Annons

Köpråd Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejsingen

Medlem
Hej,
Jag skulle vilja ha hjälp med att välja kamerahus till Nikon.
Har idag Nikon D7100 med ett 70-200 2,8 VR II.
Jag fotar mest innebandy och känner att när jag hamnar på iso 4-5000 så hanterar inte detta huset det så bra.
Så jag är ute efter ett hus med, bra serietagning, bra hantering utav iso och gärna fullformat.
Har tittat på lite på D4, D5 men måste man upp på dom?
Klarar fullformat iso bättre än DX hus?

Per
 

pdahlen

Aktiv medlem
D7100 är ju inte optimal, både i bps och brus på högre ISO. D500 är ju klart bättre i bps/AF och troligen något bättre i ISO. En FF är ju bättre i ISO men du förlora i bildvinkel, går ju att kompensera med fler pixlar. En begagnad D810 är ju inte så farligt dyr, kan vara ett alternativ.

Ett tips du kanske kan prova är Topaz DeNoise, den kan göra underverk av brusiga bilder.
 

ztenlund

Aktiv medlem
D7100 är ju inte optimal, både i bps och brus på högre ISO. D500 är ju klart bättre i bps/AF och troligen något bättre i ISO. En FF är ju bättre i ISO men du förlora i bildvinkel, går ju att kompensera med fler pixlar. En begagnad D810 är ju inte så farligt dyr, kan vara ett alternativ.

Ett tips du kanske kan prova är Topaz DeNoise, den kan göra underverk av brusiga bilder.
Man kan inte ”kompensera med fler pixlar” om man är ute efter lägre brus. Då får du ju bara en dyr DX-kamera. D850 och D500 beter sig ju väldigt likt om man kör D850 i DX-läge (eller beskär till det i efterhand).

D810 är inte något fartmonster alls, även om den är mer ”responsiv” än D800(e). Den är ju långsammare i bilder/sek än D7100 och ingen av dem har särskilt stor buffert. Man kan skrämma upp den lite med grepp och 1,2x/DX-läge, men det känns något bortkastat. Då är det i så fall D850 med grepp (och rätt batteri) som det är mer sprutt i. Dock inte alls samma buffert som D500 eller D5 med tanke bildernas storlek.

Om man hittar en kan ju D780 vara ett alternativ (det kryllar inte vad dem som D750). Den har samma sensor som Z6 så den är ju lite bättre än D750 och man får Lv-läge från en annan planet. Dock inte tydligt snabbare i serietagning med sökaren dock.

Tillägg: D780 saknar precis som D7500 möjlighet till vertikalgrepp, kanske bör tilläggas.
 

lonian

Aktiv medlem
Ta en titt på den här filmen så kanske det kan ge lite förslag vad som kan göras i datorn för att förminska ISO bruset.

 

Lejsingen

Medlem
Tack för era inputs.
Intressant länk som du delade John, den hjälper mig en hel del I detta.
Har kollat runt lite på begagnatmarknaden och har sett D5 och D850 till okej pris.
Nu så får jag ta en funderare på dessa

Per
 

Ingvar

Aktiv medlem
Om du vill hålla dig kvar vid DX och även hålla litet i plånboken, så är D500 inget dumt alternativ! Jag har fotat en del innebandy och annat med D500, och där går det ju undan. Just 70-20/2.8 i kombo med D500 är en rackarns effektiv lösning, med sina härliga 10 bilder i sekunden med bra följande autofokus, om du bara avser att fotografera. Om du även vill kunna filma så är D500 inget bra val. Det går visserligen att filma, men autofokusen hänger inte med och filmformaten är begränsade.
Sedan vet jag inte om jag tror så mycket på att gå över ISO 3200 ändå, men det beror ju på vad bilderna ska användas till och hur brustolerant man är.
Ska du över på fullformat så hade jag nog tänkt D850, alternativt någon av proffskamerorna du nämner.
Ska du ta steget över på spegellöst och fotografera snabba sporter med höga iso, så vet jag inte om jag vågar rekommendera Z 6 II eller Z 7 II, det är ju viktigt med både snabb sökaruppdatering och snabb följande autofokus. Här finns ju numera mirakelkameran Z 9, men då pratar vi stor investering. Definitivt inte för alla, och dessutom lång kö.
Mitt avvägda tips: DX = D500, FX = D850. 70-200/2.8 passar kanon till båda.
Bifogar en bandybild som är tagen med D500, 70-200/2.8 vid 135 mm, full bländaröppning, ISO 3200, 1/2500 sek. 2017-01-28-0825-132.jpg
 

Lejsingen

Medlem
Tack Ingvar för ditt fina inlägg , väl värt att tänka på.
Fin bild och där ser man att ljuset är bra!
Innebandy hallar skiljer ljuset en hel del, och därför känner jag att jag behöver en kamera som hanterar höga iso bra.
 
Senast ändrad:

StanM

Aktiv medlem
En D4 är lika bra idag som när den kom 2012. Innebandyn har väl inte förändrats något i snabbhet under den tiden heller så jag tror nog att en D4 håller måttet. Det är en mycket bra kamera. Objektiven är ju också viktiga.
Det jag skulle tänka på när det gäller ett D4-köp, är att det är en proffskamera och de brukar köras ganska hårt.
 
ANNONS