Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Affinity 3 - ny version - gratis

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket tråkigt. Gillade Affinity och att de inte hade några prenumerationer och annat mög. Ville man uppgradera från v1 till v2 så fick man bra rabatter med. Lämnade Photoshop, Lightroom och Adobe generellt för flera år sedan till förmån för Affinity och CaptureOne.

Gillar inte den här utvecklingen, är helt säker på att det kommer bli bloat, fler funktioner bakom paywall och prenumerationstjänst av det hela.
Tyvärr inte helt ovanligt att teknikcentrerade småföretag blir uppköpta eller tvingas in i prenumerationsträsket när de kört slut på sitt eget kapital och behöver mer pålitlig finansiering än den de får in på att "sälja lösnummer till användare som egentligen inte alls är intresserade av att betala ens för verkligt bra produkter som Affinity verkar vara. Det är fler välkända fotocentrerade applikationer än Affinity som haft svårt när inte rådande affärsmodeller och/eller businesskompetensen riktigt räckt till. Capture One hamnade hos svenska och danska riskkapitalister och blev prenumeration och även CameraBits PhotoMechnaic gick prenumerationsvägen och alla höjer priserna till minst det dubbla som regel och inte undantag.

Har aldrig använt Affinity förr. Tycker gränssnittet verkar väldigt knöligt och verkligen dignande av funktioner men jag är fast besluten att ta mig an detta successivt. Lyckligtvis verkar det ju finnas en del bra videos på tuben.

Tack för inspel och initiativ Peter!

Jag köpte Affinity för två år sedan och det är en tröskel att ta sig över, men en betydligt lägre tröskel än till Adobes produkter som jag också försökt mig på.
Största tröskeln för en som kommer från Adobe är att du har en trestegsraket istället för två.
Fördelen är att du aldrig släpper stegen när du går vidare till nästa. I Affinity kan du gå tillbaka och ändra i RAW-konverteraren även efter att du gjort ändringar i den efterliggande bearbetningen.
När du väl fått snurr på ditt flöde i Affinity känns allt betydligt bättre än i vad det gjorde i Adobe för mig.

En verkligt snygg sak som Serif implementerat i Affinity redan i V1? men i V2 var att man kan öppna och redigera en fil skapad i vilken som av Photo, Designer och Publisher oavsett filändelse. Så man kan tex öppna en Publisherfil i Designer och vise versa. I Publisher V2 om man hade de andra fanns de med i Publisher och man kunde sömlöst använde de verktyg som finns i de andra 2 direkt inuti Publisher. Förmodligen har man nu bakat ihop detta i en och samma applikation.

Ja, som jag förstått är den en endaste bakelse nu.
Jag hade endast Photo2 tidigare och Photo-funktionaliteten är det endaste jag testat i trean.

Jag tycker det är häftigt att de redan från första början skapade ett filformat som hanterade alla 3 programmen i en och samma fil bara det att i de tidigare versionerna var uppdelade på olika filändelser. Har använt alla 3 från V1.

Tyvärr inte helt ovanligt att teknikcentrerade småföretag blir uppköpta eller tvingas in i prenumerationsträsket när de kört slut på sitt eget kapital och behöver mer pålitlig finansiering än den de får in på att "sälja lösnummer till användare som egentligen inte alls är intresserade av att betala ens för verkligt bra produkter som Affinity verkar vara. Det är fler välkända fotocentrerade applikationer än Affinity som haft svårt när inte rådande affärsmodeller och/eller businesskompetensen riktigt räckt till. Capture One hamnade hos svenska och danska riskkapitalister och blev prenumeration och även CameraBits PhotoMechnaic gick prenumerationsvägen och alla höjer priserna till minst det dubbla som regel och inte undantag.

Det finns väl egentligen två scenarios,
1. Canva vill bara skaffa så många registrerade kunder (registrering är nödvändigt för att ladda ner och köra) som möjligt för att sedan sälja det hela till någon som bara vill åt kundkretsen och kanske någon funktionalitet i programmet.

2. Canva använder Affinity för att marknadsföra sig själva, typ som Blackmagic gör med DaVinci. Hade det inte varit för Davinci hade Blackmagic varit ett tämligen okänt märke som bara riktiga videofiler hade kännt till.

Affinity såg sig nog redan slagna, dom fick förmodligen inte in tillräckligt med pengar för att kunna anställa en vettig utvecklingsavdelning och Canva hade jag aldrig hört talas om innan dom köpte Affinity.

1. Canva vill bara skaffa så många registrerade kunder (registrering är nödvändigt för att ladda ner och köra) som möjligt för att sedan sälja det hela till någon som bara vill åt kundkretsen och kanske någon funktionalitet i programmet.

2. Canva använder Affinity för att marknadsföra sig själva, typ som Blackmagic gör med DaVinci. Hade det inte varit för Davinci hade Blackmagic varit ett tämligen okänt märke som bara riktiga videofiler hade kännt till.

