Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ny kamera för Innebandy fotografering
- Trådstartare Lejsingen
- Start datum
Lejsingen
Medlem
Jag saknar bättre iso och bättre autofokus.Med en D5 känns det inte som om du borde behöva byta på länge än. Vad saknar du?
Det är en bra kamera i övrigt, men i vissa hallar kryper isot upp till 8000.
Kan komma över en D6 för en hyfsad peng, men det är väl jätte uppgradering i från D5?
hampusm
Aktiv medlem
Jag har inte använt varken D5 eller D6, men det ser inte ut att vara någon jätteskillnad om man kollar specifikationerna.Jag saknar bättre iso och bättre autofokus.
Det är en bra kamera i övrigt, men i vissa hallar kryper isot upp till 8000.
Kan komma över en D6 för en hyfsad peng, men det är väl jätte uppgradering i från D5?
Jag tror inte heller att du kommer märka någon enorm skillnad vid höga ISO om du byter till något annat. Det är klart att du ska byta kamera om du vill, men om det bara är mindre brus vid höga ISO så kanske du borde kolla på bättre brusreduceringsmjukvara. D5 ska ju vara en fantastisk kamera!
VargenW
Aktiv medlem
Jag kan inte Nikon men D5 kom 2016 och det har hänt väldigt mycket på brusnivåer på höga ISO de senaste åren + att det är väldigt smidigt med spegelfritt. Har du bara pengarna så tror jag att du rent resultatmässigt blir nöjdare med en modern kamera.
För mig personligen känns mastodontkamerorna Z9 eller Canon R3 som overkill i sammanhanget, men det är ju en smaksak.
För mig personligen känns mastodontkamerorna Z9 eller Canon R3 som overkill i sammanhanget, men det är ju en smaksak.
StanM
Aktiv medlem
Det finns en bra sajt som har testat olika kameror/sensorer, bl.a brus. Titta på
D5 och D6 är -mycket bra- på höga iso.
Sedan har de nya spegellösa mer träffsäker fokus då de mäter fokus direkt på sensorplanet. Titta på
blog.kasson.com
Sedan har de nya spegellösa mer träffsäker fokus då de mäter fokus direkt på sensorplanet. Titta på
Z7 vs D850 AFS accuracy with Nikon 58/1.4 - the last word
This is one in a series of posts on the Nikon Z7. You should be able to find all the posts about that camera in the Category List on the right sidebar, below the Articles widget. There’s a drop-down menu there that you can use to get to all the posts in this series; just
blog.kasson.com
Senast ändrad:
ztenlund
Aktiv medlem
Ska du fotografera innebandyspelarstatyer eftersom du tycker att det där är en relevant jämförelse? Nog för att spegellösa kameror principiellt har bättre precision/upprepbarhet, men i det sammanhang vi pratar om är det knappast det som avgör om objektiv och kamera fungerar ihop. Det är snarare hur snabb kameran är och om den framförallt i fallet med den spegellösa har nog smart autofokus för att känna igen och hålla ett motiv i fokus. Där är Z7 knappast något man väljer istället för en D5. Expeed 7-kamerorna är förstås betydligt bättre på sådant som har betydelse här än Z7, särskilt Z8/Z9 och Z6 III som har i varierande grad bättre fart på bl a sensorn än de övriga.Det finns en bra sajt som har testat olika kameror/sensorer, bl.a brus. Titta på
Z7 vs D850 AFS accuracy with Nikon 58/1.4 - the last word
This is one in a series of posts on the Nikon Z7. You should be able to find all the posts about that camera in the Category List on the right sidebar, below the Articles widget. There’s a drop-down menu there that you can use to get to all the posts in this series; justblog.kasson.com
VargenW
Aktiv medlem
Om man läser den ursprungliga frågan så handlade den om höga ISO.
