Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Epson Ecotank ET-2856 bra resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!
Jag funderar på att köpa en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner.
Har tidigare använt billigare skrivare för att scanna in målade bilder och sedan skriva ut som en kopia men färgerna blir helt annorlunda på utskriften. Har testat både RGB och CYMK profil men samma resultat.
Gissar då att felet ligger på skrivaren och tänkte köpa en bättre.
Scannar man bara in bilden och skriver ut bör den väll se likadan ut?

Någon som har en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner? Nöjda med den?

Hej!
Jag funderar på att köpa en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner.
Har tidigare använt billigare skrivare för att scanna in målade bilder och sedan skriva ut som en kopia men färgerna blir helt annorlunda på utskriften. Har testat både RGB och CYMK profil men samma resultat.
Gissar då att felet ligger på skrivaren och tänkte köpa en bättre.

Någon som har en Epson Ecotank ET-2856 skrivare med scanner? Nöjda med den?
Jag har en. Som kontorsskrivare är den jättebra, inte så mycket som fotoskrivare. Färgbilder blir OK, men färgerna stämmer inte riktigt med bilden. Svartvita bilder brukar få färgstick.

En riktig fotoskrivare har bläck i fler färger.

Troligtvis inte.
Du måste ha en kalibrerad skärm som har en vettig färgåtergivning och matcha den med skrivaren.
Då finns det möjligheter att få det som du ser på skärmen utskrivet korrekt.
Men du vill ha samma färger som i tavlan på printen och då måste du sen se till att det du skannat ser ut som det skall på skärmen innan du skriver ut.

Jag antar att det är en skillnad om man scannar till fil på en dator och sedan skriver ut jämfört med om man använder funktionen Kopiera på skrivaren

Jag har en tidigare version av EcoTank med fyra färger och som "vardagsskrivare" är den alldeles utmärkt

Jag har en tidigare version av EcoTank med fyra färger och som "vardagsskrivare" är den alldeles utmärkt
Jag hade en tidigare version av Epson Ecotank för A4, med 4 färgbehållare (flaskpåfyllning).
Byta fylld behållare för överblivet bläck rekommenderades inte att göra själv, och att lämna in skrivaren för det, kostade obetydligt mindre än att köpa en ny.
Jag köpte då en Ecotank 8550, 6 "färger" och för A3+, där man kan byta bläckbehållaren själv.
Min erfarenhet av maskinerna är att de är mekaniskt klena, låter som skördetröskor, men ger väldigt fina utskrifter.
Bläckkostnaderna är så låga att skrivarna "betalar sig" ganska fort, och under sin livstid flera gånger om.
Skönt att slippa hålla på med inköp och byte av patroner hela tiden.
Jag skulle rekommendera dem, men jag är inte en person som är tekniskt kunnig och kör med massa olika pappersprofiler, mm.

Senast ändrad:
Jag hade en tidigare version av Epson Ecotank för A4, med 4 färgbehållare (flaskpåfyllning).
Byta fylld behållare för överblivet bläck rekommenderades inte att göra själv, och att lämna in skrivaren för det, kostade obetydligt mindre än att köpa en ny.
Jag köpte då en Ecotank 8550, 6 "färger" och för A3+, där man kan byta bläckbehållaren själv.
Min erfarenhet av maskinerna är att de är mekaniskt klena, låter som skördetröskor, men ger väldigt fina utskrifter.
Bläckkostnaderna är så låga att skrivarna "betalar sig" ganska fort, och under sin livstid flera gånger om.
Skönt att slippa hålla på med inköp och byte av patroner hela tiden.
Jag skulle rekommendera dem, men jag är inte en person som är tekniskt kunnig och kör med massa olika pappersprofiler, mm.
Ja - jämfört med bläckkostnaden för tidigare skrivare av olika fabrikat är bläckkostnaden för Ecotank närmas försumbar.

Du behöver också säkerställa att det är arkivbeständigt bläck – annars kommer inte dina utskrifter att hålla. Vad jag vet så är det inte sådant bläck i den skrivaren.

Du behöver också säkerställa att det är arkivbeständigt bläck – annars kommer inte dina utskrifter att hålla. Vad jag vet så är det inte sådant bläck i den skrivaren.
TS har inte skrivit något om hur arkivbeständiga bilderna behöver vara, eller hur länge de måste hålla färgerna om man tejpar upp dem på söderfönstret.
Jag vet inte men tror nog att Ecotank-färgerna håller rätt länge om man förvara bilderna vettigt. Föregående mening betyder ingenting konkret alls så kanske menar jag bara att man inte behöver vara särskilt orolig.

Menar du att Epsons Ecotankfärger är kända för att blekna bort fort?

Jag hinner med stor sannolikhet blekna bort innan mina foton gör det.
Kommunarkivet ville ha en fotodokumentär som jag gjort. Artigt tog de emot mina utskrifter, utan att fråga om skrivare. Det var de digitala filerna som de var mest intresserade av.
Visst är det väl så? Väl lagrade digitala filer har den längsta livslängden.
En av färgerna till 8550 har pigment, en av de svarta, tror jag.
Vad talar du om för ungefärliga livslängder i tid Sara, för kopior från denna repektive en sådan där "proffsskrivare" som du rekommenderar?
(vore väldigt intressant att få veta)

Senast ändrad:
Bäste teknikredaktör.
När man läser dina rescensioner av fotoutrustning framgår att du är kunnig, noggrann och utförlig (tack för det).
Få är så kompetenta som du, och jag är sannolikt inte den ende här som bara fotograferar för nöjes skull. Givetvis bryr vi oss också om kvalitet, men kanske inte alla på samma sätt, och med samma ekonomiska reurser, som de som på något vis har foto som inkomstkälla.