Affinity såg sig nog redan slagna, dom fick förmodligen inte in tillräckligt med pengar för att kunna anställa en vettig utvecklingsavdelning och Canva hade jag aldrig hört talas om innan dom köpte Affinity.
Vet du vad Canva och OpenAI har för relation?

Jag klipper in svaret jag fick av Perplexity.
Canva har en nära och växande relation med OpenAI – de har gått från partnerskap till teknisk integration och samarbete kring AI-produkter och tjänster. Samarbetet innebär att Canva är en av de första och mest betydande “pilotpartners” för OpenAIs ChatGPT-appintegration, där Canvas designverktyg är direkt tillgängliga inuti ChatGPT och omvänt, vilket gör det möjligt att skapa, redigera och hantera visuella projekt från båda plattformarna utan att byta miljö.

Jag tittade lite på vilka AI grejer som var bakom betalväggen och det var mest att få in en t.ex. en elefant i sin orienteringsbild från svenska svampskogen.
Jag är inte riktigt där i bildskapande.

Men det är ju ett flertal av dom större som sköter sin brusreducering numera med att skicka sin bild till ett AI och be det göra en så lik bild som möjligt fast utan brus. Många Adobeanvändare gör det gladeligen och hävdar sedan att dom tagit bilden som AI:t producerade. Det hade nästan varit intressant att sno en sådan bild och sedan polisanmäla sig själv för att se om det går att hävda copyrighten på en sådan bild.

Jag uppfattar att kopplingen till AI gäller till största delen deras i övrigt stora produktportfölj. Affinity är ju en ny produkt i portföljen som inte riktigt matchar nåt de tidigare har haft.

Affinity hade faktiskt en möjlighet till prenumeration, men för avtal mot enterprise.

Jag ser däremot hellre att ett större "oberoende" bolag som Canva köper ett mindre och faktiskt ger det en injektion och möjlighet att stå emot giganterna.
Det är alldeles för ofta som de små inte kommer någon vart och helt försvinner eller absorberas av en av de giganter de slogs mot..

Tack för info

Igår, 30 oktober, släpptes den nya versionen av Affinity. Denna gången har alla tre programmen i sviten bakats ihop till ett enda program innehållande alla tre delarna i ett och samma program. Dessutom kan programmet nu helt kostnadsfritt laddas ner.

Nedladdning

Get Affinity

Fotoredigering

Nu har jag videoutbildat mig lite. Alltså det där är ju jättebra som ett Photoshop-alternativ.

Jag har väl egentligen aldrig riktigt förstått varför många fotografer "envisats" med att använda Photoshop i ett rent fotoflöde även om även jag varit med sedan 90-talet åtminstone och hade tillgång till det redan då. Jag har heller aldrig gillat deras förkärlek for intermediära format som TIFF som ju även vi DXO-användare ju har i DXO NIC Collection (som ju används som en plug-in även i Photoshop). TIFF är ju inte kul där heller och många som använder DXO Photolan och NIC Collection fattar väl inte heller varför DXO inte kunnat se till att NIC Collection kan använda de modifieringar de redan gjort av sina RAW i Photolab utan att de ska tvingas exportera ut en gigantisk gammal TIFF.

Nåväl utvecklingen av dagens "breda" konverterare oavsett om man väljer Lightroom, Capture One eller DXO Photolab har ju gjort behovet av ett Photoshop alltmer mariginellt.

Jag gillar verkligen det jag såg och uppskattar att man slipper det där TIFF- eller DNG-härket jag helst vill slippa. Snygg och sömlös integrering av programmen för pixel/vector/text-hantering/layout. Skönt att fortsatt kunna runda Adobe.

Jag hade nog väntat mig något betydligt mer opolerat faktiskt men detta program är verkligen snyggt byggt.

Så tack för inspelet än en gång Peter :). Det är ju alltid en bra dag när man kan lära sig något helt nytt.

Senast ändrad:
Mycket tråkigt. Gillade Affinity och att de inte hade några prenumerationer och annat mög. Ville man uppgradera från v1 till v2 så fick man bra rabatter med. Lämnade Photoshop, Lightroom och Adobe generellt för flera år sedan till förmån för Affinity och CaptureOne.

Gillar inte den här utvecklingen, är helt säker på att det kommer bli bloat, fler funktioner bakom paywall och prenumerationstjänst av det hela.

Visst, men Vector, Pixel och Layout-läget funkar ju utan inskränkningar så då är det väl bara att köra på för den som så behagar. Version 3 som den är finns det väl inga skäl att misstänka att de ska soppa till.

Om jag fattar vad Canva håller på med så verkar ju deras fokus vara AI. Affinity verkar väl bara vara ytterligare en plattform de kan sälja sina AI-tjänster med. Det har ju hänt att jag landat hos Canva via OpenAI också. Våra ID:n har de ju också numera eller hur.

Risken att jag skulle köpa deras AI Plus-tjänster är inte stor för såna har jag på annat håll.