Ska du fotografera innebandyspelarstatyer eftersom du tycker att det där är en relevant jämförelse? Nog för att spegellösa kameror principiellt har bättre precision/upprepbarhet, men i det sammanhang vi pratar om är det knappast det som avgör om objektiv och kamera fungerar ihop. Det är snarare hur snabb kameran är och om den framförallt i fallet med den spegellösa har nog smart autofokus för att känna igen och hålla ett motiv i fokus. Där är Z7 knappast något man väljer istället för en D5. Expeed 7-kamerorna är förstås betydligt bättre på sådant som har betydelse här än Z7, särskilt Z8/Z9 och Z6 III som har i varierande grad bättre fart på bl a sensorn än de övriga.
ztenlund
Aktiv medlem
Till skillnad från dig kommenterade jag något i det inlägg jag citerade.Om man läser den ursprungliga frågan så handlade den om höga ISO.
ztenlund
Aktiv medlem
D5 och D6 har i grunden samma sensor, så den stora skillnaden får nog sägas vara att D6 har ett nyare fokussystem med lite färre* enbart korslagda fokuspunkter. En spekulation är väl att Nikon hade börjat utveckla fokusmodulen innan det stod klart att det inte skulle bli en till hel generation av avancerade modeller.Jag har inte använt varken D5 eller D6, men det ser inte ut att vara någon jätteskillnad om man kollar specifikationerna.
Jag tror inte heller att du kommer märka någon enorm skillnad vid höga ISO om du byter till något annat. Det är klart att du ska byta kamera om du vill, men om det bara är mindre brus vid höga ISO så kanske du borde kolla på bättre brusreduceringsmjukvara. D5 ska ju vara en fantastisk kamera!
Att byta kamera just för brusets skull tror jag inte heller riktigt på. Till skillnad mot vad som påstås i annat inlägg har det inte hänt alls mycket på den punkten de senaste tio åren hos de flesta tillverkare. Mellan vissa modeller kan det förekomma viss evolution, men några revolutioner är det knappast. Det är andra egenskaper hos sensorerna som har utvecklats drastiskt, särskilt i toppmodeller, såsom utläsningshastighet och videofunktioner. Den som hittar mindre brus i t ex en bild från Z8 än från D850 tror jag inte existerar. Däremot är det svårt att hitta bra autofokus via sensorn eller 8K-video i råformat i D850... Eller sensorstabilisering, för den delen, även om det inte är relaterat till sensorn som sådan.
En sak med de mer högupplösta modellerna är dock att detaljeringsgraden kan öka i filerna, både för att de har högre upplösning, men även för att de inte har något lågpassfilter.
*Totalt, inte valbara då alla är valbara till skillnad från i 153-punktersystemet som D5 har där bara 55 av dem går att välja manuellt.
Flash Gordon
Aktiv medlem
Jag fotar ofta min Belgiska Tervuren som är en Malinois med lång päls. Han springer i runt 50 km/t kryssande mellan träden. Jag fotar med en 5D MKIV som tar 8 bilder per sek om jag minns rätt. Kör på ISO 25600 samt 1/2000 och f 2,8 med ett 70/2000 2,8 II IS när det behövs. Fotar enbart raw och framkallar oftast med LR av senaste modell. Tycker din kamera som är av samma generation bör prestera ungefär lika. AI brusreduceringen i LR har blivit allt bättre och gör stor skillnad mot hur det var ett par år tillbaka.
Senast ändrad:
StanM
Aktiv medlem
Jämförelsen av af-precision mellan en D850 och Z7 är just det som testen avser, test av af precision. Inget annat. Det var också avsikten med länkningen, att TS kan jämföra precisionen hos en dslr med en spegellös eftersom TS nämner båda systemen.Ska du fotografera innebandyspelarstatyer eftersom du tycker att det där är en relevant jämförelse? Nog för att spegellösa kameror principiellt har bättre precision/upprepbarhet, men i det sammanhang vi pratar om är det knappast det som avgör om objektiv och kamera fungerar ihop. Det är snarare hur snabb kameran är och om den framförallt i fallet med den spegellösa har nog smart autofokus för att känna igen och hålla ett motiv i fokus. Där är Z7 knappast något man väljer istället för en D5. Expeed 7-kamerorna är förstås betydligt bättre på sådant som har betydelse här än Z7, särskilt Z8/Z9 och Z6 III som har i varierande grad bättre fart på bl a sensorn än de övriga.
Att testen använder Z7 och D850 var bara valet som testaren valde. Han kunde valt Canon-grejor. Valet av testmaterial är oväsentligt, testens slutsats är det väsentliga.
