Annons

Om konsten att lyckas som yrkesfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Till och med jag har ju fattat att man inte nödvändigtvis lyckas som fotograf bara för att man tar bättre bilder än de flesta :) men jag vet folk som lyckats bl.a. annat en av mina barndomskompisar som varit yrkesfotograf hela sitt yrkesverksamma liv. Jag är inte förvånad i just det fallet för han var business-inriktad redan som liten.

Kanske handlar det om att kunna balasera allt på rätt sätt i båda fallen.
Om ni kollar nedan så fattar ni kanske vad som krävs för att lyckas? :)

Lite som musikbranschen. 95% image, promotion, social media och tur sedan 5 % talang. Sedan finns det ju dom som sliter röven av sig och också lyckas. Men top 1 % är alltid en sammansättning av allt, främst kvalitet och talang.

Rubriken borde kanske ändras till "Om konsten att lyckas som yrkesfotograf". Om jag tar usla bilder men ändå gillar dem så har jag lyckats som fotograf.

Sedan jag muckade 1969 har jag levat på och av min kamera.
Det viktigaste tror jag är att jag alltid ställer upp och försöker göra kunden nöjd.
Ja det är ju svårt att ersätta med AI kanske men man blir ju förvånad även där. Ni har väl säkert noterat att det blev ett jävla liv när Open AI lanserade Chat GPT 5. En hel del användare som vant sig vid den mer smickrande och inställsamma ton som version 4 hade tidigare blev ju vansinniga. Sam Altman och hans kompisar hade nog inte fattat att en del användare kommit att använda Chat GPT 4 som någon form av "jourhavande medmänniska" vilket lett till att de i princip skaffat sig en lite smått bisarr kärleksaffär med sin AI-kompis.. Efter någon vecka var man tvungna att låta de som ville köra vidare med version 4 eller 03 bl.a.

Det är ju även så att de nya resonerande språkmodellerna även de nu har en förmåga till dialog som inte riktigt fanns från start och genom det så kan användarna i växeldialog med GPT komma väldigt nära den dialogupplevelse som en fotograf kanske skulle kunna tro att han/hon unikt har med sina kunder. Det är väl just det här som nu blivit smått kusligt för de nya AI-systemen från bl.a. OpenAI och Google är ruskigt kompetenta även när det gäller själva bilderna de skapar.

ANNONS
Götaplatsens Foto