidan av men det fixar jag ändå på annat sätt.

Jag hade förmodligen prenumererat fortfarande om de ej höjt priset.

Jag ledsnade också på Adobe och att ha månadsbetalning så kände jag bara en stress varje månad kameran inte var använd mer än en gång.

Jag har konfigurerat det så att layout känns precis som i lightroom. Det är i princip inget jag direkt saknar från lightroom annat än att jag hade Photoshop vid sidan av men det fixar jag ändå på annat sätt.

Nja höjningen är ju måttlig med 1695/år så blir det 140 i månaden. Så länge den håller sig där så fortsätter jag. Hur lång tid tar det att installera och lära sig ett nytt program så att man kan redigera bilderna lika fort som i LR och PS? Troligen minst 50 timmar kanske 100, det blir ju många YouTube innan man är klar. Har man ett timvärde på 200:- så blir det minst 10000:- man ska lägga till inköpspriset

Nja höjningen är ju måttlig med 1695/år så blir det 140 i månaden. Så länge den håller sig där så fortsätter jag. Hur lång tid tar det att installera och lära sig ett nytt program så att man kan redigera bilderna lika fort som i LR och PS? Troligen minst 50 timmar kanske 100, det blir ju många YouTube innan man är klar. Har man ett timvärde på 200:- så blir det minst 10000:- man ska lägga till inköpspriset
Är inte förfaringsättet ganska lika på alla dessa program.

Har oxå funderat på Capture One, Men det verkar inte gå att ladda ner testversionen

Men Capture One är ju kanske det dyraste av alla alternativ idag. Jag prenumererar idag men jag kommer nog konvertera min "prenumerationsbonusrabatt" efter 3 år och köpa en perpetual license i höst eller när den nu går ut. Annars är det väl så att man med engångslicensen går miste om de uppdateringar som kommer löpande under första året om jag fattat rätt (vilket är uselt kan jag tycka). Det har kommit ett antal bra uppdateringar de senaste åren och den senaste var ju bara för några veckor sedan och i det fallet hade de ytterligare förfinat porträttretuscheringsverktyget som jag verkligen gillar.

Annars tycker jag nu att det finns allt det jag verkligen önskar mig i Capture One som jag faktiskt saknat mycket i DXO Photolab de senaste 3 åren. Det är därför jag kommer konvertera min licens nu för tidpunkten känns mogen nu.

Bra också att man kan skydda områden man INTE vill påverka.

Överhuvudtaget är det utmärkande för CO att de har ett helt annat effektivitetstänk än det jag sett i Lightroom och inte minst Photolab. Inget är bäst på allt men CO är bäst på väldigt mycket och AI-stödda arbetsprocesser och flöden är ofta mycket bättre och effektivare än jag sett någonannanstans.

Vi stirrar oss också ofta blinda på vad exv. CO kostar men tar många gånger inte alls med i beräkningen hur mycket man vinner i effektivitet. Även om jag inte är proffsfotograf så värderar jag min tid väldigt högt och då är det inte särskilt svårt att räkna hem en sådan affär. Så jag tycker du gjort helt rätt om det nu kan vara till någon glädje :)

1756469390216.png

Det är så mycket som är helt underbart designat och väl genomtänkt och effektivt i CO och det är den enda av LR, DXO PL och CO som inte soppat till gränssnittet med ett särskilt gränssnitt för "Local Adjustments" vilket i exv. DXO Photolab helt havererat. I CO är allt lager och själva bilden är utgör "Image Layer" och sedan görs alla andra justeringar i lager som skapas automatiskt när man väljer att använda ett verktyg. "Alla" verktyg funkar både i baslagret och överallt annars. Så är det inte i DXO Photolab.

Alla justeringar är enligt min mening "lokala". Även i Lightroom finns lager för lokala justeringar men åtminstone så länge jag använde det fanns aldrig något gränsnitt för att verkligen hantera lager. Möjligen var detta fär att sänka ribban för ovana eller okunniga användare.

I Photolab finns nu hela tre snarlika HSL-verktyg för att arbeta med färger. Ett Generellt Color Wheel (där en mycket begränsad uppsättning verktyg finns tillgängliga) , ett lokalt Color Wheel (som inte ens har en egen "color picker" och en Hue Mask (som man bara får tillgång till om man köper pluginen "Filmpack") och av dessa är det endast Hue Mask som är verkligt användbar och exponerar masken, så att man kan finjustera den. Det är ett bra exempel på hur illa det kan gå med en strukturell tillväxt av funktioner utan någon vidare kontroll. Inte heller kan man konvertera en färg man "plockar" till ett egen lager som i CO.

Dessutom saknas i Photolab ens en tillstymmelse till de fantastiska AI-stödda maskningsverktyg som finns i både CO och LR idag. Visst, det är billigare än CO och ger bättre bildkvalitet (främst i bilder tagna i dåligt ljus på höga ISO) än både LR och CO ger men det ger mycket sämre kontroll och är mycket mer ineffektivt att använda. Vissa arbetsuppgifter kan man faktiskt inte ens utföra för verktygen saknas faktiskt helt för det.

Så visst finns alternativ till LR men det är inte helt enkelt att välja och jag sitter nu där med både CO och Photolab och kan inte annat.

Senast ändrad:
Ja, man blir ju lite less... 215:- (årsbasis) för Photography plan. Det var en saftig höjning från tidigare 131. Men vad är egentligen alternativet? Jag älskar Lightroom på alla sätt i princip och kommer ha svårt att ändra mig känner jag. :D Photoshop använder jag väldigt sällan, så den kan jag klara mig utan för det mesta.
Du kan ju prova ON1 som kan köpas fristående, kompetent och lätt att lära sig. Kan importera från Lightroom. Kan prövas 1 månad utan kostnad. Jag bytte, tycker det funkar bra och jag slipper abonnemang. Brukar uppgradera till låg kostnad vart annat till vart 3:e år.

Problemet med CO är väl att ska du uppgradera till nästa hel version så får man köpa på nytt, lite så som Adobe var innan prenumerations delen.

Kanske går att köpa lite billigare uppgradering men gissar att det fortfarande är dyrt.

ANNONS
Götaplatsens Foto