Det förstår du väl …
unoengborg
Aktiv medlem
Ta en titt på Sony A9 iii som bör ge dig väldigt bra autofocus och global utläsning. Nackdelen är förstå att du då även behöver uppdatera dina Objektiv
Lejsingen
Medlem
Tack alla för era inlägg.
Fick förmånen att prata med en sportfotograf på en tidning i går och han använder både R1 och R3 i sitt yrke och han sa att den största skillnaden är fler bilder i skärpa och snabbare autofokus med sina kameror.
Han tar ca 4000 bilder på en fotbollsmatch sa han.
Jag sa att jag har en D5, och då hajade han till. Byt inte ut den sa han!
Han gav mig lite små tips på inställningar i kameran och testa med ettr tekniken sa han.
Ska testa detta idag så får jag se hur det blir.
Jag är sjukt imponerad av Per Wiklunds innebandy bilder, vilken kvalité han har!
Jag kan tillägga att jag bara fotar för det är min hobby, säljer inga bilder.
Fick förmånen att prata med en sportfotograf på en tidning i går och han använder både R1 och R3 i sitt yrke och han sa att den största skillnaden är fler bilder i skärpa och snabbare autofokus med sina kameror.
Han tar ca 4000 bilder på en fotbollsmatch sa han.
Jag sa att jag har en D5, och då hajade han till. Byt inte ut den sa han!
Han gav mig lite små tips på inställningar i kameran och testa med ettr tekniken sa han.
Ska testa detta idag så får jag se hur det blir.
Jag är sjukt imponerad av Per Wiklunds innebandy bilder, vilken kvalité han har!
Jag kan tillägga att jag bara fotar för det är min hobby, säljer inga bilder.
Senast ändrad:
ztenlund
Aktiv medlem
Att jämföra singelpunkt med singelfokus (dvs ej följande), med ett objektiv som dessutom är lite knepigt för fokussystemet i en spegelreflex, på orörligt motiv är inte särskilt relevant för sportfotografering. En kamera kan vara hur exakt som helst, men hinner den inte med eller inte sätter fokus på den plats man vill så hjälper det inte. Det du gör är i pincip att rapa upp de sedvanliga talepunkterna som inte nödvändigtvis är teoretiskt felaktiga, men säger väldigt lite om praktisk fotografering av rörliga motiv med en specifik kameramodell.Jämförelsen av af-precision mellan en D850 och Z7 är just det som testen avser, test av af precision. Inget annat. Det var också avsikten med länkningen, att TS kan jämföra precisionen hos en dslr med en spegellös eftersom TS nämner båda systemen.
Att testen använder Z7 och D850 var bara valet som testaren valde. Han kunde valt Canon-grejor. Valet av testmaterial är oväsentligt, testens slutsats är det väsentliga.
Det förstår du väl …
Man kan hävda att precisionen i min gamla Ricoh GR ska vara bra för den fokuserar ju via sensorn! Problemet är bara att det inte är ett alldeles ovanligt scenario att man sätter fokuspunkten på något på lite närmare håll, den glatt meddelar att den har fokuserat där, samtidigt som fokus i verkligheten ligger på bakgrunden. Detta brukar dessutom vara upprepbart. Då rör sig inte motivet ens. Gör min Z8 så? Nej, men den kan däremot ha svårt att veta åt vilket håll den ska gå om det är tillräckligt mycket ur fokus. Det har en spegelreflex lättare att se, vilket inte betyder att de inte kan göra bort sig ibland ändå.
Man kan dessutom lätt utforma det statiska testet på ett sätt så att nästan alla spegellösa får stora svårigheter att alls fokusera om man inte väljer ett fokusläge som använder kontrastfokus (typ pinpoint). Det räcker att jag försöker fokusera på persiennen emellan rutorna i ett fönster här i liggande format, särskilt i lite dunkelt ljus, och undviker de vertikala linorna, så blir det problem för Z8. Även gamla D700 klarar detta lätt med bl a mittpunkten, eftersom den har flera korslagda punkter. Antalet korslagda punkter i Z8 och nästan alla spegellösa (några få undantag finns) uppgår till noll. Ställer man kameran på högkant så går det utan problem... Forumets svårt inbitne canonist apersson850 har noterat samma sak med sin R3. R1 lär däremot vara bland det hittills fåtal spegellösa kameror som har korslagda punkter.