Ditt korta inlägg, citerat i sin helhet här ovan, har skapat oro.
Jonas undrar om Epsons ecotankfärger är kända för att blekna bort fort.
Jag undrar bland annat om vilka ungerfärliga tider och tidsskillnader vi pratar om, i jämförelse med en mer proffesionell skrivare. Har det någon betydelse om en av sex färger är med pigment? osv.

Uttrycket säger typ att "har man sagt a, ska man säga b".
Det är ju mer tacknämligt om en teknikredaktör använder sin kompetens till att sprida kunskap, än till att sprida oro/osäkerhet.
Så, vänligen, svara på de följdfrågor som uppkommit pga ditt inlägg.

Bäste teknikredaktör.
När man läser dina rescensioner av fotoutrustning framgår att du är kunnig, noggrann och utförlig (tack för det).
Få är så kompetenta som du, och jag är sannolikt inte den ende här som bara fotograferar för nöjes skull. Givetvis bryr vi oss också om kvalitet, men kanske inte alla på samma sätt, och med samma ekonomiska reurser, som de som på något vis har foto som inkomstkälla.

Ditt korta inlägg, citerat i sin helhet här ovan, har skapat oro.
Jonas undrar om Epsons ecotankfärger är kända för att blekna bort fort.
Jag undrar bland annat om vilka ungerfärliga tider och tidsskillnader vi pratar om, i jämförelse med en mer proffesionell skrivare. Har det någon betydelse om en av sex färger är med pigment? osv.

Uttrycket säger typ att "har man sagt a, ska man säga b".
Det är ju mer tacknämligt om en teknikredaktör använder sin kompetens till att sprida kunskap, än till att sprida oro/osäkerhet.
Dessutom: Det är inte samma bläck i alla Ecotankar. Finns olika varianter.

Bäste teknikredaktör.
[...]
Hej,
Du har rätt. Men, det har bara gått en arbetsdag sedan jag frågade. Sara hinner kanske svara i början av veckan som kommer nu.
Jag har en längre tid nu funderat på att köpa en Epson ET-8550. De recensioner (inklusive de av Keith-i rutig-skjorta) jag läst antyder inte att färgerna ska blekna särskilt fort.
Kanske finns det någon site som kollar sådana saker? Jag ska kolla runt lite.

Bläckets kvalité är givetvis en viktig parameter vad gäller hållbarhet men till ekvationen måste man rimligen lägga hur bilderna är tänkta att förvaras och exponeras. I en arkivask av syrafri kartong eller uppsatta utomhus på en södervägg ställer olika krav på både bläck och montering.

Här kan man läsa om några av Epsons Ecotankars hållbarhet. Det finns som sagt två sorters bläck för olika skrivare. Skillnaden i hållbarhet är rätt stor.

/LG

Tack för hjälpen LGS. jag har haft andra saker att tänka på i några dagar och hade inte ens börjat söka. Namnet Wilhelm Research känns svagt igen.

ET-8550.
Så, i värsta fall klart mer än 30 år innan någon tydlig blekning av färgerna träder in. Detta om man typ tejpar upp bilden på väggen rakt av. 200 år eller mer om man har den i en kartong eller pärm.
För min del är detta en ickefråga.

Senast ändrad:
Stort Tack till LG för framtagning av fakta.
Stort Tack till Jonas för tolkning av faktan. (både min engelska och min tekniska kompetens är ytterst begränsade)

Det lilla jag tycker mig se, är att skillnaderna verkar stora mellan olika epsonskrivare, och att även val av papper (något som inte nämnts här tidigare) kan ha betydelse.
(Rätta mig om jag har fel.)

Stort Tack till LG för framtagning av fakta.
Stort Tack till Jonas för tolkning av faktan. (både min engelska och min tekniska kompetens är ytterst begränsade)

Det lilla jag tycker mig se, är att skillnaderna verkar stora mellan olika epsonskrivare, och att även val av papper (något som inte nämnts här tidigare) kan ha betydelse.
(Rätta mig om jag har fel.)
Du har inte fel. De nämner också att motståndet mot blekning av ozon inte är färdigtestat. Jag har också rättat tidsuppgiften gällande "värsta fall" där jag råkade skriva in tiden för den andra typen av bläck. ET-8550-bläcket är bättre.
Ja, både du och jag kommer att blekna bort snabbare än våra bilder.

Sammanfattningsvis kan man konstatera att man inte behöver oroa sig över blekta bilder om man köper en EcoTank med "rätt" bläck.

/LG

Sammanfattningsvis kan man konstatera att man inte behöver oroa sig över blekta bilder om man köper en EcoTank med "rätt" bläck.

/LG
Häng upp de på väggen med passepartout och glas i vanlig rum med fönstren mot söder/väst och återkom med en uppdatering om några år. Behövs inte 20.

ANNONS
Götaplatsens Foto