Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har man slutat diskutera fotografiska bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
De flesta av frågorna kan jag faktiskt svara på. Fast det är kanske dumt, för det mördar ju diskussionen. Nåväl, det får väl gå så då.

Annichen har tejpat skosnöret på skorna för att knuten inte ska gå upp. Det är kanske det du tycker ser konstigt ut.
Då män och kvinnor tävlar i olika klasser avgjordes det aldrig hur många män som eventuellt var snabbare. Annichen sprang i D21E, bästa herrarna i H21E.
Året innan berättade Kerstin Eskilsson (nu Persson, men inte min fru) att när Annichen kom ifatt Kerstin (hon startade fyra minuter efter) då stoppade Kerstin kartan i fickan och försöket följa efter. Men hon orkade inte hålla tempot, trots att hon var rätt bra själv också.

Bilden är en scannad diabild. Det blir inte samma lyster i färgerna som när jag tar bilder som är digitala från början idag. Går förstås att pilla på, men jag har scannat 14000 diabilder, så den mödan har jag inte lagt ner.

Det som sticker in till höger i bilden är skärmen på en keps, tillhörande någon annan i publiken. Han har välvilligt stoppat in huvudet framför kameran när jag tog bilden. Det syns tydligt på originalbilden (den jag publicerade är lite beskuren).
Kameran som användes är för övrigt en Canon EF, objektivet ett FD 135 mm f/2,5 S.C.

Troligtvis gick fotografen (alltså jag själv) till sista kontrollen just för att Annichen var i antågande och jag ville ha en bild på vår då stora stjärna.
Men jag hann med att heja också.
Jag var väl medveten om vem Annichen var, trots att hon inte hunnit "vinna färdigt" när den här bilden togs. Sex VM-guld blev det totalt. Jag har varit med ganska länge själv, fast utan att nå landslagsnivå. Men jag har lärt Ciljes (Annichens syster) dåvarande partner Anders Wester att orientera. Han är dock inte med längre utan dog i den så kallade "orienterardöden" hösten 1991.

Blev indragen i det hela av Per-Olof Skogum som var min gympalärare och silvermedaljer i EM 1962 som tyckte att jag hade talang. Förutom 4-5 skolmästerskap blev det dock aldrig något. Flytt och andra intressen gjorde att orienteringen lades på hyllan.

Är det fel att diskutera bilder på detta sättet som apersson850 och jag gjort i dom senaste inläggen? Dvs att använda en bild som startskott för en ganska fri diskussion inte enbart över bilden i sig.

Fel kan det inte vara, men kanske inte riktigt vad Terje avsåg med trådstarten. Tänker jag.

Orientering är ett kärt ämne även om det är nästan fyrtio år sedan jag sprang mitt sista lopp: kompanimästerskap på P18 i Visby. Priset ett presentkort om tjugo kronor på Smulsen Sport som jag aldrig löste in.

Noterar på de olika årgångarna av aperssonbilder att något som utvecklats inom sporten under åren är stämpelmekanismen. Från de klassiska hålstansarna till något elektroniskt. Men tumkompassen i nyaste bilden var något som fanns redan på min tid. Jag gjorde en egen genom att såga sönder och limma ihop en vanlig handkompass.
Funderar på Annichens dojjor. Fanns det orienteringsskor från Adidas, eller körde hon spikskor för löparbana som några elitlöpare gjorde?

Ett tag använde en del vanliga spikskor, ja. Sen blev de långa och vassa piggarna förbjudna i vissa sammanhang, exempelvis arrangemang med gemensam start. Idag är det gummidobb med isatta ståldubbar av samma typ som man sätter i vinterdäck till bilar. Utstick någon millimeter eller två men ger bra bett på klipphällar och hala spångar av trä, exempelvis.

Idag är orientering en av de mest datoriserade idrotter som finns. Även bilderna tas ju digitalt, haha...

Beträffande hur Terje tänkte så kan han förstås svara på det själv, men en av tankarna var i alla fall tydlig - att inte diskutera bländare och antalet lager av antireflexbehandling som var inblandade när bilden togs, eller skulle tas. På så vis har den här diskussionen varit enligt Terjes förslag.

Senast ändrad:
Möjligen svävade vi ut lite fel när mattheten i 40år gamla analoga bilder togs upp, men en och annan felorientering får vi nog räkna med i början.