Vi får se vad de hittar på och om de nu gör version 3 till en "dead end" så inte tänker jag sörja så länge Affinity funkar för mig och den dagen det inte gör det längre är en ny dag - då migrerar jag precis som jag alltid gjort när jag hittat något bättre. Det var länge sedan Adobe upphörde att vara bäst för mig vare sig som affärserbjudande eller teknisk lösning.

Jag köpte Affinity för två år sedan och det är en tröskel att ta sig över, men en betydligt lägre tröskel än till Adobes produkter som jag också försökt mig på.
Största tröskeln för en som kommer från Adobe är att du har en trestegsraket istället för två.
Fördelen är att du aldrig släpper stegen när du går vidare till nästa. I Affinity kan du gå tillbaka och ändra i RAW-konverteraren även efter att du gjort ändringar i den efterliggande bearbetningen.
När du väl fått snurr på ditt flöde i Affinity känns allt betydligt bättre än i vad det gjorde i Adobe för mig.
Jag kommer aldrig hamna i RAW-konvertering i Affinity. DXO har världens bästa brusreducering i Deep Prime och vad har Affinity där??

Karl, Andy Hutchinsson som brukar vara rätt rak i sina omdömen har laddat ur sig en del angående Affinity och Canva. Kolla på slutordet i denna video:

Med det sagt så är Affinity 3 en väldigt snygg, oerhört kompetent men även förvånansvärt polerad "gratis"-applikation som man verkligen kan ha mycket kul med. Mycket roligare än det där jäkla Euro-Disney jag en gång besökte under en kick-off till Paris. Man slipper t.o.m. alla jäkla ändlösa köer som var till varenda åkattraktion. Här e´re bara å åka.

Senast ändrad:
Informativ video. Tror han har rätt. Jag vill inte bli registrerad.

Jag hade köpt men inte installerat Affinity Photo 2.0. Nu kollade jag med chat GPT5. Det går att installera den versionen parallellt med den tidigare! Och knoga med insticksprogram mm i lugn och ro enligt robotens anvisningar.

Då jag väl hittat Serif och loggat in på mitt konto var det jättelätt att installera version 2, det blev 2.6.5. Den verkar så pass lik 1.7 att det inte blir någon inlärningströskel för mig som tagit mig över den första.

Informativ video. Tror han har rätt. Jag vill inte bli registrerad.

Jag hade köpt men inte installerat Affinity Photo 2.0. Nu kollade jag med chat GPT5. Det går att installera den versionen parallellt med den tidigare! Och knoga med insticksprogram mm i lugn och ro enligt robotens anvisningar.

Då jag väl hittat Serif och loggat in på mitt konto var det jättelätt att installera version 2, det blev 2.6.5. Den verkar så pass lik 1.7 att det inte blir någon inlärningströskel för mig som tagit mig över den första.

Jag är säkert redan registrerad för Canva har en rätt djup integration med OpenAI, vilket jag redan förstått bara genom att använda Chat GPT Plus och OpenAI:s API i exv. iMatch Autotagger.

Enligt GPT 5:

Canva och OpenAI har en samarbetsrelation, och den är ganska tydlig – men inte så att OpenAI äger Canva eller vice versa. Jag går igenom vad exakt relationen består av, och vad det betyder för dig (med tanke på ditt foto/metadata-/design/intresseområde).

🔍 Vad är relationen?

1. Canva använder OpenAI:s teknik
    • Canva har integrerat OpenAI:s API (gränssnitt för deras modeller) i sina produkter, t.ex. i verktyget “Magic Studio”. Yahoo Finance+3OpenAI+3OpenAI+3
    • Exempel: Verktyget Magic Write i Canva är byggt på OpenAI:s språkmodell-API. OpenAI+1
    • Exempel: I en artikel säger Canva att de “tappade” OpenAI som grundmodell för flera verktyg:
      “Canva tapped OpenAI as the foundational model for developing several of the tools for its AI suite, Magic Studio.” OpenAI
  2. Canva och OpenAI har “app-/connector”-integrationer
    • Canva har gjort det möjligt att använda dess verktyg direkt inne i ChatGPT (OpenAI:s chattgränssnitt) så att man inte behöver växla mellan appar. Canva+1
    • Detta innebär att om du jobbar i ChatGPT så kan du be “Canva, skapa ett Instagram-inlägg…” och modellen (via integrationen) skickar något till Canva-verktyget. Detta filmades som demo. Canva+1
  3. Strategiskt: Canva definierar sig som “visual layer for AI”, och OpenAI som grundmodellleverantör
    • I artikeln från Upstarts (2025) finns citat från Canva-grundaren där han säger att:
      “We can walk and chew gum at the same time … We think we are now the visual layer for AI.” upstartsmedia.com
    • Det visar att Canva ser sin roll som att möjliggöra visuella uttryck och design medan OpenAI levererar språk/modell/förståelsekomponenten.

ANNONS
Götaplatsens Foto