Fokussystem är komplexa och det har knappast blivit mindre av den varan med spegellösa där de vid det här laget i snitt har blivit otroligt mycket bättre på en del saker och faktiskt sämre på andra. Variationen i prestanda mellan olika modeller är dessutom rätt stor på flera olika sätt. En kamera är också mycket mer än bara fokussystemet, i ett sådant här sammanhang inte minst sökaren och hur den beter sig i olika situationer.
En sidonotering som inte har att göra med fokus, men däremot säkaren, och som rimligen inte heller uppstår i en inomhushall, är att jag i somras framåt kvällen gick ned till bryggan i Furusund och tog några bilder ut över vattnet. Inget nytt under solen (!), men jag har inte gjort det med Z8 förut. Solen stod så att det i stort sett inte gick att se ett jota i sökaren i ena riktningen, för kameran förstod inte hur ljust det var. Den ser bara det objektivet ser, inte att jag fick en halvlågt stående sol rakt i ögonen från snett utanför bild. Visst går det att ställa ljusstyrkan i sökaren manuellt, men det är extra fippel och jag hade inte lagt någon genväg till den inställningen innan dess heller. Ett problem som inte alls finns med spegelreflexer, även om sökaren förstås blir mörk om det är mörkt istället.
ztenlund
Aktiv medlem
Även om global slutare kan vara kul och/eller användbart i vissa fall så är det nog inte den modell i toppskiktet jag hade föreslagit när en önskan om lägre brus står på menyn.Ta en titt på Sony A9 iii som bör ge dig väldigt bra autofocus och global utläsning. Nackdelen är förstå att du då även behöver uppdatera dina Objektiv
Red: "Inte" kom bort, vilket gjorde inlägget halvt obegripligt.
Senast ändrad:
A I Nikolis
Aktiv medlem
För bara ISO-prestanda finns det inte så mycket skäl att byta, och framförallt inte till något annat märke. Faktum är att sensorn i D5&6 fortfarande är bland de bästa som någonsin gjorts för höga ISO, om än till bekostnad av upplösning och dynamiskt omfång på låga ISO.
Du kan själv jämföra ISO-prestanda på länken nedan. Du kan till och med ladda ner råfiler för att testa hur de är att brusreducera i valfritt program. Största fördelen skulle vara högre upplösning och bättre motivföljande fokus. Du kan ju köpa en Z8 och FTZII-adapter och fortsätta med ditt nuvarande objektiv.
Om du har problem med för mycket brus i dina bilder så är det väl bättre att köra hela urvalet av bilder genom lätt brusreducering i Lightroom. ISO25600 JPEG från D5 nedladdad från ovan:

Brusreducerad ISO25600 råfil i LR:

Du kan själv jämföra ISO-prestanda på länken nedan. Du kan till och med ladda ner råfiler för att testa hur de är att brusreducera i valfritt program. Största fördelen skulle vara högre upplösning och bättre motivföljande fokus. Du kan ju köpa en Z8 och FTZII-adapter och fortsätta med ditt nuvarande objektiv.
Om du har problem med för mycket brus i dina bilder så är det väl bättre att köra hela urvalet av bilder genom lätt brusreducering i Lightroom. ISO25600 JPEG från D5 nedladdad från ovan:

Brusreducerad ISO25600 råfil i LR:

Senast ändrad:
unoengborg
Aktiv medlem
Själv skulle jag nog inte bytt kamera för att få lägre brus. Vilken toppmodell som helst ger bra resulta. Att byta kamera ger bara minimal förbättring till ett väldigt högt pris. Bättre att satsa på brusreducering i efterhand. Global utläsning ger mindre risk för t.ex böjda klubborÄven om global slutare kan vara kul och/eller användbart i vissa fall så är det nog inte den modell i toppskiktet jag hade föreslagit när en önskan om lägre brus står på menyn.
Red: "Inte" kom bort, vilket gjorde inlägget halvt obegripligt.