Jodå, jag finns fortfarande kvar som medlem här på Fotosidan. Men förhållandet är synnerligen ambivalent. Antingen diskuteras det olika fotoprylar eller så stannar det vid den fotografiska tekniken. Om allehanda objektiv, om frågor kring vilken kamera som man bör köpa, nyheter kring kameror och objektiv - eller så handlar det oftast om att enbart få visa sina bilder. Från senaste veckan, senaste resan eller så testkör man någon nyinvesterad fotopryl.

Det diskuteras nästan aldrig fotografiska bilder, som bilder. Bildiskussionen stannar av efter kamerainfo, objektivinfo, bländarinfo, slutartidsinfo, ISO-info - eller så handlar det om att man vill veta var bilderna är ifrån. Tekniskt eller geografiskt - möjligen med några korta tips om hur man bör göra för att kunna få fram bra bilder på olika motiv.

Är Fotosidan idag en plats i första hand för de som vill lära sig fotografera, eller lära sig om vad som är bäst att använda. Sådana medlemmar som fortfarande är i upplärningsfasen? Om jag får provocera lite...

Jag har gjort otaliga försök genom åren får att ändra fokus mer mot själva bildskapandet - men är medlemmarna inte intresserade i detta? Eller är det så att de som är intresserade har tröttnat på Fotosidan och numera inte längre är medlemmar. Eller aktiva medlemmar.

Har man gett upp? Att jag bara är lite trögare än andra och fortfarande är kvar, att jag inte insett att Fotosidan inte längre är rätt plats för mig att vara medlem på?

Vad tycker ni? Finns det kvar medlemmar som delar min frustration?

Mvh Terje

Visa bilaga 178625

Hej Terje, som du tycker jag och har skrivit bloggar om detta länge - en skara ca 140 läser det men inga riktiga diskussioner eller samtal - det mesta handlar om det fantastiska gamla hantverket ....
jag får en del otrevliga påhopp så jag brukar ta bort mina bloggar ganska snart
det vore fint med ett forum för människor som är intresserade av bildens potentialer
Erik Mofjell har säkert det också, vi är ju säkert några som är intresserade av den typen samtal
vi möts kanske igen
hälsningar /inger
jag har aldrig kollat forummet förut och vet inte hur det fungerar

Men det är ingen i denna tråden som ens gjort en ansats till att diskutera någon bild på något annat sätt. Det finns däremot många som sagt att vi inte riktigt förstår vad som menas.
Så jag antar att ingen annan heller förstår, vilket gör det hela väldigt svårt. Vi är ett gäng blinda som leder varandra och det enda några verkar förstå är att vi som försöker gör fel.

Om man ska diskutera en bild så tycker jag att man måste veta vad fotografen vill framföra för syfte och budskap. Det blir ju konstigt om t.ex en bild med väldigt melankolisk atmosfär skulle få massa kommentarer i still med "den skulle vara vackrare om den var ljusare och mer färgglad, som ett vykort!".

För mig som t.ex gillar att specifikt söka efter symmetri i landskap så skulle en kommentar likt "du borde komponera med tredjedelsregeln" bara visa att kommentatorn inte har förstått den atmosfär som jag vill framföra.

Så kort och gott tycker jag att foton bör kommenteras med hänsyn till kontexten. Det är ju svårare att göra över text men lättare att göra muntligt.

Den bästa komplimangen jag någonsin har fått var "man kan se dina känslor och din personlighet genom dina fina foton", och den fick jag av en person som var extremt inkännande och skrämmande duktig på att genomskåda folk. En sådan kommentar som liksom tar med hela kontexten i beaktning betyder väldigt mycket mer för mig än kommentarer på enskilda bilders tekniska aspekter.

Men som sagt, jag tror att mycket beror på överflödet av intryck från sociala medier. Varför ska någon kommentera mina landskapsfoton eller foton från Japan när de precis har scrollat förbi 100 andra sådana bilder på sociala medier vars kommentarfält är fyllt av "👏🔥 wow💯"? Däremot om man är i t.ex en fotoklubb, vänskapskrets eller annat sammanhang där man presenterar sina foton mer muntligt och personligt så blir det genast mer intressant för folk att prata om. Jag tror att vi kommer komma tillbaka till det, någon gång.
hej,
jag kopierade några rader ur din text som beskrev den bästa komplimangen du fått på en bild, jag tänkte använda den, anonymt, i min blogg för att trycka på just det du skriver
hälsningar
/inger

Då gör jag det lite lättare genom att visa en bild som är tagen 1982, på 5-dagars i Luleå. Sista kontrollen sista dagen. Hon vann, inte helt otippat.

Visa bilaga 178699

Insåg att jag borde tala om att tjejen på den första bilden är Alma Svennerud, Karlskrona SOK. Årets komet 2024, landslagslöpare i seniorlaget redan som junior och den som spurtade hem ungdomarnas 10-mila åt Karlskrona när 10-mila gick i Glimåkra 2019. Hon avancerade från tredje till första plats mellan sista kontrollen och mållinjen, där hon vann över OK Ravinen med en (!) sekund.

Jag har en bild på det också, men det var kanske inte bara orientering vi skulle diskutera här...
Bilden som Bild. Diskutera.
Kanske just denna vunnit om fotografen backat en meter eller två. Alltså fått med mer av publiken som alla vill se mästaren, och samtidigt skapat ett djup.

Undrar jag som vill öva på att diskutera bild.

Ett problem, förutom den stora mängden bilder, är att de betraktas i mobilen, vilket inte på långa vägar ger bilden rättvisa. En bild som inte gör sig i mobilformat bläddras snabbt förbi. Bilden ovan från Paris säger tyvärr inte mycket i min mobil, vilket jag beklagar. Hoppas hinna se den på större skärm vid tillfälle.

Ett problem, förutom den stora mängden bilder, är att de betraktas i mobilen, vilket inte på långa vägar ger bilden rättvisa. [...]
Men, om du deltar i en tråd där man faktiskt diskuterar bilder (här har vi väl en metadiskussion) så använder du nog inte mobilen. Så för den seriösa delen av bildtittande, eller delande av bilder! är inte de fåniga telefonerna något problem.
(Paris-bilden är inte jättestor på datorskärm heller. Den är från en tid då 800-1000 pixlar ansågs lagom.)

Ja, nu blir den bilden en ganska liten fläck på min bildskärm, till datorn, då.

Det är en sån där bild som just jag inte stannar till och tittar på utan mest konstaterar "jaha" och går vidare.
Jag tror det är för att det inte händer något. Nu brukar jag ju själv helst fotografera sport/action, så jag är väl skadad av det.
De två personerna i förgrunden är ganska mörka och vänder ryggen till och det som finns i bakgrunden är ganska smått och antingen tämligen eller alldeles väldigt stilla. Det finns inget som drar till sig varken min blick eller nyfikenhet. Den eventuella nyfikenheten om varför bilden togs har det redan svarats på - det bara blev så.
Hade det varit mina egna ungar som stod där hade den förstås haft en familjedokumentationsfunktion. Där står de och tittar på några statyer. Men nu har jag ingen relation till dem.

Ja, nu blir den bilden en ganska liten fläck på min bildskärm, till datorn, då.

Det är en sån där bild som just jag inte stannar till och tittar på utan mest konstaterar "jaha" och går vidare.
Jag tror det är för att det inte händer något. Nu brukar jag ju själv helst fotografera sport/action, så jag är väl skadad av det.
De två personerna i förgrunden är ganska mörka och vänder ryggen till och det som finns i bakgrunden är ganska smått och antingen tämligen eller alldeles väldigt stilla. Det finns inget som drar till sig varken min blick eller nyfikenhet. Den eventuella nyfikenheten om varför bilden togs har det redan svarats på - det bara blev så.
Hade det varit mina egna ungar som stod där hade den förstås haft en familjedokumentationsfunktion. Där står de och tittar på några statyer. Men nu har jag ingen relation till dem.
Heh. Då är det bara att lägga till din (döds-)dom. The final verdict och på svenska blir det "till papperskorgen"!
Du gillar alltså inte folk som tittar på folk som tittar på folk som tittar på skulpturer? Det är helt OK.
(Nu är det 2025 och bilden hade gjorts betydligt större idag, kanske var det dumt att bara ta tag i en bild som låg on-line.)

Du gillar alltså inte folk som tittar på folk som tittar på folk som tittar på skulpturer? Det är helt OK.
Nja, det kan jag väl gilla. Men bland annat Terje har ju nämnt att man kan diskutera vad det är för bilder som gör att folk stannar till och tittar lite extra.
Nu kanske jag inte räknas till "folk" (i allmänhet), men för min egen del är det här inte en bild som jag stannar till och tittar lite extra på. Att sen kalla det dödsdom är kanske lite väl radikalt. Vi får åtminstone invänta några andra röster först.

Nja, det kan jag väl gilla. Men bland annat Terje har ju nämnt att man kan diskutera vad det är för bilder som gör att folk stannar till och tittar lite extra.
Nu kanske jag inte räknas till "folk" (i allmänhet), men för min egen del är det här inte en bild som jag stannar till och tittar lite extra på. Att sen kalla det dödsdom är kanske lite väl radikalt. Vi får åtminstone invänta några andra röster först.
Vad gör att "folk" stannar till? Jag tror nog att det skiljer sig åt från person till person. men jag har inte läst Terjes inlägg om detta, jag kan tänka mig att det finns ett par universella parametrar.

Tror du fler tänker bedöma bilden?
Jag hoppas de i så fall inte hoppar över punkterna om uppmuntran och tips som skulle kunna innebära förbättringar. (Det gör inget att du gjorde det, det är som sagt en gammal bild och den har redan bedömts en gång av ett gäng deltagare 2011. Jag vill minnas att åtminstone någon då också föreslog papperskorgen som lämpligt mål... men det fanns andra uppfattningar också!)

Men, om du deltar i en tråd där man faktiskt diskuterar bilder (här har vi väl en metadiskussion) så använder du nog inte mobilen. Så för den seriösa delen av bildtittande, eller delande av bilder! är inte de fåniga telefonerna något problem.
(Paris-bilden är inte jättestor på datorskärm heller. Den är från en tid då 800-1000 pixlar ansågs lagom.)

Jag får väl ursäkta mig men jag brukar läsa forumtrådar i mobilen när det blir en stund över och det är väl det interfejset de flesta använder till det mesta idag.

Jag får väl ursäkta mig men jag brukar läsa forumtrådar i mobilen när det blir en stund över och det är väl det interfejset de flesta använder till det mesta idag.
Om vi tänker oss att du deltar i en tråd där man diskuterar varandras bilder - skulle du då använda din telefon eller en dator?

EDIT: En bild, lite större än parisbilden den här gången, är borttagen.

Senast ändrad:
Om vi tänker oss att du deltar i en tråd där man diskuterar varandras bilder - skulle du då använda din telefon eller en dator?

Här är en alternativ bild att öva på, lite större nu:
Visa bilaga 178740
Liv x3. På promenad med barnbarn. På bilden är flickan 3 år gammal och under en period såg hon ut såhär i håret. Fotograferat som dokumentation och minne.
Jag hoppas att betraktarens visningsutrustning inte ska begränsa diskussionen.

De allra flesta bilder idag betraktas i en mobil enhet av de flesta människorna.

Detta kan ställa nya krav på våra bilder. Skärmen är liten, och nära. Och ofta med störande element i alla väderstreck.

Så. Bilden med betraktarna tidigare:
Jag stannar till framför den en stund. Börjar leta detaljer. Det händer saker överallt. Folk som är på väg. Eller bara betraktar. Blir lite hitta Hugo (finding Waldo), utan att hitta just han.
En kul grej är de två gröna buskarna. Tänk om du hade lyckat få dessa att bli perfekta afro-frisyrer på betraktarna hitom glaset.

Att stanna till: Ja jag stannande vid Terjes älg också. Tillräckligt länge för att se att det var en älg. Alltså bilden gav ett frö som kanske ville gro.
Jag har sedan länge insett att mina fotbollsbilder är inget som någon utanför kretsen stannar till framför. Och det är väldigt sällan jag själv stannar till framför andras dito. Fotbollsfotografer behöver nog hitta något nytt sätt att uttrycka sporten om de vill skapa bilder att diskutera som Bilder.

Inom sportfoto finns en motsägelse. Vi lärde oss tidigt att rörelse på stillbild kan uttryckas genom rörelseoskörpa. Meda sporfoto i allmänhet strävar efter frusna bilder med pixelpipparskärpa. Detta fast vi vill uttrycka fart och fläkt så som det är när vi tittar i verkligheten. Eller vill vi inte det?

Jag trodde inte att någon ville diskutera bilder och använda en telefon som verktyg för det. Låter helt knäppt.
Nu handlar ju inte tråden från början om att diskutera bilderna i tråden, utan om varför det inte längre diskuteras om bilder på Fotosidan.
Jag skriver detta i mobilen och alla bilder i tråden syns i frimärksformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto